Manual de intoxicare urbană

Publicat în Dilema Veche nr. 505 din 17-23 octombrie 2013
Manual de intoxicare urbană jpeg

● RETOX. România este ţara occidental xeroxată, un spectacol-concert despre sine, de Eugen Jebeleanu. Concept scenic: Yann Verburgh; scenografie: Velica Panduru. Cu: Emilia Dobrin, Conrad Mericoffer, Camelia Pintilie, Pompilius Onofrei, Yann Verburgh. Compagnie 28 Paris & Unteatru Bucureşti.  

Trăim într-o lume toxică. O viaţă toxică. Sîntem intoxicaţi de oamenii din jur, pe care îi intoxicăm la rîndul nostru. Cu violenţă. Cu depresie. Cu minciuni şi cu prejudecăţi. Cu intoleranţă. Cu discriminare. Cu abuzuri. Cu indiferenţă. Cu neiubire.

De cîţiva ani, teatrul din afara scenelor oficiale se află în continuă dezvoltare. Cu precădere în Capitală, spaţiile s-au multiplicat în progresie geometrică – foarte bine – şi oferă loc de joc pentru tinerii artişti (şi nu numai). Discursul artistic din această zonă a teatrului neoficial s-a focusat însă în mare parte pe comercial, prea puţin pe estetici noi, atitudine civică sau social. Din acest punct de vedere, creşterea pur cantitativă a fost dezamăgitoare, chiar dacă ea este explicabilă – nevoia de divertisment creşte în perioadele de recesiune, explozia de absolvenţi de Actorie nu este absorbită de teatrele oficiale; prin urmare, una dintre căile de afirmare este în afara teatrului de stat. În multitudinea de oferte de spectacole cosumeriste se detaşează cele cîteva experienţe diferite. Una este Unteatru, un spaţiu mic, în spatele CEC-ului din Calea Victoriei, într-o clădire nerenovată, cu pereţii netencuiţi, în care se creează o atmosferă intimă, de complicitate între actant şi receptor, spaţiu transformat surprinzător, la fiecare show, cu texte contemporane sau readuse în contemporaneitate şi în care se manifestă interes pentru performanţa actoricească.  

Un alt tip de experienţă plăcută în afara scenei oficiale este Eugen Jebeleanu, actor şi regizor, acum masterand în Regie şi Dramaturgie la Université Paris Ouest Nanterre La Défense. În ultimii ani, Jebeleanu şi-a exersat mîna de regizor pe textele altora, în teatru social (dontcrybaby şi Ficţiuni mici de România), cu o poetică a suferinţei din dragoste (Alb), în instalaţii (Isadora), show-uri cu estetici variate, care marchează căutarea unui stil propriu. Cu RETOX, Jebeleanu creează un spectacol pe text propriu şi schimbă, din nou, estetica. RETOX este un poem urban despre toxicitatea societăţii în care trăim, care ne contaminează cu frici şi depresii, ne uzează raţiunea şi ne anulează visele, ne ascute agresivitatea şi autismul social, ne transformă în monştri, în defecte de umanitate cu aparenţă de normalitate, în fapt, alienaţi urbani mărşăluind singuri de-a lungul unei existenţe prefabricate, în care ce e bun e ireal (virtual) şi ce e rău e trecut sub tăcere. Eugen Jebeleanu descrie un animal urban, o specie de indivizi deviaţi care nu îşi găsesc locul într-o lume populată exact cu acelaşi tip de oameni. Este un poem despre însingurare şi alienare, despre noncomunicare, despre interiorizare ca factor de degradare socială, despre România celor dinăuntru şi a celor din afară, despre victime şi agresori, intoleranţi şi tortură, homosexualitate şi homofobie, despre cum putem fi noi toate astea la un loc şi în acelaşi timp, cum se pot întîlni aceste contradicţii într-o singură fiinţă şi cum fac ele implozie, cum omul nu se poate înţelege şi suporta pe sine. Despre o sinucidere socială în grup. Despre o societate care se pulverizează pînă la dispariţie. Despre imposibilitatea de a trăi în România de astăzi şi despre cum se poate trăi în România de astăzi. 

Textul lui Eugen Jebeleanu redă nu numai depresia unei societăţi în pragul dezastrului, ci şi speranţa că lucrurile nu stau chiar aşa de rău. Abuzuri fizice în familie, autismul tinerilor a căror viaţă e blocată în reţelele sociale, lupta cu propriile prejudecăţi de gen sau sex, lipsa de orizont profesional, un univers al ratării, adică percepţia României din interior este opusă privirii străinului care vede elementele vivante ale unei ţări în descompunere, aşa cum un grădinar vede tulpinile vii ale unei plante pe moarte şi înţelege cum le poate altoi. O poezie urbană, frustă, frumoasă în agresivitatea sa, sinteză din maladiile metropolitane de la marginea Europei. În spectacol – un concept de Yann Verburgh, partenerul lui Jebeleanu de la Compagnie 28 –, regizorul păstrează aceeaşi poetică alienantă: proiecţii pe zidul netencuit (video designer: Cinty Ionescu), peste care se suprapun siluetele celor trei personaje în negru, actanţi cameleonici cu energii diferite – Camelia Pintilie are o vulnerabilitate reţinută, Conrad Mericoffer mizează pe agresivitatea victimei, iar Emilia Dobrin pe o melancolie resemnată – şi vocea caldă a lui Pompilius Onofrei. Conrad Mericoffer căţărat pe zid, peste ochii senini ai lui Yann Verburgh din video este imaginea metaforică a celor două Românii antagonice, cea a speranţei şi cea a renunţării. Undeva între cele două extreme se află singurătatea noastră. 

„Retox“ este un termen intrat în vocabularul urban, care desemnează intoxicarea după dezintoxicare, revenirea la utilizarea unor substanţe nocive – droguri, alcool, dar şi fast food – după o perioadă, fie şi scurtă, de curăţare. De asemenea, metaforic, termenul desemnează efectul distructiv asupra semenilor şi societăţii, al unor oameni cu un nivel inferior mental, emoţional sau moral.  

***

● Pe 18 octombrie, ora 18,15, la Teatrul Nottara va fi premiera unui spectacol de Cristi Juncu, Un pic prea intim pe un text de Rajiv Joseph (autorul piesei de la Godot Cafe Teatru, Accidente înspăimîntătoare pe terenul de joacă, dar şi al scenariului a două sezoane din serialul Sora Jackie, ambele conţinînd poveşti cu răni, agresivitate şi spitale), prezentat prima dată în România în traducerea lui Bogdan Budeş. Altă piesă de rezistenţă din spectacol este Andi Vasluianu, care joacă alături de Cristina Florea, Diana Roman, Irina Velcescu, Laura Vasiliu, Catrinel Dumitrescu şi Dan Bordeianu. Pe afiş – Vasluianu alături de fetiţa sa.

● Şi tot pe 18 octombrie, în Stagiunea de Teatru Politic se joacă spectacolul lui David Schwartz şi al Mihaelei Michailov, Capete înfierbîntate, un one man show cu Alexandru Potocean, despre mineriada din 13-15 iunie 1990, bazat pe interviuri făcute cu participanţii şi martorii la eveniment. Ora 19,30, la Spaţiul Platforma din Calea Moşilor (Calea Moşilor nr. 62-68).

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.