Live și virtual despre limitele performativității

Publicat în Dilema Veche nr. 845 din 18 - 24 iunie 2020
Live și virtual despre limitele performativității jpeg

● Exeunt, texte: Lavinia Braniște, regie: Bobi Pricop. Cu: Bianco Erdei, Cătălin Filip, Oana Hodade, Lucia Marneanu, Lucian Teodor Rus, Adonis Tanța. Video: Dan Basu. Muzică: Eduard Gabia. Programare și suport tehnic: Mizdan. Foto: Bogdan Botaș. Reactor de Creație și Experiment, Cluj.

Cum teatrele au rămas închise în această stagiune, iar deschiderea lor în toamnă este incertă, unii artiști au încercat să exploreze mediul virtual ca potențial spațiu performativ. Bobi Pricop a transformat un proiect de la Reactorul din Cluj, gîndit pentru scena fizică, într-unul digital, reconceptualizîndu-l ca pe o cercetare privind modul în care performativitatea live supraviețuiește în online. Exeunt – termenul denumește ieșirea actorilor din scenă – este un video-poem în care șase actori performează live, fiecare în spațiul propriu, în timp ce, în direct, sînt prelucrate imaginile pe computer, este mixată muzica și este montat întreg produsul artistic. Finalul show-ului îi aduce împreună pe performeri în curtea Reactorului, în timp ce se filmează reciproc și fiecare ajunge succesiv în centrul atenției.

Spectacolul se configurează ca temă în jurul singurătății, mai exact, în jurul absenței cuiva. Fiecare actor prezintă un personaj, povestea și spațiul lui. Textul Laviniei Braniște este liric și introspectiv, reflectă perioada de recluziune forțată pe care am traversat-o, cu angoasele, panicile și alienarea ei, descrie singurătatea nu neapărat negativ, cît melancolic. Una dintre povești, a Luciei Mărneanu, care (personajul, nu actrița) vorbește despre relația cu bunica, iese în evidență pentru că este centrată mai mult pe narațiune, iar performativitatea Luciei este teatrală: se machiază, transformîndu-se în bunica, suprapune identitatea acesteia pe propria sa identitate, ca o prefigurare a viitorului. Dar, în general, performance-ul valorifică această caracteristică predominant poetică a textului, uneori actorii lucrează cu machete de spații, alteori lucrează cu propriul corp, dar în ambele cazuri, materialul brut pe care ei îl livrează live, prelucrat video, devine un poem. Spectatorii sînt separați de artiști printr-un perete imaginar în sensul că primesc un link de acces, dar nu sînt în același spațiu virtual cu artiștii, cum se întîmplă atunci cînd spectacolele se transmit prin Zoom. Produsul final este fluid, hipnotic, iar muzica lui Eduard Gabia și vizualul lui Dan Basu au aici un rol major.

rosencrantz foto 3 bogdan botas jpg jpeg

Ce este, pînă la urmă, Exeunt? Aș spune că este o video-instalație performativă live, un format spectacular hibrid pentru că are elemente de teatru, performance și instalație, este virtual și performat în direct. Exeunt nu e teatru, e un tip de performativitate digitală. Ceea ce se explorează aici este transferarea în online nu a teatrului, ci a performativității. Se tatonează virtualul prin experimentarea viului în sensul de a vedea dacă performativitatea live în mediul digital se simte și are rost să fie menținută live, în funcție de aportul ei la calitatea produsului artistic. În discuția post-spectacol, unul dintre spectatori spunea că performance-ul putea fi integral înregistrat fără să se piardă ceva. Cred că în bună măsură are dreptate. Spectacolul își păstrează miza, înregistrat sau live, în timp ce proiectul de cercetare a transferării performativității în virtual rămîne și el valabil, chiar dacă nu poate fi dat categoric un răspuns în urma acestei experiențe – nici nu cred că creatorii caută o concluzie definitivă.

O altă miză a acestui proiect, nu mai puțin importantă, este aceea de a da actorilor ocazia să-și exercite arta într-un cadru mai aproape de normal căci aici vehiculul digital nu este doar canal de transmitere, ci parte integrantă a conceptului de spectacol. Mai e ceva ce trebuie luat în considerare la show-urile online: performativitatea necesită o anumită stare pentru vizionare, disponibilitatea de a te rupe de contextul fizic, ceea ce se produce firesc în sala de spectacol, dar nu și acasă. Altfel, spectacolul virtual este o altă artă decît teatrul, nu doar că se produce altfel decît arta fizică, dar accesează și alte sau în alt fel emoțiile spectatorului. Exeunt e de văzut, atît ca produs încrucișat al live-ului cu digitalul, cît și ca cercetare in progress asupra relocării virtuale a teatrului.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Botaș

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.