Forme, volume, halucinaţii

Publicat în Dilema Veche nr. 663 din 3-9 noiembrie 2016
Forme, volume, halucinaţii jpeg

FNT 2016 – Spectacol-coupé în două părţi: Un minut de dans sau Uf!!! (Art Production & Teatrul Mic, Bucureşti) & Vivaldi şi anotimpurile (Teatrul Naţional Tîrgu-Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“). Scenariu, regie, coregrafie: Gigi Căciuleanu. 

Festivalul Naţional de Teatru 2016 (ediţia a 26-a) a avut o importantă componentă de dans în ansamblul selecţiei, atît producţii autohtone, cît şi invitate. Asta denotă faptul că, pe plan local, dansul a devenit interesant pentru instituţiile teatrale şi că ponderea producţiilor coregrafice pe scenele acestora a crescut. Nu vorbim însă de o amploare semnificativă, căci spectacolele selectate reprezintă aproape întreaga producţie coregrafică din teatrele de stat în stagiunea trecută. Este de remarcat faptul că spectacolele sînt mai degrabă în zona performanţei fizice decît a conceptualismului, mizînd pe formarea coregrafică a actorilor şi dezvoltarea abilităţilor fizice. Gigi Căciuleanu, Pál Frenák, Dominique Serrand sînt creatori de volume, forme şi spaţii prin intermediul corpurilor actorilor, în spectacole cu narativităţi clasice sau postdramatice (Un minut de dans sau Uf!!!, Vivaldi şi anotimpurile, L’Om DAdA, Prin vis, Pour toujours). De altfel, ediţia din acest an a FNT a fost dedicată lui Miriam Răducanu, excepţională personalitate a dansului contemporan din România, o artistă înaintea vremurilor, creatoare a unui limbaj performativ personal, cu influenţă majoră asupra coregrafilor din generaţiile următoare.

În FNT, Gigi Căciuleanu a beneficiat de o inspirată combinaţie a două dintre creaţiile sale, Un minut de dans sau Uf!!! (Teatrul Mic, Bucureşti) şi Vivaldi şi anotimpurile (Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“), ­căci structura de laborator a celei dintîi a oferit informaţiile necesare pentru decriptarea celei de-a doua. Spectacolul-laborator Un minut de dans sau Uf!!! face o imersiune în universul de lucru al coregrafului, descoperind, într-o primă parte susţinută integral, ca un one man show, de către artist însuşi, modalitatea de gîndire a dansului la Căciuleanu, felul în care volumele, formele şi mişcările se asociază, se potenţează reciproc, se dezvoltă unele din altele. Căciuleanu scrie, de alt­fel, despre aceste conexiuni (are o rubrică pe portalul cultural liternet.ro) şi discursul său din spectacol, despre legătura între sonorităţile limbilor şi mişcările corpului, raportate la dansurile specifice fiecărei etnii, se încadrează în această serie de teorii coregrafico-metaforice. Atî­ta doar că Gigi Căciuleanu este poet în măsura în care este şi coregraf: dansează prin cuvinte şi vorbeşte cu trupul astfel că întregul său demers artistic este, în fapt, o frumoasă lecţie despre plasticitate şi concepte.

După partea monologată, urmează punerea în practică a ideilor în regim de repetiţie pentru „un minut de dans“ cu dansatorii Ana Vişan şi Răzvan Stoian şi muzicianul Paul Ilea. Acesta este un moment de improvizaţie pe temă, structura (fraze coregrafice, muzică etc.) se schimbă la fiecare reprezentaţie, păstrîndu-se, totuşi, în limita unui scenariu general. În FNT, pentru momentul final a fost aleasă ca fond sonor „Oda (în metru antic)“ a lui Eminescu (sonoritatea cuvîntului ca suport pentru dans), după ce s-a lucrat cu reinterpretări în cheie contemporană (rock, jazz, electro) a muzicii lui Mozart. Întregul eşafodaj de lucru din …Uf!!! se constituie într-un dicţionar pentru Vivaldi şi anotimpurile, un spectacol graţios şi plin de umor în care sînt ţesute, pe tăcute, fragmente din Cehov, Shakespeare sau Caragiale, atmosfera intrinsecă a scrierilor dramaturgilor clasici fiind conţinută în substanţa fluidă a dansului. Şi, desigur, Căciuleanu s-a folosit ca fond sonor de bilingvismul mureşean: cele cîteva replici, cu acelaşi sens, în română şi maghiară, au imprimat mişcări diferite. Trupa română de la Mureş a dat tot ce a putut şi acest „tot“ s-a dovedit a fi mult: actori bine pregătiţi fizic, reuşind să funcţioneze fericit sincron şi individual, să fie expresivi în mişcare, „să vorbească“ prin corp.

O expoziţie dedicată coregrafului, numită pur şi simplu „Căciuleanu“, cu fotografii din spectacole, portrete, dar şi lucrări personale de grafică şi fragmente video din creaţiile sale, a fost deschisă pe tot parcursul FNT în foaierul Sălii Mari a Teatrului Naţional din Bucureşti. 

frescacmihaela marin006 JPG jpeg

FNT 2016 – Compania de balet Preljocaj, Paris, Fresca. Coregrafie: Angelin Preljocaj. Muzica originală: Nicolas Godin. Costume: Azzedine Alaïa. Decor: Constance Guisset. Light Design: Éric Soyer.

Unul dintre coregrafii europeni de top, Angelin Preljocaj, aflat a doua oară în România, a prezentat Fresca, o recentă creaţie inspirată de un basm chinezesc, The Painting on the Wall (povestea de dragoste dintre un soldat şi o femeie dintr-o pictură, imposibila intersecţie între două dimensiuni diferite). Preljocaj a creat o serie de lucrări inspirate de basme (Albă ca Zăpada – prezentat la Bucureşti în 2008, L’Anoure, Siddharta) în care surprinde prin mişcare şi atmosferă scenografică esenţa poveştii, renunţînd la narativitatea clasică. Cuvîntul definitoriu pentru Fresca este diafan, şi asta în primul rînd datorită decorului în care jocul penumbrelor şi al texturilor creează senzaţia inefabilului, a delicateţii şi intimităţii sentimentelor, aşa cum apare în basmele chinezeşti. Personaje feminine vaporoase şi războinici misterioşi se succed pe scenă în coregrafii acrobatice şi sincronice perfecte. Este o adevărată performanţă fizică în acest spectacol cu linii coregrafice impecabile, un show care mizează pe forţa detaliului şi impactul fragilităţii. Minunată scena apariţiei războinicului cu multiple trupuri (şi ego-uri) în contre-jour, ca un Shiva, mai mult enigmatic decît ameninţător.

Preljocaj foloseşte intens relaţia dintre lumină şi umbră, plasînd spectacolul în zona iluziilor optice. Aceasta este şi miza aici, a relaţiei dintre ceea ce este şi ceea ce pare a fi, o formă de povestire care eludează narativitatea în favoarea vizualului şi a jocului dintre aparenţă şi realitate, dintre corp/obiect şi reprezentarea sa. Un delicat spectacol al corpurilor fluide. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: M. Marin

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.