Abuzurile puterilor

Publicat în Dilema Veche nr. 584 din 23-29 aprilie 2015
Abuzurile puterilor jpeg

● Distopie. Shakespeare. Remix. Regia şi scenariul: Catinca Drăgănescu; scenografie: Ioana Drăgănescu, Sorana Ţopa; costume: Ludmila Corlăţeanu, Atelier ATU; mişcare scenică: Andreea Belu; multimedia: Darie Armin Alexandru; sound & light designer: Alexandros Raptis. Cu: Cristina Drăghici, Oana Popescu, Simona Cuciurianu, Vlad Udrescu, Vladimir Purdel, Crina Ene, George Albert Costea (voce). Teatrul Naţional Bucureşti.  

Cum funcţionează mecanismul puterii? Care sînt pilonii democraţiei şi cum pot fi ei pervertiţi? Cum se transformă un sistem politic în altul? Cine deţine puterea? Acestea sînt întrebări pe care societatea şi le pune ciclic, de regulă în preajma alegerilor. Pe fundalul tumultuos al politicii mondiale şi naţionale, chestionarea mecanismului puterii prin artă este o formă de activare a conştiinţei publice.

La noi, teatrul politic s-a coagulat într-o direcţie cu mai multe formule estetice şi preponderent, dar nu exclusiv, în spaţii independente. Spectacolul Catincăi Drăgănescu

este un construct (distopic) pe tema puterii din piesele lui Shakespeare, produs în cadrul programului TNB pentru Noua Generaţie de creatori (pe scurt 9G). Despre proiect s-a vorbit mult din cauza formulei de lucru: TNB pune la dispoziţia tinerilor creatori (pînă în 35 ani, neangajaţi), ale căror proiecte au fost selectate prin concurs, un minimum de resurse (din care esenţial este spaţiul, Sala Mică, la care se adaugă ce se mai găseşte prin magazia de costume şi depozitul de decoruri) şi o perioadă de repetiţii (trei săptămîni). Spectacolul rezultat este testat pe public prin cinci reprezentaţii gratuite şi, în funcţie (şi) de reacţia acestuia, se decide dacă va fi păstrat în repertoriu. Dacă decizia este favorabilă, se plătesc minime onorarii şi drepturi de autor (din încasări) şi se fac minime investiţii în producţie. Cuvîntul de ordine este „minimum“, asta dacă trecem peste partea în care se lucrează fără resurse, fără onorarii şi fără să se ştie dacă spectacolul va avea viitor. Este aici un abuz de putere (monopolul teatrului de stat pe resurse: buget şi infrastructură), căci TNB operează cu standarde duble în propria curte: tratamentul aplicat acestui program este incomparabil cu cel pe care îl au producţiile sale obişnuite, bugetate generos. Practic, teatrul se alege cu spectacole aproape gratis pentru care, însă, trebuie creat public, căci ele sînt diferite de estetica tradiţională a TNB, dar promovarea spectacolelor nu excelează (în ciuda eforturilor făcute de Cristiana Gavrilă, cea care a luptat pentru 9G). Tinerii regizori cărora li se face „favoarea“ de a lucra la TNB nu sînt studenţi, iar acesta nu este un program de practică teatrală. Prin urmare, diferenţele de condiţii între artiştii „ne-tineri“ şi „tineri“ sînt nejustificate şi profund inechitabile (alte teatre cu proiecte similare s-au descurcat mai bine: Naţionalul craiovean, cel mureşean sau Teatrul Odeon). Problema, mai amplă decît am rezumat aici, este pusă în discuţie de o petiţie iniţiată de artiştii participanţi. Nu ştiu pînă acum (15 aprilie 2015) ca TNB să fi dat vreun răspuns. Prima serie din 9G s-a încheiat şi a început concursul pentru al doilea sezon. „Minimul“ de resurse nu poate atrage şi stimula creativ regizorii, mai ales cînd teatrele de stat, în general, dispun de bugete consistente, iar TNB, în particular, beneficiază de un superbuget. Oferirea unui spaţiu dotat corespunzător pentru teatru (Sala Mică) este singurul element atractiv din proiect. 

Revenind la spectacol, acesta deschide programul 9G, folosind pentru prima dată o nouă configurare a Sălii Mici. Cu publicul dispus pe două laturi şi actorii jucînd pe o masă lungă ce serveşte drept catwalk, spectacolul îşi apropie spectatorii, suficient cît să recreeze intimitatea jocului. Căci forma aleasă pentru investigarea mecanismului puterii este aceea a unui

, Zoon Politikon, cu toate etapele sale. Aparent, publicul ar putea fi jucătorul, dar deşi se creează iluzia că la un moment dat i se va cere să intervină, acest lucru nu se întîmplă. Păstrarea publicului în afara jocului corespunde realităţii unde alegătorului i se întreţine iluzia controlului puterii prin vot. 

Scenariul urmăreşte firul narativ din

, pe care se altoiesc fragmente din

etc. Pe o structură dramatică inteligentă, regizoarea dovedeşte acuitate în coagularea diferitelor aspecte ale puterii într-un parcurs care include derapajele posibile ale democraţiei. Dictatura blîndă a lui Lear – un despot luminat – se transformă într-una haotică sub comanda confuzului Albany (Vlad Udrescu), apoi într-una violentă cînd la cîrmă ajunge Cornwall (Vladimir Purdel). Este interesant modul în care aceste răsturnări de putere se fac în limitele jocului, cu strategii politice ce includ asasinatele, campaniile electorale mincinoase, intrigile de culise, corupţia politicienilor, alianţele mercantile şi trădările. Cordelia alungată se reidentifică drept Bufon (Cristina Drăghici), intrigant secret, dar cumpărabil, un mercenar moral. Regan (Simona Cuciurianu) se foloseşte de sex pentru a obţine ce vrea, iar Goneril (Oana Popescu) este doamna de fier. Toţi se folosesc de media prin care manipulează poporul şi adversarii. De la un nivel la altul al jocului (condus de un MC – Crina Ene), accesul se face prin trădare şi crimă. Cîştigător nu există, ceea ce rămîne în urmă este un vid de putere, căci jucătorii „au reuşit“ să producă o implozie a regatului. Proiecţiile lui Darie Armin Alexandru fac conexiuni cu realitatea politică imediată (realizat în 2014, spectacolul face referire la campania electorală pentru alegerile prezidenţiale). Actorii joacă schematic, ca personajele de

, dar uneori convenţia se mai pierde şi se plusează declamator. Per ansamblu, spectacolul este însă puternic, bine articulat şi argumentat. 

După ce am vizionat întreaga serie de spectacole din 9G, pot spune că show-ul Catincăi Drăgănescu este singurul care are viziune şi propune o formulă îndrăzneaţă de joc. Un spectacol care trimite la o meditaţie serioasă pe tema politicii într-un timp profund politic şi care întrupează expresia, atît de pios vehiculată încît şi-a pierdut conţinutul, „Shakespeare este contemporanul nostru“. Celelalte spectacole din program se mulţumesc să prezinte texte mai mult sau mai puţin interesante, iar

, show nonverbal, reia o formulă performativă pe care doi dintre actori au mai folosit-o. Lipsesc viziunile, zvîcul, noul. 

După prima serie a programului 9G se observă două mari probleme: condiţiile discutabile de lucru oferite de TNB şi platitudinea proiectelor rezultate, care ridică întrebări în legătură cu vivacitatea noii generaţii. În aceste condiţii, încă nu m-am decis ce să răspund ca să trec la un nivel „superior“:

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A. Rădulescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.