Viralitatea unui protest legendar

Publicat în Dilema Veche nr. 745 din 31 mai - 6 iunie 2018
Viralitatea unui protest legendar jpeg

Am crescut cu mitul lui Mai ’68: stare de revoltă pură şi model exemplar de solidarizare. Drumul care unea Parisul lui ’68 cu Piaţa Universităţii ’90, trecînd prin Tienanmen ’89, era bine bătătorit în imaginarul colectiv postdecembrist. Cu vremea, nimbul ce învăluia evenimentele declanşate la Paris în acea primăvară a cutremurelor simultane – proteste explodînd ca lava prin caldarîm în toate colţurile planetei, antitotalitare, pacifiste, ecologiste, pentru drepturile civile – a devenit, mai degrabă, un halo de ambiguitate, de ambivalenţă morală. Doar am învăţat că puritatea nu e niciodată chiar aşa de pură, pune-ţi ochelarii şi o să vezi crăpăturile în albul imaculat... Doar am învăţat, bătrîne conştiinţe istorice cum ne credem, că sublimul estetic e fie lipsit de urmări semnificative în planul praxis-ului, fie generator de efecte nefaste, perverse. Ceea ce a angajat Mai ’68 e ceea ce Deleuze numea, fără o trimitere directă, „o devenire-revoluţionară care nu e cîtuşi de puţin totuna cu viitorul revoluţiei“. Sau ceea ce Foucault va califica mai tîrziu, cu trimitere la funcţia comunitară a filosofilor cinici din Antichitate, drept teatralizare (stradală) a unui adevăr înţeles ca scandal şi provocare, mai degrabă decît coerenţă sau oglindire fidelă a faptelor. „Fiţi realişti: cereţi imposibilul!“

Mă interesează „imaginarul“ Mai ’68, sau Mai ’68 ca hîrtie de turnesol, test de expunere a prejudecăţilor, fobiilor şi aversiunilor noastre de azi. Consemnez în grabă, dicteu cvasi-automat, o sumedenie de efecte, receptări parţiale, distorsionări, deturnări şi polarizări ale agendei Mai ’68. Cum devin toate aceste „intensităţi“ (din nou, vorba lui Deleuze) nişte voci ale minţii, creînd aglomeraţie pe dinăuntru, debordare, anticor şi probă a ciocnirii unor matrice morale divergente. Mă interesează, pe scurt, viralitatea unui protest legendar şi memele pe care le-a putut genera.

Ce revoltă?!  –  mormăie cinicul –, în fond, totul a pornit de la o ceată de studenţi zurbagii care nu mai aveau chef de şcoală odată cu venirea cocorilor: li s-a pus pata cînd li s-a restricţionat accesul în căminul de fete de la Nanterre... Vocea „statului paralel“ preia legătura: sigur şi-a băgat KGB-ul coada în deranjul acesta... Disidentul anticomunist nu poate, apoi, rata să atragă atenţia asupra acelor intelectuali de stînga implicaţi în proteste, care îmbrăţişau, iresponsabil şi în necunoştinţă de cauză, criminala „Revoluţie Culturală“ maoistă... Vocea progresistă e tranşantă: mai lăsaţi-ne cu gauche caviar, mergeţi mai bine să vedeţi memorabilul film al lui Hazanavicius Le Redoutable, avînd în centru figura unui Godard „radicalizat“, înotînd stîngaci şi miop în „spuma zilelor“ lui mai ’68... Nici marxistul-ortodox nu e mai prietenos: protestele generale din 1968 au avut un efect devastator pentru stînga politică, determinînd migrarea spre politici identitare şi îndepărtarea de la agenda iniţială a combaterii sărăciei şi injustiţiei sociale.

Confruntaţi cu acest cor hipercritic, cum se face că sîntem încă fascinaţi de Mai ’68? Enunţ, pe fugă, trei „raţiuni“: 1) Protestele nu au fost (doar) despre un refuz adolescentin al autorităţii, ci au constituit o extraordinară emulaţie colectivă, o activare a ceea ce psihologii morali numesc „instinctul de roi“, adică a sentimentului apartenenţei la o mare comunitate umană, înfrăţind (pentru scurtă vreme) pe intelectualii fini cu muncitorii necalificaţi – iar aceasta, fără a acţiona „comutatorul“ religiei. 2) Mai ’68 a reprezentat şi o extraordinară emulaţie creatore, de ordin poetic: a dat naştere celor mai ingenioase sloganuri, bannere şi mesaje pe pereţi din istoria protestelor omeneşti, sursă încă vie de inspiraţie pentru copywriter-ii şi art director-ii lumii, deci şi o probă a extraordinarei puteri metabolice a capitalismului. 3) Orice s-ar spune, fenomenul a produs descentralizare administrativă, reformarea unui sistem universitar francez retrograd şi autoritarist, precum şi salutare politici sociale egalitariste.

Cristian Iftode este conferenţiar la Facultatea de Filozofie, Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.