Turismul și evenimentele politice externe
Am făcut un tur pe la mai multe agenţii de turism din Bucureşti, pornind dinspre Universitate către Piaţa Romană, cu scopul de a afla ce fel de vacanţe au mai cautat românii în vara asta.
La Nova Touring m-a întîmpinat un domn bronzat cu un aer de proaspăt întors din vacanţă, Andrei Lupu, care mi-a spus că 80% dintre cererile pe care le-au avut ei în vara asta au fost pentru Bulgaria, Grecia şi Turcia, dar că au fost destule şi pentru Spania şi pentru litoralul românesc. În Grecia s-au scumpit sejururile pe insule, în vreme ce numărul circuitelor prin Atena şi zona continentală a scăzut din cauza grevelor şi a tulburărilor economice. Şi sejururile din Turcia s-au scumpit în primăvară, ca efect al faptului că Egiptul a ieşit din categoria destinaţiilor turistice. Andrei Lupu îmi spune că, totuşi, atît în insulele greceşti cît şi în Turcia continuă să fie cereri şi că multe hoteluri sînt ocupate în totalitate pînă pe 20 septembrie, mai ales că în Turcia „s-a terminat ramadanul şi a început bairamul“. Se vînd în special pachete all inclusive, cu zbor charter şi tot ce trebuie. Acum însă, odată ce arşiţa verii s-a mai stins şi situaţia politică s-a mai calmat, lumea reîncepe să meargă şi în Egipt. Interlocutorul meu observă că, în general, cererea de anul acesta a fost similară cu cea de anul trecut iar destinaţia cea mai la modă a fost, fără îndoială, Bulgaria (spre deosebire de 2009, cînd lumea era înnebunită după Turcia).
A doua agenţie era prin dosul unui bloc de pe Bulevardul Magheru, Sol Turism, unde Cristian Anghel mi-a făcut un scurt briefing despre tendinţele clienţilor săi de anul acesta. În primul rînd, a observat că lumea a căutat oferte mai ieftine şi că nu s-au mai făcut rezervări din timp (de la Tîrgul de turism din primăvară). Oamenii au aşteptat bilete ieftine de ultim moment. S-a redus cererea pentru Grecia, din motivele cunoscute, şi s-a mers foarte mult în mai ieftina Bulgarie. În opinia lui, serviciile din ţara vecină s-au îmbunătăţit şi, spre deosebire de alte ţări, aceasta are avantajul flexibilităţii duratei de şedere. Nu sînt doar serii fixe de 7 sau 14 zile. Cristian Anghel a mai observat că anul acesta oamenii au avut tendinţa să evite vîrful de sezon, aşteptînd ofertele mai ieftine dinspre septembrie. Dar tocmai cererea mai mare din septembrie a făcut ca preţurile să nu scadă la fel ca în alţi ani. În schimb, au apărut oferte bune la mijlocul sezonului, cînd cererea a fost mai mică decît de obicei. După constatările sale, anul 2011 a fost ceva „mai puţin dificil“ decît 2010, dar, în continuare, de necomparat cu 2008 şi 2009, faţă de care vînzările au scăzut cu peste 40%.
La Mareea, pe colţ, m-a întîmpinat o doamnă (Carmen Neagu) care mi-a spus că pentru informaţii trebuie să sun la nu ştiu ce call center sau să iau legătura cu cineva de la marketing de la Deva, pentru că ea nu ştie ce să-mi spună şi nici nu e treaba ei să-mi spună mie ceva. OK, am plecat mai departe.
Următoarea agenţie... ONT Carpaţi, ehei, cunoştinţă veche a românilor, astăzi specializată în oferte exotice. Clienţii pentru aceste destinaţii îndepărtate, îmi spune Doina Dumitraş, au de obicei media de vîrstă de 50 de ani. Destinaţii exotice pot să însemne insulele Maldive, Sri Lanka sau Qatar. Cea din urmă înlocuieşte acum cu succes locuri mai vechi de atracţie ca Bahrain sau Dubai, care au devenit mai nesigure. Turiştii români au învăţat să se reorienteze foarte repede în funcţie de cursul evenimentelor din ţările pe care vor să le viziteze. Doina Dumitraş observă însă că, spre deosebire de occidentali, românii călătoresc foarte puţin în extrasezon iar după data de 15 septembrie, aproape că încetează orice activitate turistică. Chiar şi cei mai în vîrstă, care nu mai sînt legaţi de vacanţa copiilor, sînt ocupaţi de multe ori cu creşterea nepoţilor.
Ea constată şi că numărul cererilor pentru vacanţe de lux a rămas constant chiar şi în anii de criză, dar că a scăzut numărul sejururilor cu preţuri medii, adică, acelea care costau cam o mie de euro de persoană. S-au vîndut însă bine biletele ieftine, de 4-5 sute de euro. În sfîrşit, am ajuns şi la J’info Tours, unde Maria Tomescu mi-a spus că sezonul n-ar mai fi aşa clar delimitat şi că, deşi nu mai e vacanţă, în septembrie, octombrie şi noiembrie încep cererile pentru circuite în locuri îndepărtate, cum ar fi China, India, Statele Unite şi chiar Mexic sau Guatemala şi insulele Belize. Pentru cei de la J’info Tours, ideea că vacanţa nu se termină niciodată pare să fie însă un fel de slogan. Au scăzut cererile pentru Egipt şi Tunisia, clienţii agenţiei au fost ceva mai reţinuţi şi faţă de Grecia, dar au mers în continuare în Turcia, Bulgaria, Italia şi – în mod special faţă de alţi ani – în Portugalia. Continuă să existe cereri speciale, ca de pildă safari cu balonul în Tanzania şi Africa de Sud, cereri pentru vacanţe foarte scumpe care pot costa chiar şi 35 de mii de euro pentru două persoane, în paralel cu oferte pentru destinaţii exotice precum Thailanda sau Dubai, la preţuri de doar cîteva sute de euro.