Satul și instituțiile lui

Publicat în Dilema Veche nr. 402 din 20-26 octombrie 2011
Satul și instituțiile lui png

Articolul 10 din Legea pentru înfiinţarea Serviciului Social, din 1938, stipula:  

„Căminul Cultural este o unitate de lucru, alcătuită şi condusă de localnici, săteni, intelectuali şi fii ai satului plecaţi din sat. El este organul de execuţie al Serviciului Social. Scopul Căminului Cultural este de a ajuta, întări şi adînci acţiunea Bisericei, a Şcoalei şi a autorităţilor de stat. El va coordona şi unifica toate activităţile desfăşurate în sat de organele de Stat şi sociale, prin dezvoltarea armonică:

1. A culturii sănătăţii, prin preîntîmpinarea şi combaterea bolilor, precum şi prin educaţia fizică a poporului.
2. A culturii muncii, prin îndrumarea ei către o mai bună producţie.
3. A culturii minţii, sufletului şi de educaţie naţională, pe toate tărîmurile vieţii obşteşti. 

Căminul Cultural este persoană juridică, el este condus de un sfat cultural, cu un preşedinte ales şi un director numit.“ 

Revista Căminul Cultural, cu subtitlul  „revistă de cultura poporului“ (Nr. 1, Noemvrie 1934), în care sînt dezbătute diverse aspecte şi probleme la zi privind viaţa socială şi cercetarea satelor, premerge şi anunţă practic Legea.  În contextul efervescenţei şi al entuziasmului debordant după momentul Marii Uniri, s-a impus ca deziderat major necesitatea introducerii de reforme sociale, economice, culturale importante. Administraţia trebuia revizuită, infrastructura  – adusă la zi în noua terminologie, instituţiile statului făceau faţă cu greu ritmului susţinut de a se adapta noii configuraţii sociale şi politice. Pe acest fundal de „criză“ explozivă, a fost elaborat şi pus în practică amplul program de reforme iniţiat de Dimitrie Gusti pentru emanciparea, prin proiecte susţinute, a locuitorilor din mediul rural, în mod special. 

Legea Serviciului Social începuse să prindă contur încă de prin 1920, odată cu înfiinţarea Fundaţiei „Principele Carol“, cu importante merite pe plan cultural, sprijinind, financiar, proiecte de anvergură. Deşi a figurat în scripte doar un an, între 13 octombrie 1938 şi 13 octombrie 1939, textul legiferat consfinţea, practic, o realitate socială deja existentă şi activă („Această lege este punctul final dintr-o mişcare socială preexistentă.“), pentru că amplul program cultural iniţiat şi structurat de Gusti – şi anume: cercetări monografice, echipe studenţeşti pe teren, Cămine culturale, Şcoli ţărăneşti şi publicaţii cu profil sociologic – îşi arătase deja roadele. 

 Gusti făcea apel la toţi „fiii satului“, la cărturari,  intelectuli, la „elita“ satului, solicitîndu-i în mod expres pe cei care pot susţine prin donaţii un asemenea amplu program de reformă. Instituţia Căminului cultural, aşa cum a fost concepută de Gusti, a fost recunoscută ca o soluţie originală de restructurare a vieţii satului interbelic, cu larg ecou internaţional (aprecieri elogioase din partea preşedintelui SUA, F.D. Roosevelt, sau a ministrului de Justiţie al Franţei, Barthélemy; v. D. Gusti, „Ştiinţa şi pedagogia naţiunii“, în Sociologie românească, Anul IV/1942, Nr. 7-12).  

Activitatea Căminelor culturale a continuat însă şi după abrogarea legii,  Fundaţia Culturală Regală „Regele Mihai I“, ulterior Fundaţia „Regele Mihai I“ susţinînd, în noua formulă, iniţiative sociale şi culturale la nivelul întregii ţări. 

În satul Grid (jud. Braşov), prin strădania unui grup de intelectuali de primă generaţie, luase fiinţă, în 1920, Societatea culturală „Tinerimea“, care a demarat şi planul de construire a unui Cămin cultural, care a însemnat o acţiune bine gîndită şi coordonată de strîngere de fonduri, pentru a ridica o clădire „cu scenă şi cortină“, ce urma să găzduiască cu precădere reprezentaţii teatrale (aceasta a fost semnificaţia pe care sătenii şi-au însuşit-o cu precădere). Dincolo de farmecul poveştii în sine, momentul spune destul de mult despre aceşti ţărani sau orăşeni cu părinţi ţărani, nişte oameni perfect integraţi social, care stăpîneau  mecanismele de abordare şi finalizare a unui asemenea „proiect“, cum l-am numi noi azi... În anul 1933 înfiinţează o filială a Societăţii „Tinerimea“ la Bucureşti, în restaurantul consăteanului Nicolae I. Urdea, în care se înscriu toţi gridanii aflaţi în slujbă în Capitală (nu puţini la număr), în acest fel punînd ban pe ban pentru susţinerea şantierului deja deschis. „S-au băgat în fundament 245 care cu piatră, scoase din Faţa Ascunsă, ca pînă la terminare să se ajungă la 300 care cu piatră şi 300 cu nisip. Cărămida s-a procurat din Părău şi ţigla din Veneţia de Jos.“ (Pr. Vasile Modorcea, Monografia satului Grid, Editura Tibo, Bucureşti, 2002)

Căminul cultural din Grid şi-a desfăşurat activitatea de sine stătător (timp de doi ani) sau înglobat în Societatea „Tinerimea“, pînă la desfiinţarea acesteia, în 1941. Arhiva s-a distrus în timpul războiului, dar o simplă inventariere cuprinde peste 100 de piese montate pe scena din Grid, 140 de spectacole corale şi 250 de conferinţe pe teme sociale. O dare de seamă a Şcolii ţărăneşti, pe anul 1940-1941, menţionează lecţii cu sătenii pe teme de educaţie sanitară („s-a vorbit despre higiena muncii şi urmările boalelor sociale, combătîndu-se fumatul şi băuturile alcoolice“), silvicultură („s-au plantat peste 20.000 pueţi de stejar şi frasin“), „educaţia cetitului“ („s-au organizat bibliotecile tuturor elevilor cu un număr de 243 cărţi; s-au făcut 12 abonamente la reviste şi foi săptămînale), educaţie cetăţenească („s-a explicat ce este actul de moştenire, actul inventar în caz de moarte, ce este o persoană juridică, actele de stare civilă, scrisoarea, contractul, chitanţa, obligaţia“); în vol. Şcoli şi cursuri ţărăneşti, organizate de Fundaţie în anul 1939-40 şi 1940-41, Fundaţia Culturală Regală „Regele Mihai I“, 1942. La acea dată gridanii au iniţiat şi un curs de ski, iar o fotografie ni-i înfăţişează la o lecţie deschisă „Zinger“.  

Pe scena din Grid s-a jucat Năpasta lui Caragiale, Steaua fără nume de Mihail Sebastian, Molière, Domnişoara Nastasia de G. M. Zamfirescu etc.etc... pentru a nu intra în repertoriul creat şi jucat exclusiv de ţărani. După ’44 Căminul cultural şi-a pierdut funcţia de instituţie în regim autonom faţă de stat, dar a rămas cadrul desfăşurării reprezentaţiilor teatrale. Şi astăzi, cînd te întîlnesc pe uliţă, ţăranii de demult întreabă zîmbind: „Aţi venit să faceţi teatru?“.  

Ca nespecialist, încerc totuşi să formulez  o întrebare care mă bîntuie: Dacă gridanii au ridicat clădirea Căminului cultural prin contribuţie bănească şi muncă voluntară, cui ar trebui să aparţină de drept localul care azi poartă pe frontispiciu emblema „Casa culturală Tinerimea“?! (Şi aici îmi vine în minte un dialog de familie, cînd o doamnă franţuzoaică, proprietară a unui castel pe Valea Loarei, încerca să ne argumenteze binefacerile comunismului. La care, exasperat, interlocutorul, un român din epocă, i-a replicat că de a doua zi castelul nu-i va mai aparţine. „Mais c’est mon château. Pas possible!“ „Mais si!“ 

Pe uliţă...

„În timpul ăla m-am îmbolnăvit. Ne-or luat pămîntul. Pămîntul ne era înstrăinat. Pînă o venit colectivizarea, o fost bine.“ –  Gheorghe Ciurilă (n. 1925); „Odată cu colectivu’ s-o stricat tot. Cînd s-o făcut colectivu’ o trebuit să dăm boii şi toate uneltele agricole.“ – Maria Ciurilă (1932-2011); „În ’62 s-o încheiat colectivizarea, cînd o venit o prigoană foarte mare peste noi, fratele meu era în liceu la Făgăraş, l-or trimis acasă că dacă eu nu mă înscriu, el nu va mai fi ţinut în liceu...“ –  Gheorghe Boeriu (n. 1939). 

În zori, la mijit, dobaşu’ trîmbiţa gîjîit, bubuind în pielea de viţel rufoasă, de pe toba-i sprijinită între pămînt şi cer: „După ciurdă tăt omu’... la Sală. Cine e lipsă nu capătă boane şi bucate...“ Aşa era strigată una din obişnuitele, de-acum, şedinţe ale CAP-ului, în care se numărau, bob cu bob, zilele-muncă nemuncite, care se extrăgeau din totalul calendaristic, pentru a se stabili „cota“ aferentă pe cap de sătean, la „preţul“ de 1 leu zi-lumină + raţia de bucate (din roadele muncite de tine, pe „locul“ tău, devenit proprietate CAP-istă). La „N’roana“ se dădea rachiu pe datorie, crîşma îi era ticsită, ţăranii cumpărau Carpaţi, cîte patru ţigări în fişic de ziar, iar simpatizanţi legionari sau comunişti, din aceeaşi familie, se urau cu spatele unii la alţii, pe scaunele şubrede din colţ, doar nepoţii din poală îşi făceau semne şugubeţe cum că s-ar cunoaşte din colbul de pe hudiţă. Farmecul şi atmosfera rarefiată de aburul licorii din crîşma N’roanei au fost luate de zgomotul paharului gol trîntit cu năduf, pe sub uitătura în abis a chipului împietrit de grija alor săi. Băutul cu patimă, nu cheful se citea în ochii aburiţi. Ţăranul cu bărbia în sapa de lemn îşi privea uluit hăul din existenţa lui şi a familiei sale. 

Astăzi gridanii se duc „la bar“ sau, în variantă inedită, „la Privatu’“ – denumire generică, fără acoperire antroponimică, căci imaginea Miroanei-crîşmăriţe a rămas doar motiv literar, „necanonic“. Butoaiele de dud mirosind greu a boască adastă prin aburii memoriei. Peturile şi sticlele cu etichete poliglote şi policrome, boxurile cu ţigări „care ucid“, sticksuri în limba engleză şi tot felul de gume de folosit pe nemestecate au adus, şi în Grid, „inefabilul“ mall-ului globalizant. În răstimpuri părăseşte locanta cîte un individ cu pieptul strălucind de colanul cumpărat, la metru (liniar, dar şi cub), de la greci sau de la turci, unde a lucrat pînă de curînd, învîrtind Marlboro-ul în colţul gurii. Bătrînii satului (căci numai trei patriarhi au mai rămas – v. p. II), aliniaţi pe banca din faţă, mijesc ochii încercînd să identifice personajul pe care par că nu-l văzuseră pînă atunci. Căci uliţa s-a schimbat şi ea şi şi-a schimbat şi funcţiile de socializare... Acum, pe uliţă, nu te mai întreabă nimeni „Tu, fetică, a cui eşti?“. Atunci, răspundeam cu teamă, cu privirea în pămînt şi cu vorba pierită, şi mă miram că totuşi simţeam încă mîna scorburoasă zăbovindu-mi pe creştet, căci ai mei, cînd schimbam trenul la Braşov, nu conteneau să ne spună de fiecare dată: „Ăştia ne-au luat şi oraşul, aşa să ştiţi... Înainte se numea Braşov, nu Oraşul Stalin“. Ulterior, cuvintele s-au lepădat de rezonanţa comună... „a li Ionu Lascu Stanii…“ Aşa trebuia să răspund. Cu fruntea sus...

Foto: C.I. Mihăilă

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

1 control medical 1402173971 jpg jpeg
Peste 6 milioane de români au această boală care dă complicații
Statisticile arată că 6,6 milioane de români (1 din 2 adulți peste varsta de 50 de ani) are hipertensiune arterială.
varza calita dulce jpg
Ce pun bulgăroaicele în varza călită, ca să iasă aromată? O prepară complet diferit față de gospodinele din România
Bulgăroaicele au o abordare ușor diferită față de gospodinele din România când vine vorba de varza călită, mai ales când o pregătesc pentru mesele tradiționale sau în perioada iernii.
Rachete Oreșnik FOTO Shutterstock jpg
Cinci moduri în care Putin s-ar putea răzbuna după operațiunea „Pânza de păianjen”
Vladimir Putin i-a transmis lui Donald Trump, într-o convorbire telefonică recentă, că se simte obligat să răspundă atacului ucrainean cu drone asupra aerodromurilor sale strategice
Cristi Chivu (EPA) jpg
Atac masiv cu drone și rachete 6 iunie jpg
Bilanțul celui mai mare atac asupra Ucrainei de la Operațiunea „Pânză de păianjen”
Rusia a atacat vineri mai multe regiuni ucrainene cu sute de drone și zeci de rachete, într-un atac ce ar putea prevesti răzbunarea Moscovei pentru operațiunea serviciilor de securitate ucrainene asupra unor aerodromuri strategice ale Rusiei, relatează CNN.
pnrr foto fb virgil popescu
Cum a eșuat România în colectarea banilor europeni din PNRR: „Au încercat să evite orice reformă pentru a nu pierde voturi”
România riscă să piardă aproape 12 miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliența, arată calculele Comisiei Europene, care recomandă Consiliului Uniunii Europene să constate oficial că țara noastră nu a luat măsuri eficiente pentru a reduce deficitul bugetar.
Nationala Romania (Sportpictures) jpg
Austria - România, meci crucial în preliminariile CM 2025. Tricolorii, condamnați să nu piardă diseară
Naționala, obligată să țină pasul cu celelalte contracandidate la calificare.
image png
Ce se întâmplă dacă bei zilnic, pe stomacul gol, apă caldă cu lămâie și un vârf de bicarbonat? Un obicei simplu, dar cu efecte neașteptate asupra sănătății
Tot mai mulți oameni încep diminețile cu un ritual simplu: un pahar de apă caldă în care adaugă sucul unei felii de lămâie și un vârf de cuțit de bicarbonat de sodiu. Practicat constant, acest amestec poate avea efecte remarcabile asupra digestiei
Pintea Paul CiprianDSC 3674   foto senatul romaniei jpg
Cine e liderul PSD care i-a adus în partid pe traseiștii de la POT și SOS, inclusiv pe senatorul cu 10 clase | Surse
PSD și-a sporit zestrea parlamentară cu încă 10 deputați și senatori “transferați” de la SOS România, condus de Diana Șoșoacă, și POT, partidul fondat de Anamaria Gavrilă. Printre cei care au trecut în tabăra PSD se numără și senatorul Ciprian Pintea, cu numai 10 clase trecute în CV și două dosare.