Pin-it

Publicat în Dilema Veche nr. 600 din 13-19 august 2015
Pin it jpeg

„Nu poţi opri valurile, dar poţi învăţa să faci surfing“, „Dacă aprinzi lanterna pentru altul vezi şi tu mai bine drumul“, „Provocarea modernităţii este să trăieşti fără iluzii, dar să nu devii deziluzionat“ – vă sînt desigur cunoscute aceste tipuri de mesaje. Facebook-ul sau Pinterest-ul sînt pline de asemenea imbolduri motivaţional-inspiraţionale menite să mobilizeze, să dea încredere, să inspire. 

Azi, inspiraţia este un produs de consum la mare căutare: avem reviste speciale

shortcut-uri inspiraţionale (

), infografice specifice („Inspiration Infographics“), cursuri motivaţionale sau de gîndire creativă, cărţi specializate care îţi arată drumul către maximă inspiraţie (în 10, 15 sau 40 de paşi), modele standard despre cum să faci un eseu motivaţional la Bac. Inspiraţia nu mai este ceva relativ incontrolabil. Se ajunge la ea rapid – se descarcă şi se cumpără. 

În multe din aceste variante moderne de tip fast-food-uri inspiraţionale afli că, dacă vrei să fii inspirat, e bine să pui totul sub semnul întrebării, să urci dealuri şi pe urmă munţi, să rămîi mereu concentrat pe scop, să fii deschis la posibilităţi (spune „poate“) şi, nu în ultimul rînd, să fii

adică să imiţi, să construieşti pornind de la ce există, de la clasici. Imită deci, ca să fii original. În fond, fiecare mare descoperire ştiinţifică s-a bazat pe ceea ce s-a făcut anterior – omul a reuşit să construiască aparate de zbor imitînd zborul păsărilor. În fond, nişte sociologi au spus că societatea este ca un corp omenesc sau ca o piesă de teatru şi aceste analogii au fost considerate extrem de creative şi au făcut istorie în domeniu. În fond, arta s-a uitat mult timp la natură pentru inspiraţie, iar acum se uită mai atent şi inserează în registrul specific de expresie problemele sociale ale lumii contemporane. 

Nu doar Pinterest-ul, ci şi o vorbă din bătrîni zice: inspiraţie fără transpiraţie nu merge. Doar inspiraţia, fără raţionalitatea organizării, nu duce la mare lucru. Pentru ca inspiraţia să se transforme în ceva palpabil – o operă de artă, o poezie, un nou gadget revoluţionar, un nou regim politic –, ideea trebuie adusă la viaţă cu răbdare, meticulozitate, sudoare. Dacă pentru romantici inspiraţia ţinea doar de resortul creaţiei artistice, postromanticii au început să o caute şi în altă parte. Sociologii au urmărit atent cum se întîlneşte inspiraţia creatoare cu raţionalitatea organizării şi mobilizării mulţimilor pentru a declanşa, de exemplu, iraţionalităţile revoluţionare ale luptelor bazate pe credinţe şi convingeri. Începînd cu Weber, ei au distins în clasificările lor între raţionalii dominaţi de reguli, organizaţi, rutinieri şi charismaticii vizionari prin inspiraţie şi animaţi de înnoire. Primii au ajuns mai tîrziu să se identifice cu birocraţii pragmatici, eficienţi, organizaţi, iar ceilalţi cu revoluţionarii care vor asumare de riscuri, transformări, evadări din şabloane. Dacă ne uităm la politică, dintre Ludovicii regatelor clasice şi Dantonii revoluţiilor romantice, inspiraţia charismatică a aparţinut ultimilor. Urmaşii Dantonilor au perpetuat căutările vizionare şi luptele înflăcărate, uneori utopice. Cine are, în general, cîştig de cauză: charismaticii sau birocraţii, pragmatismul eficient al primilor sau vizionarismul căutător al celorlalţi? Ne putem da un răspuns uitîndu-ne la criza din Grecia sau la întreaga construcţie a Uniunii Europene, pornită de la un ideal şi ajunsă pe mîinile unor birocraţi. 

„Să fii inspirat e foarte bine. Să inspiri e şi mai bine“ este un alt îndemn bun de un

Dar cine, în carne şi oase, mai inspiră astăzi masele? Cine ne mai mobilizează, ne mai provoacă, ne adună, ne scoate din rutinele cotidiene? Charismaticii de azi sînt în mare parte vedetele – Lady Gaga, Robbie Williams sau Smiley –, sportivii sau actorii celebri de la Hollywood sînt cei care strîng uşor zeci de mii de oameni pe stadioane sau milioane în faţa ecranelor de cinema. Dascălii, umiliţi de sistem, nu îşi mai dau silinţa, părinţii nu au timp sau pleacă în străinătate să facă un ban, oamenii Bisericii nu îşi adaptează discursurile, politicienii, în mare parte, sînt modele de „aşa nu“. În consecinţă, singuri, deşi împreună, căutăm inspiraţie şi motivaţie printre panourile virtuale ticsite de imagini, texte şi clipuri. Şi dacă dăm peste ceva deosebit apăsăm, în spirit democratic, pe butonul de

pentru a-i ajuta pe alţii în găsirea motivaţiei şi inspiraţiei de zi cu zi.  

Să creştem mici!,

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.