O mînă moartă

Publicat în Dilema Veche nr. 336 din 22-28 iulie 2010
O mînă moartă   jpeg

Ţin să precizez de la început că m-aş bucura să existe în România literatură de consum. Ar fi cred şi în folosul literaturii „adevărate“, care i-ar împrumuta din public, măcar din zona unde graniţele dintre cele două tipuri de scriitură nu-s tocmai bine definite. Apoi, departe de mine să am vreo prejudecată legată de autorii care îşi asumă cu profesionalism un asemenea fel de literatură (dintr-un anume punct de vedere e chiar mai greu să scrii o carte destinată unui public special, numeros, căruia trebuie să-i cunoşti în amănunt aşteptările şi să nu i le amăgeşti). Din păcate, cred că la noi aşa ceva nu (prea) există şi nu (prea) poate să existe. De ce?

În primul rînd pentru că nu avem „consumatori“. Din mult-puţina experienţă adunată ca scriitor şi ca pălmaş pe piaţa editorială, îndrăznesc să afirm că un roman de consum (fie el policier, thriller, SF etc.), scris de un autor român fără nume, odată pus pe piaţa liberă, publicat de aceeaşi editură şi beneficiind cam de aceeaşi promovare, nu va aduna nici jumătate din numărul cititorilor unui roman „adevărat“, scris fie şi de un debutant. Asta din cauză că tipul de „consumator“ căruia i se adresează primul a migrat demult spre multimedia, de unde-şi culege cu mai multă comoditate divertismentul. Pe scurt, un consumator obişnuit mai degrabă alege să vadă un film de gen decît să citească o carte de gen. Şi-n cazurile rare cînd preferă o carte, va alege cu siguranţă un autor străin, eventual unul faimos, de care a auzit la televizor ori pe net. Să mă ierte fanii înrăiţi ai oricărui gen: în realitate, pot fi adunaţi cu toţii într-o sală ceva mai mare de spectacol, iar reunirile lor în varii cercuri de lectură au ceva din atmosfera întîlnirilor de la clubul alcoolicilor anonimi.

Cine crede că se poate reînvia entuziasmul maselor pentru lectură (mai ales al celor româneşti) se înşală amarnic. Există şi statistici care o confirmă: majoritatea românilor – şi nu acuz, nu deplîng, doar reamintesc – nici nu bănuieşte că printre noi încă mai trăiesc scriitori, indiferent de felul lor, în afară de Adrian Păunescu şi încă vreo două-trei persoane văzute la televizor, darmite să-i mai şi citească. Numai un naiv poate gîndi că în condiţiile actuale se mai poate face la noi literatură de masă. Peste ani, da, poate, dar numai cînd România va fi brăzdată de autostrăzi, cînd românii nu vor mai construi peste noapte diguri din saci cu nisip, cînd nu vor mai tremura la scumpirea pîinii cu doi bănuţi şi cînd nu vor mai înlemni la vederea facturilor pe ultima lună.

În al doilea rînd, există o problemă şi cu „producătorul“ literaturii de consum de la noi. În general, acesta deviază din zona frustrărilor că nu a fost acceptat de „adevărata“ breaslă literară (şi asta, nu-i vorbă, plină de bube şi la fel de insignifiantă la nivel popular). După ce nu obţine peste noapte faima scontată în „marea literatură“, rămîne cu iluzia că deţine reţeta secretă pentru a se răzbuna şi a face bani: literatura de consum. Cei mai mulţi dintre cei interesaţi de asemenea „producţii“ – în general, puşti teribilişti – n-au nici cea mai vagă idee despre piaţa de carte din România şi vin cu o mentalitate de speculator imobiliar: visează să dea un tun care să-i îmbogăţească peste noapte. Cu rare excepţii, scriitorii români profesionişti, care înţeleg pe ce lume trăiesc, nu-şi mai pierd vremea cu literatura de consum, sînt conştienţi că ar miza pe o mînă şi mai moartă.

Editorii mari cunosc foarte bine contextul descris mai sus, cu atît mai mult cu cît s-au fript deja cu literatura de consum. Ei ştiu bine că în România nu poţi face o afacere din asta, că nu există un public adevărat, scriitori profesionişti în domeniu, reţele pentru distribuţia de carte şi canale media destul de aşezate pentru promovare, că investiţia nu merită. Editorii mici mai ciupesc şi ei un bănuţ de pîine şi de întreţinere din ceea ce – paradoxal, haotic, underground, cît de cît, ca s-avem şi noi faliţii noştri – există.

Florin Lăzărescu este scriitor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Irina Shayk (38 de ani) a captivat toată atenţia jpg
Şi-a pus hanoracul peste rochia elegantă. Toate privirile au fost asupra ei!
Irina Shayk (38 de ani) a captivat toată atenţia într-o rochie-bijuterie extrem de scurtă. Vedeta a fost prezentă la un eveniment în Milano, la Palazzo Visconti.
Caine din rasa Mastiff FOTO Shutterstock
Cei mai feroce și ucigași câini din istorie. Proveneau din rase de talie mare și făceau ravagii în rândurile inamicilor
Trei rase de câini au fost considerate cele mai feroce și periculoase din istorie, provocând adevărate măceluri pe câmpul de luptă. Și astăzi urmașii acestora sunt clasificați ca rase periculoase, care necesită un control aparte dar și o educație timpurie.
noroc in afaceri jpg
Obiectele personale care păstrează norocul și prosperitatea din viața ta, fără ca tu să-ți dai seama
În viața de zi cu zi, obiectele din jurul nostru pot păstra vibrații și energii care ne influențează starea de bine, norocul și prosperitatea.
Bullying şcolar - imagine generică Foto salvaticopiii ro
Peste 70% dintre elevi au fost agresați la școală. Psiholog: „Mii de copii sunt bătuți și umiliți sub privirile profesorilor" ANALIZǍ
Peste 70% dintre elevi au fost agresați la școală sau în apropierea acesteia de către colegi de vârsta lor sau mai mari. Motivul? De cele mai multe ori, agresorii le-au cerut bani sau alte obiecte de valoare, dar au existat și foarte multe cazuri în care aceștia erau doar puși pe scandal.
salata somon jpg
Cât ești de fericit depinde și de ceea ce mănânci. Iată ce alimente îți cresc nivelul de dopamină
Dopamina este un neurotransmițător esențial care joacă un rol major în funcțiile locomotorii ale corpului și declanșează sentimente de satisfacție, plăcere și motivație.
proces elena nicolae ceausescu
Cât costau blănurile purtate de Nicolae și Elena Ceaușescu în ultima lor zi de viață
Designerul Daniel Mărgărit, expert acreditat de Federația Internațională a Blănurilor (IFF), a dezvăluit, exclusiv pentru Click!, că garderoba de lux a Elenei Ceaușescu valora peste sute de mii de lei (la acea vreme) și a evaluat paltoanele purtate de soții Ceaușescu în ultima lor zi de viață.
Donald Trump si Barack Obama strangandu-si mainile pe treptele Capitoliului FOTO EPA-EFE
Victoria lui Trump, explicată pe înțelesul oricui de un profesor român din SUA. „Aici sunt lecțiile de învățat și pentru europeni”
Donald Trump a câștigat un nou mandat în Statele Unite ale Americii, deși în urmă cu puțin timp sondajele o dădeau câștigătoare pe Kamala Harris. Profesor de științe politice la Houston University, Alin Fumurescu explică unde s-a făcut diferența în favoarea lui Trump.
Bram Stoker, „tatăl” lui Dracula  Cum a ajuns Vlad Ţepeş vedetă în Anglia şi în lume jpeg
8 noiembrie: S-a născut părintele celui mai cunoscut vampir din literatură, Dracula. Bram Stoker nu a vizitat niciodată România
La 8 noiembrie 1847 se năştea Abraham Stoker, devenit celebru sub semnătura Bram Stoker, ca autor al celui mai cunoscut vampir din literatura universală. În fiecare an, la 8 noiembrie Biserica Ortodoxă Română îi sărbătoreşte pe Sfinţii Mihail şi Gavriil.
Nationala de Handbal FRH   Federația Română de Handbal FN jpg
România a pierdut în Portugalia, în preliminariile EURO 2026 la handbal masculin
Naţionala României a fost învinsă de echipa Portugaliei, cu scorul de 37-30 (12-16), joi seara, la Santo Tirso, în Grupa a 8-a din faza a doua a preliminariilor Campionatului European de handbal masculin - EHF EURO 2026.