O capacitate mirabilă

Publicat în Dilema Veche nr. 839 din 19 - 25 martie 2020
O capacitate mirabilă jpeg

Intuiția este un magnet așezat dedesubtul unei mese cu pilitură de fier dispusă, vorba poetului Cristian Popescu, într-o plăcută neorînduială. Nu e adevărat, ordinea există, după rînduiala de dinainte de plasarea magnetului celui nou. Istoria descoperirilor științifice este plină de asemenea reorganizări intuitive ale cunoașterii care, în timp, devin normative în raport cu următoarea intuiție de- și re-structurantă. Mai degrabă am ceva de spus însă despre creația artistică și, aici, în ceea ce privește înfruntarea cu limbajul verbalizat, agregat din foneme/grafeme pînă la fraza cu sens (nou), prin poezie și cu limbajul articulat din choreme (unități elementare de loc/spațiu) pînă la edificarea semnificativă a cutărui edificiu.

Pe scurt, intuiția este un scurtcircuit în ceea ce se știe deja: o reorganizare spontană, dar pregătită în prealabil, deopotrivă cumulativ și structurant. Instinctul ajută, pregătind condițiile de apariție a vreunei intuiții, atrăgîndu-te și ținîndu-te în preajma acelor împrejurări culturale sau a acelor persoane care pot tutora procesul (mentori). Poeții sînt creativi de (foarte) tineri pentru că limbajul verbalizat aparține fondului intim/străin (Liiceanu) cu care sîntem con-crescuți primindu-l de mici, dimpreună cu starea de joc. Limbajul ne este livrat prin procedee poetice: așa îl primim, de la început el consună, rimează, se și ne joacă. Tot de mici, dar nu la fel de structurat, spațiul e descoperit și instaurat fulgurant, în moduri precare: mai toți copiii acomodează sau imaginează văgăuni, case în copaci, locul ferit, de sub masă, instaurînd convenții locuitale spontane. Apoi, ceva se întîmplă cu creierul nostru și dispare această capacitate mirabilă de a adăsta la jumătatea dintre real și ficțiune/imaginar; ulterior, doar cîțiva o păstrează sau o resuscită și, foarte puțini, o pun la treabă, ca arhitecți, dar mai tîrziu în viață decît poeții. Editura Taschen a găsit 40 Architects under 40 care să fie semnificativi și, apoi, cu greu, Another 40 architects under 40: creația arhitecturală e o întîmplare de maturitate, unde starea de grație a intuițiilor din copilărie nu poate fi menținută (între)deschisă permanent; de unde și raritatea capodoperelor, în raport cu bogăția copleșitoare de intuiții în limbaj poetic.

Nu este cu putință ca intuiția să apară din neant și acest lucru se vede cel mai bine în arte, unde starea de creație intervine asupra unei culturi deja primite, oricît de mult i-ar rezista învățăcelul, care crede, poate, că, rămînînd virgin culturalmente, își protejează inspirația. Nu este adevărat, e o prostie vehiculată în medii educaționale artistice de către cîțiva necăjiți care se cred mari creatori doar pentru că sînt dezarticulați cultural.

wc pagviii jos jpg jpeg

În arhitectură se vede cel mai bine lipsa de cultură profesională, pentru că și aici filogeneza repetă ontogeneza: nici măcar avangarda nu a putut scăpa de tradiție, ci, dimpotrivă, crezînd că descoperă ceva stră-nou, a reinventat străvechimea. Cei care acumulează suficientă pilitură de fier (cultură a domeniului plus crizele acesteia) au capacitatea de a vedea noile unde de forță; nu toți cei culți au intuiții, mulți devin doar enciclopezi, știind lucruri sau crezînd că le știu; dar dintre cei culți se vor recolta cei care, avînd instinct, se pot poziționa în situația de criză care conduce, adeseori, la intuiția restructurantă. Iarăși: parcurgerea este doar aceasta: știu, dar (apare criza) nu e mulțumitor (doar) ce știu sau modul în care știu; apoi (intuiția): dar ce-ar fi dacă? Nu toate răspunsurile (intuițiile) la această întrebare sînt fertile și aici e nevoie de un filtru critic post-factum: poeții își (re)citesc textele după ce se răcesc și le corectează, chiar dacă vor fi fost produsul unui dicteu automat (iluzia suprarealismului că starea de grație poate fi menținută în act perpetuu).

Neuroștiințele ne-ar putea explica mecanismul acestor declicuri: spontane fiind, pe apariția lor nu se poate miza, nici măcar prin procedee deja cunoscute, care ar trebui să le provoace, sistematizîndu‑le iscarea (brain-storming). Dar le putem pregăti împrejurările în care se știe că apar cu predilecție: o vastă cultură clasică (vă rog să vedeți modul impecabil în care desena Picasso, mai înainte de a-și des-figura modelele), în absența căreia nu putem discuta despre creație; o  stare de nemulțumire în raport cu aceasta (citiți manifestele avangardei) sau în raport cu uitarea ei; și, în fine, apariția soluțiilor alternative, care sînt, cu toatele, aletheice, adică dez-văluitoare. Ele scot din ascundere un neliniștitor adevăr despre ceea ce se încăpățînează să fie, mai degrabă decît să nu fie.

Aș mai adăuga, pornind de la studii existente (un modest început a făcut la noi Ioan Andreescu în Origini spirituale în arhitectura modernă, Paideia), faptul că unii dintre marii creatori de arhitectură nouă ai secolului trecut au fost (și?) mistici. Mistica este, la rîndul ei, domeniu predilect al intuițiilor revelatoare, al stră-vederii dincolo de ritualuri, dogmă, constrîngeri sociale, dincolo de orice. Buckminster Fuller a fost arhitect, dar mistic mai presus de domurile lui geodezice; Luis Kahn a fost mistic și vă rog să vedeți pe YouTube filme cu modul în care le spunea studenților săi, deja cu conștiința modificată chimic, se pare: Cărămida îi spune soarelui: vreau să fiu arc! Încerc să le explic studenților mei toată poezia dindărătul acestor vorbe modeste, mai cu seamă arătîndu-le și proiecte de sinagogi propuse de Kahn, unde tensiunea acestor vorbe e ilustrată în tensiunea materiei care se curbează în aer, îmblînzind gravitația.

Știm asta și despre Gaudí și vedem con­secințele acestor intuiții sacre ale sale. Piatra saltă în aer și ține turbioane de cer, care te absorb spre înalt ca bulboanele Dunării: geometria lor a fost formalizată decenii după ce le-a făcut Gaudí. Privind în sus, te simți ca și cînd, sub apă fiind, privești în lungul unui lujer de nufăr: știi că floarea e dincolo, în aer. Soția mea, care nu e arhitect (nimeni nu e perfect!), după o zi în care eu i-am arătat de‑a fir a păr Sagrada Familia și ea a tăcut, mi-a spus: Gaudí a fost dincolo și s-a întors să ne spună cum e…

Augustin Ioan este arhitect și profesor la UAUIM București. Cea mai recentă carte a sa este Piatra din capul unghiului, Doxologia, Iași, 2019.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ilan Sor bloc Victorie FOTO Facebook jpg
Cât a câștigat oligarhul moldovean Ilan Șor, ajutând Rusia să evite sancțiunile internaționale
Rețeaua de companii a oligarhului moldovean Ilan Șor, care ajută bussinesul rusesc să ocolească sancțiunile internaționale, a adus în mai puțin de patru luni în anul 2024 un profit net de 2,44 miliarde de ruble rusești, adică 26,67 milioane de euro, conform jurnaliștilor „Verstka”.
Stegarul Dac Foto Captură Video TikTok jpg
Stegarul Dac, pus sub control judiciar și trimis la Spitalul de Psihiatrie Alexandru Obregia, după o nouă altercație cu jandarmii
Cezar Avrămuță, cunoscut drept Stegarul Dac, a fost preluat de un echipaj de poliție din fața Tribunalului București și dus la Spitalul Alexandru Obregia. Acesta va fi sancționat contravențional.
Porc mistret FOTO 123 RF
Un porc mistreţ a fost văzut în parcul central din Otopeni. Mesaj Ro-Alert: „Evitați zona, rămâneți în locuințe!”
Locuitorii din oraşul Otopeni au primit miercuri, 2 aprilie, un mesaj Ro-Alert, după ce un porc mistreţ a fost văzut în parcul central din localitate.
Vladimir Soloviov FOTO Profimedia
Propagandistul lui Putin reia ameninţările şi spune că soldații britancii și francezi „vor muri cu toţii”, dacă vor fi trimiși în Ucraina
Unul dintre principalii propagandiști ai lui Putin, Vladimir Soloviov, i-a invitat pe Keir Starmer şi Emmanuel Macron să conducă personal trupele pe care vor să le trimită în Ucraina, ameninţând, din nou, că „vor muri cu toții”.
Neil Young foto FB/Doug Jantz
Un cunoscut muzician se teme că i s-ar putea interzice accesul în SUA sau ar putea ajunge la închisoare din cauza poziției sale anti-Trump
Muzicianul canadian Neil Young se teme că ar putea avea interdicție de a reveni în Statele Unite după turneul său european din această vară sau, chiar mai rău, ar putea sfârşi în închisoare, din cauza criticilor sale la adresa preşedintelui Donald Trump.
Curtea Constitutionala a Romaniei   CCr   INQUAM Photos Octav Ganea jpg
CCR a respins definitiv contestația privind respingerea înregistrării candidaturii lui Călin Georgescu
Curtea Constituțională a României a avut de soluționat miercuri, 2 aprilie, o contestație împotriva deciziei Biroului Electoral Central, care a respins candidatura la prezidențiale a lui Călin Georgescu.
jennifer lawrence gettyimages jpg
Jennifer Lawrence a devenit mamă pentru a doua oară! Actrița a născut în secret
Fericire mare în viața lui Jennifer Lawrence (34 de ani)! Actrița și soțul ei, Cooke Maroney (40 de ani), au devenit părinți pentru a doua oară.
FCSB CFR Cluj (Sportpictures) jpg
Superliga continuă și de Paște. FCSB-CFR Cluj sau Dinamo-CSU Craiova, cap de afiș
Campionatul intern se dispută și în preajma sărbătorilor.
Jean Claude Van Damme, acuzat într un dosar de trafic de minori jpg
„Am fost violată de Van Damme când aveam 15 ani. Ziceau că e mascul alpha”. Declarații incendiare despre actorul acuzat că îi plăceau minorele din România
Celebrul actor Jean-Claude Van Damme, cunoscut pentru rolurile sale din filmele de acțiune ale anilor ’90, este menționat într-un dosar penal de mare gravitate, investigat de DIICOT Iași.