Jocurile Foamei

Publicat în Dilema Veche nr. 427 din 19 - 25 aprilie 2012
Jocurile Foamei jpeg

The Hunger Games e fenomenul literar al momentului. Autoarea Suzanne Collins vine din televiziune, a fost nominalizat─â la mai multe premii Emmy pentru seriale pentru copii ┼či este autoarea unei serii de volume multipremiate ap─ârute ├«n anii 2000: The Underland Chronicles.

Cu Hunger Games revine la suprafa┼úa p─âm├«ntului ┼či ├«n lumea pe care o ┼čtie cel mai bine, cea a televiziunii. Ecranizarea de Gary Ross ÔÇô regizorul lui Big (1988), Pleasantville (1998) ┼či Seabiscuit (2003) ÔÇô o are ├«n rol principal pe Jennifer Lawrence, figura nou─â de la Hollywood care iese cel mai tare ├«n relief. E obi┼čnuit ├«ntr-o franciz─â care se afl─â la ├«nceput de drum ca produc─âtorii s─â caute fe┼úe noi, s─â lanseze odat─â cu noua franciz─â ┼či figuri care vor deveni ÔÇ×de cas─âÔÇť. S-a ├«nt├«mplat cu Lord of the Rings care a lansat cariera lui Elijah Wood sau cu Transformers care a promovat chipul asimetric al lui Shia LaBeouf ┼či a f─âcut din Megan Fox o megastarlet─â. Se ├«nt├«mpl─â mereu de la Star Wars ├«ncoace. Rela┼úia dintre Jennifer Lawrence ┼či Hunger Games e ├«n acest context una aparte.

├Äntr-un viitor distopic, Statele Unite s-au transformat ├«n na┼úiunea Panem condus─â de Capitoliu c─âruia i se subordoneaz─â 12 districte. Ini┼úial au fost 13, ├«ns─â al 13-lea district a avut nefericita idee s─â se revolte ├«mpotriva Capitoliului ┼či a fost ┼čters de pe fa┼úa p─âm├«ntului. Pentru a p─âstra viu exemplul revoltei ┼či consecin┼úele ei, casta conduc─âtoare a Panemului organizeaz─â ├«n fiecare an un reality show ├«n care doi tribu┼úi din fiecare district, ale┼či din r├«ndul popula┼úiei cu v├«rste ├«ntre 12 ┼či 18 ani, trebuie s─â lupte p├«n─â la moarte ├«ntr-o aren─â ├«mp─âdurit─â. Nu poate exista dec├«t un ├«nving─âtor ┼či premiul cel mare e o via┼ú─â luxoas─â ÔÇô rent─â viajer─â ┼či statut social ├«n capital─â. Katniss Everdeen (Lawrence), sora ei Primrose ┼či mama ei tr─âiesc ├«n al 12-lea district. Tat─âl a murit, mama e o prezen┼ú─â pasiv─â ├«n via┼úa fiicelor, cam ca mama din WinterÔÇÖs Bone. Katniss e o supravie┼úuitoare ÔÇô v├«neaz─â, a atins perfec┼úiunea ├«n tragerea cu arcul ┼či e hot─âr├«t─â s─â o apere pe sora ei mai mic─â, cu orice pre┼ú. ├Än fiecare an s├«nt tra┼či la sor┼úi cei doi tribu┼úi pentru Jocurile Foamei, iar c├«nd Primrose, care la 12 ani este selectat─â pentru prima oar─â, este aleas─â tribut, Katniss se ofer─â s─â ├«i ia locul. Ea ┼či b─âiatul de m─âcelar Peeta Mellark (Josh Hutcherson) s├«nt cei doi tribu┼úi care vor lupta p├«n─â la moarte ├«n aren─â. S├«nt du┼či la Capitoliu cu un tren luxos de supervitez─â, hr─âni┼úi cu delicatese, li se aloc─â un ofi┼úer de imagine ┼či o armat─â de cosmeticieni. Stilistul de serviciu al reprezentan┼úilor districtului 12 este Lenny Kravitz, cu voce bl├«nd─â ┼či pleoape date cu auriu, care le creeaz─â costume de foc ce ├«i scot ├«n eviden┼ú─â ├«n timpul paradei ale┼čilor ├«n carele lor alegorice. Stanley Tucci este prezentatorul flamboiant al show-ului, Wes Bentley e Seneca Crane, regizorul.

Lumea din districte e filmat─â cu camera din m├«n─â, ├«ntr-un realism cenu┼čiu, culoarea ┼či maniera aminte┼čte de Dogma 95. Capitoliul, de inspira┼úie roman─â, e o fresc─â ├«n culori intense a decaden┼úei, cu forme exotice ┼či ve┼čminte transgresive. ├Än cele mai bune momente ale ei aproape c─â evoc─â iconografia din Al cincilea element, f─âr─â ├«ns─â s─â fie ├«n stare s─â pulseze aceea┼či via┼ú─â. Dar c├«nd jocurile foamei ├«ncep, ├«ntr-o aren─â artificial─â, manipulat─â de IT-┼čti pe ni┼čte computere ├á la Minority Report, scenari┼čtii ├«nceteaz─â s─â mai fie preocupa┼úi s─â confec┼úioneze cauzalit─â┼úi ┼či detalii. Filmul devine o curs─â pur─â, entertainment gros ┼či dezgolit, violen┼ú─â ┼či adrenalin─â.

Jocurile foamei e un thriller SF ┼či, ca orice parabol─â, are proprietatea ca cel care ├«l prive┼čte s─â poat─â g─âsi ├«n el exact ce caut─â. Ca orice distopie, prezint─â un viitor ├«n care reg─âsim prezentul. Ofer─â o imagine eficient─â a publicului care se ├«mbuib─â cu fast-food ┼či reality show-uri. Dar percep┼úia r─âm├«ne destul de teoretic─â; pentru a-┼úi deschide ochii asupra unei realit─â┼úi, un film trebuie s─â te fure, s─â-┼úi r─âpeasc─â cu totul con┼čtiin┼úa ┼či s─â opereze asupra ta o metamorfoz─â. Pe c├«nd Hunger Games e str─âb─âtut de autosuficien┼ú─â ┼či de lene. Foamea protagoni┼čtilor ar trebui s─â fie palpabil─â, din p─âcate r─âm├«ne abstract─â. Lipsesc senza┼úiile viscerale, ┼či nu m─â refer aici la spintec─âri, ci la ghior─âituri de ma┼úe at├«t de dureroase, ├«nc├«t s─â ├«┼úi arunce con┼čtiin┼úa ├«n haos. Nu e suficient─â tensiune ├«ntre manipularea digital─â a parcursului s├«ngeros (filmul, apropo, nu explic─â niciunde cum s├«nt crea┼úi printr-un simplu gest pe un ecran 3D mon┼čtri atavici care ├«n minutul urm─âtor se reped s─â sf├«┼čie concuren┼úii) ┼či consecin┼úele lui existen┼úiale. Involuntar, devine o parabol─â a CGI-ului facil care a ├«nlocuit creativitatea. Spectacular─â e doar foamea de entertainment. E evident─â paralela cu p├«inea ┼či circul roman ┼či televiziunea devenit─â noul opiu al mul┼úimilor. Numai c─â mul┼úimea ├«nfometat─â r─âm├«ne invizibil─â, filmul nu se preocup─â de ea. Comentariul social, pe care orice distopie trebuie s─â ├«l con┼úin─â, nu exist─â dec├«t ├«ntr-o foarte mic─â m─âsur─â ┼či o singur─â dat─â vedem reac┼úia districtelor oprimate. Lumea care sufer─â pe pielea ei jocurile foamei e absent─â, abulic─â. Alegerea lui Jennifer Lawrence a fost poate tocmai pentru a umple golurile scenariului.

Jennifer Lawrence e remarcabil─â ├«n Hunger Games, prezen┼úa ei face ca filmul s─â par─â mult mai mare dec├«t e. Donald Sutherland, eminen┼úa cenu┼čie din v├«rful Capitoliului, vorbe┼čte despre modul ├«n care un show aspira┼úional dozeaz─â speran┼úa: ├«┼úi ofer─â doar at├«t c├«t s─â urm─âre┼čti cu sufletul la gur─â, ┼či exact at├«t c├«t s─â nu sim┼úi nevoia s─â ac┼úionezi. Speran┼úa de la televiziune e anestezia disper─ârii. ├Äns─â poate un film s─â atace realitatea perturbatoare a entertainment-ului, c├«nd el ├«nsu┼či nu e altceva dec├«t o franciz─â pus─â pe f─âcut bani? Cu alte cuvinte, vom merge la partea a doua din Hunger Games pentru considera┼úii profunde sau pentru doza necesar─â de p├«ine ┼či circ?

Laura Popescu este traduc─âtoare ┼či critic de film.

Vie╚Ťile netr─âite jpeg
Păsările par că știu mereu unde să se ducă
P─âs─ârile par c─â ╚Ötiu mereu unde s─â se duc─â. Nu e nimic neclar ├«n zborul lor. E o limpezime care m─â emo╚Ťioneaz─â.
p 10 jpg
Muze. Gem├╝se*
La sat e important ce ai, unde ai, c├«t ai, de unde ai. Prezen╚Ťa ta este vizibil─â celorlal╚Ťi, iar ├«ntreb─âri care s├«nt mai mult dec├«t evitate la ora╚Ö devin aici punctele principale ├«n func╚Ťie de care e╚Öti privit.
foto  Daniel Mih─âilescu jpg
ÔÇ×O gr─âdin─â cu deschidere la mare ╚Öi oceanÔÇŁ ÔÇô interviu cu scriitoarea Simona POPESCU
Gr─âdina de la ╚Ťar─â a bunicilor Ana ╚Öi Nicolae, magic─â. Era, mai departe, via, cu strugurii grei, parfuma╚Ťi, dup─â care urmau lanurile de porumb, un labirint verde.
p 12 sus jpg
ÔÇ×├Änceputul a fost nevoia de evadare ├«n afara cotidianului urbanÔÇŁ ÔÇô interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului ÔÇ×Ierburi uitateÔÇŁ
ÔÇ×Ierburi uitate. Noua buc─ât─ârie vecheÔÇŁ, ap─ârut─â toamna trecut─â la Editura Nemira, este o ├«ncununare, dup─â o decad─â, a muncii mele de cercetare ╚Öi experiment─âri culinare, una dintre manifest─ârile fizice ale acestui efort lung de peste zece ani.
p 13 jpg
O gr─âdin─â ca o via╚Ť─â. De la ghivecele studen╚Ťe╚Öti cu violete de Parma ╚Öi cactu╚Öi la gr─âdina apocalipsei ╚Öi cea a degetelor verzi
Așa că Grădina Apocalipsei, a cărei creștere am început-o în mod simbolic odată cu intrarea în lockdown-ul din 15 martie 2020, întotdeauna va avea o legătură ascunsă cu o grădină în care am așteptat toată copilăria mea să intru, giardino meraviglioso, grădina misterelor, grădina Bomarzo.
Dmitri Nabokov's garden in Montreux jpg
ÔÇ×S─â nu uit─âm c─â toate formele s├«nt ├«n natur─âÔÇŁ ÔÇô interviu cu artista vizual─â Chantal QU├ëHEN
Gr─âdina face parte dintr-o construc╚Ťie, o compozi╚Ťie ca un tablou. Monet a excelat ├«n asta la Giverny. Poate c─â asta m-a adus la peisaj, dar imagina╚Ťia mea a dat totul peste cap.
p 14 jpg
Fascina╚Ťia lucrurilor mici
├Äntr-o not─â similar─â, ├«mi place s─â folosesc fotografia de aproape a naturii pentru a urm─âri via╚Ťa dincolo de ceea ce vedem ├«n grab─â.
Rustic fence (Unsplash) jpg
Trăim într-un multivers aici, pe Pămînt
Bunica mea vorbea cu animalele, iar eu o priveam fascinat─â, ca pe o mare vr─âjitoare, ╚Öi eram convins─â c─â ╚Öi ele o ├«n╚Ťelegeau.
p 21 jpg
ÔÇ×S─âlb─âticia devine un vis de intimitate, siguran╚Ť─â, control ╚Öi libertateÔÇŁ interviu cu Oana Paula POPA, cercet─âtoare la Muzeul Na╚Ťional de Istorie Natural─â ÔÇ×Grigore AntipaÔÇť
Micu╚Ťii care ast─âzi stau s─â ne asculte pove╚Ötile cu animale sper─âm s─â se transforme ├«n adul╚Ťi responsabili, ├«n sufletele c─ârora au fost s─âdite, de la v├«rste fragede, semin╚Ťe din care vor rodi respect ╚Öi dragoste pentru natur─â.
ÔÇ×Am avut coviduÔÇÖ!ÔÇŁ, iar ÔÇ×de murit, murea oricum   ÔÇŁ jpeg
Omul sfin╚Ťe╚Öte locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine ├«n memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experien╚Ťe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma ├«ntr-un loc detestabil. Totu╚Öi, ce ├«nseamn─â p├«n─â la urm─â spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
├Än arhitectur─â locul construirii este parte ├«n diferite ecua╚Ťii de ordine; de la c─âsu╚Ťa din P─âdurea Neagr─â la templu, de pild─â, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei ├«ntregi direc╚Ťii din arhitectura contemporan─â.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism fic╚Ťional
Oamenii dragi care nu mai s├«nt devin ╚Öi ei ni╚Öte personaje fic╚Ťionale, ca ╚Öi locurile ├«n care i-am ├«nso╚Ťit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsul─â a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
A╚Öadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar ÔÇô de cele mai multe ori ÔÇô locul nu poate fi separat de oameni, de pove╚Ötile lor, de via╚Ťa lor. Se influen╚Ťeaz─â reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost ╚Öi opera exila╚Ťilor. Iar eu de oamenii aceia m─â simt legat mai mult dec├«t de oricare al╚Ťii, chiar dac─â nu am fost niciodat─â nici ├«n Argentina, nici ├«n Uruguay ╚Öi ├«nc─â ├«mi caut curajul s─â-mi ├«mplinesc destinul de a merge acolo chiar la c─âderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacan╚Ťa de var─â ÔÇô fragmente de jurnal ÔÇô
P├«n─â la Histria nu s├«ntem cru╚Ťa╚Ťi aproape deloc, drumul e dur, pietre mici ╚Öi ascu╚Ťite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reu╚Öim s─â ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum s─â ajungi acas─â
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citi╚Ťi nimic!
Noua lege a Educa╚Ťiei face cititul op╚Ťional, un prim pas ├«nainte de a scoate cu totul educa╚Ťia din ╚Öcoal─â. ├Än locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
ÔÇ×Por╚Ťii mici ╚Öi gustoaseÔÇŁ
Oamenii vor continua s─â citeasc─â, dar acea lume veche a disp─ârut. H├«rtia ÔÇô dispare. ╚śtirile ÔÇô dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adul╚Ťi ├«ntre BookTok ╚Öi wattpad
╚śtim ce se cite╚Öte, ce se caut─â, ce a╚Ötept─âri au ╚Öi ne-am ├«nsu╚Öit ╚Öi un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mul╚Ťi citesc literatura str─âin─â ├«n original, ├«n special ├«n limba englez─â, chiar ╚Öi atunci c├«nd au la dispozi╚Ťie traducerile rom├óne╚Öti.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educ─âm, cum ne autoeduc─âm ╚Öi cum ne l─âs─âm ast─âzi educa╚Ťi pentru a ne forma abilit─â╚Ťile morale de m├«ine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui s─â fie scopul acestor lecturi formatoare? S─â creeze oameni care s─â func╚Ťioneze moral?

Adevarul.ro

image
Cu c├ót vor cre┼čte salariile bugetarilor. OUG cu major─âri ┼či sporuri a fost retras─â, un nou proiect a fost publicat de Ministerul Muncii
Ministerul Muncii a publicat, miercuri, ├«n dezbatere public─â un nou proiect de ordonan┼ú─â de urgen┼ú─â, care prevede majorarea salariilor tuturor bugetarilor, ├«ncep├ónd din luna august, cu un sfert din diferen┼úa dintre salariul prev─âzut pentru anul 2022 ├«n legea salariz─ârii bugetare ┼či cel din luna decembrie 2021.
image
Fetiţa luată de curenţi la Vama Veche, salvată de Salvamar. Plutea pe o saltea pneumatică, spre Bulgaria
Salvatorii din cadrul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) al Judeţului Constanţa au fost solicitaţi pentru salvarea unui minor care plutea pe o saltea pneumatică pe mare.
image
Misterul decesului unui opozant al lui Putin, găsit mort în SUA. Soţia neagă varianta sinuciderii, susţinută de o jurnalistă rusă
Dan Rapoport (52 de ani),  un om de afaceri cu dublă cetăţenie letonă / americană, care a făcut o mulţime de bani în Rusia înainte de a deveni un critic al lui Vladimir Putin, a fost găsit mort în SUA.

HIstoria.ro

image
Una dintre cele mai mari bătălii de tancuri din istorie, în Historia de august
Născut în vara anului 1943, mitul despre bătălia de la Prohorovka a rezistat timp de mai multe decenii, deoarece sovieticii au avut toate motivele să preamărească și să se laude cu victoriile obţinute.
image
Cum a ajuns Vlad Țepeș ostatic la Înalta Poartă
Pacea semnată în 1444 între unguri și turci îl prevedea și pe Vlad al II-lea Dracul.
image
Iuliu Maniu, ÔÇ×un om de extrem─â rigiditate moral─â, ├«n timp ce partidul s-a ar─âtat dispus la tranzac┼úiiÔÇť
Cea mai mare provocare politică internă PNŢ a primit-o nu de la muncitorii nemulţumiţi de scăderea salariilor și de șomaj sau de la opoziţia liberală, ci de la fostul principe Carol, îndepărtat de la tron prin actul din 4 ianuarie 1926.