Fetiş securitar, nostalgii libertare

Publicat în Dilema Veche nr. 380 din 26 mai - 1 iunie 2011
15 ani de Internet Archive: 3 000 000 de texte png

Nu are sens să opui libertatea securităţii sau invers. Cele două nu există „în stare pură“ decît în discursul politicienilor sau în dicţionarele de concepte ale filozofiei politice. În lumea socială pe care o explorăm în timp real şi cu resurse limitate, libertatea şi securitatea trebuie să coexiste pentru a oferi grade acceptabile de stabilitate şi de schimbare ale unei societăţi. Odată ce începi să restrîngi libertăţile civile în numele unei securităţi a statului sau a poporului, de fapt sporeşti controlul indivizilor în detrimentul libertăţii lor. Dar şi o libertate a fiecărui individ într-o lume în care siguranţa vieţii tinde către zero nu are sens. Libertatea asumă riscuri, dar cînd riscurile sînt prea mari, nimeni nu mai vrea să-şi exercite libertatea. Sau foarte puţini, care devin victime sigure.

Nu există o singură libertate, un singur înţeles al ei. Poate fi înţeleasă ca lipsă a interferenţelor unei puteri, sau ca un act nedeterminat, sau ca libertate de a încheia contracte. Şi nu am numit decît cîteva dintre sensurile ei, cele mai evidente. Nu vorbim despre libertate în general, ci despre libertatea de a face sau de a nu face ceva, de a accepta sau a nu accepta etc. Există mai multe moduri de a stabili marile categorii ale libertăţii: fie ca libertatea negativă şi libertatea pozitivă, fie ca libertatea politică & socială vs libertatea economică etc. Iar aceste categorii e necesar să stea împreună pentru ca oamenii să-şi atingă potenţialul uman, să se împlinească. Un stat în care poţi cumpăra orice produs, să zicem un stat fără clase economice, dar în care libertatea de exprimare e inexistentă nu oferă cadrul pentru o viaţă bună. La fel, un stat în care poţi critica puterea fără să fii pedepsit, dar nu-ţi poţi permite o asigurare de sănătate sau plata studiilor (pentru că doar o minoritate deţine toate resursele) e o lume nedreaptă, în care indivizii nu sînt liberi. Dar aceste lucruri sînt evidente tuturor. Mai mult, istoria ne ajută să înţelegem că societăţile drepte sînt doar cele în care categoriile, tipurile de libertate s-au susţinut reciproc. Iar aceste societăţi sînt foarte puţine, ameninţate continuu fie de totalitarism politic, fie de corporatism economic.

Securitatea are sens doar dacă poate contribui la extinderea sau conservarea libertăţilor cetăţenilor. Dacă-şi găseşte o altă justificare, e o securitate care constrînge şi limitează, un pretext pentru o anumită clasă (de obicei politică sau administrativă) să-i domine prin control pe ceilalţi cetăţeni. Şi în numele securităţii se fac cele mai mari crime. Precum libertatea, nici securitatea nu poate exista ca un ideal general, fără nici un designator, fără o specificare. În plus, acţiunile securitate ar trebui să aibă un termen limitat, ele sînt intervenţii pentru o perioadă clar fixată cu un scop limitat. Dar teoria nu se potriveşte cu practica: duhul odată ieşit din lampa fermecată, cu greu poate fi introdus la loc. „Primăvara arabă“ a început pentru că de multă vreme în acele ţări se conducea „cu mînă de fier“ în numele securităţii, într-un regim al stării de urgenţă. USA Patriot Act, care ar trebui să expire pe 29 mai 2011, a fost în vigoare zece ani şi administraţia, în numele securităţii, a încercat să-l extindă continuu. Am ajuns să scanăm corporal copii pe aeroporturi şi să păstrăm date de trafic pentru cel puţin jumătate de an, tot în numele securităţii. În numele securităţii se împînzesc oraşele cu camere de supraveghere. Securitatea a devenit un fetiş al epocii noastre. Iar rezultatele sînt mediocre: toţi sîntem supravegheaţi, consumîndu-se resurse imense, dar foarte greu sînt prinşi inamicii, închipuiţi sau nu. Nu reţinerea datelor de trafic sau scannerele corporale îi prind pe terorişti, informaţia produsă de aceste mecanisme este inutilă, dar asigură locuri de muncă şi privilegii celor din interiorul sistemului. Informaţia de care experţii în securitate au nevoie este ascunsă şi nu se descoperă dacă supraveghezi tot. E nevoie de intuiţie, raţionamente corecte şi oameni infiltraţi în reţelele care pun în pericol vieţile cetăţenilor nevinovaţi.
Secretul se combate în secret, nu fisurînd sferele private ale tuturor indivizilor. Pentru că aceste breşe în viaţa privată au un efect devastator asupra libertăţii noastre şi, indirect, asupra dorinţei noastre de a mai socializa, de a fi împreună în construcţia lumii sociale. Siguranţa pe care ţi-o aduce sfera privată e importantă. A transforma viaţa privată într-un film public cu scopul de a ne apăra pe noi de noi înşine e un cal troian. Desigur, experţii în securitate vor încerca întotdeauna să-şi justifice metodele explicînd că scopul scuză mijloacele. Dar chiar aşa să fie? Şi nu cumva scopul este de multe ori exagerat sau amplificat doar pentru a susţine mijloace represive şi interferenţe nedrepte în vieţile oamenilor? De ce ar fi ameninţarea terorismului islamic mai gravă ca lipsa de transparenţă instituţională? De ce e mai importantă siguranţa statului decît agregarea libertăţilor individuale? Întrebările pot continua la nesfîrşit, dar nu va răspunde nimeni, pentru că teoreticienii şi practicienii securităţii trăiesc într-o matrice în care întrebările despre libertate nu au rost.

Constantin Vică este doctorand în Etica Noilor Tehnologii la Universitatea Bucureşti.  

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

turcia epava vase jpg
Epavă foarte bine conservată, descoperită în apropiere de Antalya. Turcia va construi un muzeu subacvatic
Turcia a făcut publică descoperirea unei epave remarcabil de bine conservate, datând din perioada elenistică târzie – romană timpurie, în largul coastei Antalya, una dintre cele mai populare destinații estivale de pe Riviera turcească.
Portugalia Madeira Wikipedia jpg
Cât cheltuie românii pe vacanțele exotice și ce destinații preferă
Sezonul estival 2025 vine cu tendințe noi în preferințele turiștilor, o bună parte dintre români dorindu-și vacanțe mai lungi, bugete mai mari și destinații exotice care de multe ori le oferă experiențe noi, potrivit unui studiu de piață.
Masa la restaurant Foto Freepik com jpg
Tinerii sunt optimiști legat de bani, deși nu reușesc să pună ceva deoparte
Tinerii din Generația Z sunt cei mai optimiști privind viitorul lor financiar, deși peste 63% spun că nu reușesc să pună niciun ban deoparte și doar 16% cred că s-ar descurca în situația unor cheltuieli neprevăzute.
teacher 4784916 1280 jpg
„România e țara în care tai de unde poți. Nu de unde trebuie”. Reacție la noile măsuri din educație
Ore suplimentare, norme mărite și risc de concedieri. În timp ce inflația scade veniturile reale, profesorii se tem că statul taie tocmai din ce ține școala în viață: oameni, timp și sens.
Drumul expres Dex4 intre Autostrada Transilvania A3 si Tureni, Cluj  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (27) JPG
Mini-autostrada Clujului, pregătită de inaugurare. Imagini de pe șantierul primului drum expres din nord-vestul României
Lucrările la primul drum expres din nord-vestul României au ajuns la final, după doi ani de șantier. Șoseaua de mare viteză va scoate traficul greu din municipiul Turda, facilitând accesul spre Cluj- Napoca și legătura dintre DN 1 și Autostrada Transilvania.
Orașul Avrig  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (71) jpg
Fostul oraș al sticlei, reanimat de autostrăzi. Palatul său era numit cândva „Edenul Transilvaniei”
Două autostrăzi în șantier ar putea reanima unul dintre micile orașe din centrul României. Aflat la 25 de kilometri de Sibiu, orașul Avrig este o poartă de intrare în Munții Făgăraș și pe Valea Oltului, însă, în ultimele decenii, a avut și el de suferit de pe urma declinului industrial.
rushmore america shutterstock 2572226605 jpeg
Povestea Muntelui Rushmore, simbolul american din Vestul Sălbatic. De ce consideră triburile indigene că este un monument profan
De 4 iulie, când America celebrează libertatea și valorile fondatoare ale republicii, privirile se îndreaptă inevitabil spre unul dintre cele mai iconice simboluri naționale: Muntele Rushmore.
CharacterLineup jpeg
Povestea unui copil dintr-un cămin-spital care a văzut lumea exterioară doar 24 de ore. „Tot ce puteam vedea pe geam era un câmp complet gol“
„Izidor“ este numele unui copil care și-a petrecut prima parte a vieții într-unul dintre fostele cămine-spital pentru „irecuperabili“ din România comunistă, dar și numele scurtmetrajului care redă cea mai fericită amintire a lui: preț de 24 de ore, viața a avut gust, miros, căldură și libertate.
GettyImages 113491138 jpg
Măcelul pornit de la propagandă, două înmormântări și o crâșmă închisă. Cronica sfâșietoare a uciderii evreilor din Dorohoi
Pe 1 iulie 1940, târgul Dorohoiului a fost martorul unui masacru greu de imaginat. O unitate a armatei române, umilită și intoxicată cu propagandă antisemită, s-a dezlănțuit ucigând zeci de evrei nevinovați, devastând și dedându-se la atrocități.