Faţa nevăzută a zborului

Publicat în Dilema Veche nr. 484 din 23-29 mai 2013
Faţa nevăzută a zborului jpeg

Să zbori cu avionul de pasageri al unei companii de linie a ajuns un lucru din ce în ce mai la îndemîna tuturor, devenind parte din firescul de fiecare zi. Vrem să ajungem la destinaţie repede, confortabil şi în siguranţă. Despre restul... nu cunoaştem prea multe. De aici – chiar punctul de pornire pentru articolul de faţă. Din dorinţa de a vă dezvălui, măcar în parte, faţa nevăzută a zborului la o companie de linie, prin bunăvoinţa celor de la TAROM am participat la activităţile care au loc înainte de decolare, cu un echipaj de zbor (comandantul Cristian Iancu, copilotul Alexandru Gâdei şi cele două însoţitoare de bord – Elena Oancea şi Raluca Tilea) compus special pentru a „simula“ activitatea de preflight dinaintea unei curse.

Cu o oră înainte de zbor, după ce piloţii şi-au confirmat prezenţa pentru cursa programată la biroul de Planificare Zboruri din cadrul OCC (Operations Control Center), ei se opresc la biroul Flight Dispatch, pentru a primi informaţiile necesare.

În dimineaţa aceea însorită, zburam spre Tel Aviv cu un Boeing 737. Ne-am întîlnit cu întregul echipaj de zbor direct în sala de briefing, în care toţi cei prezenţi au primit dosarul de cursă, inclusiv informaţiile meteo şi ruta de zbor. „Avionul care ni s-a repartizat se află pe platforma 2, standul numărul 2, astfel că vom ajunge la el cu microbuzul“ – spune Cristian Iancu. Apoi se stabileşte durata zborului: în cazul nostru, ar fi de 2 ore şi 20 de minute la dus şi 2 ore şi 15 minute la întoarcere. Se precizează numărul de pasageri, precum şi modul în care se va face comunicarea cu restul echipajului. Tot în timpul acestui briefing, s-a stabilit şi care dintre piloţi este PF (pilot flying), respectiv PFN (pilot not flying) şi poziţia pe care o vor ocupa şefa de cabină, respectiv cealaltă însoţitoare de bord. Mă uit la cele două tinere din faţa mea şi nu-mi pot înfrîna întrebarea: „De cît timp practicaţi meseria aceasta? Vi se mai face frică vreodată cînd urcaţi în avion?“ Îmi răspund amîndouă, aproape în cor, cu un zîmbet discret: „Nu.“ Lucrează deja de cîţiva ani ca însoţitoare de bord şi îmi dau senzaţia că, atunci cînd îmbracă acel costum şi se îndreaptă spre aeroport, îşi închid undeva toate temerile şi nesiguranţele, pentru a se putea uita în ochii pasagerilor de vieţile cărora sînt şi ele, alături de piloţi, responsabile, asigurîndu-i doar printr-un zîmbet că nu se va întîmpla nimic rău.

E cunoscută prejudecata conform căreia un însoţitor sau o însoţitoare de zbor reprezintă acei oameni care zîmbesc frumos, spun „bună ziua“ şi „la revedere“ de sute de ori pe zi, şi ne aduc sandvişuri sau cafea. Şi atît. Nimic mai departe de adevăr. „Noi sîntem pregătite să facem mult mai mult“, îmi spun ele. Iar faptul că, de obicei, se rezumă doar la a aduce ceaiul sau a ne oferi o pernă înseamnă că întregul echipaj de zbor şi-a îndeplinit menirea.

După briefing, am pornit cu întregul echipaj spre avion. Însoţitoarele de bord au verificat interiorul avionului şi echipamentele. În vreme ce copilotul verifică cockpit-ul (cabina piloţilor) şi documentele care trebuie să se găsească în avion (inclusiv acele manuale care cuprind toţi paşii care trebuie executaţi în situaţiile de urgenţă), comandantul a făcut un walk around – o inspecţie exterioară a avionului. Pasagerii sînt la locurile lor, bagajele au fost depozitate unde trebuie, alimentarea este gata, sîntem aproape pregătiţi de plecare. Înainte, se mai fac teste şi sistemelor avionului şi sistemului de comunicaţii între piloţi şi echipajul de cabină (cabin crew). Atît în cazul piloţilor, cît şi în cel al însoţitoarelor de bord, cuvîntul de ordine rămîne check-list. Întotdeauna, ceea ce unul verifică, celălalt spune cu voce tare, ca o verificare în plus. Cînd cabina este pregătită, mai există un briefing ţinut de către PF pentru PNF, de informare asupra desfăşurării zborului (pornirea motoarelor, decolarea, ruta etc.) La fel, echipajul de cabină are propriul briefing ulterior, care cuprinde service briefing (serviciile pentru pasageri) şi safety briefing (cum se procedează în situaţii de urgenţă).

După ce se închide uşa avionului şi piloţii iau legătura cu Turnul de control, ca să primească aprobarea pentru decolare, pentru a ajunge pe pistă are loc acţiunea de pushback (împingerea avionului cu un remorcher mic –  de la poziţia de parcare pînă într-o poziţie de unde să se poată deplasa cu ajutorul motoarelor).

Din păcate, noi nu am decolat cu adevărat în acea zi, însă, odată ajunşi în cockpit, comandantul Iancu s-a însufleţit dintr-odată şi, timp o jumătate de oră, ne-a explicat importanţa şi rolul fiecărui ecran, calculator sau buton din cabină. Mă uitam la omul din faţa mea care, după ce acumulase mii de ore de zbor – deci, credeam eu, avusese suficient timp să se plictisească – avea aceeaşi bucurie în privire şi aceeaşi pasiune pe care le descoperisem cu cîteva ore înainte, cînd îmi povestea cum stătea numai cu ochii după avioane, de cînd era mic, visînd să ajungă pilot.

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un Boeing 737 Max 8 a căzut în gol peste 7.000 de metri: 13 oameni au ajuns la spital
Un zbor Korean Air cu destinația Taiwan a trebuit să se întoarcă după ce a fost detectată o defecțiune la presurizare. Datele de zbor arată că avionul a coborât peste 7,6 km într-o perioada de circa cinci minute, la scurt timp după decolare.
image
Dezvăluiri despre accidentul de la fabrica de cașcaval din Ibănești. Patronul a murit sub ochii soției
Ies la iveală noi detalii despre cumplitul accident de muncă de la Ibănești. Cei patru muncitori au murit din cauza unor cantități mari de amoniac și acid sulfuric de pe fundul bazinului pe care trebuiau să-l curețe. Unul dintre angajații morți avea un bebeluș de numai o săptămână.
image
Vacanță de coșmar pentru o familie de români care a mers în Grecia cu mașina: a rămas fără BMW, bani și documente. „A intrat peste noi în casă”
O familie de români, care a mers cu mașina în vacanță în peninsula Halkidiki, Grecia, a trecut prin clipe de coșmar. Le-a fost furată mașina din parcare, în care aveau documente, bunuri și bani. „A intrat peste noi în casă”, a povestit proprietara mașinii.

HIstoria.ro

image
Bătălia plajelor. Debarcarea din Normandia
Pregătirea de foc a început la ora 5:50, iar 40 de minute mai târziu, primele unități terestre americane au început debarcarea pe plajele Utah și Omaha.
image
Intrarea Armatei Roşii în Bucureşti bulversează redacția unei reviste de mondenități
Aşa cum sună titlul, Femeia şi căminul e o publicație de mondenități, un magazin pentru femeile serioase, cu bărbat de hrănit şi copii de spălat la fund; cele fără, avînd la dispoziție titluri mai puțin cuminţi.
image
Cine au fost agenții dubli din al Doilea Război Mondial?
Cea mai importantă parte a Operațiunii Fortitude a reprezentat-o rolul jucat de agenți dubli.