Dincolo de graniţa dintre corp şi cuvînt

Publicat în Dilema Veche nr. 440 din 19-25 iulie 2012
Dincolo de graniţa dintre corp şi cuvînt jpeg

„Dacă dansul mai are un viitor în România (sper din tot sufletul să fie aşa!), urmărirea carierei lui Răzvan Mazilu va fi un barometru exact“ – Alex. Leo Şerban, Dilema, nr. 234, 18-24 iulie 1997. 

Cuvintele lui Alex. Leo Şerban despre rolul lui Răzvan Mazilu în dansul românesc sunau profetic şi nu şi-au dezminţit caracterul vizionar. Cînd erau scrise acele gînduri, Răzvan Mazilu era la începutul unui drum care avea să schimbe percepţia spectatorilor asupra modului în care era privit dansul în România şi să provoace noi abordări în zona teatrului; cu alte cuvinte, să propună o sinteză între arte. Aceste aspecte ni se par, poate, naturale acum, dar ele s-au impus pentru că un artist ca Răzvan Mazilu s-a „încăpăţînat“ să le confere statut de evidenţă.

Contextul dansului românesc, în relaţie cu parcursul lui Răzvan Mazilu, seamănă cumva cu o formulă în care prezenţa artistului are valoarea unei constante. Dacă privim retrospectiv, nu există stagiune în care el să nu fi adus la lumină o creaţie de referinţă, fie în calitate de interpret, fie în calitate de regizor sau coregraf.

Ceea ce mi se pare însă realmente notabil este faptul că un portret al lui Răzvan Mazilu depăşeşte sfera artei coregrafice. Prezenţa sa pe scenă i-a determinat pe spectatori să privească diferit modul în care expresia corporală este integrată actului teatral. Dacă analizăm spectacole precum Portretul lui Dorian Gray, Un Tango mas, Block Bach sau Remember e lesne de observat că este introdusă o dimensiune interpretativă prin care se depăşeşte limita ce separă de atîtea ori funcţia corpului în scenă de abordarea de tip actoricesc. Am auzit des spunîndu-se că Răzvan Mazilu este cel mai bun actor integrat lumii dansului de la noi şi cel mai bun dansator prezent în context teatral.

M-aş feri să păstrez o separaţie între cele două planuri pentru că mi se pare limpede ca lumina zilei că avem de-a face cu o singură ipostază: e vorba de prezenţa unui artist care a înţeles că falsele graniţe dintre rostire şi gest trebuie topite în asumarea mesajului, dincolo de rostire şi chiar dincolo de corp. Creaţiile sale din sfera fenomenului teatru-dans vorbesc liber despre această transcendere a limitei, despre modul în care întruparea are legătură directă cu structura lumii teatrale.

Cine a urmărit cele mai recente creaţii ale sale ca regizor (Cînd Isadora dansa de la Teatrul Odeon şi The Full Monty de la Teatrul Naţional din Timişoara) a putut constata faptul că drumul lui Răzvan Mazilu prinde o formă din ce în ce mai clară în zona regiei. Cînd actul teatral este gîndit de un artist pentru care funcţia mesajului teatral şi rolul expresiei corporale nu sînt plasate în lumi paralele, ci există în acelaşi univers de discurs, sînt mari şanse ca actorii integraţi în acest fenomen să aibă o înţelegere aprofundată a propriei existenţe în scenă. De aceea îmi e clar că rolul lui Răzvan Mazilu în regia românească va fi din ce în ce mai important, după cum sînt la fel de convinsă că vom asista într-un viitor apropiat la noi intervenţii originale ale sale în perimetrul dansului contemporan din România.

Traseul lui Răzvan Mazilu, de la primele sale creaţii pînă în prezent, este marcat de spectacole care au intrat în istoria dansului şi a teatrului din România. Îmi repet convingerea şi speranţa că sîntem încă la începutul unui drum care ne va prilejui noi revelaţii, atît în dans, cît şi în teatru, în acele sfere unde ştie atît de bine să anuleze separaţia dintre corp şi cuvînt. 

Gina Şerbănescu este critic de arte vizuale.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Viktor Orban și Donald Trump FOTO Profimedia
Mesajul lui Trump despre România îi lasă în offside pe suveraniști. „E cumva despre Jorjel sau Cegeu?”
„Relația cu România este foarte bună. Mie îmi plac mult românii, cred că sunt un popor grozav” – declarația făcută de președintele SUA, Donald Trump, în cadrul unei conferințe cu Victor Orban, care a fost intens comentată de analiști și de utilizatorii diferitelor platforme online.
Guvern Moldova
Republica Moldova ar putea impune regimul de vize pentru cetățenii din Comunitatea Statelor Independente
Decizia vine în contextul invaziei ruse din Ucraina, începută în 2022, după ce autoritățile de la Chișinău și-au exprimat în repetate rânduri intenția de a se retrage treptat din organizație.
Sicriul cu rămăşiţele pământeşti ale lui Alexandru Ghyka foto captura video digi24 png
Omagiu la Cotroceni pentru Grigore Alexandru Ghyka, ultimul domnitor al Moldovei. Cum se face accesul accesul publicului în Sala Unirii
Rămăşiţele pământeşti ale lui Grigore Alexandru Ghyka (1807-1857), domnitor reformator şi întemeietor al Jandarmeriei Române, au fost repatriate din Franţa şi vor fi depuse, duminică, în Sala Unirii a Palatului Cotroceni, unde publicul îi va putea aduce un ultim omagiu.
Drone ucrainene pe frontul din Zaporojie FOTO EPA EFE jpg
Nou atac cu drone ucrainene într-un oraș din sud-vestul Rusiei. Alimentarea cu energie și căldură, întreruptă
Ucraina a lansat un atac cu drone sâmbătă seara, 8 noiembrie, în orașul Voronej, sud-vestul Rusiei. Atacul a dus la întreruperea temporară a alimentării cu energie electrică și încălzire în oraș, însă nu au existat victime.
Novak Djokovic (EPA) jpg
Novak Djokovic câștigă la Atena și spune „stop” sezonului. Sârbul se retrage de la Turneul Campionilor
Tenismenul sârb, Novak Djokovic, a confirmat că nu va participa la Turneul Campionilor de la Torino.
Muncitoare pe camp FOTO Azopan jpeg
Baicu Milea, fost prim-secretar al județului Brăila: „Insula Mare a Brăilei era renumită pentru soia, care se trimitea și la export“
În perioada comunistă, județul Brăila se lăuda, pe lângă marii coloși industriali, cu un teren agricol de invidiat, având și cea mai mare suprafață irigată. Ziua Recoltei era perioada din an în care țăranii puneau furca în cui, tractoarele se opreau la capăt de rând și toată lumea petrecea.
Munca patriotica jpeg
Ziua recoltei, sărbătoarea politizată de comuniști după ce „chiaburii“ au rămas fără batoze: „să fie încărcate la vagon şi date la topit, să le dăm și lor ceva bani ca să aibă de-o țigare“
Țăranul român și-a iubit pământul dintotdeauna. Pentru el s-a răsculat, și-a dat viața și l-a lăsat moștenire urmașilor. După ce au venit la putere comuniștii, i s-a luat tot: a rămas fără pământ, fără uneltele cu care să-l lucreze și fără animalele de la jug.
Ianis Hagi Foto Instagram jpg
banner daniel pavel png
Cu ce s-a ocupat Daniel Pavel în tinerețe. Acum este un prezentator TV de succes: „Am ajuns ca foarte tânăr ofițer”
Daniel Pavel, unul dintre cei mai cunoscuți prezentatori ai reality show-urilor românești, și cel care va modera un format de senzație, toamna aceasta, la Pro TV, „Desafio”, a mărturisit care este cel mai mari regrete din viața sa.