De la reparaţii casnice la activism online

Publicat în Dilema Veche nr. 571 din 22-28 ianuarie 2015
De la reparaţii casnice la activism online jpeg

Cu toate c─â unii cercet─âtori plaseaz─â ├«nceputurile conceptului do-it-yourself (DIY) undeva ├«n preajma lui 1860 sau chiar mai devreme, ├«nainte de existen┼úa suburbiilor, c├«nd oamenii tr─âiau la ferme, abia ├«nceputul secolului trecut a ├«nsemnat r─âsp├«ndirea practicilor asociate lui. Mai precis, industrializarea a produs separarea spa┼úiilor de lucru ┼či de locuit, care a dus la ├«mp─âr┼úirea sferelor de competen┼ú─â ├«ntre b─ârba┼úi ┼či femei. B─ârbatul priceput, ├«ndem├«natic, dibaci, numit la noi me┼čter sau gospodar, ├«┼či revendic─â un nou spa┼úiu domestic prin preluarea unor sarcini care reveniser─â p├«n─â atunci profesioni┼čtilor. ├Än teorie se suprapunea unei sfere de activit─â┼úi din ce ├«n ce mai extinse a femeii, dar ├«n practic─â era suficient de diferit. ├Än consecin┼ú─â, la sf├«r┼čitul anilor ÔÇÖ50, conceptul do-it-yourself f─âcea referire la o parte a ├«ndatoririlor so┼úilor din zonele de periferie ale ora┼čelor (Gelber, 1997).

Ulterior, termenul a ajuns s─â desemneze o gam─â larg─â de activit─â┼úi care implic─â talente ┼či aptitudini diverse. Originar din Marea Britanie, poate fi aplicat diferitelor grupuri culturale aflate ├«n opozi┼úie fa┼ú─â de cultura dominant─â ├«n societate, numite contraculturi. Punk-ul, mi┼čcarea anti-sistem din anii ÔÇÖ60-ÔÇÖ70, festivalurile hippie ┼či mai t├«rziu mi┼čcarea new age, rave-ul, protestele contra construc┼úiilor de str─âzi ┼či, ├«n general, mi┼čc─ârile anticapitaliste s├«nt manifest─âri ale ideilor curentului DIY. Obiectivele principale s├«nt schimbarea logicii ├«n care s├«ntem doar consumatori pasivi ┼či dezvoltarea unei culturi proprii.

Anii ÔÇÖ90 au adus cre┼čterea fulminant─â de computere interconectate care s-au transformat ├«n cea mai puternic─â re┼úea de informa┼úii: Internetul. Mi┼čcarea do-it-yourself nu poate fi disociat─â de activismul online ┼či ceea ce literatura de specialitate nume┼čte ÔÇ×tactical mediaÔÇť, o categorie pentru acele lucr─âri de art─â considerate alternative, protest sau contracultur─â. Acestea au ap─ârut ├«n momentul ├«n care accesul la media s-a ieftinit ┼či a devenit popular pentru o parte a popula┼úiei. Spre deosebire de alte tehnologii de comunicare ├«n mas─â, ├«n acest caz utilizatorul nu este doar un cititor pasiv, ci ┼či un contributor activ. Media do-it-yourself ├«nseamn─â capacitatea consumatorului de a deveni produc─âtor. E-mail-ul, listele de coresponden┼ú─â electronic─â, grupurile de ┼čtiri online, site-urile ┼či, mai t├«rziu, forumurile ┼či social media au f─âcut posibil─â crearea de sfere publice alternative ┼či comunit─â┼úi translocale.

Hakim Bey, anarhist american, cunoscut ├«n principal pentru conceptul de Temporary Autonomous Zone (Zon─â Autonom─â Temporar─â), spunea c─â cea mai important─â tr─âs─âtur─â a Internetului era ÔÇ×orizontalitatea sau aspectul non-ierarhicÔÇť. Bey compar─â Zona Autonom─â Temporar─â cu o plas─â de p─âianjen, o mi┼čcare de rezisten┼ú─â care nu duce la o confruntare direct─â cu Statul, ci spre o ÔÇ×opera┼úiune de guerrill─â care elibereaz─â o zon─â (de p─âm├«nt, timp, imagina┼úie) ┼či apoi se autodizolv─â pentru a reap─ârea ├«n alt─â parte/timp, ├«nainte ca Statul s─â o ├«nfr├«ng─âÔÇť (Bey, 1991).

Temporaritatea ┼či invizibilitatea s├«nt, astfel, cele mai importante caracteristici.

Gama de proiecte tactical media ┼či de activism este enorm─â ┼či variaz─â de la manipularea afi┼čelor p├«n─â la hacktivism. Online, s├«nt folosite tehnologii ca wiki, blog, forum, RSS, XML ┼či licen┼úe precum software gratuit, GNU GPL, Creative Commons ┼či Copyleft. Mai ales ideea de software gratuit este v─âzut─â ca principala form─â de rezisten┼ú─â, o adev─ârat─â declara┼úie politic─â fa┼ú─â de comercializarea Internetului.

Exemple de proiecte DIY au fost la ├«nceput paginile web ├«n care ├«┼úi ar─âtai nemul┼úumirea fa┼ú─â de o companie sau un produs. De┼či cu un design rudimentar, acestea provocau reac┼úii ├«n pres─â. O versiune mai recent─â a fost blog-ul, u┼čor de creat, publicat ┼či actualizat. A reprezentat o alternativ─â a ideii de ÔÇ×spune/d─â mai departeÔÇť. Versiunile mai complexe au apelat la sisteme de management al con┼úinutului (CMS) ┼či wiki pentru a crea portaluri ┼či a administra comunit─â┼úi online. Important─â era folosirea unor facilit─â┼úi de partajare a ┼čtirilor (syndication), pentru a trimite cititorilor con┼úinutul nou ├«nc─ârcat pe pagin─â.    

Evident c─â arti┼čtii nu au fost indiferen┼úi la posibilit─â┼úile oferite de noile tehnologii. Povestea etoy.com este un caz faimos de hacktivism, pornit de la un grup de arti┼čti elve┼úieni care ┼či-au f─âcut o pagin─â online ├«n 1994. Doi ani mai t├«rziu, au f─âcut un prim proiect, denumit ÔÇ×Digital HijackÔÇť (deturnare digital─â), care a fost activ patru luni, ├«ntre 31 martie ┼či 31 iulie. Arti┼čtii au spamat principalele motoare de c─âutare ale timpului (v─â mai aduce┼úi aminte de lycos, infoseek, altavista) prin ceea ce ast─âzi s-ar numi tehnici de┼čtepte de SEO (Search Engine Optimization). Astfel, etoy.SOFTWARE-AGENTS, adic─â peste o mie de cuvinte-cheie ÔÇô de la Porsche sau Startrek p├«n─â la cenzur─â, sinucidere sau Rainer Werner Fassbinder (regizorul german cunoscut pentru filme precum Lola sau Veronika Voss) ÔÇô au ajuns pe primele 10 locuri ├«n rezultatele c─âut─ârilor, direc┼úion├«nd internau┼úii spre un site customizat, www.hijack.org.

Momentul lor de faim─â mondial─â a venit ├«n noiembrie 1999, c├«nd magazinul online de juc─ârii etoys.com ÔÇô dup─â ├«nregistrarea m─ârcii comerciale ┼či din cauza similarit─â┼úii celor dou─â nume ÔÇô a ob┼úinut o hot─âr├«re judec─âtoreasc─â temporar─â de la un judec─âtor din California ┼či a ├«nchis site-ul etoy.com. ├Än ap─ârarea lor, arti┼čtii au ar─âtat c─â ├«nregistraser─â domeniul etoy.com, cu doi ani ├«naintea corpora┼úiei. Hacktivismul a jucat un rol important: ┬«TMark, activi┼čti online ┼či hackeri au informat presa prin e-mail, au infestat paginile de ┼čtiri online cu recomand─âri de v├«nzare a ac┼úiunilor etoys.com ┼či au blocat serverele corpora┼úiei cu software care genera un protest de ocupare a locurilor (sit-in) virtual. Traficul fals generat de soft-uri precum FoodNet a compromis contorizatorul de acces─âri al paginii, un indicator important la acea vreme pentru investitori. Dup─â ce ac┼úiunile au pierdut 70% din valoare, corpora┼úia a pierdut ÔÇ×r─âzboiul juc─âriilorÔÇť ┼či ┼či-a retras pl├«ngerea (Ippolito, 2002, p.494).

Teii din Ia┼či ┼či Monica Macovei

├Än prezent, social media reprezint─â cel mai puternic instrument DIY, prin care oricine ├«┼či poate crea o re┼úea ┼či disemina mesajul. Un termen ap─ârut prin 1995 ┼či devenit ├«ntre timp peiorativ, slacktivism-ul (care vine de la slacker activism, tradus la noi ÔÇ×activism f─âr─â tragere de inim─âÔÇť) desemneaz─â activit─â┼úile care au impact doar la scar─â mic─â, fiind mai mult modalit─â┼úi de a te sim┼úi bine cu tine ├«nsu┼úi. Acestea variaz─â de la purtarea mesajelor pe corp, haine sau ma┼čini, ini┼úierea unor forme de boicot pe termen scurt (Ora P─âm├«ntului, Buy Nothing Day etc.), semnarea unei peti┼úii online sau schimbarea pozei/status-ului pe re┼úelele sociale ├«n semn de sprijin pentru o cauz─â, ├«n locul organiz─ârii sau particip─ârii la un miting de protest. Dup─â cum au ar─âtat ┼či evenimentele mai recente, e mai simplu s─â-┼úi schimbi poza de profil sau fotografia de copert─â cu Je suis Charlie dec├«t s─â mergi la un mar┼č de sus┼úinere.

Un exemplu de slacktivism deturnat a fost ini┼úiativa din 2009 a unui psiholog danez de a crea o pagin─â care sus┼úinea p─âstrarea unui monument istoric din Copenhaga, pe cale s─â fie demolat de autorit─â┼úi. Pagina a ajuns rapid la 27.500 de fani, doar pentru a afla, ├«n final, c─â totul a fost doar un experiment care a ilustrat c├«t de u┼čor este s─â formezi grupuri c├«nd costurile de comunicare s├«nt reduse (Morozov, 2011, pp. 179-180).

Cu toate acestea, suporterii slacktivismului profit─â de avantajul principal reprezentat de viteza de diseminare a informa┼úiilor, prin care o campanie de con┼čtientizare poate fi construit─â peste noapte, folosind site-uri gen Avaaz.org, petitionsonline.com sau petitieonline.com (varianta ├«n rom├ón─â). La Ia┼či, dup─â ce Prim─âria a t─âiat teii de pe principalul bulevard din ora┼č, o peti┼úie pentru replantarea lor are peste 7500 de semn─âturi, dar la protestele organizate de societatea civil─â nu s-au str├«ns mai mult de c├«teva sute de participan┼úi.

Un caz care arat─â puterea slacktivismului este cunoscut sub numele de Kony 2012, care a dat na┼čtere celui mai viral video din lume (p├«n─â la acel moment). Povestea campaniei ÔÇ×Stop KonyÔÇť, care ├«┼či propunea mediatizarea interna┼úional─â a criminalului de r─âzboi ugandez Joseph Kony, a str├«ns mai mult de 100 de milioane de vizualiz─âri, ├«n primele ┼čase zile (Carbone, 2012). Cei care au monitorizat cazul au afirmat c─â unul din doi americani auzise despre Kony, ├«n zilele ce au urmat viraliz─ârii filmului.

S─ârind dintr-una ├«n alta, un exemplu rom├ónesc de strategie bazat─â pe DIY a fost campania online a Monic─âi Macovei, care a dus mult mai departe ├«nceputurile timide ale lui Nicu┼čor Dan de la ultimele alegeri pentru Prim─âria Bucure┼čtiului. Fiind perceput─â drept candidat antisistem ┼či ajutat─â de o activitate intens─â pe pagina de Facebook, cu materiale vizuale ┼či mesaje noi, actualizate permanent ┼či foarte bine alese pentru publicul-┼úint─â, Monica Macovei a generat cea mai vie discu┼úie ├«n social media (Comanescu, 2014). Mai mult, fanii ei au donat transparent o sum─â fix─â de bani, au realizat independent materiale de promovare ┼či au sugerat permanent, echipei candidatului, c─âi de ├«mbun─ât─â┼úire a comunic─ârii, ba chiar au tip─ârit ┼či au lipit singuri afi┼če ┼či au str├«ns tabele cu semn─âturi de sus┼úinere. A rezultat cea mai eficient─â campanie, dac─â ├«mp─âr┼úim num─ârul de voturi validate la sumele de bani investite.

George Ple┼ču este doctorand ├«n Istoria artei ┼či pred─â Management cultural la Universitatea de Arte ÔÇ×George EnescuÔÇť din Ia┼či.

Foto: Dan Perjovschi

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Oradea ÔÇô mai ambi╚Ťio╚Öi ca de obicei
Marile drame prin care ne trece destinul, fie el personal sau colectiv, nu pot fi ├«n╚Ťelese ╚Öi nici respectate dac─â uit─âm c─â tragedia merge de bra╚Ť cu comedia prin lumea oamenilor.
Daniel David jpg
Oricine poate s─â aib─â umor
├Än ┼ú─ârile cu colectivism puternic ┼či concentrare a puterii, cum este ╚Ťara noastr─â, umorul bine reprezentat este cel legat de autoironie.
Adriana Babeti jpg
S─â r├«zi? S─â pl├«ngi? Despre r├«suÔÇÖ-pl├«nsuÔÇÖ lumii noastre
R├«sul poate fi socotit drept un fel de solu┼úie terapeutic─â pentru a ie┼či din marile ┼či micile nevroze ori din complexe (de inferioritate sau de superioritate).
Marcel Iures, Sever Voinescu, George Banu jpg
Caragiale cel lucid, Creang─â cel afectuos
Dup─â spectacole, pe scena frumosului Teatru ÔÇ×Regina MariaÔÇť din Oradea au urcat dnii George Banu ╚Öi Marcel Iure╚Ö pentru a discuta despre umorul celor doi clasici.
1024px David   The Death of SocratesFXD jpg
Socrate a fost o pisic─â
ÔÇ×Toate pisicile s├«nt muritoare. Socrate e muritor. Deci Socrate e pisic─âÔÇŁ.
p 1 jpg
Ce înseamnă rîsul?
Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc.
Cump─âr─âturi la u╚Öa ta, ajutor ├«n lupta cu COVID 19, ├«nv─â╚Ťare online jpeg
Educa╚Ťia ├«ntre dou─â crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educa╚Ťie, un adev─ârat cataclism care a scos la iveal─â, f─âr─â cosmetizare, situa╚Ťia dramatic─â a educa╚Ťiei.
E cool să postești jpeg
Starea fireasc─â a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat rela╚Ťiile de ├«ncredere, ci, mai nou, ╚Öi r─âzboiul din Ucraina, dezbinarea ideologic─â ├«mp─âr╚Ťind lumea ├«n dou─â tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesar─â, dar dificil─â ÔÇ×├«nr─âd─âcinareÔÇť democratic─â
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democra╚Ťiei.
p 1 jpg
E normal s─â fim normali?
Tinerilor de azi trebuie s─â le spunem ÔÇ×Z├«mbi╚Ťi ÔÇô m├«ine va fi mai r─âu!ÔÇť.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomic─â
Via╚Ťa social─â nu ├«nseamn─â doar armonie perfect─â, iar rolul solidarit─â╚Ťii nu este de a suprima competi╚Ťia, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea s─â mearg─â la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educa╚Ťiei
├Änchiderea ╚Öcolilor ╚Öi pandemia de COVID-19 au avut consecin╚Ťe negative at├«t asupra progresului educa╚Ťional al copiilor, c├«t ╚Öi asupra s─ân─ât─â╚Ťii emo╚Ťionale a acestora ╚Öi, mai mult, asupra siguran╚Ťei lor online.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma s─â fie cea de A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma s─â fie cea de-A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acas─â ╚Öi ├«n ╚Ť─ârile subjugate), dar ├«nc─â ╚Öi mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu ╚Üarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin m─ârturiile familiei, am cunoscut prima fa╚Ťet─â a URSS-ului. A doua fa╚Ťet─â am descoperit-o prin cercetare ╚Öi jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO jpeg
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â-tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
ÔÇ×Comunismul p─âtrunde ├«n societate precum cancerul ├«ntr un corpÔÇť ÔÇô interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului ÔÇô trei ├«ntreb─âri pentru Thierry WOLTON
ÔÇ×Pentru Putin, Marele R─âzboi pentru Ap─ârarea Patriei a asigurat prestigiul URSS ├«n secolul XX ╚Öi, prin urmare, al Rusiei.ÔÇŁ
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV jpeg
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV
ÔÇ×Pentru ╚Ť─âri precum Polonia, Rom├ónia, Slovacia, r─âzboiul va continua s─â fie o ╚Ötire pentru c─â se ├«nt├«mpl─â chiar la grani╚Ťele lor.ÔÇť
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa ar─âdean─â
Frumosul municipiu de pe malul Mure╚Öului a devenit ├«n mod natural capitala conferin╚Ťelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Exist─â indiscutabil o rela┼úie ├«ntre fenomenul ideologic ┼či fenomenul transform─ârilor sociale.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?