De la compromis la compromitere

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
De la compromis la compromitere jpeg

În spaţiul autohton, compromisul cu diverse regimuri politice făcut de intelectuali proeminenţi în secolul XX a fost explicat şi justificat în principal prin sacrificarea pentru un bine public sau prin necesitatea de a combate un pericol iminent, mai grav decît ameninţarea reprezentată de entitatea în serviciul căreia s-au pus cei în cauză. De fapt, compromisul multor personalităţi emblematice din lumea culturală cu dictatura, cu regimurile ce suprimă libertatea, nu începe la 1945 sau la 1948. Un istoric precum Constantin Daicoviciu a reuşit „performanţa“ de a întreţine relaţii privilegiate cu aproape toate mişcările şi regimurile prototalitare şi dictatoriale în perioada dintre anii 1930 şi 1970.

Mihai Ralea, moralistul fără morală

Ne vom opri în cele ce urmează îndeosebi asupra lui Mihai Ralea – estetician, psiholog, sociolog, eseist, profesor universitar, dar şi politician –, mai ales pentru că în cazul său se vădeşte divorţul cel mai flagrant între ceea ce a susţinut cu argumente solide în mod public ca fiind moral şi dezirabil şi ceea ce a făcut ca atare, odată ajuns în poziţii de putere (ministru al Muncii sub dictatura regală, ministru al Artelor sub guvernul procomunist Petru Groza etc.). Ralea a şi fost numit „moralistul fără morală“, iar compromisul său – manifestat prin adeziunea la regimuri antidemocratice – se poate documenta şi prin recursul la numeroase scrieri moralizatoare publicate înainte de 1938.

Este adevărat că, încă din 1922, Ralea profeţise „agonia“ spiritului logic de tip vest-european; se putea înţelege că şi logica politică democratică, liberală era în discuţie, mai ales că discipolul lui Ibrăileanu credea că el şi contemporanii săi sînt şi martori la declinul individualismului. Rafinatul eseist critica aspru nevoia de logică şi de coerenţă (culturală, ideologică) a Occidentului: „Un om inteligent în sensul occidental neagă cea mai uşoară contradicţie: prin aceasta omoară complexitatea“. Pentru Ralea, omul occidental „nu cunoaşte [nici] cea mai slabă impreciziune: prin aceasta distruge nuanţele“; în plus, vest-europeanul „ignoră cea mai mică şovăială: prin aceasta omoară evoluţia“ (Gîndirea, nr. 19, 1 februarie 1922).

Apărarea principiilor democraţiei liberale

Unii istorici ar putea considera afirmaţiile lui Ralea din 1922 drept indicatori relevanţi pentru traiectoria sa politică şi morală, cu precădere după momentul februarie-martie 1938. În acest punct al instituirii dictaturii regale se găseşte păcatul originar, şi nu doar pentru M. Ralea, ci şi pentru foarte mulţi reputaţi savanţi umanişti, scriitori, profesori universitari (unii dintre ei regăsindu-se după 1945 şi ca „tovarăşi de drum“ ai regimului comunist). Însă în cazul esteticianului subtil de la Viaţa Românească lucrurile sînt mult mai complicate, deoarece – dincolo de critica punctuală făcută omului occidental în Gîndirea (revistă de care se va despărţi foarte repede) – Ralea a fost aproape pe tot parcursul perioadei interbelice un admirabil apărător al sistemului politic democratic, al pluralismului, al libertăţii de exprimare şi, nu în ultimul rînd, al minorităţilor de orice fel (etno-naţionale, religioase, confesionale etc.).

M. Ralea – din 1927 membru important al Partidului Naţional Ţărănesc, deputat PNŢ, director al oficiosului Dreptatea – a crezut cu fervoare în pluripartidism şi a afirmat mereu valorile democraţiei liberale (cel puţin pînă în ianuarie 1938). În plus, a fost un critic consecvent şi virulent al extremei drepte (fascistă, nazistă, legionară, cuzistă), un om politic care s-a delimitat inclusiv de extrema stîngă comunistă (deşi putem observa în scrierile lui şi o anumită naivitate – în sensul că nici URSS, nici comunismul nu i s-au părut lui Ralea pericole iminente).

Compromisul şi trădarea de sine

A rămîne fidel ideilor sale democratice şi sistemului pluripartidist şi a nu se alătura intenţiilor dictatoriale ale regelui Carol al II-lea în februarie-martie 1938 ar fi fost o dovadă de moralitate şi coerenţă cu sine pentru Ralea; numai că fostul fruntaş naţional-ţărănist şi-a explicat compromisul faţă de contemporani sugerînd că la acel moment istoric era nevoie ca pericolul legionar să fie anihilat şi ca societatea românească să meargă spre salvare naţională şi progres în orice condiţii, chiar cu preţul suprimării partidelor politice, a presei independente şi a libertăţii de exprimare – măsuri adoptate de regele dictator prin intermediul guvernului condus de patriarhul Miron Cristea, cabinet în care omul forte era un alt fost membru important al PNŢ, ministrul de Interne Armand Călinescu. Numai că regimul carlist – în cadrul căruia Ralea a fost un reprezentant de vază, inclusiv ca fruntaş al Frontului Renaşterii Naţionale (FRN, partidul unic al dictaturii regale) – a ajuns să combată ameninţarea extremei drepte atît printr-o alunecare spre dreapta radicală, spre ultranaţionalism şi imitarea regimului fascist italian (v. organizaţii precum „Straja Ţării“, „Muncă şi Voe Bună“ etc.), cît şi prin continuarea aplicării unei legislaţii cu iz xenofob asumată anterior (între decembrie 1937 şi februarie 1938) de către guvernarea antisemită Goga-Cuza.

Ca ministru al Muncii şi oficial al FRN, Mihai Ralea însuşi – altădată un adversar statornic al dictaturii hitleriste şi al apropierii de nazişti – a ajuns să aibă întrevederi cu înalţi oficiali germani vizînd (re)concilierea cu statul care urmărea sistematic distrugerea sistemului politic versaillez. Practic, în intervalul în care a fost ministru al Muncii (între 30 martie 1938 şi 3 iulie 1940), Mihai Ralea a abdicat aproape de la toate principiile sale morale şi de la idei generoase formulate anterior: de la accentuarea democratizării regimului politic, descentralizare, pacifism, libertate etc. pînă la protejarea drepturilor minorităţilor naţionale, îndeosebi ale comunităţii evreieşti. În fine, putem releva şi un alt aspect vădind inconsecvenţa, ceva mai tolerat în spaţiul românesc: Ralea a acceptat să lucreze din martie 1938 alături de personaje pe care le criticase sistematic înainte, precum Gheorghe Tătărescu, IPS Miron Cristea, Armand Călinescu, Victor Iamandi, Istrate Micescu, cu toţii deveniţi colegi de guvernare şi aflaţi în serviciul FRN, partidul unic, totalitar. Ba chiar, spre finele regimului carlist, Ralea a ajuns să fie, indirect, partener la guvernare cu reprezentanţi ai Mişcării Legionare, cooptaţi de regele Carol al II-lea din motive „tactice“.

Compromisul primejdios

Orice justificare morală legată de susţinerea dictaturii carliste dispăruse. Intrat într-un guvern care a suprimat sistemul democratic interbelic (cu toate păcatele lui), cu motivaţia că încerca să salveze patria de pericolul extremist (legionar) şi să contribuie la apărarea integrităţii sale teritoriale în faţa ameninţărilor expansioniste ale Germaniei şi URSS, Ralea s-a regăsit într-o guvernare alături de legionari care, în plus, accepta cedarea fără luptă a Basarabiei către sovietici.

Dacă ar fi fost numai acest episod de colaborare cu un regim dictatorial şi de trădare a principiilor şi a colegilor din PNŢ (unii dintre ei hărţuiţi şi persecutaţi de autorităţile carliste), poate că Ralea nu ar fi devenit un caz emblematic al compromisului politic care ajunge să însemne compromitere iremediabilă. Numai că Ralea – după paranteza reprezentată de dictatura antonesciană – a continuat să acţioneze în răspăr cu standardele morale rezonabile pe care chiar el le enunţase, asociindu-se din 1944 cu extrema stîngă comunistă. Ca ministru al Artelor, în anii 1945-1946, a preconizat inclusiv schimbarea tipului de societate şi asumarea unei culturi socialiste, cu integrarea actorilor sociali prin conformism. Astfel, versatilul intelectual şi om politic a ajuns să întruchipeze compromisul periculos, toxic. Ralea pare că se potriveşte exemplului dat de Alin Fumurescu: compromisul devine primejdios atunci cînd se transformă în principiu şi cînd îşi depăşeşte sfera de acţiune, care e eminamente politică (Compromisul. O istorie politică şi filosofică, Humanitas, 2019, p. 19). Şi totuşi, e probabil că Ralea a avut anumite remuşcări sau cel puţin a încercat să salveze – moral – ce se mai putea salva, măcar la nivel de aparenţe. Ca ministru al României în SUA, el i-a declarat în ianuarie 1947 secretarului de stat al SUA, James Byrnes: „Nu ne lăsaţi dincolo de Cortina de Fier!“. S-a întors însă în România deja comunizată în 1948 şi a continuat pe linia exersată imediat după 23 august 1944.

Cristian Vasile este cercetător ştiinţific la Institutul de Istorie „N. Iorga“ şi coeditor al revistei online Lapunkt.ro. Ultima carte publicată: Viaţa intelectuală şi artistică în primul deceniu al regimului Ceauşescu, 1965-1974 (Humanitas, 2014). Recent a coordonat volumul intitulat „Ne trebuie oameni!“ Elite intelectuale şi transformări istorice în România modernă şi contemporană (Cetatea de Scaun, 2017). Are în pregătire o carte despre Cercetarea ştiinţifică umanistă între 1948 şi 1965.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ilan Sor bloc Victorie FOTO Facebook jpg
Cum a încercat Kremlinul să schimbe rezultatul alegerilor și referendumului pro-UE din Rep. Moldova. Rolul lui Ilan Șor
Kremlinul a creat un centru operațional de comandă pentru compromiterea referendumului republican constituțional și a alegerilor prezidențiale, iar acesta era coordonat de oligarhul fugar Ilan Șor, care a beneficiat de bani uriași, precum și de resurse umane, logistice și tehnice, potrivit șefului S
image png
Carmen Șerban sare în apărarea Adrianei Bahmuțeanu, care se luptă să-și recupereze copiii din casa lui Silviu Prigoană
Carmen Șerban, renumită cântăreață și bună prietenă cu Adriana Bahmuțeanu, intervine în lupta acesteia de a-și recupera băieții, pe Maximus și pe Eduard, din casa regretatului lor tată. Ce dezvăluiri a făcut artista?
cub horoscop 1 gif
Horoscop vineri, 13 decembrie. Gemenii se tem să facă primul pas, iar Scorpionii iau distanță față de partener
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale pentru ziua de vineri, 13 decembrie.
andreea balan victor cornea colaj instagram jpg
Andreea Bălan, declarații neașteptate despre nunta cu Victor Cornea: „Este hotărârea lui, decizia lui și va fi cum vrea el”
Andreea Bălan traversează cea mai frumoasă perioadă a vieții ei, de mai bine de un an de zile. Recent, jucătorul de tenis a cerut-o în căsătorie în timpul zborului către Laponia. După acest eveniment important pentru ei și cei dragi, urmează întrebarea: pe când nunta?
„35 de ani și o zi” - proiect expozițional dedicat Revoluției Române, prezentat simultan în țară și peste hotare
„35 de ani și o zi” - proiect expozițional dedicat Revoluției Române, prezentat simultan în țară și peste hotare
La 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului și de la prăbușirea regimului comunist în România, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), Muzeul Național Cotroceni și Institutul Cultural Român (ICR) itinerează expoziția „35 de ani și o zi”.
SCHENGEN jpg
România în Schengen – O victorie pentru români! Care este următorul pas
Începând cu 1 ianuarie 2025, România va fi membră cu drepturi depline a Spațiului Schengen. Aceasta nu este doar o realizare pe care eu o consider ca fiind istorică pentru țara noastră, ci și o demonstrație a capacității Uniunii Europene de a evolua și de a-și îndeplini promisiunile.
Politie Serbia FOTO Shutterstock jpg
Autorul masacrului de anul trecut de lângă Belgrad, condamnat la 20 de ani de închisoare
Un tribunal sârb l-a condamnat, joi, la 20 de ani de închisoare pe autorul masacrului din mai anul trecut de lângă Belgrad, soldat cu nouă victime cu vârste cuprinse între 14 şi 25 de ani
Horatiu Potra soseste la sediul IGPR  Foto Inquam Photos Octav Ganea (7) jpg
Un apel la 112 a anunțat că gruparea lui Horațiu Potra a plecat înarmată spre București: „Vin înarmați, vor să facă prăpăd”. Legătura cu Georgescu
Pe 4 decembrie 2024, cu două zile înainte de decizia CCR de anulare a alegerilor prezidențiale, Horațiu Potra a fost sunat de liderul grupării infracționale „Ciurarii”, care i-a comunicat că „mâna dreaptă” a unui candidat ar dori să poarte o discuție cu el.
Andrei Bănuță este un artist foarte muncitor și ambițios la cei 25 de ani ai săi