De inimă albastră şi alte inimioare

Publicat în Dilema Veche nr. 494 din 1-7 august 2013
De inimă albastră şi alte inimioare jpeg

„Would you like me to seduce you?“ este replica din The Graduate pe care Mrs. Robinson (interpretată de fascinanta Anne Bancroft) i-o adresează tînărului Benjamin, în interpretarea candid-ludică a lui Dustin Hoffman.

În definitiv, toţi vrem să fim seduşi în momentul cînd, accidental sau cu bună ştiinţă şi intenţie, ne aşezăm în fotoliul domestic sau pe scaunul de cinema, să privim o „romanţă cu parfum“ sau o dramă cu amor imposibil. Cu biografii şi poveşti care aparent sînt „ca-n viaţă“, interpretate „ca-n filme“, de actori charismatici şi neliniştiţi, ne aşteptăm să fim vrăjiţi şi confiscaţi, vreme de o oră şi jumătate, şi să visăm cu ochii larg deschişi la o variantă îmbunătăţită a propriei biografii. Această visare poate fi prilej de poticnire existenţială sau de vanitate cu ştaif, în care ne privim inevitabil pe noi înşine ca într-o bandă desenată, o ocazie trivială de chestionare fast-forward a relaţiilor amoroase, a prezenţei inimioarelor, a gesturilor romantice şi marilor cuvinte în umilele noastre vieţi. Dacă nu dă cu plus, visăm mai departe, vărsăm o lacrimă pe furiş, „filmul a fost drăguţ“, şi ne propunem, cu mîna pe inimă, să fim mai atenţi cînd ne întîlnim cu fericirea – vorba cîntecului. În cazul în care comparaţia ne convine, pufnim un pic superior, „filmul a fost prostuţ“, sîntem intransigenţi cu intenţia poveştii, dar îngăduitori cu actorii, şi ne vedem de-ale noastre, pentru că, nu-i aşa, toţi avem „un foc pe inimioară, măi“ – vorba unui alt cîntec.

Seduşi şi abandonaţi în propriile reverii, filme ca It Happened One Night (1934), The Philadelphia Story (1940), Dirty Dancing (1987), When Harry Met Sally… (1989), Pretty Woman (1990), Four Weddings and a Funeral (1994), The English Patient (1996), Amélie (2001), The Notebook (2004) pun la dispoziţie diagnosticul, reţeta şi remediul, într-o sesiune terapeutică în care fiecare ştie pentru ce a venit, fiecare îşi cunoaşte metehnele şi slăbiciunile, şi este pregătit pentru o joacă nevinovată, într-un basm din care toţi ies puţin şifonaţi de greşelile proprii sau de neînţelegerile altora, umorul salvează multe situaţii, iar „sentimentele se-neacă-n lacrimi“ – vorba unui alt cîntec –, dar dragostea învinge în cele din urmă. Acest tip de film terapeutic, pe care poţi pune uşor etichete şi emoticoane, după gust şi după modă (feelgood, cheesy, funny sau heartbreaking) are rezultate certe şi imediate pentru inimioarele noastre încercate/încărcate/încercănate, chiar şi aşa superficiale, „inspiraţional-motivaţionale“ (pardon de expresie!) şi cam paralele cu realitatea. În definitiv, vedem filme ca să scăpăm de noi înşine şi de ce-i în jurul nostru şi să ne relaxăm un pic, nu?

Dacă, dimpotrivă, n-avem astîmpăr şi ne place să ne chinuim şi să chestionăm – nu-i aşa? – „insuportabila uşurătate a fiinţei“ (deh!), avem „alte glasuri, alte încăperi“ şi altă listă, pe care se pot găsi titluri ca Vertigo (1958), Jules et Jim (1962), Pierrot Le Fou (1965), Badlands (1973), Fear Eats the Soul (1974), Wild at Heart (1990), Les Amants du Pont-Neuf (1991), Chungking Express (1994), Buffalo ’66 (1998), In the Mood for Love (2000), Punch-Drunk Love (2002), Lost in Translation (2003), Head-On (2004), Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004), Blue Valentine (2010), în care, exact pe dos, filmul ne suspendă în timp şi în spaţiu (aş îndrăzni), face slalom printre realităţi şi (ne)fericiri, nu ne pune pe tavă şabloane şi formule, nu ne mîngîie pe creştet inutil şi imatur, nu apelează la minciuni pentru a spune mari adevăruri, ci încearcă să aducă nişte oameni cît mai aproape de noi.

Este imposibil să epuizez vreo listă sau genurile şi subgenurile în care se înscriu poveştile filmice cu şi despre inimi şi inimioare frînte, roz, negre sau săgetate. Şi asta fără să iau în calcul cele mai puţin atractive genuri de serial TV, soap opera şi telenovela, cu audienţa pentru care corazon-ul bate neîncetat şi fără rest, în fapt, cel mai sedus şi sedat public.

Ileana Bîrsan este editorul paginilor de film la revista BeWhere.

Foto: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

ianis hagi rangers profimedia jpg
cat jpg
Miracol chiar înainte de sărbători: Un motan a fost găsit și s-a reunit cu stăpânul său după 11 ani. VIDEO
Aceste sărbători vor rămâne pentru totdeauna în memoria lui Dave Dexter, un tânăr din Statele Unite, care și-a regăsit motanul pierdut în urmă cu mai bine de un deceniu.
Cel puţin 40 de persoane au fost ucise într un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza Foto   X jpg
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza. Și un jurnalist de la Al Jazeera a fost omorât
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza, a anunţat duminică organizaţia de apărare civilă din teritoriu, condusă de Hamas.
Horoscop dragoste iubire FOTO Shutterstock jpg
Horoscop luni, 16 decembrie. Nativii unei zodii trebuie să fie pregătiți să primească noi membri în familie
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de luni, 16 decembrie. Ce rezervă prima zi a săptămânii pentru nativi.
Târgul de Crăciun de la Craiova Foto Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului jpg
Cât a plătit o turistă pe mâncare la Târgul de Crăciun din Craiova. „Nici pe bulevardul Champs-Élysées nu costă atât”
O turistă a dezvăluit, într-un videoclip publicat pe TikTok, cât a plătit pentru un cârnat, trei mici, jumări și cartofi la Târgul de Crăciun din Craiova. Femeia a gustat din fiecare produs și s-a declarat încântată.
ungaria handbal nemzeti sport webp
Catrinel Dumitrescu si Mircea Diaconu in Buletin de Bucuresti jpg
Visurile neîmplinite ale lui Mircea Diaconu. Răspuns înduioșător la întrebarea „Cum v-ați trăi ultima săptămână de viață?”
„Doamne! M-aș duce repede acasă, ca să mi se întâmple acolo, să nu fiu printre străini” – a răspuns Mircea Diaconu când a fost întrebat cum și-ar trăi ultima săptămână din viață. Îndrăgitul actor a dezvăluit și lista de visuri pe care nu și le-a îndeplinit.
image png
Totul despre operația de blefaroplastie. Cauze, costuri și recuperare
După ce s-a vehiculat că președintele Klaus Iohannis și-ar fi făcut o operație de blefaroplastie, tot mai multe persoane se întreabă ce este, cum se face și cât costă?
image png
Irina Margareta Nistor, șocată de moartea lui Mircea Diaconu. Cum a aflat că actorul nu mai este printre noi
Mircea Diaconu s-a stins din viață în urmă cu o zi, pe data de 14 decembrie. Actorul a murit cu câteva zile înainte de a împlini 75 de ani, iar apropiații săi au fost șocați de decesul acestuia. Printre ei s-a numărat și Irina Margareta Nistor.