Copiii spun lucrurilor pe nume

Publicat în Dilema Veche nr. 782 din 14-20 februarie 2019
Copiii spun lucrurilor pe nume jpeg

Am lansat pentru mai mulți elevi din două școli, din București și din comuna Cartojani din sudul țării, un mic sondaj: Vă place sau nu vă place iarna? De ce? Mai jos sînt cîteva dintre răspunsuri. 

● Lavinia NĂSTASE (clasa a IV-a, Școala Gimnazială nr. 2, Cartojani, jud. Giurgiu): „Mie nu îmi place anotimpul iarna deoarece este foarte frig, este polei pe jos și nu mă pot îmbrăca cum vreau. Temperatura este foarte scăzută, deci nu pot sta pe afară foarte mult, iar copiii răcesc foarte des în acest anotimp și nu este bine, din punctul meu de vedere.“

● Cătălin ȚAP (clasa a IV-a, Școala Gimnazială nr. 2, Cartojani, jud. Giurgiu): „Eu iubesc iarna. Iarna poți să faci oameni de zăpadă și să te bați cu bulgări. Iarna îmi este dragă pentru că toată familia e unită și poți să te întîlnești cu rudele mai des.“

● Petre Eric ANDREI (clasa a IV-a, Școala Gimnazială nr. 2, Cartojani, jud. Giurgiu): „Mie îmi place un singur lucru la iarnă: Crăciunul. Deoarece stăm cu cei dragi și primim cadouri de la mult iubitul Moș Crăciun. Iar nu-mi place fiindcă nu pot să fac activitățile mele preferate: să mă plimb cu bicicleta împreună cu prietenii mei, să ne jucăm v-ați ascunselea. Un alt motiv de ce nu-mi place iarna este că este frig afară.“

● Denisa NEGUȚ (clasa a IV-a, Școala Gimnazială nr. 2, Cartojani, jud. Giurgiu): „Mie îmi place iarna pentru că: iarna este ziua mea, este Crăciunul, Revelionul, ne jucăm în zăpadă, facem îngeri de zăpadă, oameni, ne dăm cu sania, împodobim bradul, ne jucăm cu bulgări, mergem la colindat, mergem cu steaua, cu sorcova.“

● Radu SARA (clasa a VII-a B, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Nu îmi place iarna fiindcă este frig și se întunecă repede afară, asta însemnînd că nu mai pot sta afară foarte mult, ca înainte. Nu îmi mai place și din motivele că este zăpadă sau mocirlă pe jos cînd trebuie să vin sau să mă duc la școală.“

● Petru ROȘCA (clasa a VII-a B, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Îmi place iarna deoarece este un peisaj foarte frumos ca de poveste, totul este alb și bineînțeles îmi place ca fiecărui copil, pentru că este perioada sărbătorilor. Dar este un lucru care nu îmi place și acela este că nu îmi place să fiu săpunit cu zăpadă.“

● Eric GHIRAN (clasa a VII-a B, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Nu îmi place iarna pentru că nu pot să mă joc baschet afară, este foarte frig și pot să alunec. Pot să răcesc foarte ușor din cauza gerului care împarte bacterii și viruși. Este foarte greu să dau zăpada din fața casei și este foarte obositor. Îmi murdăresc ghetele de la zăpada topită. Nopțile sînt foarte lungi, iar cerul se întunecă prea rapid.“

● Robert GUȚESCU (clasa a VII a B, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Pentru mine, iarna este anotimpul care aduce cele mai bune sentimente în familie. Există o multitudine de lucruri pe care le pot face cu părinții atunci cînd se aștern straturi mari de zăpadă, de exemplu un om de zăpadă sau o cazemată. În plus, iarna au loc cele mai frumoase sărbători și obiceiuri.“

● Luca LAZĂR (clasa a VII-a B, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Îmi place iarna deoarece ninge, ne putem bate cu bulgări și putem face cazemate. Mai îmi place pentru că se pot închide școlile dacă ninge foarte mult, ceea ce îmi și doresc să se întîmple. Totodată iarna este și Crăciunul și primim cadouri.“

● Dragoș STOICA (clasa a VI-a, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Iarna este un anotimp superb deoarece copiii se joacă afară, fac oameni de zăpadă, se bat cu bulgării. Este și anotimpul în care primim și dăruim cadouri, dar și cînd ne petrecem timpul plăcut alături de prieteni și familie. Iarna este anotimpul meu preferat pentru că zăpada și fulgii de nea se aștern pe stradă ca un covor de bumbac.“

● Andra Camelia POPESCU BÎRZAN (clasa a VII-a B, Școala Gimnazială „Sf. Nicolae“, București): „Mie nu îmi place anotimpul iarna deoarece este prea frig, iar atunci cînd se formează acel strat de gheață este foarte enervant pentru că orice încălțăminte aș avea, tot alunec și cad.“

Mulțumim pentru colaborare doamnei învățătoare Mariana Popa și doamnei profesoare de limba română Cristina Issa. De asemenea, sperăm că acei copii ale căror texte n-au fost selectate aici (din motive de spațiu) nu se vor supăra pe noi.

anchetă realizată de Andrei MANOLESCU

Foto: wikimedia commons

Viețile netrăite jpeg
Păsările par că știu mereu unde să se ducă
Păsările par că știu mereu unde să se ducă. Nu e nimic neclar în zborul lor. E o limpezime care mă emoționează.
p 10 jpg
Muze. Gemüse*
La sat e important ce ai, unde ai, cît ai, de unde ai. Prezența ta este vizibilă celorlalți, iar întrebări care sînt mai mult decît evitate la oraș devin aici punctele principale în funcție de care ești privit.
foto  Daniel Mihăilescu jpg
„O grădină cu deschidere la mare și ocean” – interviu cu scriitoarea Simona POPESCU
Grădina de la țară a bunicilor Ana și Nicolae, magică. Era, mai departe, via, cu strugurii grei, parfumați, după care urmau lanurile de porumb, un labirint verde.
p 12 sus jpg
„Începutul a fost nevoia de evadare în afara cotidianului urban” – interviu cu Mona PETRE, autoarea proiectului „Ierburi uitate”
„Ierburi uitate. Noua bucătărie veche”, apărută toamna trecută la Editura Nemira, este o încununare, după o decadă, a muncii mele de cercetare și experimentări culinare, una dintre manifestările fizice ale acestui efort lung de peste zece ani.
p 13 jpg
O grădină ca o viață. De la ghivecele studențești cu violete de Parma și cactuși la grădina apocalipsei și cea a degetelor verzi
Așa că Grădina Apocalipsei, a cărei creștere am început-o în mod simbolic odată cu intrarea în lockdown-ul din 15 martie 2020, întotdeauna va avea o legătură ascunsă cu o grădină în care am așteptat toată copilăria mea să intru, giardino meraviglioso, grădina misterelor, grădina Bomarzo.
Chantal jpg
„Să nu uităm că toate formele sînt în natură” – interviu cu artista vizuală Chantal QUÉHEN
Grădina face parte dintr-o construcție, o compoziție ca un tablou. Monet a excelat în asta la Giverny. Poate că asta m-a adus la peisaj, dar imaginația mea a dat totul peste cap.
p 14 jpg
Fascinația lucrurilor mici
Într-o notă similară, îmi place să folosesc fotografia de aproape a naturii pentru a urmări viața dincolo de ceea ce vedem în grabă.
Rustic fence (Unsplash) jpg
Trăim într-un multivers aici, pe Pămînt
Bunica mea vorbea cu animalele, iar eu o priveam fascinată, ca pe o mare vrăjitoare, și eram convinsă că și ele o înțelegeau.
p 21 jpg
„Sălbăticia devine un vis de intimitate, siguranță, control și libertate” interviu cu Oana Paula POPA, cercetătoare la Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa“
Micuții care astăzi stau să ne asculte poveștile cu animale sperăm să se transforme în adulți responsabili, în sufletele cărora au fost sădite, de la vîrste fragede, semințe din care vor rodi respect și dragoste pentru natură.
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
Omul sfințește locul?
Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului?
p 10 sus Martin Heidegger jpg
Locul mîndru, locul relevat, locul primit de la primărie
În arhitectură locul construirii este parte în diferite ecuații de ordine; de la căsuța din Pădurea Neagră la templu, de pildă, la Martin Heidegger, considerat inspiratorul unei întregi direcții din arhitectura contemporană.
p 11 Casa lui Marguerite Duras la Neauphle jpg
Turism ficțional
Oamenii dragi care nu mai sînt devin și ei niște personaje ficționale, ca și locurile în care i-am însoțit.
Oprirea, s  Mandrestii Noi, r n Sangerei, Republica Moldova Bus stop, Mandrestii Noi Village, Sangerei District, Republic of Moldova (50098746828) jpg
O capsulă a viitorului
Dar dacă nu am apucat să cunosc o altă Moldovă decît pe cea din copilăria mea și dacă Moldova copilăriei mele e dată uitării, nu e cumva Moldova din mine un fel de capsulă a timpului?
p 12 sus jpg
Pe teren
Așadar, uneori, locul despre care scrii e vedeta, dar – de cele mai multe ori – locul nu poate fi separat de oameni, de poveștile lor, de viața lor. Se influențează reciproc.
p 13 jpg
Tango
Tangoul a fost și opera exilaților. Iar eu de oamenii aceia mă simt legat mai mult decît de oricare alții, chiar dacă nu am fost niciodată nici în Argentina, nici în Uruguay și încă îmi caut curajul să-mi împlinesc destinul de a merge acolo chiar la căderea cortinei.
Sozopol view jpg
Cum ne-am petrecut vacanța de vară – fragmente de jurnal –
Pînă la Histria nu sîntem cruțați aproape deloc, drumul e dur, pietre mici și ascuțite supun pneurile unui atac permanent, dar, cum-necum, reușim să ajungem.
p 14 jpg
Ghid practic: cum să ajungi acasă
Pariul scrisului a apărut de-abia cînd mi-am zis că e cazul să mă implic cu orașul în care m-am născut.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Nu mai citiți nimic!
Noua lege a Educației face cititul opțional, un prim pas înainte de a scoate cu totul educația din școală. În locul reformei, s-a ales abandonul.
3251104421 3a5f60ad8c k jpg
„Porții mici și gustoase”
Oamenii vor continua să citească, dar acea lume veche a dispărut. Hîrtia – dispare. Știrile – dispar.
CeMaFac ro, #TuCeFaciAcum?, taxiuri gratuite jpeg
Ce citesc tinerii adulți între BookTok și wattpad
Știm ce se citește, ce se caută, ce așteptări au și ne-am însușit și un limbaj specific.
p 1 jpg
Liste alternative
Mulți citesc literatura străină în original, în special în limba engleză, chiar și atunci cînd au la dispoziție traducerile românești.
p 12 jpg
Alfabetul imaginilor pentru cultura din spatele blocului
Sînt picături într-un ocean, sticle cu răvașe aruncate-n mare.
p 13 jpg
Gîndirea critică morală și alte fantezii de deșteptat copiii
Cum educăm, cum ne autoeducăm și cum ne lăsăm astăzi educați pentru a ne forma abilitățile morale de mîine?
p 14 jpg
Lecturi alternative din romanul românesc modern
Care ar trebui să fie scopul acestor lecturi formatoare? Să creeze oameni care să funcționeze moral?

Adevarul.ro

image
Preţurile petrolului continuă să crească. La cât ar putea ajunge până la sfârşitul anului şi cu cât au scăzut stocurile
Preţurile petrolului au crescut joi cu aproximativ 4%, deoarece datele solide privind consumul de combustibil din SUA şi aşteptările de scădere a livrărilor ruseşti au compensat temerile că încetinirea creşterii economice ar putea submina cererea, transmite Reuters.
image
NBC News: Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu meargă la serviciu vineri, pe fondul îngrijorărilor cu privire la un incident planificat
Rusia i-ar fi instruit pe angajaţii centralei nucleare Zaporojie să nu se prezinte vineri la lucru, au confirmat în exclusivitate serviciile secrete militare ucrainene pentru NBC News.
image
De ce folosesc românii voucherele sociale pentru alcool şi ţigări. Ce spun sociologii şi psihologii
Ministrul Proiectelor Europene a anunţat că voucherele sociale blocate pentru că beneficiarii au cumpărat cu ele tutun şi alcool vor rămâne aşa până la următoarea tranşă de bani pe care statul o va livra. Experţii atrag însă atenţia că din coşul de c...

HIstoria.ro

image
Înființarea aviației militare în România
România a fost printre primele țări din lume care și-a înzestrat forțele sale armate cu aerostate și avioane.
image
Responsabilitățile date de germani Armatei Române la Stalingrad, mult peste posibilitățile acesteia
Bătălia de la Stalingrad a tensionat relațiile cu aliatul german, cu precădere în urma acuzelor venite dinspre liderii militari cu privire la responsabilitatea trupelor române pentru căderea în încercuire a Armatei 6 germane.
image
Sfârșitul tragic al poetului Dimitrie Bolintineanu
Pe 20 august 1872, Dimitrie Bolintineanu, poet, revoluţionar şi om politic, murea într-un ospiciu din Bucureşti, suferind de o afecţiune psihică, dobândită de pe urma mizeriei şi sărăciei.  Viaţa lui Bolintineanu a stat sub semnul cinstei.