Ce-ar fi dacă?

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
index jpeg 3 webp

Chiar socoteam, la începutul acestui an școlar, că se împlinesc vreo 11 ani de cînd îmi duc copiii la școală, în sistemul public de învățămînt românesc. În timpul ăsta am trecut, ca să parafrazez, prin toate stadiile durerii: de la furie și negare la negociere, de la depresie la un fel (sper) de acceptare. Nu am trecut succesiv, de multe ori fazele s-au suprapus, iar pe timpul experimentului național „școala online”, emoțiile s-au amestecat transformîndu-se într-un cocteil cu de toate. Cumva, am ajuns să nu-mi mai doresc nimic, decît să ieșim cu cîteva lucruri nealterate, păstrîndu-ne o doză de bucurie, de stabilitate, de curiozitate, pe care sistemul face constant eforturi să ni le înăbușe, deopotrivă părinților și copiilor. Probabil și profesorilor (citeam recent un articol co-semnat de Horia Corcheș, „Sînt profesor, scoate-mă de aici“, o radiografie foarte precisă a tuturor îndatoririlor birocratice la care sînt supuse cadrele didactice, atît de multe încît e o minune că unii reușesc să mai găsească vreo bucurie în a preda copiilor). 

Dar cum n-aș vrea ca acest articol să se transforme într-o lamentație, mă gîndesc la un exercițiu simplu de imaginație, un soi de „Ce-ar fi dacă?” (întrebarea preferată a copiilor la cursurile de scriere creativă). Regula e că nu există reguli, nici limite, putem merge oricît de departe cu imaginația, putem visa șase lucruri imposibile înainte de micul dejun, cum spunea Alice, sau chiar mai multe, de ce nu? Așadar… 

Ce-ar fi dacă uneori elevii și profesorii ar ieși din cadrul rece și formal al școlii pentru a face ore afară? Dacă cei mici, de clase primare, ar învăța despre natură chiar din mijlocul ei, atingînd frunzele, pămîntul, apa? Ce-ar fi dacă, în loc de eternele teme la orele de desen, legate obsesiv de anotimpuri sau sărbători („Iarna”, „Toamna”, „Peisaj de Crăciun”), s-ar discuta puțin despre istoria artei și copiii ar primi de făcut o lucrare în stil fauvist sau pointillist? Dacă ar afla despre curente artistice și amănunte din viața marilor pictori? Dacă ar merge măcar o dată pe an la un muzeu de artă cu clasa, în care totul să le fie prezentat ludic și pe înțelesul lor? Ce-ar fi dacă chiar ar face experimente la orele de fizică și chimie, în loc să copieze de pe tablă șiruri întregi de formule din care nu înțeleg nimic și pe care le memorează doar de frica notelor mici? Ce-ar fi dacă la aceste materii ar învăța noțiuni cu adevărat folositoare în viață, nu extrem de abstract-specializate, și ar înțelege, de la primele ore, de ce e important să avem astfel de cunoștințe științifice, cum ne pot ajuta ele să înțelegem mai bine lumea înconjurătoare, în loc să li se inducă groaza de note și teste? 

Ce-ar fi dacă am avea ore de lectură și discuții relaxate pe marginea textelor literare (și nu doar din scriitorii români considerați canonici), în care copiii să fie încurajați să-și spună părerea și să decripteze, în felul lor, ceea ce citesc, nu conform unei grile standardizate de interpretare? Înțeleg necesitatea standardizării și a evaluării, dar măcar o astfel de oră pe săptămînă/lună, în afara orelor de limba română, ar face minuni pentru stimularea apetitului pentru lectură și-a capacității de a înțelege cu adevărat ce citesc. Nu mai spun de empatie și exercițiul dialogului cu ceilalți. Ce-ar fi dacă acea zi națională a lecturii, implementată anul trecut prin sfertul de oră obligatoriu de citit o dată pe an, s-ar ține în fiecare lună, căci se știe că obiceiurile se formează prin repetiție, nu prin momente festiviste golite de orice sens? Și apropo de festivism, ce-ar fi dacă îngrozitoarele festivități de început de an școlar, acelea la care copiii încă stau adunați „la careu”, ca-n Epoca de Aur, ascultînd discursurile în limbaj de lemn ale autorităților, ar dispărea pur și simplu? Dacă i-am întreba chiar pe copii cum își doresc să arate prima lor zi de școală, ce și-ar dori să facă pentru ca acest moment să devină cu adevărat o sărbătoare, nu a cultului obedienței, ci a bucuriei reale de-a învăța și de-a te conecta cu grupul din care faci parte? Ce-ar fi dacă școala ar cultiva cu adevărat ideea de comunitate și apartenență (căci este primul grup străin de familie din care copilul face parte), nu prin impunerea de uniforme sau însemne obligatorii, ci prin activități și programe care să-i aducă împreună pe copii, dincolo de orele școlare? Dacă s-ar organiza programe de voluntariat, cluburi pe tematici diverse, competiții sportive, chiar mici petreceri tematice? Ce-ar fi dacă elevii ar fi învățați să aibă grijă de clasa lor, să-și facă singuri curățenie în săli după terminarea orelor, pe model japonez, învățînd astfel măcar un strop de responsabilitate? (Da, asta se învață mai ales acasă, dar sentimentul că aparții unei comunități se dezvoltă mai ales într-un cadru larg, organizat, cum e școala.)

Ce-ar fi dacă ar exista un canal oficial de transmitere a informațiilor importante dinspre școală către părinți, astfel încît să desființăm acest obicei al grupurilor de WhatsApp prin care se transmit haotic orare fotografiate pe colț de bancă, probleme personale, discuții despre obiecte pierdute, poze din excursii sau propuneri de cadouri pentru profesori? 

Ce-ar fi dacă sălile de clasă ar fi spații mai prietenoase, cu bănci confortabile în care nu-ți rupi spatele stînd șase-șapte ore, cu mici spații în care să te poți relaxa și, eventual, mînca „pachețelul”, cu o mini-bibliotecă și cîteva dotări esențiale, avînd în vedere că un copil își petrece la școală cam jumătate din viață? Ce-ar fi dacă bibliotecile școlare ar avea fonduri pentru achiziția de cărți noi, pentru organizarea de evenimente și cluburi de lectură, pentru transformarea din depozit de cărți vechi într-un spatiu cu adevărat viu și atrăgător? 

Ce-ar fi dacă spațiul dedicat acestui articol ar fi de zece ori mai mare și o zînă bună (căci de la domnii miniștri ai Educației nu prea avem speranțe) l-ar citi și, prin magie, ar face posibile măcar două-trei dintre premisele pentru povești înșirate aici? 

Adina Rosetti este scriitoare. Cea mai recentă carte publicată: Întîiul meu cuvînt de pionier, Editura Arthur, 2021.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.