Ce-ar fi dacă?

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
index jpeg 3 webp

Chiar socoteam, la începutul acestui an școlar, că se împlinesc vreo 11 ani de cînd îmi duc copiii la școală, în sistemul public de învățămînt românesc. În timpul ăsta am trecut, ca să parafrazez, prin toate stadiile durerii: de la furie și negare la negociere, de la depresie la un fel (sper) de acceptare. Nu am trecut succesiv, de multe ori fazele s-au suprapus, iar pe timpul experimentului național „școala online”, emoțiile s-au amestecat transformîndu-se într-un cocteil cu de toate. Cumva, am ajuns să nu-mi mai doresc nimic, decît să ieșim cu cîteva lucruri nealterate, păstrîndu-ne o doză de bucurie, de stabilitate, de curiozitate, pe care sistemul face constant eforturi să ni le înăbușe, deopotrivă părinților și copiilor. Probabil și profesorilor (citeam recent un articol co-semnat de Horia Corcheș, „Sînt profesor, scoate-mă de aici“, o radiografie foarte precisă a tuturor îndatoririlor birocratice la care sînt supuse cadrele didactice, atît de multe încît e o minune că unii reușesc să mai găsească vreo bucurie în a preda copiilor). 

Dar cum n-aș vrea ca acest articol să se transforme într-o lamentație, mă gîndesc la un exercițiu simplu de imaginație, un soi de „Ce-ar fi dacă?” (întrebarea preferată a copiilor la cursurile de scriere creativă). Regula e că nu există reguli, nici limite, putem merge oricît de departe cu imaginația, putem visa șase lucruri imposibile înainte de micul dejun, cum spunea Alice, sau chiar mai multe, de ce nu? Așadar… 

Ce-ar fi dacă uneori elevii și profesorii ar ieși din cadrul rece și formal al școlii pentru a face ore afară? Dacă cei mici, de clase primare, ar învăța despre natură chiar din mijlocul ei, atingînd frunzele, pămîntul, apa? Ce-ar fi dacă, în loc de eternele teme la orele de desen, legate obsesiv de anotimpuri sau sărbători („Iarna”, „Toamna”, „Peisaj de Crăciun”), s-ar discuta puțin despre istoria artei și copiii ar primi de făcut o lucrare în stil fauvist sau pointillist? Dacă ar afla despre curente artistice și amănunte din viața marilor pictori? Dacă ar merge măcar o dată pe an la un muzeu de artă cu clasa, în care totul să le fie prezentat ludic și pe înțelesul lor? Ce-ar fi dacă chiar ar face experimente la orele de fizică și chimie, în loc să copieze de pe tablă șiruri întregi de formule din care nu înțeleg nimic și pe care le memorează doar de frica notelor mici? Ce-ar fi dacă la aceste materii ar învăța noțiuni cu adevărat folositoare în viață, nu extrem de abstract-specializate, și ar înțelege, de la primele ore, de ce e important să avem astfel de cunoștințe științifice, cum ne pot ajuta ele să înțelegem mai bine lumea înconjurătoare, în loc să li se inducă groaza de note și teste? 

Ce-ar fi dacă am avea ore de lectură și discuții relaxate pe marginea textelor literare (și nu doar din scriitorii români considerați canonici), în care copiii să fie încurajați să-și spună părerea și să decripteze, în felul lor, ceea ce citesc, nu conform unei grile standardizate de interpretare? Înțeleg necesitatea standardizării și a evaluării, dar măcar o astfel de oră pe săptămînă/lună, în afara orelor de limba română, ar face minuni pentru stimularea apetitului pentru lectură și-a capacității de a înțelege cu adevărat ce citesc. Nu mai spun de empatie și exercițiul dialogului cu ceilalți. Ce-ar fi dacă acea zi națională a lecturii, implementată anul trecut prin sfertul de oră obligatoriu de citit o dată pe an, s-ar ține în fiecare lună, căci se știe că obiceiurile se formează prin repetiție, nu prin momente festiviste golite de orice sens? Și apropo de festivism, ce-ar fi dacă îngrozitoarele festivități de început de an școlar, acelea la care copiii încă stau adunați „la careu”, ca-n Epoca de Aur, ascultînd discursurile în limbaj de lemn ale autorităților, ar dispărea pur și simplu? Dacă i-am întreba chiar pe copii cum își doresc să arate prima lor zi de școală, ce și-ar dori să facă pentru ca acest moment să devină cu adevărat o sărbătoare, nu a cultului obedienței, ci a bucuriei reale de-a învăța și de-a te conecta cu grupul din care faci parte? Ce-ar fi dacă școala ar cultiva cu adevărat ideea de comunitate și apartenență (căci este primul grup străin de familie din care copilul face parte), nu prin impunerea de uniforme sau însemne obligatorii, ci prin activități și programe care să-i aducă împreună pe copii, dincolo de orele școlare? Dacă s-ar organiza programe de voluntariat, cluburi pe tematici diverse, competiții sportive, chiar mici petreceri tematice? Ce-ar fi dacă elevii ar fi învățați să aibă grijă de clasa lor, să-și facă singuri curățenie în săli după terminarea orelor, pe model japonez, învățînd astfel măcar un strop de responsabilitate? (Da, asta se învață mai ales acasă, dar sentimentul că aparții unei comunități se dezvoltă mai ales într-un cadru larg, organizat, cum e școala.)

Ce-ar fi dacă ar exista un canal oficial de transmitere a informațiilor importante dinspre școală către părinți, astfel încît să desființăm acest obicei al grupurilor de WhatsApp prin care se transmit haotic orare fotografiate pe colț de bancă, probleme personale, discuții despre obiecte pierdute, poze din excursii sau propuneri de cadouri pentru profesori? 

Ce-ar fi dacă sălile de clasă ar fi spații mai prietenoase, cu bănci confortabile în care nu-ți rupi spatele stînd șase-șapte ore, cu mici spații în care să te poți relaxa și, eventual, mînca „pachețelul”, cu o mini-bibliotecă și cîteva dotări esențiale, avînd în vedere că un copil își petrece la școală cam jumătate din viață? Ce-ar fi dacă bibliotecile școlare ar avea fonduri pentru achiziția de cărți noi, pentru organizarea de evenimente și cluburi de lectură, pentru transformarea din depozit de cărți vechi într-un spatiu cu adevărat viu și atrăgător? 

Ce-ar fi dacă spațiul dedicat acestui articol ar fi de zece ori mai mare și o zînă bună (căci de la domnii miniștri ai Educației nu prea avem speranțe) l-ar citi și, prin magie, ar face posibile măcar două-trei dintre premisele pentru povești înșirate aici? 

Adina Rosetti este scriitoare. Cea mai recentă carte publicată: Întîiul meu cuvînt de pionier, Editura Arthur, 2021.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Ilustrare conflict rusia ucraina foto shutterstock jpg
Pe ce canale mai comunică Rusia și Ucraina. Culisele contactelor între țările în război
Invazia rusă a dus la ruperea legăturilor diplomatice între Kiev și Moscova, însă comunicarea pe canale neoficiale a continuat într-o formă sau alta, relatează Kyiv Independent.
Lia Savonea FOTO Inquam Photos / George Calin
Banii Liei Savonea. Trei salarii generoase și depozite de peste 700.000 de euro în 18 conturi
Investigația Recorder a readus în prim-plan discuțiile despre modul în care funcționează sistemul de justiție.
image png
Ceaiul natural care acționează ca un antibiotic. O cană pe zi îți poate schimba starea de spirit și nivelul de energie
Într-o perioadă în care suplimentele, pastilele și „soluțiile rapide” par să fie peste tot, tot mai mulți oameni descoperă că remediile simple, naturale, pot avea efecte surprinzător de puternice.
adrian mititelu fb png
insomnie, foto shutterstock jpg
De ce nopțile nedormite te fac mai vulnerabil la infecții și boli grave
Un studiu recent arată că anxietatea și insomnia nu afectează doar starea de spirit, ci reduc și numărul de celule natural killer, vitale pentru apărarea organismului, crescând astfel vulnerabilitatea la infecții, inflamații și chiar anumite tipuri de cancer.
ceas shutterstock jpeg
Motivul pentru care te trezești înainte să sune alarma. Cum funcționează ceasul biologic al corpului
Mulți oameni se trezesc înainte ca alarma să sune și se întreabă dacă este doar o coincidență sau un semnal din partea organismului.
horoscop solstitiul de iarna jpg
Trei zodii se schimbă radical viața începând cu 1 ianuarie 2026. Vor avea parte de iubire și noroc din abundență
Începând cu anul 2026, Mercur intră în retrograd pe data de 1, și urmează schimbări importante pentru majoritatea nativilor. Luna Plină în Rac din data de 3 îi îndeamnă să își pună ordine în casă, să renunțe la decorațiunile pentru Crăciu și să curețe locuința, potrivit almanac.ro.
Elevi liceu Romania FOTO Mircea Moira   Shutterstock jpg
Colegiile „Gheorghe Lazăr” București și „Andrei Șaguna” Brașov, inspirație pentru liceul altfel. „Am pornit de la o nevoie”
Ministerul Educației așteaptă până la mijlocul lunii ianuarie 2026 propuneri din țară pentru pilotarea de planuri-cadru alternative la liceu. C.N. „Gheorghe Lazăr” București și C.N. „Andrei Șaguna” Brașov au experimentat proiecte-pilot, directorii unităților școlare împărtășind din experiența lor.
In mijlocul naturii  Foto Freepik com jpg
Semnalul de alarmă al oamenilor de știință: Oamenii nu mai țin pasul cu lumea pe care au creat-o în ultimele secole
Oamenii au fost adaptați să trăiască în natură și au rămas ancorați într-o lume diferită de cea creată de industrializare, avertizează un studiu. El arată că ritmul accelerat al schimbărilor moderne a depășit capacitatea corpului uman de adaptare și are efecte asupra sănătății și bunăstării.