Biblioteca pentru toţi?

Publicat în Dilema Veche nr. 428 din 26 aprilie - 2 mai 2012
Biblioteca pentru toţi? jpeg

Era o primăvară blîndă, însorită, iar eu voiam la bibliotecă. Aveam vreo 15-16 ani cînd am intrat prima dată în Biblioteca Naţională. Îndrumată de bibliotecară, am urcat undeva la etaj şi am ajuns într-o sală de lectură. Într-o încăpere nici prea mare, nici prea mică, în care intrau cîteva firicele timide de soare, făcînd să lucească praful din aer, paşii mei pe podeaua scîrţîitoare tulburau bine cunoscuta linişte a bibliotecilor. Am citit vreme de vreun ceas, după care ne-am luat la revedere, eu – grăbindu-mă să ajung la ore, ea – rămînînd ocupată cu rafturile doldora de cărţi.

Ani mai tîrziu, fiind studentă la secţia de Biblioteconomie şi Ştiinţa Informării, am revenit în clădirea bibliotecii, în practică, descoperind astfel cotloane nebănuite şi privind cum se deschid uşile unor birouri de a căror existenţă nu aveam habar.

Acum, cu prilejul acestui dosar, am trecut poate pentru ultima oară pragul vechii clădiri ce găzduia Biblioteca Naţională a României. Cu mai puţin de o lună înainte de mutarea în sediul nou din Bulevardul Unirii nr. 22, Elena Tîrziman – directoarea bibliotecii – m-a primit în biroul său, unde am întors pe toate feţele existenţa bibliotecilor în societate, precum şi transformările prin care trece Biblioteca Naţională, odată cu mutarea în alt sediu. „De un an şi jumătate, aproape doi, împachetăm, transportăm, organizăm, rearanjăm colecţii, încercăm să punem într-o nouă topografie, adecvată unui alt tip de spaţiu, activitatea diversă a unei biblioteci naţionale“, îmi spune. Aflu apoi că, de-a lungul timpului, Biblioteca Naţională a avut între 10 şi 12 sedii, dintre care 4 sedii principale (fostul Palat al Bursei, clădire revendicată şi retrocedată proprietarului – Camera de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti; aşezămintele Brătianu – sediul colecţiilor speciale, şi două sedii care vor fi păstrate în continuare: Filiala Batthyaneum din Alba Iulia, adăpostită într-o mănăstire trinitană din secolul al XVIII-lea, şi Filiala Omnia de la Craiova, inaugurată după Revoluţie şi constituită pe baza unor colecţii masive provenite de la diverse organizaţii şi institute din Franţa. „Dincolo de acestea, au fost diverse spaţii închiriate – depozite, editura, tipografia, centrul naţional de patologie şi restaurare, rezerva naţională de publicaţii, zonele pentru colecţii destructurate etc.“, completează ea.

Sediul de pe malul Dîmboviţei a fost construit cu ajutorul unui împrumut al Băncii Mondiale, proiectul fiind administrat de Ministerul Culturii. Dorinţa este de a dobîndi mai multă vizibilitate şi eficienţă, întregul ansamblu de activităţi specifice acestei biblioteci concentrîndu-se în noua clădire.

Meseria: bibliotecar

Pînă să ajungem însă la clădire, fonduri şi cărţi, ne blocăm adesea la imaginea prăfuită a bibliotecarelor de altădată, care păreau că te pot ţintui locului dintr-o privire aruncată pe deasupra ochelarilor. Însă, într-o lume în care nu ne mai auzim propriile gînduri din cauza zgomotului informaţional care ne înconjoară, meseria de bibliotecar s-a transformat ea însăşi, chiar dacă noi nu am fost poate atenţi la acest fenomen. Drept urmare, Biblioteca Naţională intenţionează să actualizeze standardul ocupaţional pentru această meserie. „Ne-am dat seama că există un set extrem de vast de competenţe şi abilităţi pe care trebuie să-l aibă un bibliotecar. Ceea ce noi numim generic «bibliotecar» reprezintă o meserie în interiorul căreia se ascund peste 50 de profesii deja identificate: de la bibliotecarul propriu-zis, cel şcolar, comunal – persoana care se ocupă singură de un întreg complex de activităţi biblioteconomice, pînă la cel ultraspecializat – pe baze de date, pe activităţi de evaluare, pe colecţii speciale; catalogatori, indexatori, bibliografi, cei care se ocupă de conservare-restaurare, bibliotecari de referinţe, cei care lucrează în spaţiul web“, detaliază interlocutoarea mea.

Rolul patrimonial

„Multă lume confundă Biblioteca Naţională cu o bibliotecă publică – precum Opera sau Teatrul Naţional. Ea este naţională prin atribuţiile pe care le are şi funcţiile pe care le exercită, nu numai prin statutul său“, precizează Elena Tîrziman şi adaugă: „O bibliotecă naţională este o instituţie unică, la nivel naţional, avînd rol patrimonial, de constituire a referenţialului ştiinţific şi cultural, documentar, pentru ţara respectivă. Practic, menirea sa e de a deveni memoria documentară, tipărită, a acelei ţări. Cam 70% din activitatea bibliotecilor naţionale reprezintă o activitate patrimonială“. Multe biblioteci naţionale, precum cele din Marea Britanie, Franţa sau Spania, îmbină această activitate cu funcţiile unei biblioteci publice.

În plus, Elena Tîrziman subliniază necesitatea abordării tuturor bibliotecilor – fie ele universitare, şcolare, publice sau specializate – ca părţi complementare ale unui sistem, coordonate şi sprijinite de către Biblioteca Naţională. Apoi, îmi detaliază activitatea Bibliotecii Naţionale, explicîndu-mi cei trei paşi esenţiali ai fluxului de control bibliografic internaţional. Prima etapă este dată de serviciul ISBN (International Standard Book Number), ISSN (International Standard Serial Number) şi CIP (Catalogare Înaintea Publicării). A doua etapă stă sub semnul Legii Depozitului Legal, care spune că, în cel mult şase luni de la apariţia pe piaţă a unui document tipărit, editorul are obligaţia de a depune 7 exemplare la Biblioteca Naţională. Aici avem depozitul central intangibil – parte a moştenirii generaţiilor viitoare, şi patru depozite complementare, în patru zone geografice. Pentru zona Moldovei – BCU Iaşi, pentru Ardeal şi Transilvania – BCU Cluj, pentru Banat – BCU Timişoara, iar pentru Muntenia – Biblioteca Academiei. În sfîrşit, ultimul pas este „cel de prelucrare a acestor documente – o descriere completă, catalogare, indexare, atribuirea punctelor de acces în baze de date şi, etapa finală, realizarea bibliografiei naţionale pe seriile caracteristice“.




Rolul social

Să nu neglijăm însă şi latura mult mai accesibilă/vizibilă publicului larg... În urma unui tur „în avanpremieră“, am aflat cîte ceva despre orînduirea noului spaţiu, am vizitat săli de lectură încă nedeschise, am intrat în depozite unde cărţi aşezate ordonat pe rafturi îşi aşteptau „momentul de glorie“ cînd un cititor va avea nevoie de ele.

Mizînd pe o prezenţă discretă, dar constantă în ceea ce priveşte promovarea, şi pe extinderea în mediul online prin consolidarea site-ului, Biblioteca Naţională va oferi „un spaţiu multifuncţional generos, devenind o bibliotecă hibrid, în care să coexiste colecţiile tradiţionale şi tot ce înseamnă mijloace moderne de informare, cu toată logistica aferentă“.

Strategia de dezvoltare a Bibliotecii Naţionale se întinde pe parcursul a patru ani bugetari, timp necesar „pentru a completa ce ne lipseşte din punct de vedere al resurselor tehnologice, materiale, funcţionale“. Pînă atunci însă, săptămîna 23-27 aprilie 2012 reprezintă o perioadă de program inaugural, în care va fi deschis publicului întreg parterul – atrium-ul, un spaţiu multifuncţional pentru expoziţii şi lansări, două săli de conferinţe, două puncte de informare generală; mezaninul – zona de informare specializată, a cataloagelor tradiţionale şi electronice; etajul I (şi o mică parte din etajul II) – unde vor fi deschise sălile tematice: Sala de Literatură, Sala de Periodice, cea de Drept şi Sala pentru Copii şi Tineret. În plus, va mai exista şi Sala „Dialoguri Culturale“, prin care se încearcă crearea unor punţi între ţara noastră şi culturile şi civilizaţiile străine, prima ţară invitată să participe chiar la inaugurarea noului sediu fiind Italia.

Pe 23 aprilie 2012, cu ocazia Zilei Internaţionale a Cărţii şi a Drepturilor de Autor, precum şi a Zilei Naţionale a Bibliotecarului, noul sediu şi-a deschis larg porţile, cu privirea îndreptată spre viitor şi cu speranţa devenirii unui centru cultural vital. Biblioteca Naţională îşi aşteaptă cititorii... 

Mai multe detalii pe www.bibnat.ro

Foto: R. Avram

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Fiica Loredanei Groza a dat lovitura în lumea modei! Imaginile postate cu Elena Boncea i-au luat pe toți prin surprindere
Loredana Groza, una dintre cele mai bune cântărețe ale României, se bucură de un succes remarcabil atât pe plan profesional, cât și personal. Fiica sa, Elena Boncea, o face mândră cu fiecare ocazie. Cu ce reușită și-a încântat mama, descoperiți din rândurile de mai jos.
Calin Georgescu Foto Mediafax (9) jpg
Călin Georgescu recunoaște că a fost la ferma de la Ciolpani: „Am fost pentru că m-au rugat. Nu am participat la discuție”
Călin Georgescu a recunoscut în această seară, la Realitatea Plus, că a fost sâmbătă la ferma de la Ciolpani, unde s-a aflat și Horațiu Potra. Acesta a spus, însă, că nu a participat la discuțiile dintre echipa sa de pază și Potra.
congres-sua-shutterstock
Congresul SUA cere evaluarea riscurilor retragerii sprijinului pentru Ucraina
Congresmanii americani doresc ca șefii serviciilor de informații să evalueze riscurile pentru securitatea SUA dacă Washingtonul încetează să mai furnizeze arme Ucrainei și Rusia câștigă războiul.
Nicu Sârghea, toboșarul trupei VUNK Foto   Vunk   Facebook jpg
Toboşarul trupei VUNK a murit la vârsta de 48 de ani. „Lumea noastră a devenit mai tăcută”
Nicu Sârghea, toboşarul trupei VUNK, a murit joi, 12 decembrie, la vârsta de 48 de ani. „Îi vom simți mereu ritmul în fiecare cântec și îi vom purta amintirea în suflete”, au scris colegii de trupă pe pagina de Facebook.
71031783 1004 webp
România a fost admisă pe deplin în spațiul Schengen
Consiliul JAI, reuniunea miniștrilor de Interne din UE, a decis în această dimineață aderarea totală a României și Bulgariei la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Austria și Țările de Jos au renunțat la veto.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Klaus Iohannis și Călin Georgescu s-au întâlnit pe vremea când președintele României era primar al Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, recent scos la lumină, dezvăluie un moment semnificativ din carierele publice ale lui Klaus Iohannis și Călin Georgescu.
Accident mortal Foto   Info Trafic 24 jpg
Șoferul care a murit în timpul unei întreceri a avut permisul suspendat de polițiști pentru conducere agresivă. Noi informații din dosar
Noi informații în cazul accidentului din Ploiești, de marți seară, în care au murit doi tineri. Șoferul care și-a pierdut viața în timpul cursei a avut permisul suspendat de polițiști. În cauză a fost audiat și celălalt tânăr care a participat la întrecere.
WhatsApp Image 2024 12 12 at 21 42 31 9c8f791e jpg
Cine este americanul dispărut care a fost găsit în Siria. A fost ţinut în închisoare, după ce a intrat în ţară ca pelerin
Un american, care a fost dat dispărut, a fost găsit în Siria. El spune că a fost ţinut în închisoare luni de zile după ce a intrat în ţară ca pelerin. Localnicii l-au văzut mergând desculţ pe străzile din sudul Damascului.
image png
Nicu Sârghea și-a prevestit sfârșitul! Ce a putut să spună cu doar o seară înainte de tragedie
Industria muzicală românească este în doliu după ce Nicu Sârghea, toboșarul trupei Vunk, s-a stins din viață la doar 48 de ani. Moartea lui fulgerătoare a iscat doar lacrimi și suferință în rândul familiei, al colegilor de breaslă și al fanilor lui. Artistul a fost activ pe rețelele de socializare c