SoNoRo

Publicat în Dilema Veche nr. 496 din 15-21 august 2013
SoNoRo jpeg

Era început de noiembrie bucureştean. Acea perioadă incertă dintre lumină şi întuneric, care atît a tulburat sufletul bacovian, încît a transformat-o în metaforă de uz curent. Cînd culorile terne inundă bulevardele şi zidurile, iar oraşul pare condamnat la tăcere. Cotroceniul însă era animat de o coadă mai puţin obişnuită pentru cei care, de multe ori trecînd prin zonă, fuseseră somaţi să ocolească pe trotuarul de vizavi. La întrebarea „de ce staţi aici?“, „de unde se pot procura bilete?“, „cine-s ăştia?“, răspunsul a fost un singur cuvînt cu rezonanţă vocalică. Aşa a început, în toamna bucureşteană 2006, o trainică „aventură“ culturală. 

* * *

● „Am gîndit acest festival ca pe o mişcare de promovare a muzicii de cameră şi venim cu o puternică notă de prospeţime la toate nivelele: locaţie, parteneri, interpretare“, explica Răzvan Popovici, directorul Festivalului Internaţional de Muzică de Cameră SoNoRo, la prima ediţie, noiembrie 2006 (v. interviul din p. IV). Această ţintă a fost atinsă prin cooptarea în proiect, încă de la început, a acelor vîrfuri care definesc conceptul „Young Professionals“, în muzică, dar nu numai, am adăuga. Pentru că fiecare evoluţie a sonoriştilor te implică într-un joc complex al artelor spectacolului. Membrii ansamblului Raro – Alexander Sitkovetsky (vioară), Răzvan Popovici (violă), Bernhard Naoki Hedenborg (violoncel), Diana Ketler (pian), Adrian Brendel (violoncel), Erik Schumann (vioară), Alina Pogostkina (vioară), Reto Bieri (clarinet) – sînt pionii. Lor li se alătură alţi şi alţi „nebuni“ ai marii arte  – ca Marcelo Nisinman (bandoneon), Konstantin Lifschitz (pian), Gilles Apap (vioară), Andrej Bielow (vioară), într-o listă minimală –, urmînd ca, în timpul spectacolului, nu de puţine ori, magicienii să-şi schimbe rolurile, într-o frenezie aiuritoare, în aşa fel încît publicul să plece mulţumit de postura privilegiată a capului încoronat.

Asumîndu-şi o structură de tip puzzle, festivalul a crescut arborescent, surprinzînd prin varietatea „iniţiativelor“. Evoluînd în cele mai neconvenţionale spaţii – palate, case boiereşti, biserici, Banca Naţională a României, Palatul Cotroceni (unde are loc, în fiecare an, deschiderea oficială a festivalului) –, SoNoRo propune un itinerar cultural iniţiatic într-o lume ale cărei valori publicul învaţă să le redescopere şi astfel să le integreze în propriul circuit afectiv.  

● „SoNoRo a fost inclus, încă de la prima ediţie, într-o reţea internaţională de evenimente de gen: Chiemgauer Musikfrühling (Germania), Gmunden (Austria), Music at Plush (Anglia), Tartini (Slovenia), Kobe International Arts Festival (Japonia), Cantiere di Monte Pulciano şi Spoleto (Italia), Sounding Jerusalem Music (Israel), Riga Chamber Music Festival (Letonia)“, a precizat Oana Dobre, consultant comunicare.  

● 2007 marchează debutul Proiectului SoNoRo Interferenţe – program educaţional ce vizează promovarea tinerelor talente din domeniul muzicii camerale, într-un dialog cu magiştrii lor, artişti consacraţi; se organizează workshop-uri în puncte diferite de pe o hartă în curs de redesenare: România, Italia, Ucraina, Germania.  

● În 2009 îşi ia zborul „păsăroiul“ muzical, adjudecat ca port bonneur. Dacă ar fi să-l parafrazăm pe Ernst Jünger, care, în eseul intitulat Lauda vocalelor, îi atribuia lui O „contradicţia dintre înălţime şi adîncime“, socotindu-l „sunetul aristocraţiei“ şi asociindu-l, cromatic, cu galbenul, am putea spune că această sinestezie dintre sunet şi culoare (ca particularităţi ale brandului SoNoRo) ar putea fi doar una dintre explicaţiile stării de euforică libertate, de deplină trăire solară, luminoasă, pe care o experimentezi ca spectator la oricare dintre ieşirile la rampă ale sonoriştilor. „Partea vizuală a urmat căi mai puţin bătute pentru un eveniment cultural muzical (în speţă muzica de cameră, şi mai restrictiv, cum ar spune mulţi). În decursul anilor, conceptul vizual s-a cernut, din elemente estetice abstracte s-a mers spre unele figurative, cu un aer mai cool (2008). Apoi, în 2009, s-a simţit nevoia unei epurări şi a unei direcţii cromatice şi formale proprii brandului: a apărut pasărea ca simbol grafic şi a fost stabilit galbenul ca valenţă cromatică principală SoNoRo. Pasărea completa astfel conceptual atributele SoNoRo. Era vorba de o trimitere (mai mult sau mai puţin subtilă) la dezinhibiţie, tinereţe, optimism, la progresie, dar şi la un minimalism grafic, sper eu, bine temperat. Astfel, dualitatea între simbol şi culoare (pasăre – galben) a devenit atribut al brandului SoNoRo, elemente recognoscibile şi constante. În fiecare an, s-a încercat contextualizarea grafică a păsării, ea devenind personaj în propria sa piesă. Neexistînd respiro, în mod permanent există schimburi de idei, şuete la care se discută, se taie, se adaugă, se schiţează.  Concluzia ar fi că, în ciuda versurilor unui cunoscut cîntec, în grădina SoNoRo toţi probabil că dorm, doar pasărea nu are somn“, povesteşte Dan Dulău, art director al festivalului.

● Tot începînd cu 2009, SoNoRo a devenit itinerant, concertînd în unele dintre cele mai renumite săli din lume, precum Wigmore Hall din Londra, Konzerthaus din Viena, YMCA din Ierusalim şi Carnegie Hall din New York, iar în 2010 are loc prima ediţie SoNoRo Arezzo, în Italia.

● SoNoRo 2010 a reunit mai mult de 30 de artişti, prezenţi, cu sau fără mască, la „Un Ballo in maschera“ unde atmosfera carnavalului mutat din spaţiile lui tradiţionale pe malurile dîmboviţene – dar şi în Cluj şi Iaşi – a fost nu mai puţin strălucitoare. S-a dovedit, o dată în plus, dacă mai era nevoie, că nu măştile sînt de vină, ci chipul de lut din spatele lor.  

● Treptat, programul este structurat în jurul unei teme bine definite şi riguros susţinute în plan artistic. Ediţia din 2011 – „New Worlds“ – este dedicată influenţelor jazzului în muzica clasică, iar SoNoRo 2012 are ca emblemă „Love Unlimited“. Tot acum se organizează, în parteneriat cu Dilema veche, un salon literar. Pe 1 octombrie 2012, la catedrala San Autuan din Istanbul are loc, în premieră, „SoNoRo Festival On Tour 2012 & Ensemble Raro“, urmat de o nouă premieră la Atena.  

● La începutul lui 2013 are loc prima ediţie SoNoRo Sofia, iar ediţia a 8-a – SoNoRo „Up“ 2013 (1-17 noiembrie) – va fi, cu siguranţă, un privilegiu.

La Conac...

Era liniştea dinaintea Începutului. Iarba vibra sub urmele de paşi, după ani de însingurată tăcere. Zidurile groase, îmbrăcate în piatră, îşi cenzurează discret, prin jocuri de lumini şi umbre, amintirile de secole. Stema vestitei familii nobiliare se decupează, în relief, de pe frontispiciu. Sîntem oaspeţii lui Udrişte Năsturel, la Casa de Piatră din Hereşti, ridicată în timpul domniei lui Matei Basarab. Totul degajă o notă de caldă armonie şi distincţie. Piatra şi fierul – expoziţie sub auspiciile MŢR – reevaluează nobila simbioză artistică a meşteşugurilor tradiţionale. Sfeşnice aprinse în colţuri filtrează o lumină blîndă, dar nu mai puţin iscoditoare. Din spaţiul în formă de L, decupat din curtea imensă, se aud primele acorduri. La Conac va avea loc un concert.

Este al treilea din seria SoNoRo Conac – cel mai recent demers iniţiat de Asociaţia „SoNoRo“, reprezentînd un proiect de anvergură care se va desfăşura din iunie în septembrie 2013 şi care îşi propune recuperarea unui preţios capitol din istoria arhitecturii din ţara noastră, prin includerea în circuitul „muzicii de cameră“ a unor monumente, aflate, decenii, sub lacăt. Pe 23 iulie, la Conacul Udrişte Năsturel, Christian Naş (violă), Răzvan Popovici (violă), Alexandra Bobeico (vioară) şi Mood Quartet au interpretat piese de Bach, Béla Bartók, Mozart, Enescu, György Ligeti şi Puccini. 

Chiar nespecialist fiind, la fiecare concert SoNoRo eşti inundat de emoţia artistică revărsată. Bucuria, generozitatea împărtăşită, deplina libertate ar fi cele trei coordonate care redefinesc sufletul auditoriului la finalul unei asemenea serate muzicale. Profesionalismul excepţional al artiştilor, prospeţimea şi varietatea programului şi, nu în cele din urmă, licoarea cu care te îmbie, discret, cupa plină, te transpun, inevitabil, pe terenul neutru al „jocului“, unde orice mişcare devine liberă de convenţionalism, idiosincrazii, rutină şi blazare.  

S-a vorbit de SoNoRo ca despre o poveste aievea, o poveste trăită pe viu şi, am adăuga, o poveste cu final deschis. Bucureştenii – şi nu numai – şi-au redefinit calendarul ultimilor opt ani prin includerea unui alt fel de brumar, un noiembrie sonor care a spart canonul bacovian, fiind aşteptat, dorit, cu bucuria pe care ţi-o dă o „investiţie“ sigură pentru minte şi suflet. Este, să recunoaştem, unul dintre acele alese şi rare daruri de care mentalul colectiv românesc are atîta nevoie.  

Mai multe detalii pe www.sonoro.ro 

© Foto: Şerban Mestecaneanu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.