Literatura, ca festival

Publicat în Dilema Veche nr. 759 din 6-12 septembrie 2018
Literatura, ca festival jpeg

Cultura festivalurilor de tot felul s a născut în Europa către începutul anilor ’50 și a cucerit exploziv continentul după anii ’70, în trena politicilor de reconciliere încurajate după război, politici care au folosit cultura ca pe un catalizator al dialogului între națiuni, dar și ca pe un vector emoțional eficient de acceptare a diversității.

Dacă domeniile muzicii, dansului, teatrului, al artelor performative în general, și-au găsit foarte repede comunități locale gata să investească generos în nașterea și dezvoltarea unor asemenea manifestări, literatura s-a lăsat mai mult așteptată, primele astfel de evenimente fiind organizate în Marea Britanie la începutul anilor ’80, Hay-on-Wye și Edinburgh International Book Festival fiind precursoarele festivalurilor de la Mantova, Köln, Berlin, Hamburg sau al festivalului itinerant dedicat literaturii din Europa Centrală, Borderlines.

Ultimul deceniu aduce însă o înflorire neașteptată a festivalurilor de literatură în Europa, SUA, Asia și India și, pe bună dreptate, ne putem întreba care sînt cauzele acestui boom accelerat într-o eră în care statisticile arată că se citește literatură mai puțin decît oricînd, cultura imaginii o domină pe cea a scrisului, iar „literatura ușoară“ se vinde tocmai pentru că ea nu solicită cu adevărat atenția serioasă a cititorului sau interacțiunea cu el.

Paradoxal însă, cred că tocmai cele enumerate mai sus au determinat un curent pozitiv de atenție pentru literatură, mai ales atunci cînd povestitorul și cel care îl ascultă se întîlnesc într-un spațiu conversațional comun și fizic, nu doar virtual, într-o comunitate reală, interesată de cuvînt, acea comunitate pe care doar festivalurile de literatură o construiesc și o încurajează. Să analizăm acest paradox în cele de mai jos.  

Prin natura ei, industria cărții, cea care se ocupă cu descoperirea, editarea și distribuirea scriitorilor, are nevoie de o piață. O piață pentru care tîrgurile de carte nu reprezintă decît componenta finală, într-un lung lanț al încurajării „consumatorului-cititor“. Educația literară, bibliotecile publice, nivelul de cultură al părinților, anturajul și lecturile comune, cluburile cărții în țările anglo-saxone, cenaclurile și seratele literare sau alte asemenea întîlniri ale inițiaților într-ale cărții compun un sistem tutorial încurajator pentru piața de carte, dar ele nu mai sînt suficiente.

Într-o lume ca aceea de azi, care a „starificat“ producția artistică, obligînd opera de artă și pe creatorul din orice domeniu să se legitimeze public și să devină credibil exclusiv prin cantitatea, nu prin calitatea consumatorilor, festivalurile sînt locurile ideale de plasare a scriitorului pe un podium imaginar și, uneori, chiar pe unul real. În cadrul festivalurilor se nasc rețelele inițiatilor, se consfințește calitatea unui autor, gestează ceea ce, mai tîrziu, va deveni o valoare marchetabilă. Un echivalent în artele vizuale este acela în care artistul este bine vîndut și are un cerc de colecționari stabil, dar el vrea să fie prezent în muzee, adică acolo unde se conferă, de fapt, medalia legitimării.

O altă explicație a succesului, dar și a nevoii pentru festivalurile de literatură o reprezintă sărăcirea și diminuarea consistenței narațiunii transmise prin informația nefiltrată de discernămînt. Saturat de o narațiune schematică și uniformă a fluxului, de simplificarea excesivă a discursului narativ în social media, saturat și de conexiunea constantă între text și imagine prin toate canalele de comunicare ale media și ale social media – pînă cînd imaginea, doar, rămîne dominantă –, publicul artelor redevine lacom de narațiune lineară, cu sens, de de-conexiune de imagine, devine interesat de „morala povestirii spuse prin cuvinte“, de identificare cu un autor al narațiunii, de empatizare cu el. De aici, cred, și înflorirea festivalurilor de poezie, a participării la lecturile publice. Pentru că festivalurile de literatură sînt, înainte de toate, festivaluri despre emoția comunicată exclusiv prin cuvînt.

În fine, este de observat – și poate că acesta este argumentul cel mai important pentru a înțelege de ce festivalurile de literatură s-au dezvoltat cu atîta fervoare în ultimul deceniu – care este relația acestor evenimente cu aria locală. Pentru că festivalurile de literatură s-au dezvoltat cu precădere în provincie, atît în România, cît și pe plan internațional. 

Orașul de provincie, acest spațiu urban insular, care a devenit locul favorit „de joacă“ al arhitecților și al urbaniștilor, are nevoie de o agora. Orașul trebuie să își distreze, dar și să-și educe comunitățile de locuitori, trebuie să-și convingă publicul locuitor să-i rămînă fidel, să determine atașamentul emoțional al locuitorilor, să ofere acestora argumentele sensibile pentru ca ei să nu migreze către metropola-capitală.

Două bune exemple din România: Festivalul de poezie de la Bistrița și FILIT, festivalul internațional de literatură de la Iași, au cîștigat, ambele, caracter de „brand cultural“, pe care l au transmis spațiilor urbane în care au luat naștere. Ambele au fost amenințate, la un moment dat, cu dispariția și ambele au supraviețuit – dovadă că nu trebuie să subestimăm niciodată adevărata capacitate a scriitorilor de a-și apăra și pereniza teritoriul. Dar aceste evenimente au supraviețuit și pentru că ele au răspuns unei adevărate nevoi a publicului local, și pentru că au dat vizibilitate și strălucire spațiului urban în care au luat naștere.

Comunitățile locale își ridică scriitorii la un rang al elitei sociale cultivate și respectate, caracteristică pe care, într-o mare măsură, capitalele au pierdut o. În Europa locală, în mod special, scriitorul rămîne una dintre icoanele „lumii bune“, el este simbolul celor care gîndesc și scriu, spun povestea cetății, se hrănesc din narațiunea cotidiană și o transcend. Ce e scriitorul pentru un oraș cu 10-20.000 de locuitori sau cu 100.000 de locuitori? Ei bine, el reprezintă, încă, pe cel care spune povestea cetății și a locuitorilor ei, el este cel care inventează orașe invizibile, oglinzi nevăzute ale orașului real, el este cel care transformă cotidianul în transcendent, spunînd o poveste din cuvinte. Cînd citești Nostalgia lui Cărtărescu sau Aleea zorilor a lui Andrei Crăciun sau Pereți subțiri a Anei Maria Sandu, înțelegi de ce scriitorul poate să fie, pentru oraș, un ghid al oglinzii magice, aceea în care cea mai sordidă dintre realități poate să devină luminoasă și misterios translucidă. 

Pentru oraș, de aceea, festivalul de literatură este o celebrare a identității transfigurate, un fel de a-l pune din nou pe povestitor în centrul pieței, de a-i da libertatea să povestească despre lume, așa cum o vede el și așa cum, prin privirea lui, ea poate să recapete sens și frumusețe generică.

Într-un fel, festivalurile de literatură sînt, pentru orașele din lumea largă, adevăratele spații de reconectare la umanism, locuri în care o comunitate sensibilă, asediată de tehnologie, superficialitate și flux informațional, se regăsește, ca să respire sens, ca să redescopere povești adevărate și tulburătoare despre oameni.

Nu, nu cred că festivalurile de literatură vor salva lumea, dar cred că ele pot să promită, așa cum scrie atît de inspirat Houellebecq, „la încrucișarea timpurilor, posibilitatea unei insule“ pe care se mai poate, încă, spune și asculta, cu emoție și vervă, povestea despre om, cu toate ale lui.  

Corina Șuteu este expert internațional în management și politici culturale. A fost director al ICR New York și ministru al Culturii. Este președinte al Making Waves, Festivalul de film românesc de la New York.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

21 decembrie dacia spring foto Dacia jpg
De când va fi fabricată Dacia Spring în Europa
Lansată în urmă cu peste trei ani și fabricată în China, Dacia Spring este în prezent una dintre cele mai populare mașini electrice din Europa. Iar din vara anului viitor, Dacia Spring va fi produsă într-o fabrică din Europa, ceea ce va duce la o scădere masivă a costurilor.
Revolutie 1989 FOTO wikipedia
Cine au fost teroriștii de la Revoluție. De unde s-a născut psihoza care a ucis cei mai mulți români în decembrie 1989
Cine au fost teroriștii de la Revoluția din 1989? Acei oameni care au tras în mulțime la București, dar și în alte localități din țară. Este o întrebare la care nu există încă un răspuns fără echivoc și fără controverse. Sunt specialiști care vin însă cu propriile ipoteze.
nicolae ceausescu jpg
Ce spunea CIA despre Ceaușescu în decembrie 1989: „E o probabilitate mare să fie executat”
Pe 23 decembrie 1989, la o zi după ce Nicolae și Elena Ceaușescu fugiseră cu un elicopter din Capitală, un ofițer CIA a realizat un raport top secret extrem de interesant privind situația din România.
Peter Mandelson/ FOTO: parliament.uk
„Prințul Întunericului” revine. Peter Mandelson a primit misiunea delicată de a salva relațiile Marii Britanii cu America lui Trump
Peter Mandelson a fost o figură centrală în formarea politicii britanice moderne, dar tactica sa machiavelică și alegerea îndoielnică a prietenilor au stârnit controverse, aducându-i porecla de „Prințul Întunericului”.
madona papa ai FOTO Madonna / Instagram
Cum a devenit Papa Francisc ținta preferată a deepfake-urilor create cu ajutorul inteligenței artificiale. Imaginea care a stârnit controverse
Madonna a stârnit controverse după ce a postat pe rețelele sociale imagini deepfake în care apare alături de Papa Francisc. Imaginile au amplificat o dezbatere despre folosirea inteligenței artificiale pentru crearea artei.
Românii încă preferă să-și petreacă sărbătorile de iarnă în țară Colaj DMS
Crăciunul acasă scade în popularitate. Cum aleg românii să-și petreacă sărbătorile în țară. Descoperă tendințele
Dacă anul trecut 3 din 4 români mărturiseau că-și vor petrece sărbătorile de iarnă acasă, alături de cei dragi, anul acesta procentul a scăzut sub 70%. Această schimbare reflectă o tendință tot mai pregnantă.
Târgul de Crăciun 2024 din Craiova Foto urban ro
Zece destinații pentru o escapadă de Crăciun. Unde îți poți planifica o vacanță scurtă de sărbători
Dacă nu aveți la dispoziție timp pentru un sejur în Laponia sau într-o destinație exotică, „Adevărul” a făcut o listă cu destinații din România unde pe care puteți să le vizitați într-o mică escapadă care poate dura chiar și numai o zi.
Parc fotovoltaic realizat în comuna Șotânga, din Dâmbovița. FOTO Corneliu Ștefan
Investițiile care devin de patru ori mai profitabile decât cele imobiliare
Investițiile în parcuri fotovoltaice reprezintă o direcție strategică pentru viitorul economic și ecologic al României, oferind o combinație între profitabilitate și siguranță financiară.
toaleta curatenie istock jpg
Trucul ingenios, folosit la hotel, care ne curăță rapid toaleta! Un singur ingredient simplu ne scapă de mirosurile neplăcute
Mulți dintre noi deja am început curățenia pentru sărbători, sau urmează să o facem în scurt timp. Din fericire, în ajutorul nostru vine un truc simplu, folosit în cele mai multe hoteluri din țară.