Atunci cînd chinezii au descoperit raţe în piaţa Obor

Publicat în Dilema Veche nr. 425 din 5-11 aprilie 2012
Atunci cînd chinezii au descoperit raţe în piaţa Obor jpeg

De cîţiva ani, merg săptămînal în piaţa Obor, din obişnuinţă şi din motive practice – e aproape, îmi este la îndemînă. În fiecare sîmbătă dimineaţă, odată cu mine, jumătate din locuitorii de pe Calea Moşilor, şoseaua Ştefan cel Mare şi din cartierul Colentina se revarsă spre Obor cu paporniţe şi cărucioare. De fapt, piaţa începe încă de la gura de metrou, de unde poţi cumpăra fleacuri de proastă calitate la doi lei (prosoape-de-bucătărie-brichete-răzătoarea-minune-ciorapi-de-damă-ţigări-şi-icre-de-manciuria-avem... şi această incantaţie îţi răsună în minte tot restul drumului), se continuă pe platoul din faţa magazinului Bucur unde îţi poţi repara „la minut“ fermoarele „la maestrul Coco“ sau la concurenţa lui Coco, Cocoş, apoi ia diferite forme, de la bazar la talcioc de vechituri sau la mici tîrguri încheiate de-a dreptul pe trotuar sau în parcare (cum ar fi cele cu telefoane mobile furate), pînă cînd ajungi în sfîrşit la hală şi la tarabele pieţei propriu-zise, cele cu legume şi zarzavaturi.

Mulţi spun că Oborul nu mai e ce-a fost, şi nu se referă neapărat la perioada „de glorie“ a Tîrgului Moşilor care a fost atestat documentar acum trei secole. Chiar şi în ultimii 20 de ani, piaţa Obor a cunoscut perioade de înflorire şi de decădere, depinde de perspectiva din care priveşti lucrurile. S-a demolat, s-a reconstruit, tarabele au fost mutate dintr-o parte în alta, negustorii au migrat mai la dreapta sau mai la stînga în interiorul aceluiaşi perimetru, aşa că astăzi trebuie să te reorientezi pentru a cumpăra murături sau şosete. Vremurile în care mergeai în Obor pentru a asculta noile hit-uri în materie de manele – iar, pe fundalul sonor, concurenţa era între Salam şi Minune – sau cele în care, atunci cînd dispăreau subit cîinii vagabonzi, apăreau în mod suspect mai multe dughene cu mici au apus de mult. Haosul balcanic de aici a început să capete un aspect mai organizat, mai civilizat – zic unii. Însă chiar dacă locul este într-o perpetuă transformare, Oborul înseamnă în primul lor rînd oamenii lui. Ei continuă să facă negoţ, învăţînd unul de la altul mici trucuri ale supravieţuirii „pe piaţă“ şi să populeze o lume fascinantă care-şi are propriile reguli ale cîştigului.

Locul în care concurenţa devine agasantă este sectorul de brînzeturi din hala veche. Într-un spaţiu de treizeci de metri pătraţi, împărţit în două şiruri de tarabe cu galantare, femei de diferite vîrste, în halate albe, cu origini mai mult sau mai puţin munteneşti, în special sibiene, se calcă pe picioare ca să te îmbie să le guşti telemeaua veche şi nouă. E suficient să fii doar în trecere, fără a-ţi dori neapărat să cumperi, ca sub nas să-ţi răsară zeci de vîrfuri de cuţit cu bucăţele de brînză înfipte în ele. Din politeţe, le încerci pe toate, altfel ai parte de replici pe un ton obraznic – „De la mine de ce nu guşti, domniţă?“, pînă cînd nu mai faci nici o diferenţă între „capră“ şi „oaie“. Atmosfera de aici e atît de plină de duşmănie, încît te opreşti la prima tarabă şi cumperi brînză la întîmplare. Ceri doar o felie, ţi se cîntăreşte un kil. Comentezi că e prea multă, ţi se răspunde „că de ce n-aţi zis de la început, acuma nu mai pot să tai din ea!“. Ţi se acreşte de brînză, ţi-e milă de femeile care n-au mai încăput pe la tarabe şi se aciuează în apropiere, prin diferite colţuri ale halei, stau ghemuite pe borduri şi scot calupuri albe din sacoşe. La ele e mai ieftin, dar n-ai încredere, pe jos e mizerie, mîinile lor nu-s prea curate. La fel cum n-ai încredere că ouăle lor „bio“, pline de găinaţ autentic, sînt într-adevăr proaspete. N-ai de unde ştii cînd le-a ouat găina.

La „brînzeturi“, cele care au spart canoanele au fost două femei din Maramureş – noră şi soacră. Veneau numai sîmbăta, făceau o noapte întreagă pe drum, cu trenul, ca să-şi aducă la Bucureşti brînza şi smîntîna. Nimic deosebit cu ele pînă cînd le-a venit ideea să scoată din desagă şi cîte un cîrnat de casă (pe vremea cînd în hala veche nu găseai cîrnaţi proaspeţi decît într-un singur loc, la un măcelar bătrîn pe care aproape că nici nu-l observai printre maţele înşirate). Apoi o slană, o ţuică. „Vecinele“ le-au privit cu neîncredere pe cele două femei (care nici măcar nu aveau origini sibiene), pe atunci nu exista diversitate, cu toatele vindeau aceeaşi brînză şi, la ora prînzului, mîncau aceiaşi mici cu muştar „pe cartoane“, de la dughenele de afară (nici măcar nu se deschisese Mc-ul de la Bucur). Cîrnatul a avut un succes nebun. Doar că trebuia să „înoţi“ printre „vecine“ şi să te fereşti de împunsăturile cuţitelor lor ca să ajungi la taraba din colţul îndepărtat. Aici, băbuţa şi fata îşi vedeau de marfa lor, cu sfiiciune şi cumpătare. Erau din alt aluat. În scurtă vreme, „sibiencele“ au învăţat lecţia şi şi-au pus bărbaţii să taie porci şi să-şi măcelărească oile. Acesta a fost probabil începutul „brand“-ului „brînzeturi şi afumături de la Sibiu“.

Astăzi, în hala nouă, ciobanii de la Jina au „magazin“. Nimeni nu te mai împunge cu cuţitul, stai civilizat la coadă şi cumperi. Pe lîngă telemeaua veche şi nouă, îţi oferă cîrnaţi, lebăr, muşchiuleţ afumat. Scump, dar face. Din brînză îţi taie şi cîte o felie, vrei de 5 lei, îţi dau de 5 lei, nici un bănuţ în plus. Le merge bine, însă mai nou au devenit faimoşi mai mult pentru „pîinea de la Jina“ decît pentru brînză. Doar făină, apă şi drojdie, cu coajă crocantă, coaptă în cuptor dis-de-dimineaţă, se vinde toată pînă la prînz, dacă n-o mănînci pînă a doua zi e tare ca piatra – semn că-i bună, „naturală“. Vînzătorii de la celelalte magazine îi privesc pe „ciobani“ cu invidie. Nu înţeleg de cînd au devenit ei brutari.

Tot aşa, le-a luat ceva vreme negustorilor din Obor ca să priceapă că oamenii pot mînca de Paşte şi ied, în loc de miel, şi curcanul e mai „gustat“ de Anul Nou decît tradiţionalul porc. E ca la TV, cu audienţele. Înghiţi ce-ţi dau, pînă cînd, la un moment dat, nu mai înghiţi deloc şi închizi televizorul. Un turc, proprietar al unei ferme de pe lîngă Bucureşti, a eliminat la un moment dat concurenţa în materie de pui proaspăt, cînd a început să vîndă carne tocată de pui care a înlocuit treptat carnea grasă de porc din chiftele şi musacalele noastre şi cînd a descoperit că poate vinde oasele (obţinute din dezosarea pieptului) cu trei lei kilul. Astfel, el îşi rontunjea cîştigul, iar pensionarii cu venituri mici se alegeau cu o supă aproape gratis. În urmă cu vreo doi ani, un alt negustor a avut îndrăzneala să aducă raţe. Cine să cumpere raţe?! Mult mai scumpe decît puii, dificil de gătit, carne puţină pe aripi şi pe copane, în plus românii n-au nici o tradiţie notabilă legată de raţe. Au apărut trei chinezi rătăciţi prin Obor şi i le-au cumpărat pe toate. Vecinul său din hală a adus şi el raţe şi de aici pînă la jumările de gîscă şi fuduliile de curcan n-a mai fost decît un pas. Tot ca la TV, gusturile se „educă“.

La tarabe, în piaţa propriu-zisă, lucrurile nu s-au schimbat în mod fundamental. Tot cartoful de Covasna şi mărul de Voineşti sînt la putere, însă există negustori care îşi încearcă norocul cu roşii cherry şi broccoli, producţie proprie. Au apărut şi dozatoarele cu lapte „de la fermă“. „Uite, e coadă la vacă!“, rîde un ţăran cu verze. Deşi pe timp de iarnă piaţa e închisă cu geamuri termopan, sticlele tot mai umblă din mînă în mînă. Morcovul încă fraternizează cu pătrunjelul în legătură de doi lei. Dinspre o tarabă vine un iz puternic de iarbă ceva mai exotică. Nu, nu e cînepă indiană. O femeie din Afumaţi are iniţiativă şi vinde bucheţele de busuioc, mentă, rozmarin. „Pentru ăştia de fac mîncare ca la televizor, că noi nu punem la ciorbă aşa ceva!“ Patru, cinci lei legătura. Mărarul şi pătrunjelul – verdeaţa neaoşă a rămas la un leu.

Aproape de fiecare dată cînd merg la piaţă, cumpăr cîte o funie de usturoi de doi lei de la bătrînica tăcută de pe bordură, din spatele magazinului Bucur. Dacă n-o găsesc acolo, o caut şi o descopăr în apropiere, într-un loc mai ferit. O alungă de peste tot gardienii publici, ţigăncile cu ţeline furate de prin lăzile de gunoi ale hipermarket-urilor, bişniţarii cu ţigări, cei care n-au loc să-şi parcheze maşinile de ea. Nu ştiu de ce li se căşună pe o băbuţă atît de tristă care stă pur şi simplu cu usturoiul în mînă. Nu-şi face reclamă, nu te trage de haine ca să cumperi. Nu cerşeşte, nu primeşte pomeni, decît cel mult un covrig. Cu usturoiul n-am ce face, îl arunc, însă la ea mă gîndesc din cînd în cînd ca la cineva care veghează cu blîndeţe de undeva, de sus, asupra pieţii Obor.  

Foro: L. Muntean

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.