Arta compromisului

Publicat în Dilema Veche nr. 842 din 9 - 15 aprilie 2020
Arta compromisului jpeg

Acum aproape 15 ani, pe drumul de întoarcere de la o filmare și încă sub impresia celor văzute, l-am întrebat pe colegul meu, un cameraman talentat, aproape de vîrsta pensionării: De ce credeți că atîtea căsnicii se termină cu un divorț? Mi-a răspuns, aproape imediat: Pentru că oamenii nu mai știu cum să ajungă la un compromis.

N-am uitat această replică și mereu m-am gîndit dacă există compromisuri de mai multe feluri, mai mari sau mai mici, acceptate sau inadmisibile, de trecut cu vederea sau impardonabile. Mai avem capacitatea de a le face sau e o artă care trebuie reînvățată? Se destramă oare relațiile pentru că oamenii și-au pierdut abilitatea de a face compromisuri?

Am încercat să trasăm, în Dosarul de săptămîna aceasta, o radiografie a compromisului. Să aflăm dacă mai este politica arta compromisului sau dacă se poate face jurnalism fără compromisuri; cum s-a ajuns de la compromis la compromitere în regimuri politice dictatoriale și ce rol are discernămîntul cînd se face o alegere; de ce compromisul devine mai degrabă o reinventare cînd te adaptezi la o țară nouă, dacă poți găsi echilibrul pentru un carusel al compromisurilor cînd ești dramaturg sau editor de carte, dar și cît de importantă este educația emoțională în relațiile interumane de orice fel. Problemele se rezolvă prin negociere, prin acceptarea celui de lîngă noi ca fiind diferit, niciodată prin abandon. Altfel, divorțul devine inevitabil.

Dosarul de față a fost gîndit cu mai bine de o lună în urmă. Între timp, vremurile tulburi pe care le traversăm ne-au obligat aproape zilnic la compromisuri, firești sau impuse. Așa cum se afirmă într-unul dintre texte, e foarte posibil ca această pandemie să se termine printr-un nou compromis. Printr-o altfel de înțelegere a identităților personale și comunitare.

Ilustrație de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

dana nalbaru e1681739189182 jpg
Dana Nălbaru, deranjată de agitația dintr-un oraș: „Abia aștept să ajung la țară”. Ea și Dragoș Bucur locuiesc în mijlocul naturii
Fosta solistă Hi-Q, Dana Nălbaru, a vizitat recent un oraș din România, iar experiența nu a fost deloc una plăcută.
fetita shutterstock jpg
Fetiță cu dizabilități, sedată și internată din greșeală la psihiatrie. Poliția a confundat-o cu o femeie adultă dispărută
O fetiță de 11 ani, cu dizabilități, a fost imobilizată, sedată și internată în mod eronat într-un spital psihiatric din Noua Zeelandă, după ce poliția a confundat-o cu o femeie adultă dispărută.
shutterstock_guma de mestecat_fata care mesteca guma.jpg
Mesteci gumă? Înghiți microplastic toxic fără să știi!
Dacă îți place să mesteci gumă, ar fi bine să știi că poate elibera mii de particule de microplastic, pe care le înghiți fără să-ți dai seama.
image png
Două surori, în vârstă de 4 şi 14 ani, au dispărut în Sibiu. Autoritățile au indicii că fetiţele ar fi în drum spre Făgăraş
Polițiștii sibieni sunt în alertă pentru găsirea a două surori, Doiniţa și Bianca, care au dispărut din municipiul Sibiu la începutul acestei săptămâni
Donald Trump FOTO AFP
Lista neagră a lui Trump. „Dirty 15”, cele „15 țări care joacă murdar”
În timp ce Donald Trump anunță așa-numita „Zi a Eliberării” economiei americane, lumea se pregătește să ţină piept noilor creşteri semnificative de taxe impuse de administraţia SUA.
accident Serbia Captură Observator News png
Apel umanitar: Strângere de fonduri pentru repatrierea tatălui și fiicei sale de 8 ani, morți în accidentul cumplit din Serbia
Apropiații fetiței de 8 ani și ai tatălui său, care și-au pierdut viața în accidentul tragic din Serbia, lansează un apel umanitar. Familia îndurerată are nevoie urgentă de sprijin financiar pentru repatrierea trupurilor neînsuflețite.
constipatie_shutterstock 1376799560 jpg
Cât de des ar trebui să mergi la toaletă, dacă ai o digestie sănătoasă?
Fiecare organism este diferit, însa specialiștii sunt de acord asupra unui lucru: ritimicitatea și rutina sunt cheia unei digestii sănătoase.
trrafic de minori DIICOT mp4 thumbnail png
Patru persoane acuzate de viol și trafic de minori, în Argeș. Victima, o fată de 15 ani, exploatată sexual
Patru bărbați, cu vârste între 30 și 64 de ani, sunt suspectați de viol și trafic de minori în Pitești. Ei ar fi abuzat sexual o adolescentă de 15 ani, pe care unul dintre ei a și obligat să se prostitueze pentru beneficii materiale.
Banner Irina Loghin