A şedea atunci cînd ţi se spune

Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
A şedea atunci cînd ţi se spune jpeg

Pe timpurile uşor înspăimîntătoare, cînd eram la intensiv informatică, fetele nu ieşeau să şteargă tabla niciodată. Am avut, la un moment dat, o doamnă dirigintă care a impus regula asta, ce mă scăpa pe mine ori pe alte domnişoare tare amatoare de fizică să nu fie reţinute la tablă după ce îşi făceau îndatorirea de elev „de serviciu“. Aşa că, datorită curtoaziei impuse de diriga, sexul feminin era pus la adăpost de astfel de sarcini. 

Respectul e o noţiune vagă şi se formează înşiruind, într-un mod interesant, nişte norme fantastic de subiective. 

În generală, obişnuiam să mă ridic drepţi în picioare cînd intra orice profesor în clasă. Aşa mi-a spus mama că se face, apoi aşa ne-a reamintit doamna dirigintă din generală. Salutam mecanic „buuunăăă ziua“, şedeam cînd mi se spunea să şed. 

Cînd am ajuns la liceu, am venit cu pachetul de bune-maniere de acasă şi cu aceleaşi mecanisme ale civilizatului, pe care le repetasem mult timp. Salutam mecanic „buuuuunăăă ziua“, de data asta cu ochii fardaţi şi părul coafat frumos, şedeam cînd mi se spunea să şed. 

Apoi, crescînd, am trecut şi eu prin perioada de „hardcorisme“, în care încercam să fiu o rebelă şi să mă impun cît se poate de mult. Să arăt că exist, fiindcă mi-am dat seama că nimeni nu ştia că eu exist şi am suferit mult la aşa şoc. Aşa că am încercat să devin o fiinţă socială, să devin importantă şi eu. 

În primul rînd, trebuie să te faci plăcut. Să educi jurul în tău prin felul tău de a fi. Să îi faci pe băieţi să şteargă tabla, oferindu-se să facă asta pentru tine. În evoluţia fetelor, momentul în care conştientizează că, zîmbind şi făcîndu-şi părul, schimbă lumea e critic. În evoluţia băieţilor, momentul în care conştientizează zîmbetul şi părul fetelor e şi mai critic. Pe la 13-14-15 ani, fetele devin şmechere, iar băieţii, din răutăcioşii glumeţi şi puşi pe şotii, se blochează, încercînd să descopere enigmele Otiliilor din jur. Aşa că încep să devină pedanţi, galanţi etcetera. 

În al doilea rînd, trebuie să fii mai mult decît eşti tu de obicei. Băieţii invită fetele în oraş şi fac cinste, fetele se fac că plouă, insistă să plătească ele, nu se poate, convenţia e că, dacă te interesează tipul, îţi plăteşte sucul, o dată, de două... vă înţelegeţi voi. Băieţii devin foarte atenţi, deschid uşi, le oferă hanorace fetelor lîngă care stau pe bancă în parc, ori pe plajă la răsărit, şi fac cinste cu shoturi de tequila.

Şi, nu în ultimul rînd, trebuie să te caracterizezi printr-un ceva al tău particular. Respectul de la ceilalţi vine dacă ai calitatea asta care te scoate din rîndul celorlalţi, care te face super, de dorit în orice gaşcă. 

Apoi, dintr-o vendetă personală cu o profesoară, am refuzat să mă ridic drepţi în picioare, să zic mecanic „bunăăă ziua“, să şed cînd îmi spunea ea să şed. Era momentul în care am înţeles că respectul se cîştigă şi că nu toţi merită respectul meu. 

Din dorinţa de a fi plăcut tuturor, în contrast, în următoarea etapă prin care trec adolescenţii, ei ajung la vîrsta în care îşi însuşesc anumite valori şi devin selectivi. Fetele care, pînă mai ieri, erau în majoritate puicuţe golaşe pe Facebook, acum îşi pun statusuri cu ce cărţi citesc. Nu toate, căci acum are loc un proces interesant. Unele rămîn puicuţe golaşe, altele nu. Altele acced spre altceva, dorinţa aceea de a se îndrepta spre altfel de statut. La băieţi, în mare parte, e etapa de pus muşchi şi cucerit puicuţele golaşe. Şi aici are loc o evoluţie interesantă, unii se îndreaptă spre alte ideologii şi se maturizează, devenind interesaţi de antitezele puicuţelor golaşe. 

Pe la 17-18 ani, tinerii îşi dau deja seama cine sînt. Unii îşi dau seama ce le place să fie şi îşi doresc să fie plăcuţi pentru ceea ce sînt.

La vîrsta aceasta, ei decid pentru viitorul lor, îşi construiesc relaţiile sociale, în funcţie de priorităţi, de pasiuni. Băieţii nu mai deschid uşa doar fetei de care le place, ci tuturor fetelor, dacă şi-au dat seama de imaginea pe care o are acest gest în ochii tuturor.

Se produce, în această etapă, cred eu, o revoluţie a simţurilor, ce tinde spre acel suprem bun-simţ. 

Astăzi însă mă ridic în picioare, deşi conştientizez că nu ar trebui să o fac mereu. Clipesc nervos că şed atunci cînd mi se zice să şed, şi am realizat că o voi mai face, pînă cînd voi fi eu în postura să decid pentru mine şi pentru alţii, în anumite contexte. 

Săptămîna viitoare sînt de serviciu şi o să trebuiască să şterg tabla. În clasa cea nouă, băieţii sînt mai puţini şi diriga nu e profă de mate, să-i ştie ei de frică şi să şteargă tabla după regula pe care nu a impus-o. Şi pînă la urmă, o voi şterge din respect, pentru că eu am 18 şi profesorul ceva mai mulţi ani, şi-a şters destule table, şi-a scris în multe minţi goale, mai ales a mea. 

De la 18 ani în sus, tinerii devin adulţi.

Băieţii devin bărbaţi, fetele devin femei. Unii vor mai şedea atunci cînd li se va spune să şadă, alţii vor fi cei ce vor cere acest lucru.

Unii vor deschide uşa respectuos tuturor femeilor. Unele vor avea fuste puţin cam scurte. Altele vor mai fi scoase în oraş la cafea, căci alţii vor căuta în continuare să descopere Otilia cu enigma, şi nu alte copii nereuşite.  

Mălina Amortoaie are 18 ani şi e elevă la Colegiul Naţional „Sf. Sava“ din Bucureşti. 

Foto: D. Voicu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Petrișor Peiu Facebook AUR jpg
Miza alegerii lui Petrișor Peiu ca „numărul 2” în AUR: „Ori se dezumflă, ori vom fi într-un scenariu mult mai negativ”
Reuniți la finalul săptămânii trecute într-un congres desfășurat la Alba Iulia, membrii AUR l-au ales pe Petrișor Peiu în funcția de președinte al Consiliului Național de Conducere, a doua ca importanță în arhitectura de putere a partidului.
ifoto1  aeroportul baneasa cladire exetrior jpeg
Transformare majoră la Aeroportul Băneasa: nou concept de „City Airport” și restricții de zbor
La mai bine de un secol de când a fost ridicat, Aeroportul Băneasa va suferi transformări radicale, urmând să fie transformat într-un aeroport de oraș, în care zborurile nocturne vor fi interzise, iar pistele vor fi extinse.
zahar  jpg
Ce se petrece în organism imediat după ce consumi zahăr. Reacțiile rapide ale creierului, insulinei și metabolismului
Zahărul este perceput adesea ca o sursă rapidă de energie, însă procesul metabolic declanșat în organism este mult mai complex decât pare.
Eclipsă totală de Soare Foto JHU Hub Johns Hopkins University dms jpg
Companii private au strâns milioane pentru a bloca Soarele ca să răcească planeta. Ce ar putea merge prost?
V-ar putea costa doar un dolar pentru a diminua – foarte ușor – lumina solară care ajunge pe Pământ, în încercarea de a tempera efectele schimbărilor climatice. Cel puțin aceasta este promisiunea unei start-up din California, Make Sunsets.
Supermarket  Sursa Freepik jpg
Încă o mare păcăleală? Un cunoscut economist explică de ce plafonarea prețului alimentelor riscă de fapt să aducă scumpiri uriașe
Propunerea ministrului Agriculturii pentru plafonarea prețurilor alimentelor este criticată de analistul economic Adrian Negrescu. Acesta susține că departe de a preveni creșterea prețurilor alimentelor, noua măsură ar aduce dezechilibre și mai grave și ar putea să conducă la efecte contrare.
Racheta hipersonică YKJ-1000 FOTO X/Yuri Lyamin
Premieră pentru armata Chinei. O firmă privată produce o rachetă hipersonică la costuri extrem de mici
O firmă privată cu sediul la Beijing a dezvăluit noua sa rachetă hipersonică YKJ-1000, capabilă să atingă o viteză de până la șapte ori mai mare decât viteza sunetului și să zboare până la circa 1.300 km.
Satul Curechiu, comuna Bucureșci din Hunedoara. Foto Daniel Guță. ADEVĂRUL (19) jpg
Roma Moldovei, Venețiile Făgărașului, Bucureștii Apusenilor. Sate cu nume rezonante și istorii controversate
Mai multe localități din România ar putea fi confundate cu mari orașe ale lumii. Românii au propria Romă, așezată pe colinele din jurul Botoșaniului, dar și două Veneții și un București ascuns în Apuseni. Așezările cu nume rezonante au povești ieșite din comun.
image png
Nostradamus și Baba Vanga, profeții pentru 2026. Extratereștri, o eclipsă și… sfârșitul iubirii?
Anul 2026 se apropie cu pași repezi, iar profețiile legendare ale lui Nostradamus și Babei Vanga stârnesc curiozitatea și imaginația tuturor.
orasul Detroit in ruina foto reuters 6
Zonele abandonate atrag turiști: de ce „orașele-fantomă” au devenit un simbol al secolului XXI
La începutul secolului XXI, fenomenul orașelor construite, dar aproape complet nelocuite, a devenit tot mai vizibil.