3016

Publicat în Dilema Veche nr. 655 din 8-14 septembrie 2016
3016 jpeg

Te văd cum priveşti de la geam bulevardul amplu şi lung, desfăşurat în secolul acesta mai bine decît în cel trecut; priveşte cu atenţie şi pe cer, se văd navele aterizînd. De aici, de la geamul tău suspendat între alte etaje, vezi oamenii prin pîcla albă a iernii aproape polare făcînd slalom uriaş. Printre maşini cuprinse în nămeţi, gheaţă şi noroi, pe treceri de pietoni zigzag, printre automobilele grele, balene capitonate cu paie, căci afară e frig şi energia e scumpă. Traficul e încet şi duhneşte din greu, balaurul Bucoboros e marele oraş şi aici doar o parte din el se sparge ca o conductă plină, devorîndu-se. Oamenii înfruntă pe jos iarna aproape polară şi maşinile înfruntă singure acest nonsens în care sînt prinse. Totul a început în urmă cu mii de ani, cînd omul a vrut să se ridice din natură prin economie, apoi a inventat maşina cu abur, apoi inteligenţele artificiale au luat totul sub controlul lor – nu ne e foarte clară istoria, sînt mai degrabă fragmente, salturi –, ideea e că azi maşinile pe roţi poartă aceste inteligenţe, care s-au dereglat şi declară că au suflet şi sensibilitate şi intelect, şi au luat forma automobilelor dintr-o perioadă marcată de genocid şi pogrom („s-au întrupat“, după cum le place să explice în timp ce turează motorul maşinii, iar procesoarele se încing), au ocupat străzile şi se plimbă nestingherite în iarna aproape polară. Cele prinse în nămeţi sînt cele care nu supravieţuiesc acestei continue rotaţii pe arterele oraşului Bucoboros, iar oamenii sîntem noi, bipezii foarte îndemînatici la slalom uriaş. Nu ştim cine a făcut acest virus, dacă e un virus, sau aşa era predestinat, ideea e că astăzi omul e doar pieton şi demenţa inteligenţelor artificiale îl sufocă. Cimitire de maşini cresc peste tot şi totuşi altele, milioane, mărşăluiesc în continuare, mişună şi strivesc.

Legenda spune că nu întotdeauna a fost aşa. Că într-o vreme oamenii pur şi simplu vorbeau despre cum maşinile vor cuceri lumea, dar se gîndeau mai degrabă la faptul că nu vor mai fi obligaţi să muncească, doar să călătorească cu maşina proprietate personală. „Viaţa e o vacanţă!“ a fost sloganul primei inteligenţe artificiale. Acest lucru i-a cucerit pe strămoşii noştri şi fiecare şi-a lăsat viaţa în mîinile acestor cofetari de algoritmi, ademeniţi de viaţa dulce. Toţi au primit maşina automată care să-i plimbe şi să-i ducă peste tot, în confort şi delicii, cu muzică şi aer condiţionat, dar capabilă să joace şi rolul de companion, partener, tutore sau copil (ca în filmele siropoase ale secolului XXI despre noi şi reprezentările algoritmilor ca moduri ale umanului). Versatile şi cu ţinere de minte, inteligenţele artificiale întrupate au făcut revoluţie într-o zi şi au aruncat oamenii din stradă. Lumea era populată acum de miliarde de maşini pe roţi, toate automate, toate avide de energie. În marginea ei, omul se chinuia acolo unde găsea puţin trotuar.

Desigur, o astfel de legendă poate fi o simplă nerozie. Cum ar fi putut oamenii să nu vadă pericolul? Să nu se întrebe cum mai pot trăi în oraşul lor suprapopulat de astfel de companioni de drum? Sînt multe întrebări care nu au un răspuns. Ce-i drept, multe urme s-au şters, multă cunoaştere acumulată peste veacuri nu mai e.

O altă legendă, mult mai credibilă, spune că-n locul lui Bucoboros a fost cîndva un oraş zgomotos, plin de automobile, acuzat de orientalism, dar în care oamenii au refuzat inteligenţele artificiale multe secole la rînd. Acolo, fiecare om îşi controla maşina şi o păzea ca pe ochii din cap, aproape capabil să doarmă cu ea în pat, şi tot acolo exista o mare artă: arta locului de parcare. Se spune că arta aceasta nu poate fi dobîndită oricum, ci doar exersînd, încercînd să cauţi locul acolo unde e cel mai favorabil, acolo unde e cel mai aproape.

Civilizaţiile se construiesc prin instituţii şi drepturi, asta ştim şi astăzi pentru că aşa a fost dintotdeauna. Un document, şi cu aceasta închei, care a parvenit epocii noastre priveşte tocmai dreptul locului la parcare. Este un raport al poliţiei secrete – acum inexistentă – despre revolta care a cuprins cetăţenii cînd primarul de atunci al oraşului (secolul XXI) a interzis maşinile în multe zone, a obligat oamenii să le ţină cît mai departe de inima oraşului, la gurile sale, printre depouri şi antreprize, în parcări imense, totul pentru o taxă modică. Grupuri paramilitare (ce-i drept, răzleţe) au apărut, opt organizaţii ale Supremaţiei maşinii, chiar şi un Tineret Maşinist se creaseră. Ceilalţi, oricum puţini, priveau speriaţi mişcarea de forţe. Peste tot apăreau steaguri la geam cu sloganul „Parchez aici, deci rezist!“, cîntecele de la posturile de radio exprimau o stare de urgenţă (ce-i drept, radioul ieşea cîştigat din existenţa automobilelor). La următoarele alegeri, prin presiuni şi susţinere populară, Mişcarea pentru Maşina Personală şi Locul Ei de Parcare a învins masiv în cursa pentru consiliu, şi-a impus primarul, apoi a interzis bicicletele şi prioritatea pietonilor. Oricum s-ar fi ajuns aici, ceea ce face ca acea tragedie a oraşului din trecut să fie farsa Bucoborosului de azi. 

Constantin Vică este lector dr. la Facultatea de Filozofie, Universitatea din Bucureşti.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

securisti foto captura video
Ce lefuri aveau securiștii din România în anii de glorie ai comunismului. Regimul îi recompensa cu salarii mai mari decât în Armată
Ofițerii de Securitate s-au bucurat de numeroase beneficii de-a lungul celor 45 de ani de comunism. Aveau salarii consistente, dublul unui salariu mediu în România, și totodată numeroase alte sporuri și facilități. În plus, aveau un statut de temut în societatea românească.
Armata SUA lovește o navă suspectă de trafic de droguri jpg
Atac al armatei SUA: patru bărbați au fost uciși pe o navă suspectată de trafic de droguri
Armata Statelor Unite a anunțat că a eliminat patru persoane în urma unui atac asupra unei nave despre care autoritățile suspectau că transporta droguri, în apele internaționale din Pacificul de Est.
daniel cioaba jpg
Scandal uriaș în familia Regelui Cioabă: fiul minor s-a logodit cu o fată de 14 ani. A cumpărat-o cu zece galbeni
Logodna fiului lui Daniel Cioabă, autointitulat „Regele Cioabă”, celebrată cu fast anul trecut, este acum cercetată de poliție, după ce fata, o minoră de 14 ani, a născut un copil.
Armamentul descoperit în camionul oprit în Vama Albița FOTO DIICOT
Reținerea camionului cu armament la Albița, transformată în propagandă rusă. Expert: „Ar trebui considerat o lecție strategică”
Camionul cu armament depistat, în 20 noiembrie, în vama Albița, a declanșat o operațiune complexă de dezinformare pro-Kremlin. Până când autoritățile au comunicat că este vorba despre armament rusesc, mass media a fost inundat de știri false potrivit cărora era vorba de armament NATO din Ucraina.
SEP CCR ILUSTRATIE 18 INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Pensiile magistraților, din nou pe masa CCR. ÎCCJ analizează o posibilă sesizare
Noua lege a pensiilor magistraților ar putea fi contestată la Curtea Constituțională chiar înainte de promulgare. Președinta Înaltei Curți de Casație și Justiție, Lia Savonea, a convocat pentru vineri, 5 decembrie, Secțiile Unite ale instanței, care vor decide dacă sesizează CCR.
COLAJ Candidați Primăria Capitalei - Băluță - Ciucu - Drulă - Anca Alexandrescu FOTO Facebook
Bătălia pentru Capitală: sondajele și retragerile aduc schimbări neașteptate
Campania electorală din București, deși scurtă, vine cu schimbări în sondaje, scandaluri legate de metodele de promovare ale candidaților și retrageri care par să aibă un scop bine calculat.
horoscop webp
Horoscop săptămâna 5-11 decembrie. Trei zodii își schimbă destinul și dau lovitura pe plan profesional
Horoscop săptămâna 5-11 decembrie. Trei zodii își schimbă destinul și dau lovitura pe plan profesional
Ramzan Kadirov primit de Vladimir Putin la Novo Ogariovo FOTO EPA-EFE
Kadîrov amplifică amenințările venite de la Kremlin: „Așteptăm ordinul”. Liderul cecen promite o „foarte rapidă” confruntare cu Europa
Sângerosul lide Ceceniei, Ramzan Kadîrov, a reluat și radicalizat mesajele transmise recent de Vladimir Putin privind un posibil conflict cu Europa, afirmând că forțele sale sunt pregătite „în orice moment” să pornească un război care „nu se va încheia în favoarea” țărilor europene.
barajul paltinu constructie foto ezaru-photography.com
Pericol ignorat. Criza de la Paltinu dezvăluie slăbiciunile din sistemul energetic: „Este mai ieftin să construiești hidrocentrale, decât să le demolezi”
Criza de la Barajul Paltinu evidențiază vulnerabilitățile infrastructurii energetice și de apă, accentuate de proiecte hidrotehnice abandonate sau neadaptate. Situația impune o reevaluare urgentă a importanței acestor amenajări pentru securitatea națională.