Un tramvai pe șine de podoabe

Publicat în Dilema Veche nr. 990 din 30 martie – 5 aprilie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Imediat după ce a fost scrisă, Un tramvai numit dorință a lui Tennessee Williams (care deja se făcuse cunoscut cu Menajeria de sticlă) a intrat pe scenă în regia lui Elia Kazan și a ținut capul de afiș al spectacolelor de pe Broadway mai bine de un an fără întrerupere. Au urmat atît de multe adaptări pentru film, teatru, operă și balet încît aproape că nu are rost să fie enumerate într-un spațiu atît de strîmt. Prima (și cea mai celebră) adaptare pentru cinema e semnată de același Elia Kazan și recuperează doi dintre actorii de pe scenă – Marlon Brando și Kim Hunter, la care se adaugă Vivien Leigh în rolul lui Blanche DuBois. 

Și dacă mulți nu-și amintesc cum striga Marlon Brando după soția lui sub geamul lui Eunice, în mod sigur o mai țin minte pe Elaine din Seinfeld care urla „Stelaaaa!“ după o supradoză de painkillers și după o noapte petrecută pe salteaua extensibilă din camera de oaspeți a familiei Seinfeld.

Personalități cu multe fețe

Dar nu despre Stella e vorba aici, ci despre sora ei mai mare, Blanche, care vine în New Orleans cu un geamantan de haine, bijuterii false și un teanc de acte de ipotecă, după ce și-a pierdut proprietatea de la Belle Reve, Mississippi. Mai exact, după ce și-a ruinat visul. 

Piesa lui Williams e încărcată de simboluri cu muchii nete și de podoabe. Blanche călătorește cu tramvaiul numit Dorință (linie care a circulat în perioada 1920-1948 în New Orleans), îl schimbă cu altul, în direcția Cimitire, merge încă șase stații și coboară în Cîmpiile Elizee, un cartier în care locuiește Stella, de la marginea orașului. Acolo se sfîrșesc visele și încep liniile de triaj. E o suburbie pestriță cu nativi și imigranți de toate felurile, conviețuind într-o atmosferă pitorească, pe ritmul blues-urilor din Sud. 

Blanche e la rîndul ei un simbol al Sudului, dar al Sudului înțepenit în timp, al ultimelor bastioane care, deși au pierdut războiul, se încăpățînează să rămînă în bobița lor de chihlimbar. E vorba de vechile maniere, de baluri, de fast franțuzesc și de nostalgia dureroasă a vremurilor apuse – o temă 100% sudistă prezentă și la Faulkner, și la Capote, și la Walker Percy (în forme atenuate), și la alți autori ai locului. 

La fel ca și lui Mauriac (v. episodul cu Thérèse Desqueyroux), lui Tennessee Williams i-a ieșit un personaj „în carne și oase“, autentic și viu, greu de descifrat psihologic, deseori incongruent, tocmai pentru că nu l-a creat în laborator, ci pentru că a luat drept model și a urmărit cu atenție o femeie pe care o cunoștea prea bine (trivia spune că ar fi vorba de Rose Williams, sora lui, ajunsă într-un spital de psihiatrie).

Tennessee Williams © wikimedia commons
Tennessee Williams © wikimedia commons

Într-un parenthetical, Tennessee Williams o prezintă ca pe o persoană neurastenică, epuizată în voce și purtare. Foarte posibil ca pe vremea aceea să fi primit o astfel de etichetă într-o clinică americană. Astăzi neurastenia nu se mai găsește decît în manualele europene și în ICD 10, avînd într-adevăr ca semn cardinal fatigabilitatea mentală și/sau cea fizică la eforturi mici, cu acuze somatoforme, pentru care există o cauză strict psihologică (psihastenie) sau un substrat organic (neurastenie).

În acel moment însă, APA nu pusese la punct criteriile de diagnostic pentru tulburările de personalitate. Au fost nenumărate discuții despre cît de valabile și de posibile sînt aceste descrieri succinte, la liniuță, iar ICD-ul și școlile europene de psihiatrie nu țin cont cu adevărat de ele. E foarte greu să găsești în practică un tablou complet și ca să pui un astfel de diagnostic e nevoie de ani de observație de clinică, de teste psihologice și informații din viața de zi cu zi a celui în cauză. Cum spunea și Konrad Lorenz – fluturele standard nu se găsește decît într-un atlas, niciodată în natură. Totuși, cu creionul în mînă, pe litera legii, Blanche îndeplinește suficiente criterii, și de la tulburarea narcisică, și de la cea histrionică. În situații de acest gen, psihiatrii se mulțumesc să spună că ar fi o tulburare de personalitate polimorfă. 

Blanche DuBois manifestă expresii rapid schimbătoare și superficiale (în discuțiile încărcate cu Stella și Stanley trece foarte repede de la tristețe la veselie, deși trebuie luat în calcul și faptul că maschează); comportamentul ei e nepotrivit de seductiv și consideră relațiile pe care le are mai intime decît sînt (pe Tînărul care încasează abonamentul pentru Steaua serii, după un flirt ostentativ, îl sărută pe gură, chiar dacă o face cu o mare delicatețe, ușor și dulce, căutînd prin asta o repunere în contact cu tinerețea ei pe cale să pălească).

După cum spune și Stella, Blanche a fost dintotdeauna impresionabilă (se poate spune și așa – ușor de influențat de alții sau de circumstanțe). Crescută din altă plămadă decît ceilalți, Blanche nu reușește (și nici nu vrea) să se adapteze realității pe care o vede ca sordidă, o mocirlă în care sora ei mai mică a ajuns să fie tîrîtă de o maimuță ca Stanley, supraviețuitorul epocii de piatră. Printre prietenii lui Stanley, vecinii din cartier, Blanche e o prezență stranie și artificială cu rochia ei de madonă însîngerată, din satin roșu, cu diademe de ștrasuri și blănuri de vulpe argintie, prea puțin probabil autentice. Singura excursie mentală posibilă este drumul înapoi, refugiul într-o lume imaginară, ca de basm, de unde împrumută un fel de a vorbi și de a se comporta teatral, exagerat de expresiv și patetic. De aici rezultă dramatizarea de sine, așa cum poate fi percepută din exterior.

Nu vreau realitatea! Vreau iluzia! – îi strigă lui Mitch în confruntarea finală.

Chiar dacă ceilalți ar fi doar o adunătură din topor, coșmarul Sudului aristocrat în fața pragmatismului nordist, nu se poate trece cu vederea că Blanche are o senzație grandioasă de sine și nu poate să se asocieze decît cu persoane speciale sau cu statut ridicat (vezi admiratorul ei cel mai probabil imaginar, domnul Shep Huntleigh, care o va salva din mizerie și o va duce într-o croazieră în Caraibe). De aici decurg și comportamentele arogante față de Stanley & co (dar și față de Stella), și expectațiile nerezonabile de tratament favorabil din partea celorlalți. Pînă la urmă, și Stella vine din aceeași familie și din același mediu și nu percepe noua ei viață ca pe o decădere. Din contra, ajunge să fie fericită în vulgaritatea mediului. În fine, faptul că solicită admirație excesivă necesită o discuție aparte. Îl avertizează și Stella pe Stanley în acest sens, o spune și Blache.

Cerșesc complimentele, Stanley.

De fapt, permanenta nevoie de admirație și accentul care cade mereu pe latura fizică fac joncțiunea între narcisism și histrionism. E mereu fardată, pomădată, cu Mitch nu se întîlnește niciodată la lumina zilei, iar lui Eunice îi interzice să aprindă lumina cînd ajunge seara în casa familiei Kowalski, încercînd cu disperare să-și ascundă vîrsta. Cînd pistonează exclusiv pe latura fizică, o astfel de tulburare se decompensează în evoluție, îmbătrînirea fiind o rănire narcisică suplimentară. Cel mai frecvent, tulburarea se complică cu abuzul de alcool și alte substanțe, cu depresie și anxietate.

Știu că am spus o mulțime de minciuni, dar la urma urmei farmecul unei femei este cincizeci la sută iluzie.

Cînd se vrea în întregime știință, psihiatria e crudă, spulberă iluziile frumuseții. Tom Burns în rechizitoriul său celebru (Inevitabila noastră umbră) îi prevestește sfîrșitul sau scindarea în viitorul apropiat. Pentru Tennessee Williams, care a avut-o pe Rose dizabilitată de către medici într-un ospiciu, e locul cel mai de jos al infernului în care poate să ajungă Blanche.

Narcisică sau histrionică? Sau amîndouă? Nu vom ști niciodată, de la primul manual diagnostic, impus la nivel național în Statele Unite ale Americii în 1952, prima ediție DSM (deși inspirată de peste Ocean, după ICD 6, era totuși primul manual național deoarece sora sa mai mare, Clasificarea, din Europa, exista, dar nu se putea impune nici măcar în fața școlilor medicale adverse din aceeași țară, darămite la nivel continental) a suferit numeroase schimbări, de abia ce practicienii ajungeau să se obișnuiască și să stăpînească în mod real sensul observațiilor grupurilor de studiu, acestea se și schimbau.

Astăzi, la ora recitirii articolului (n.r. – prima variantă a fost publicată în 2017), după noi revizuiri DSM și ICD, care între timp au scos ediții noi, cluster-ele atît de misterioase și de lung dezbătute între clinicienii cu experiență, acele categorii de sens în care se ordonau tipurile de personalitate și astfel deveneau cît de cît mai accesibile tînărului rezident care nu văzuse niciodată (sau aproape niciodată) o tulburare de personalitate en vrais, dar învăța și-și imagina cum ar fi arătat o asemenea figură, cu gîndul că s-ar putea să-i cadă subiectul la examenul de specialitate, ei bine, toate acele personalități deviante, 12 la număr, precum zodiile cerești, au dispărut cu totul, au intrat unele în altele și au devenit o singură tulburare de personalitate (exceptînd tulburarea borderline care și-a păstrat temporar integritatea teritorială), care, evident, poate să aibă tot felul de caracteristici. Dar nevoia aceasta de clasificare și reclasificare, astăzi sub egida constructului de limbă comună între psihiatri, e mai veche decît primele ediții de manuale diagnostice, mai veche decît contribuțiile lui Kraepelin, fundamental decisiv pentru a cunoaște afecțiunile mintale așa cum le știm și astăzi, mai veche decît Anatomia melancoliei, a lui Robert Burton, din 1625, mai veche și decît tipurile de umori descrise prin asociere cu fluidele organismului ca mecanism, de către Hippocrate, în Antichitate, ajung pînă la papirusul din Eberes (cca 1500 de ani î.Ch.), care consemnează prima descriere a depresiei, aceaste nevoi constante de clasificare și etichetare ale omului pot fi descoperite pînă acolo unde putem merge noi cu dezgroparea trecutului, adică din totdeauna. Curiozitate? Nevoie de aflare a unui răspuns pentru propria suferință? Empatie? Răspunsul în acțiune al genelor „egoiste” umane care se recunosc între ele, conform teoriilor lui Dawkins, și fac tot posibilul ca să coopereze și să se facă unele pe altele să supraviețuiască?

Spre sfîrșitul secolului al XIX-lea, tulburările psihice recîștigă statul de boală și perspectiva terapeutică (după ce trecuseră prin anii de suferință ai Evului Mediu, ai condamnării alienării ca abatere de la credință, vrăjitorie sau stăpînire de către Diavol), ceea ce înseamnă de fapt un prag ferm, care nu va mai fi niciodată trecut înapoi, o distincție netă între „starea de iraționalitate intratabilă“ și „starea medicală tratabilă“, ducînd practic, prin eforturile uneori temerare, alteori de-a dreptul barbare, la dispariția aproape totală a primei categorii sau măcar a îngrădirii ei într-un spațiu foarte strîmt. Tocmai această bifurcație de hotar între tratabil și intratabil, ca scop uman și umanist – efort, încăpățînare, bunătate samariteană, sacrificiu, interes financiar, curiozitate diabolică, substituire Divinității, producere a Supraomului, să-i spunem oricum și toate la un loc, a atras automat (sau a readus pe baze științifice) noțiunea și implicit odiosul apelativ de „boală/bolnav mintal(ă)“, mai tîrziu rafinată în afecțiune, mai tîrziu distilată în suferință psihică, mai recent în tulburare mintală, lung prilej de acuze sociale, chiar și profesionale, psihiatri meschini sau limitați intelectual hotărîți să caute vinovați imaginari de stigmatizare a stigmatizaților.

Deși a rămas un iad pentru cel în cauză, și pentru cei apropiați, cum a fost și cazul lui Tennessee Williams, statutul efectiv al bolnavului mintal se schimbă, ca și locul de îngrijire: grație noilor concepte promovate de Tucker în Anglia și de Pinel în Franța, trece din fărădelege în azil. Aceste instituții se dezvoltă nu doar în Europa, ci și în Lumea Nouă (v. episodul cu Sylvia Plath), iar Tennessee Williams le va prinde în Statele Unite chiar în apogeul disfuncționalității lor.

De prea multe ori greșită și de tot atîtea ori inconștient de curajoasă, psihiatria nu e decît o încercare fragilă de a afla un adevăr cît de mic. Replica finală a lui Blanche i se potrivește la fel de bine psihiatrului.

Oricine ai fi, eu totdeauna am depins de bunătatea străinilor.

Augustin Cupșa este scriitor și psihiatru. Cea mai recentă carte publicată: Străinătate, Editura Humanitas, 2022.

1038 15 cop2 jpg
Levitația electromagnetică în tesseract
Eul de scriitor ratat apreciază această fragmentare din care se alcătuiește întregul: „Nu cred în cărți, cred în pagini, în fraze, în rînduri“.
p 22 Katherine Pangonis jpg
Fenicienii, oamenii purpurii
În unele contexte, fenicianismul și renașterea interesului pentru trecutul fenician al Libanului nu reprezintă decît o reacție rasistă la panarabism.
1035 15 coperta jpg
Sculptînd în timp
Există însă şi o altă cale de unire a materialului cinematografic, în care esenţială este dezvăluirea logicii în ceea ce privește modul de a gîndi al oamenilor.
foto 1 back stages jpg
1033 15 Iulia Lumanare copy (5) jpg
„Ne vom opri mereu la ceea ce ne este familiar” – interviu cu actrița Iulia LUMÂNARE
„Timpul a fost comprimat, și asta este, poate, cel mai dificil aspect al scenariului, deci al poveștii.”
1033 23 Foto Iulian Popa jpg
„Scriu ce văd în jurul meu, ca și cum aș fi în mijlocul acțiunii, dar invizibil“ – interviu cu Iulian POPA
„Un chimist, un om cu educație științifică, dar care are o abordare total neștiințifică, bazată pe percepții senzoriale.”
p 23 Passivité courtoise, 1930 jpg
Victor Brauner – Sfîrșitul și începutul
Opera lui îl face să meargă înainte mai degrabă decît o face el.
1031 15 Strøksnes, Morten Photo Cathrine Strøm webp
image png
Hotarul nevăzut al pictorului – expoziție aniversară Mihail Gavril* –
Lucrările prezente în expoziția de la Palatul Parlamentului, Sala „Brâncuși”, au o tematică ce aparține zonei sacrului.
1028 15 charlotte higgins miturile grecesti jpg
Miturile grecești repovestire din perspectivă feminină
Acestea sînt cîteva dintre personajele care controlează multe dintre narațiunile incluse în această carte.
1027 15 ёGoodlife Photography jpeg
p 22   Expoziția Victor Brauner jpg
Culoarea Artei
„Important e ce se vede.” Da, toți știm asta. Dar dacă v-aș spune că la fel de important e ce nu se vede?
1026 15 Calin Pop cu Nicu Covaci2 jpg
Rock, opoziție și represiune – Phoenix & Celelalte Cuvinte –
Spre deosebire de Phoenix, Celelalte Cuvinte nu au luat vreodată în considerație fuga din România comunistă.
DoinaLemny jpg
1025 22 Mario Martone  jpg
„Și cinematograful e un joc cu reguli” – interviu cu regizorul Mario MARTONE
„Atunci cînd regizez un film după un roman, nu mă interesează să pun în scenă doar povestea personajelor, ci și vocea scriitorului.“
1024 15 ABRA, Costinesti, anii 80 jpg
Unde sînt rockerii de odinioară?
„Toți am simțit că nici un zid nu ne va mai ține despărțiți vreodată”, avea să-și amintească ani mai tîrziu unul dintre cei prezenți la eveniment.
1023 15 Abziehbild  Unapplied Arts, 2023, Arsmonitor jpg
Lumea artei – elitism non-profit sau marginal pentru profit –
Și se încearcă același lucru de către artist-run-space-urile din Casa Presei.
1022 15 Marian Crișan jpeg
„Cînd ai în film un texan călare, inevitabil te gîndești și la western” – interviu cu regizorul Marian CRIȘAN –
Ca surse de inspirație au fost compozițiile lui George Enescu și Eugen Doga, în special albumul lui Echoes of the East.
10 pentru Rushdie jpeg
Dacă pacea ar fi un premiu
Cu toate acestea, am să mă întorc acasă cu acest premiu pentru pace.
Taifas 3 png
Cineaști balcanici la Taifas – anchetă –
Pentru că sînteți o revistă românească, iar el este pentru mine cel mai interesant regizor român al momentului.
1020 15 Andrei Tanase jpg
1020 15 1 jpg
Un tip de încordare
Artistul propune un storyboard neconvențional prin plasarea privitorului într-un spațiu definit vizual prin contraste.
1019 15 Foto Cristian Sutu jpg
1018 16 foto Ariana Serban jpg
„Literatura. Arie protejată” – interviu cu Robert ȘERBAN
„Am căutat, an de an, să identificăm cîte o temă, care să nu eludeze actualitatea și realitatea.”

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.