„Vremurile au diversificat modurile de exprimare muzicală“ – interviu

Publicat în Dilema Veche nr. 581 din 2-8 aprilie 2015
„Vremurile au diversificat modurile de exprimare muzicală“ – interviu jpeg

100 Hours

back to the roots extins.

vs

vs

Există situaţii în care unii artişti autori intră într-o perioadă de „writer’s block“ şi, presaţi de un contract sau din dorinţa de continuitate, apelează la compoziţiile altora. La fel de bine, într-o astfel de perioadă, se pot gîndi la un mod de a aduce un tribut celor care i-au inspirat de-a lungul anilor. Alta este situaţia în cazul interpreţilor, care îşi aleg un repertoriu şi o manieră în care să se manifeste. Ei se bazează pe ce-au scris alţii, nefiind la rîndul lor autori. Ei recompun de cele mai multe ori lucrarea, punîndu-şi amprenta personală. Nu e vorba neapărat de o alegere determinată de vreo criză. 

În cazul dvs., recentul 100 Hours este al doilea album de acest fel; de ce? 

Este al doilea proiect de studio de acest gen, dar, dacă ai observat, de fiecare dată aleg un repertoriu pe care îl trec printr-un context muzical definit.

a conţinut un cvartet de coarde,

este un album de duet – eu şi chitaristul Nicu Patoi –, pe care avem invitaţi, la cinci instrumente diferite, pe şase piese alese special pentru a beneficia de acel tratament timbral. M-am gîndit mai mult la diverse combinaţii de sunete care să se potrivească în estetica albumului. Voi continua să fac asta, mai ales că sînt atîtea piese atractive, încît nu e nevoie să mai compun şi eu. Nici nu stăpînesc suficient tehnica de compoziţie, ar fi nepoliticos să mă dau compozitor. 

Cine a ales piesele şi după ce criterii? 

Iniţial, unul dintre noi vine cu o propunere de piesă şi, în timp, îi dăm o formă şi un loc în repertoriu. La un moment dat se adună o listă de piese „noi“, iar asta ne deschide pofta spre alte piese, şi tot aşa. Cînd a venit ideea unui album, am ales piesele care ne plac mai mult, care ar putea beneficia de aranjamente specifice şi care să se înşire coerent pe un astfel de album. 

Sînt hituri ale unor mari nume (Queen, Pink Floyd, Soundgarden, Nina Simone, Supertramp, Genesis ş.a.); nu v-ar tenta un album de cover-uri cu piese bune ale unor muzicieni mai obscuri, cum au făcut Ulver pe albumul Childhood’s End, spre exemplu? 

M-ar tenta ideea de album-tribut, dedicat unui singur autor. Dar ar suna bine şi o colecţie de piese alese după criterii subiective, în ideea de a le promova, de a le scoate din zona obscură. Mi-ar plăcea să mă specializez pe promovat piese nedreptăţite. Desigur, mi-ar plăcea să beneficiez şi de piaţa în care activează Ulver, plus marketingul lor. 

100 Hours

Am avut la dispoziţie o sută de ore de studio. Atunci ne-am zis: hai să vedem ce putem face în o sută de ore, în momentul în care aveam cam totul pregătit. Au fost exact o sută. 

Interioare 2.0

Colaborarea cu Alexandru Andrieş reprezintă pentru mine un vîrf de activitate. Îmi dă posibilitatea să mă concentrez mai mult pe instrumente de percuţie şi muzicuţă şi să activez într-un mediu muzical în care mă simt foarte bine. Respectul, atenţia faţă de atmosfera creată, seriozitatea muncii şi umorul care definesc acest grup mă fac să mă simt împlinit. Drumurile, concertele şi orele de studio sînt ca o terapie pentru mine, înseamnă cam tot ceea ce caut eu în această meserie. Ne simţim foarte bine împreună, iar formula a dobîndit un sound propriu, intim, inedit. De aceea, Alexandru Andrieş a dorit să treacă primul său album, la aniversare, prin această nouă amprentă sonoră. Eu cîntam piesele de pe

, în parc, în liceu, la scurtă vreme după apariţia lor. Acum le cînt alături de autor. Ce să vreau mai mult? 

„Miezul nu va dispărea niciodată“ 

Pare că, la noi, concertele care se organizează acum se concentrează fie pe trupe mainstream de altădată – oldies but goldies, gen Roxette, Toto, Europe etc., fie pe nume de nişă – gen Chet Faker, Fink, Motorama. Cum aţi comenta piaţa de concerte de la noi?

Piaţa noastră e limitată şi haotică, de aceea extremele şi percepţia denaturată încă ne stabilesc unele opţiuni de divertisment sau artă. Există oportuniştii, care se organizează bine în cadrul unei reţete şi cîştigă de pe urma numelor populare, iar de partea cealaltă, diletantismul se manifestă pe măsura celor ce-l practică, de aceea avem concerte şi alte evenimente organizate precar, în locuri total nepotrivite, dar pe placul celor cărora li se pare interesant să caute prin gunoiul postmodernist. Între aceste două extreme, există artişti care se conturează şi se menţin, crescînd în jurul unui miez mai sănătos şi ajungînd pe mîini mai bune. Viitorul scenei de aici stă în talentul, responsabilitatea şi puterea unor cunoscători de a menţine un public corect informat şi de a spori treptat diversitatea ofertelor.

Scena creşte, cu tot cu buruieni, încă e vîrsta pantalonilor scurţi şi a mofturilor veleitariste. Eu cred că se vor aduna suficienţi factori, la un moment dat, care să dea consistenţă acestui peisaj, astfel încît să pot merge la orice concert fără teama de a ajunge într-o ghenă plină cu fum şi indivizi dezorientaţi, cu atitudine convinsă, dar cu legături întîmplătoare cu muzica.

Cu festivalurile cum stăm? 

Există festivaluri a căror continuitate ne dă curaj, deci va fi mai bine. Gărîna e doar un exemplu. Anul acesta am prezentat a zecea ediţie a Festivalului Internaţional de Blues de la Sighişoara, iar la Braşov, anul acesta, în decembrie, va fi a treia ediţie a unui festival care creşte frumos. 

Pe cine aţi vrea să vedeţi în concert la noi? 

Aş vrea să văd la noi Rush, Steven Wilson, David Gilmour, Fish, Nitin Sawhney etc. Dar mai mult aş vrea să mă bucur de existenţa unor săli potrivite pentru concerte de orice fel. 

Mai ascultaţi radio? 

Nu prea apuc să ascult radio, în schimb sînt bucuros că emisiunea mea de la Radio România Muzical, Jazzy Hour, e încă în grilă, în fiecare joi de la ora 19. Am atîtea de ascultat, încît apelez rar la radio, ca sursă de informare. 

E greu de înţeles ce se întîmplă azi cu industria muzicală: pe de o parte, CD-urile au vînzări tot mai slabe, dar s-a format o nouă piaţă pentru viniluri; piratarea continuă, dar s-a dezvoltat şi downloading-ul plătit, în special iTunes; se ascultă mult în stream pe Soundcloud sau Spotify; unele trupe îşi scot albumele direct pe Internet şi le lasă la liber etc. Cum vedeţi aceste schimbări? 

Prefer să vorbesc despre cei care fac muzică, mai puţin despre cei care o vînd. Pe scurt, parazitismul comercial manifestat în cadrul fenomenului muzical a dus la aplicarea repetată a unor reţete impersonale, care au dus la o supraofertă din care cei mai puţin informaţi nu ştiu ce să aleagă, fiind vizate direct de strategiile de marketing. Toate aceste probleme vin ca o consecinţă a viziunilor mediocre dictate de vînzători, ceea ce e în dezavantajul consumatorului de autentic. Cei care au valoare artistică ar trebui să fie la fel de cinici precum concurenţa, ca să poată fi la fel de vizibili pe piaţă. Ambiţioşii cîştigă, ceea ce e în dezavantajul tuturor. Cînd burta industriei va crăpa, se va reveni la echilibru, pînă vor apărea noi paraziţi. Partea bună e că, în toată această agitaţie, se mai disting artişti buni care au găsit metode inedite de promovare şi au puterea de a crea şi de a menţine o nişă.

Cum comentaţi strategia U2 de a-şi lansa albumul de anul trecut, Songs of Innocence, gratis şi cu forţa pe iPhone-ul utilizatorilor de iTunes? 

Vorbeam mai devreme despre lipsa de inspiraţie. Unii scot albume-tribut, alţii apelează la salvatorul „bullshit“. Nu cred că U2 aveau nevoie de aşa ceva. iTunes este oricum un mare rău făcut muzicii, nu-mi dau seama exact la ce le-a ajutat acest demers care mai mult scoate în evidenţă mediocritatea şi suficienţa. Măcar de-ar fi fost un album bun… Sau mai bine scoteau un album de

şi-l lăsau liber pe torrenţi. Mp3-ul nu va înlocui niciodată CD-ul sau vinilul, aşa cum e-book-ul nu va înlocui niciodată cartea. Poate fi doar o completare, uneori utilă. Iubitorii de calitate ştiu ce au de făcut. Pentru restul există iTunes. 

Billy Corgan de la Smashing Pumpkins afirma, zilele astea, că oamenii sînt interesaţi de rock doar la timpul trecut, iar Roger Daltrey de la The Who zicea că noilor trupe rock le lipseşte furia. În acelaşi timp, Royal Blood, o trupă de hard-rock debutantă şi alcătuită doar dintr-un baterist şi un basist, a triumfat şi în faţa criticii, şi la Brit Awards. Ce previziuni aţi face în ceea ce priveşte viitorul rock-ului? 

N-aş prea lua în serios ce zice Corgan. Tot el a zis că formatul de album nu mai e valabil, trebuie înlocuit cu producţii de durată mai scurtă, ceea ce mi se pare o tîmpenie. Nu ajuţi cu nimic dacă diluezi. Rock-ul reflectă realitatea, este modul clasei de mijloc de a-şi trăi şi de a-şi reprezenta momentul. Vremurile au schimbat şi am diversificat modurile de exprimare muzicală, dar vom putea vorbi mult şi bine despre rock. Trupele de-acum duc lipsă mai degrabă de un scrot mai încăpător, industria fabrică idoli, care nu au consistenţa celor adevăraţi.

Nu ştiu dacă e vorba de furie, mai degrabă putem vorbi de sinceritate şi clasă. Aşa sînt vremurile, iar muzica reflectă şi acest adevăr. Nu cred în profeţii, dar pot spune că rock-ul este clădit pe o platformă foarte solidă, miezul nu va dispărea niciodată. 

Ce trupe noi interesante, româneşti sau străine, v-au atras atenţia în ultima vreme? 

Din noianul de fandoseli veleitariste şi enervant de inconsistente, se disting cîteva nume prin modul în care se definesc în muzică: Sebastian Spanache Trio, Blue Noise, Ana Cristina Leonte, Dumitrio, Days of Confusion, precum şi cîţiva tineri muzicieni care ne dau semne bune în ceea ce priveşte diversitatea, calitatea şi curăţenia scenei din viitor. Mi-e imposibil să-i enumăr pe toţi. 

Dacă trecem graniţa, găsim o imensă mişcare muzicală care promovează creativitatea şi produce acte artistice de foarte bună calitate. Şcolile menţin standardul, iar numele mari se conturează firesc. Recomand jazz-ul venit din Scandinavia sau din Franţa, noul rock progresiv sau imensul creuzet în care toate acestea se combină cu muzica lumii, prin inspiraţia unor artişti minunaţi. În perioada asta ascult cu cea mai mare plăcere Snarky Puppy, Steven Wilson, Dayna Stephens, Anoushka Shankar, Avishai Cohen, Tigran Hamassyan şi mult jazz în formulă de trio. Lista e interminabilă.  

a consemnat Marius CHIVU  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.