Un teatru cool?

Publicat în Dilema Veche nr. 647 din 14-20 iulie 2016
Salutări de la Basel jpeg

Piaţa culturală de la Berlin a fost mereu agitată. Dar parcă nicicînd nu au fost turbulenţe mai mari ca în această vară. Preconizata schimbare a directorului (intendentului) de la Volksbühne a provocat deja un cutremur cu numeroase replici.

Frank Castorf conduce Volksbühne de 25 de ani. E regizorul care a produs cîteva dintre cele mai uluitoare spectacole ale ultimului sfert de secol, un director experimentat, care a plasat Volksbühne într-o perpetuă avangardă, care a ştiut să ofere teatrului său un profil unic în peisajul aglomerat şi oricum divers al Berlinului şi care mizat mereu pe polifonii, pe interdisciplinaritate, pe multicalificarea artiştilor săi, fiind el însuşi mai mult decît un director: un mentor. A reuşit nu numai să transforme fostul teatru naţional al RDG într-un autentic teatru european, ci şi, în anii din urmă, să reducă substanţial cererile de subvenţie. Fără să fie comercial – dimpotrivă, lui Castorf i se reproşează adesea spectacolele lungi (recent, a montat unul de 12 ore, după Ibsen) –, teatrul a reuşit cumva să sporească încasările (coproducţii internaţionale, sponsorizări, finanţări diverse etc.). Dar scăderea numărului de spectatori e un fapt incontestabil care i se poate imputa.

Schimbarea din funcţie a lui Castorf nu e o surpriză: se ştie deja de cel puţin doi ani că i se caută înlocuitor (iar acesta nu-şi va prelua atribuţiile mai devreme de 2017). Nu este normal ca un director să se eternizeze în funcţie, nu e normal ca o instituţie importantă să fie dependentă de un singur om, oricît de priceput ar fi acela. E nevoie de „un nou început“, după cum spun responsabilii de la Berlin. Tranziţia a fost pregătită cu grijă de responsabilii culturali ai oraşului şi ai landului. Înlocuirea cu Chris Dercon a fost, şi ea, anunţată cu grijă. Director la Tate Modern Art, un curator cu multă experienţă, Dercon este, el însuşi, o figură aproape iconică în lumea sa. Un mentor, exact ca Frank Castorf. Nu are neapărat experienţă în teatru, deşi are la bază (şi) studii teatrale. E un manager cultural care a livrat rezultate remarcabile, un om cu viziune.

Decizia de înlocuire a lui Castorf cu Dercon a iscat numeroase controverse şi, în interiorul teatrului, o opoziţie acerbă. 180 de personalităţi semnează o scrisoare adresată ministrului federal al Culturii Monika Grütters, precum şi altor responsabili culturali de la nivel local şi federal în care cer revenirea asupra acestei decizii. Printre semnatari se numără actori binecunoscuţi precum Sophie Rois, Birgit Minichmayr, Martin Wuttke şi regizori importanţi, ca Herbert Fritsch, René Pollesch şi Christoph Marthaler.

Dar care sînt, concret, planurile noului director? Chris Dercon şi directorul de programe Marietta Piekenbrock înşişi nu au anunţat încă prea multe. Se ştie însă deja că vor să se adreseze unui public mai larg, că vor evita textele lungi şi, în general, teatrul vorbit, mizînd – în spiritul, nu-i aşa, al trans- şi interdisciplinarităţii – pe teatrul de mişcare, de animaţie şi pe arta video, şi că vor privilegia montările în limba engleză. Dercon a mai anunţat şi că vrea o restructurare a instituţiei prin comasarea unor departamente (mai ales tehnice) şi concedierea unor angajaţi, pentru a face economie.

„Volksbühne, adică departamentele sale artistice şi tehnice, este un centru de producţie obişnuit cu provocările. Nu ne sperie noul“, se arată în scrisoare. „Nu am găsit în planurile noii conduceri nimic din ceea ce a făcut cu noi şi pentru noi acest teatru: o artă angajată, un concept teatral specific, o întreprindere teatrală de repertoriu şi de ansamblu care să corespundă potenţialului acestui teatru cu peste două sute de angajaţi şi cu ateliere proprii. Un potenţial cu care se poate lucra la spectacole pe spaţii întinse.“ Foarte puţine dintre reproşurile din scrisoarea deschisă sînt de ordin sindical. Nu de concedieri le e frică angajaţilor teatrului, ci de lipsa de viziune a managerului, de perspectiva unei disoluţii a identităţii acestui teatru. Care – explică angajaţii – trebuie să rămînă şi pe mai departe un „teatru de repertoriu şi de ansamblu“. „Nu am găsit, în planurile descrise de Chris Dercon, o concepţie pentru dezvoltarea artistică şi structurală a teatrului nostru.“

Castorf însuşi crede că aici e o mare neînţelegere a responsabililor culturali. Sau o lipsă de profesionalism. „Pe vremuri“, spune Castorf într-un interviu acordat revistei Die Zeit –, „pe vremea RDG, decidenţii aveau măcar minime competenţe în domeniul cultural, ele erau necesare măcar pentru a rezista… rezistenţei, pentru a contracara opoziţia din teatru“. Astăzi, „mărcile competenţei ar fi cuvintele englezeşti şi limba de lemn. Se vorbeşte foarte mult americăneşte, asta e destul ca să ajungi în zona de conducere a teatrului.“ Castorf sugerează că, mai nou, „cei de sus“ vor „ceva cool“. Or, spune Castorf, „cool nu e temperatura mea“. Are dreptate: Volksbühne e cool tocmai pentru că a ales să evite cu obstinaţie tot ce e cool. Bine ar fi să rămînă aşa.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

sabalenka facebook jpeg
Sabalenka – Pegula, finala US Open, a transformat visul american în coșmar: rușii și bielorușii, în delir
La New York, s-a încheiat după miezul nopții o partidă cu adevărat palpitantă.
Klaus Iohannis - România Educată / FOTO Inquam Photos / George Călin / 5 dec 2018
Cum a evoluat „România educată”. Economist de top: „Acum 20 de ani Pro TV difuza concerte U2, azi manelele sunt peste tot”
România s-a schimbat enorm în ultimele două decenii, în bine și în rău. Integrarea în NATO și UE a asigurat securitatea țării și a dus la creșterea nivelului de trai. În schimb, independent de aceste reușite importante și strategice, societatea nu a evoluat mereu în direcția ideală.
Irina Begu Facebook jpg
Begu va juca finala turneului de la Montreux: ora meciului și miza clasamentului pentru Irina
Românca de 34 de ani a luat-o de jos într-o tentativă de a reintra în Top 100.
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
20 de trucuri pentru a evita alimentele ultraprocesate, fără a renunța la ce vă place
Alimentele ultraprocesate sunt omniprezente – dar câteva ajustări mici ale dietei pot reduce semnificativ impactul lor.
regina elisabeta gettyimages jpg
8 septembrie: doi ani de la moartea reginei Elisabeta a II-a a Marii Britanii
La 8 septembrie 1495 a început domnia lui Radu cel Mare în Țara Românească, iar în anul 1930 s-a născut scriitorul și omul politic Petre Sălcudeanu. În aceeași zi, dar în anul 2004, a murit artistul Dan Spătaru.
szoboszlai dominik platformax jpg
Ungaria, strivită în Liga Națiunilor: naționala maghiară a suferit umilința serii în Europa
Szoboszlaii colegii săi au demonstrat că locul lor nu e printre coloșii continentului.
Centura Sud Timișoara  Foto CNAIR (1) jpg
Lucrările la Centura Sud - Timișoara, finalizate. Au loc ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe noua șosea
De săptămâna viitoare, șoferii vor putea circula pe noua șosea de centură a Timișoarei. Lucrările la Centura Sud Timișoara au fost finalizate, iar șoseaua de 26 de kilometri va fi deschisă traficului rutier, potrivit oficialilor CNAIR.
Kosovo Romania (Sportpictures) jpg
rise of the raven Foto cinemagia jpg
Serialul „Rise of Raven” despre Ioan de Hunedoara, lansat de maghiari. A fost numit „Game of Thrones” al Ungariei
Un serial istoric despre viața Huniazilor va fi lansat în această toamnă. Unii critici au numit seria „Rise of Raven” (Înălțarea Corbului) un „Game of Thrones” al Ungariei. Producția a fost finanțată de statul ungar.
image
image
image