Un an editorial atipic – anchetă

Publicat în Dilema Veche nr. 861 din 8 - 14 octombrie 2020
Un an editorial atipic – anchetă jpeg

Pe piața de carte din România, ca peste tot în lume, s-au resimțit efectele izolării și ale crizei. Am vrut să aflăm cum s-au reorganizat cîteva dintre editurile noastre și ce au planuri au pentru toamna asta.

 Lidia BODEA, director general, Editura Humanitas

Mai bine de 25 de ani, pentru edituri, dacă era noiembrie, era Gaudeamus, iar pentru Humanitas era scena pe care se prezentau peste 50 de cărți. Trecem însă printr-un an atipic și, tocmai ca să trecem cu bine, se impun suplețea și selecția portofoliului. Vom avea mai puține noutăți ca în alți ani, dar vor fi cel puțin 30 de cărți irezistibile, pe care le vom lansa în formulele nou învățate: live & online, Zoom, „Cartea pe roți“...

Iată cîteva dintre ele: Despre destin, un dialog epistolar între Gabriel Liiceanu și Andrei Pleșu pe o temă mai actuală, poate, ca oricînd: soarta omului și ce face el cu datele cunoscute și necunoscute ale vieții lui; un foarte așteptat nou volum din Jurnalul Anei Blandiana; Scurtă istorie a dezastrelor naturale de Lucian Boia – o saga a epidemiilor de-a lungul timpului; o nouă carte plină de umor a lui Radu Paraschivescu, Vitrina cu șarlatani; volumul despre legile lumii fizice, credința în Dumnezeu și misterele creierului uman al lui Cristian Presură, intitulat Care e diferența între un copil și un laptop, și o colecție inedită de povestiri, pilde și învățături despre viață din înțelepciunea budistă, în traducerea lui Ștefan Liiceanu, sub titlul Arcașul fără arc.

Humanitas Junior propune cititorilor săi un volum scris și ilustrat de copiii care au participat la concursurile de creație organizate peste vară și o apariție editorială de excepție, de care se vor bucura și adulții: Tigrul nerecunoscător, povești asiatice alese și traduse de Ștefan Liiceanu cu minunate ilustrații de Ana Alfianu.

● Denisa COMĂNESCU, director general Editura Humanitas Fiction

S-au dus – oare pentru cîtă vreme? – lansările cu peste suta de participanți din librării, cozile la semnături, solidaritatea elevată de la festivalurile literare, întîlnirile cu scriitorii preferați, socializarea intensă, plină de umanitate, și maldărele de cărți cumpărate cu preț redus de la tîrgurile consacrate. În schimb, on-line-ul a invadat, cu armata lui de platforme, mare parte din viața noastră culturală. Toamna asta, piața de carte e mai puțin bogată decît în anul precedent.

La Editura Humanitas Fiction, 15 titluri vor ademeni cititorii. Mizăm, în primul rînd, pe valorile sigure. În octombrie, în „Raftul Denisei“ predomină, parcă predestinat, distopiile: Istoria apelor, un roman impecabil construit pe impactul schimbărilor climatice de Maya Lunde, revelația literaturii norvegiene actuale; Frankissstein. O poveste de iubire, un roman ingenios, în care inteligența artificială proiectează izgonirea creatorului său din propriul paradis, semnat de mereu surprinzătoarea Jeanette Winterson; Trenul de Erlingen sau Metamorfoza lui Dumnezeu de algerianul Boualem Sansal, cu o lume și mai neliniștitoare decît cea din 2084, prinsă iremediabil în capcanele inerției. Se alătură debutul lui Annete Hess, Casa germană, care deja a impresionat cititorii din peste 25 de țări: „Primul proces Auschwitz“ de la Frankfurt, din 1963, e surprins prin lentila unei tinere translatoare.

Noiembrie aduce două mari povestitoare: Isabel Allende, cu Ce vrem noi, femeile?, volum scris în timpul izolării, și Ludmila Ulițkaia, cu romanul multipremiat Cazul doctorului Kukoțki. Bucuria senzuală de a răsfoi o carte proaspătă în librărie nu ne-a luat-o nimeni. Să profităm din plin de ea!

 Ana NICOLAU, director, Editura Nemira

Primele cîteva luni de pandemie au fost grele și incerte pentru toată lumea, motiv pentru care am fost ceva mai precauți și am amînat cîteva proiecte editoriale care și-au găsit locul acum, în producția din toamnă. Am mizat atunci pe autorii noștri bestseller și pe cărțile care știam că erau foarte așteptate de cititori, precum cel mai nou roman al lui Stephen King sau prequel-ul de la seria Jocurile foamei. Ne bucurăm pentru redeschiderea librăriilor și revenirea la o producție bogată, cu noutăți variate, de la noua carte a lui Julian Barnes, Bărbatul cu haină roșie, tradusă de Radu Paraschivescu, pînă la autobiografia lui Carlos Santana.

Pe partea de non-ficțiune sîntem foarte bucuroși să lansăm cartea jurnalistei Rachel Louise Snyder – Vînătăi ascunse: Ce nu știi despre violența domestică te poate ucide, o carte pe o temă despre care e imperios să vorbim. Apoi, în noiembrie, urmează o carte-eveniment: Lumea în care trăim: O scurtă introducere, de Richard Haas, care oferă o perspectivă socio-politică asupra actualității. O altă apariţie va fi cartea lui George Minois, Istoria Evului Mediu. Aceasta va fi însă cu siguranță toamna lui Stephen King, ale cărui romane clasice am început să le reedităm în imprintul Armada de la începutul anului.

 Cosmin PERȚA, director editorial beletristică, Editura Paralela 45

În zona editorială de care mă ocupam, criza aceasta ne-a lovit ca un ciocan în plex. Lucrurile au fost dificile pentru că eram deja în mijlocul unei perioade de investiții și brusc ne-am trezit fără pămînt sub picioare. A trebuit să sacrificăm mult din proiectele la care am muncit din greu în ultimii doi ani și cel mai rău îmi pare de colecțiile dedicate autorilor români.

Colecția „Ficțiune Fără Frontiere” merge mai departe și avem în pregătire zece titluri, printre care: Laila Lalami, Ceilalți americani, o carte crudă, cu atmosferă intensă, despre imigranți și prejudecăți; Sasa Stanisic, fenomenul literaturii germane, ne propune Origini, un roman autobiografic și autoficțional; norvegiana Marie Aubert, cu Oameni în toată firea, o carte delicată, dar foarte solidă ca discurs, despre feminitate, maturizare și presiuni sociale; tot din zona scandinavă vine și Niviaq Korneliussen cu Homo sapienne, roman văzut ca fenomen al culturii LGBTQ, fără inhibiții și jumătăți de măsură. Și nu în ultimul rînd, Petrovii în vremea gripei, titlul lui Alexei Salnikov, volum foarte actual și dement, în cel mai pozitiv sens.

 Anca DUMITRESCU, co-fondatoare, Editura Black Button Books

A fost și este în continuare un an al supraviețuirii. La nivel de plan editorial, lucrurile s-au schimbat mai ales în ceea ce privește ordinea potrivită în noul context – atît de încărcat informațional și psihic – a cărților de anul acesta. De exemplu, am considerat Dicționarul refacerii, de John Freeman, ca fiind o lectură mult mai adecvată unei perioade în care fiecare dintre noi a avut mult mai mult timp și spațiu mental să se gîndească la ce e mai important pentru sine și pentru lume. Așa că am ales să o publicăm mai devreme dectî plănuiserăm la final de 2019. Desigur, am ajustat considerabil și bugetul pentru achiziții de copyright. În momentul în care s-au închis librăriile și, de pildă, unul dintre cele mai mari lanțuri de librării a sistat complet plățile către furnizori, ne-a fost imposibil să continuăm achizițiile de titlu ca în anii anteriori. Dar am făcut tot posibilul să nu lăsăm să treacă mai mult de o lună, o lună și jumătate de la un titlu la altul. În plus, am demarat proiectul de digitalizare a cărților noastre, pentru că a devenit stringentă nevoia publicului de a avea acces la ebook-uri. În această toamnă vom lansa: al doilea volum de proză scurtă al lui Denis Johnson, Generozitatea Zînei Mării, și romanele Marii încrezători, de Rebecca Makkai, și America nu e acasă, de Elaine Castillo. De asemenea, și antologia Barem identitar. Prejudecăți colective, realități personale, care discută constructelor identitare discriminatorii la nivel personal, comunitar și instituțional.

 Magdalena MĂRCULESCU, director editorial, Grupul editorial Trei

Adevărul cel mare este că așa-zisa perioadă de izolare, în loc să treacă, ne-a pregătit de fapt pentru o nouă perioadă de izolare. Toate tehnicile pe care le-am adoptat cu gîndul provizoratului au devenit constante ale modului de a fi editorial: întîlniri video cu autorii, lansări online, autografe expediate prin curier, o muncă de birou mediată de Zoom. Inițial am diminuat numărul lunar de cărți tipărite (două luni chiar l-am redus la zero) și am achiziționat mai puține titluri. Ulterior, am revenit treptat-treptat nu la ritmul de dinaintea pandemiei, dar aproape.

Deși perturbați de această dinamică indecisă între înăuntru și afară, oamenii au continuat să citească și au fost mult mai prezenți online. Și noi, ca editori, am fost prezenți online mai mult ca oricînd: am organizat pe Zoom cel mai spectaculos festival de literatură pentru adolescenți, în parteneriat cu Cărturești, am filmat zeci de interviuri cu autorii noștri (printre ei, Christophe André și Edith Eva Eger, supraviețuitoare a infernului de la Auschwitz și autoarea cărții Alegerea), interviuri care au rămas disponibile pe Internet.

Dar cel mai spectaculos proiect al pieței de carte din anul pandemic 2020 și al Grupului editorial Trei este lansarea celei mai rafinate colecții de literatură la Pandora M. Este coordonată de Bogdan-Alexandru Stănescu, se numește „Anansi. World Fiction” și include ultimul roman scris de Elena Ferrante, Viața mincinoasă a adulților, Autobiografia lui José Luis Peixoto, memoriile zguduitoare ale scriitorului turc Ahmet Altan, scrise și trimise din închisoarea în care se află și astăzi: Nu voi mai vedea lumea niciodată etc.

 Eliza DUMITRAȘCU, PR manager, Editura ART

Deși inițial senzația generală a fost că oamenii s-au întors către lectură, în realitate lucrurile nu au stat chiar așa. Efectele izolării s-au făcut simțite, iar unii dintre cititorii profesioniști pur și simplu nu s-au mai putut concentra la nimic altceva decît la fluxul zilnic de știri. Pe de altă parte, traficul în zona online realmente a explodat, iar acest lucru s-a reflectat în vînzările de carte care au crescut simțitor, dar nu suficient cît să suplinească absența librăriilor clasice și a tîrgurilor de carte.

Așadar, soluția noastră a fost să mizăm pe unele reeditări și completări de serii, titluri bestseller în general. În același timp, cu precauție, am lansat pe piață toate noutățile care fuseseră trimise în tipar pentru Bookfest, doar că le-am eșalonat apariția pe o perioadă mai lungă de timp.

În această toamnă vom menține ritmul constant de noi apariții atît pentru copii, cît și pentru oameni mari. Am lansat deja o nouă colecție care îl are ca protagonist pe îndrăgitul pinguin Apolodor într-un tandem grozav: scriitorul Florin Bican și ilustratorul Dan Ungureanu cu cartea Descoperim cu Apolodor, în Deltă, păsările-n zbor. Tot acum apare volumul doi din seria povestirilor cu Olguța de Alex Moldovan, Olguța și Operațiunea Jaguarul, cu ilustrații de József Vass. Pentru oameni mari, în Colecția „musai”: Britt-Marie a fost aici de Fredrik Backman (traducere din limba suedeză de Andreea Caleman) și Minunea de Emma Donoghue (traducere din limba engleză de Andrei Dósa).

 Claudia FITCOSCHI, brand manager, Editura Polirom

În ceea ce ne privește, nu a existat o perioadă propriu-zisă de izolare. Ne-am continuat activitatea și în pandemie, chiar dacă la un nivel ceva mai redus, respectînd cu strictețe normele de protecție impuse de noul context pandemic. Dificultățile de difuzare și promovare au fost inevitabile, la fel și scăderea vînzărilor, distribuția noutăților editoriale făcîndu-se exclusiv online, cel puțin în timpul stării de urgență. Politicile și strategiile de promovare folosite pentru noutățile noastre au fost considerabil modificate de noul context nefericit, în sensul dezvoltării componentei online a acestora. Pînă la finele acestui an, vom recupera mare parte din scăderea cifrei de afaceri, însă, în mod evident, profitul va fi mai mic decît în anii anteriori. Planul nostru editorial pentru toamna 2020 și iarna 2020-2021 cuprinde, așa cum ne-am obișnuit cititorii, titluri din cele mai variate domenii (fiction și nonfiction, autori români și străini).

Doar cinci titluri de neratat în această toamnă, în curs de apariție la Polirom: Yuval Noah Harari împreună cu David Vanderneulen și Daniel Casanave, Sapiens: o istorie grafică, volumul I: Nașterea omenirii, traducere de Lucia Popovici; Enciclopedia imaginariilor din România, cinci volume, coordonator general Corin Braga: vol. I – Imaginar literar, coord. Corin Braga, vol. II – Patrimoniu și imaginar lingvistic, coord. Elena Platon; vol. III – Imaginar istoric, coord. Sorin Mitu, vol. IV – Patrimoniu și imaginar religios, coord. Ioan Chirilă, vol. V – Imaginar și patrimoniu artistic, coord. Liviu Malița; pictoromanul Mustața lui Dalí și alte culori, de Felix Aftene și Lucian Dan Teodorovici, un proiect inedit în cultura românească; un nou roman al unuia dintre cei mai iubiți autori publicați în colecția „Biblioteca Polirom”: Ian McEwan, Gîndacul, traducere de Dan Croitoru; tot în „Biblioteca Polirom”: Mánasteinn, băiatul care n-a existat niciodată, al îndrăgitului scriitor islandez Sjón, traducere de Ovio Olaru.

a consemnat Ana Maria SANDU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.