Un an cu tehnocraţii la Cultură – ce n-a ieşit

Publicat în Dilema Veche nr. 672 din 5-11 ianuarie 2017
Un an cu tehnocraţii la Cultură – ce n a ieşit jpeg

Dacă săptămîna trecută am încercat să inventariez cîteva reuşite înregistrate în 2016 de politicile culturale, vă propun acum să trecem în revistă eşecurile şi, mai ales, lucrurile începute şi neterminate. Partea bună, remarcam în articolul precedent, a fost această deschidere extraordinară, dialogul cu specialiştii şi cu mediul independent, activarea unor mecanisme de consultare. Partea proastă e însă că sistemul e pe alocuri atît de rigid, încît pînă şi cei mai optimişti activişti se simt descurajaţi. În plus, sînt destui cei care consideră, după un an epuizant, că nu e cazul ca organizaţiile neguvernamentale să facă treaba instituţiilor guvernamentale. Într-un fel, au dreptate. Cît să se mai bazeze sistemul pe energii din afara lui? Ministerul Culturii nu duce atît lipsă de specialişti, cît de oameni motivaţi. În administraţia culturală, funcţionarii sînt prost plătiţi, au un statut nerecunoscut în societate. Cultura rămîne un domeniu periferic, iar creatorii – într-o situaţie de precaritate.

Lansarea unor concursuri de management în instituţiile publice de cultură a dat probabil insomnii miniştrilor. La Muzeul Naţional al Ţăranului Român au fost trei concursuri pentru postul de manager într-un an. Trei concursuri şi trei cîştigători. Muzeul e condus acum ad interim de cîştigătoarea celui de-al treilea concurs. Dar nici nu mai socotesc cîte procese mai sînt pe rol, cine pe cine a dat în judecată şi pe ce motiv. În orice caz, contestaţiile şi procesele vor genera blocaje cu urmări greu de cuantificat. Mai ales că muzeul e în proces de consolidare. Situaţia nu e veselă nici la Muzeul Naţional de Istorie: şi acolo a fost contestat concursul de manager. Noului ministru nu îi va fi uşor să gestio-neze această situaţie.

Lansată cu surle şi trîmbiţe anul trecut, campania de subscripţie publică pentru Cuminţenia Pămîntului s-a încheiat dezastruos. Să ne amintim: Guvernul şi a propus să aloce suma de cinci milioane de euro, iar prin campanie ar fi trebuit să se strîngă încă şase milioane pentru a se obţine suma necesară achiziţiei. Însă, din cauza procedurilor dificile, campania a început tîrziu şi nu a atins decît puţin peste un milion de euro. Iniţial, Guvernul a promis că va acoperi toată suma, dar iarăşi s-a lovit de proceduri şi legislaţie, şi procesul de achiziţie a fost suspendat. Cum rămîne cu banii strînşi de la populaţie şi de la sponsori prin subscripţie publică? Sumele ar trebui returnate. Dar şi pentru asta e nevoie de proceduri… S-a mai avansat ideea unui fond „Brâncuşi“ destinat achiziţiei, de către muzee, a unor lucrări clasate „tezaur“ sau a unor obiecte de artă contemporană considerate de valoare excepţională. E o iniţiativă necesară: muzeele româneşti n-au mai putut face achiziţii de ani buni. Totul e ca acest fond să continue să fie alimentat şi să funcţioneze în deplină transparenţă.

În fine, statul român s-a obligat, prin lege, încă din 2015, să construiască un Muzeu Naţional „Brâncuşi“. Un muzeu virtual, cu opere reproduse sub formă de hologramă, şi un centru de cercetare/reflecţie, căci nu sînt multe lucrări în ţară pe care le-ar putea expune. În vederea construirii acestui muzeu există un acord de principiu cu Atelierele Brâncuşi de la Centrul Pompidou din Paris. Dar muzeul propriu-zis există doar pe hîrtie – şi nici măcar acolo nu e „desenat“ cu precizie. Unde anume va fi amplasat? Cînd va fi inaugurat? Cum va fi finanţat? Nu se ştie. La fel cum nu se ştie nici măcar dacă e, într-adevăr, o prioritate. O prioritate, spun mulţi istorici de artă şi muzeografi, ar fi un Muzeu de Artă Modernă. Dar un asemenea muzeu nu e inclus în nici o strategie a ministerului.

Din bilanţul pe anul trecut nu poate lipsi scandalul iscat la Operă. Criza (care a dus la demisia unui ministru) s-a încheiat. Dar problemele structurale ale instituţiei sînt departe de a se fi rezolvat. Decomasarea (scuzaţi expresia!) Operei de Operetă e un proces lansat, dar neterminat. Pe de altă parte, e nevoie de un sediu nou pentru Operetă. Da, aţi citit bine: clădirea aceea inaugurată acum doi ani şi care a costat milioane de euro nu poate fi folosită pentru că îi lipsesc cîteva avize de funcţionare, pentru că e într-un litigiu, pentru că – spun unii specialişti – are o acustică proastă.

Foto: adevarul.ro

Povestea Casei Afis Coperta png
Autobiografie: „Povestea Casei Paleologu”, un eseu despre educație
Editura Fundației Paleologu a publicat recent o autobiografie intelectuală semnată de Theodor Paleologu și, totodată, un eseu despre educație și un manifest pentru inițiativele independente în acest domeniu vital.
Povestea Casei Afis Coperta jpg
Theodor Paleologu semnează un eseu despre educație și modul în care o practică de aproape 10 ani la Casa Paleologu
Cititorii au ocazia de a pătrunde în universul istoriei culturale a cunoscutei clădiri din strada Armenească 34, construită în 1932 de Mihail Paleologu, bunicul patern al autorului, şi Emilia, cea de-a treia lui soție, un parcurs creionat din povești recuperate și amintiri ale autorului.
946 16 copertaKIWI jpg
Granițe
Începînd cu această ediție, deloc întîmplător intitulată „Granițe”, antologia „KIWI” (Editura Polirom, 2022) oferă un cuprins internațional.
946 17 Morozov jpg
Bărbatul care iubea femeile
Cîteva femei devin materie literară pură, ajungînd să umple cu vocea lor, cu corpul lor, cu frazele lor marea carte autoficțională care e viața scriitorului protagonist.
946 17 Breazu jpg
Buletin de București
Pe MNB, scriitura muzicală a lui Boiangiu are cîrlig – e un LP cu multe ricoșeuri tematice, sărind zglobiu de la una la alta.
p  21 Totintot sau marea metamorfoza, 1942 1945 jpg
Victor Brauner – Totul în tot sau marea metamorfoză
Așezarea pe soclul tabloului a sculpturii care înfățișează varianta tridimensională a unui segment din pictură demonstrează intenția artistului de a crea o operă susceptibilă să sugereze un spațiu în care exteriorul (sculptura) și interiorul (tabloul) sînt reunite.
comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat în timp record în ediție românească în colecția ANANSI
„Cea mai tainică amintire a oamenilor” de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat în 2021 cu Prix Goncourt, cea mai importantă distincție literară din Franța, a apărut recent în ediție românească, la mai puțin de jumătate de an de la anunțarea premiului în Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
„Am vrut să ștergem granița dintre real și virtual, dintre obiect și reflexie” – interviu cu membrii echipei H3, creatorii instalației „Explorers of the Multiverse”, prezentată de IQOS la Romanian Design Week
Instalația interactivă „Explorers of the Multiverse” este realizată de studioul de artă și tehnologie H3, în parteneriat cu IQOS, și propune o experiență multisenzorială imersivă, prin care vizitatorii sînt invitați la un proces de autocunoaștere.
Rețeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: „Rețeaua Jane”
„Rețeaua Jane”, o poveste curajoasă despre drepturile femeilor, inspirată din realitățile Americii de la finalul anilor ’60, deschide cea de-a 21-a ediție TIFF, cu o proiecție de Gală organizată vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, în Piața Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
„Moștenitorii României muzicale”. Recital susținut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Variațiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, în cadrul proiectului „Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 „ficțiuni despre viață” în Competiția Oficială TIFF 2022
12 producții din toată lumea, printre care și două filme românești, intră în cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
„A fost odată la Hollywood”, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment în luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansată miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) și sîmbătă, 4 iunie, ora 12.00, în cadrul Salonului Internațional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actrița Maia Morgenstern, Premiul de Excelență la TIFF 2022
Actrița Maia Morgenstern va fi omagiată la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii și vieți paralele
În „Șoferul din Oz” se asociază fericit umorul, ironia, tandrețea, caracterele hiperbolizate și inevitabila tentație a parabolei socio-politice cu priză imediată.
945 16 jos Iamandi jpg
Insațiabila nemulțumire a lui Stalin
Bolșevismul a fost exportabil și a produs rezultate „cvasiidentice” peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
Găsim orășelul mic și netulburat în care toată lumea se cunoaște cu toată lumea, găsim jocul de putere aparent blajin între localnici și intrușii „de la centru”, găsim briza ușoară de nefericire care traversează, din direcții diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizuală a celei de-a 21-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urmă de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpretează unul dintre cele mai frumoase concerte de vioară compuse vreodată
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invită să privim mai departe!
Între 1 și 12 iunie 2022, la București şi în alte zece oraşe din ţară – Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brăila, Brașov, Constanța, Sfîntu Gheorghe, Sibiu, Suceava şi Tîrgu Mureș – cinefilii sînt invitați la întîlnirea anuală cu cele mai recente și remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi România „acasă” pentru migranți? jpeg
Poate fi România „acasă” pentru migranți?
Corpurile sînt grele, teama, deznădejdea, dar și mîngîierea însoțesc un drum care pornește dintr-un acasă spre nu se știe unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“ jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso și „artele primare“
„L-am văzut pe Picasso asamblînd obiecte aparent neînsemnate și aceste obiecte, odată așezate de către el într-o anumită ordine, capătă viață.”

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?