„Trebuie sa te reinventezi de multe ori“
Ce înseamnă pentru un coregraf să lucreze cu copii (la cursurile de dans contemporan de la CNDB)?
Copiii cu care lucrez la CNDB au între 6 şi 12 ani. La aceste vîrste, atenţia este fluctuantă, orice stimul din afară fiind ca un cîrlig de care se agaţă ca să scape de lucrurile care încep să devină prea serioase. Trebuie să te reinventezi de multe ori, altfel eşti lovit de crudul adevăr al micuţului cu mintea brici din faţa ta: „Ce-i asta? Nu-mi place! Mă plictisesc!“ Eu ţin cursul sub formă de joacă şi aşa pot să-i învăţ lucruri importante despre corp, spaţiu şi ritm. Cuvîntul „greşeală“ nu există pentru că nu le arăt mişcări pe care trebuie să le imite, ci le spun că dansul este un limbaj pe care trebuie să-l descoperim împreună.
Cum rămîi branşat la ce se întîmplă în lume, în dansul contemporan?
Cît timp am fost elevă şi studentă, Google nu exista în viaţa mea şi cînd apărea o bursă, nu era afişată public, era cumva şoptită. Acum, în funcţie de interes şi de ceva bani pe care-i poţi strînge, poţi pleca oriunde să studiezi. De curînd, am fost la un workshop intensiv Gaga, ţinut de Batsheva Dance Company, o tehnică fabuloasă de antrenament, de care ştiam, dar la noi nu aveai unde să o faci. Rămîn branşată, încercînd să nu mă las păcălită de neputinţa fizică pe care o simt că vine cu vîrsta.
Care e spectacolul de la CNDB pe care ni l-aţi recomanda?
În clasa a III-a, am fost duşi într-un laborator de chimie, unde ni s-au arătat nişte trucuri magice cu nişte licori. Preferata mea era una care se făcea albastră şi, la final, scotea fum. Nu aş vrea să recomand un spectacol anume. CNDB fiind un spaţiu-laborator, cred că ar fi bine să se meargă la toate spectacolele.
Silvia Călin este coregrafă.
a consemnat Ana Maria SANDU