„Stilul ne-a ales pe noi“ - interviu cu Valentin RAUCA

Publicat în Dilema Veche nr. 530 din 10-16 aprilie 2014
„Stilul ne a ales pe noi“   interviu cu Valentin RAUCA jpeg

De ce „emergence”?

Pentru că ne-am dat seama că sîntem componente mici al unui proiect care devine din ce în ce mai mare, pentru că muzica e mai mult decît suma unor unde sonore luate separat, pentru că albumul acesta, la fel ca un magnet, a strîns păreri și adepți încă de pe vremea cînd îl țineam în sertar și îl prezentam numai oamenilor apropiați nouă și nu în ultimul rînd, pentru că marchează o evoluție și o schimbare spre și mai aproape de ceea ce sîntem noi cu adevărat.

Ce s-a păstrat/schimbat în muzica trupei?

S-a păstrat esența, modul în care am compus majoritatea pieselor, mai întîi acasă în liniște și apoi la sală în zgomot, împreună cu tot grupul. Dar s-a experimentat mai mult, am îmbinat stiluri, am folosit orice mijloace aveam la îndemînă pentru a exprima gîndurile noastre prin intermediul sunetelor. Pe Emergence se găsesc cîteva piese total surprinzătoare pentru ascultătorii Grimus, ceea ce cred că e un avantaj din punct de vedre al ieșirii din rutina lansării celui de-al treilea album. De asemenea cred că textele multora dintre piese sînt făcute în așa fel încît ascultătorul să poată rezona cu ele prin prisma propriei sale experiențe de viață; aceste texte pot să ne reprezinte în egală măsură pe mine și pe necunoscutul care ascultă albumul.

Aţi început să cîntaţi în limba română…

„Priveşte-mă” nu e prima piesă în română, mai există „Umbre”, iar la lansarea din București am mai cîntat o piesă în limba română abia compusă, care a trebuit să fie cîntată cît mai repede, pentru a fi cît mai aproape de un moment semnificativ ce-a dus la nașterea ei. Sînt foarte multe idei în limba română adunate în ultima vreme, s-ar putea ușor concretiza într-un întreg album dacă ne hotărîm să facem acest lucru. Pe de altă parte, piesa „Privește-mă” poate fi privită ca un preview la ceea ce ar putea urma și nu ca o insulă izolată într-un ocean de engleză.

V-aţi pus problema stilului pentru a fi mai „accesibili”?

Poate că acesta e cel mai mare (dez)avantaj al nostru, faptul că niciodată nu am avut gînduri „ascunse” în ceea ce privește piesele noastre, nu ne-am gîndit să adoptăm un stil doar pentru că acel stil aduce bani și niciodată nu am construit o piesă ca la carte, de genul „cum să construiești un hit“. Stilul ne-a ales pe noi, de obicei mergem unde ne duce piesa și aproape niciodată nu ajungem să ducem piesa unde credem în momentul cînd începem să o lucrăm. Finalitatea acestui proces ne miră și pe noi, de cele mai multe ori.

În România nu e deloc ușor să fii constant atunci cînd faci o muzică mai altfel decît ceea ce se promovează la radio, iar despre radiourile românești mainstream, dacă schimbi postul, nu poți să le diferențiezi, crezi că e același post. În condițiile date, să ajungi la asemenea radiouri echivalează cu a intra într-un ghiveci, cu indicații de genul „mai ușor cu chitările pe piesa asta”, „mai fă o colaborare cu o pseudo-starletă locală” etc. Amuzant.

Deşi sînteţi şase membri, v-aţi păstrat componenţa vreme de, iată, trei albume; care-i secretul?

Secretul e să nu ai secrete față de restul trupei, să nu lași să se adune frustrarea și să comunici cu restul. Meseria de muzician, pe lîngă alte aptitudini, cultivă și egouri, care dacă sînt lăsate să preia controlul, devin dezastruoase pentru munca în echipă. Am avut și noi, și sînt convins că vom mai avea, ca orice trupă, cutremurele noastre, dar după cîte un episod aiurea vorbim între noi, analizăm situația la rece și încercăm să luăm o decizie corectă. Pe lîngă toate acestea, ține și de noroc să se întîlnească niște oameni care să se completeze și să aibă un vis comun.

Proiecte secundare?

Momentan sînt destule de făcut cu formația Grimus ca să fie cineva tentat de proiecte secundare.

În ultimii ani au părut multe trupe noi, vă simţiţi „ameninţaţi”?

Nu simțim vreo concurență, nu e ca și cum ar exista un număr limitat de locuri pentru care se bat trupele, ca la Medicină. Credem că diversitatea duce la evoluție, atît în ceea ce privește calitatea trupelor românești, cît și în gusturile ascultătorilor români; le crește încrederea în trupele autohtone și dispare treptat complexul că trupele de aici nu vor ajunge niciodată la nivelul celor din Vest.

Valentin Rauca este chitaristul ritmic al trupei Grimus, al cărei nou album, Emergence (Music in Space), a fost recent lansat. Mai multe aici.

a consemnat Marius CHIVU

Foto: Eduard Breaban

972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
p 23 Intilnirea golului plin cu plinul gol, 1959 jpg
„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian
De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor.
Afiș spectacol „Interior Exterior” png
„Interior/Exterior” – Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
O radiografie a spaimei, dar și o fotografie a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricînd în pași de dans. Dar cine ne învață să dansăm?

Adevarul.ro

Volodimir Zelensky FOTO Profimedia
The Economist: Încercările armatei ucrainiene de a ocupa Crimeea ar putea duce la disensiuni serioase între Zelensky și liderii occidentali
Revista britanică a relatat că Occidentul se teme de o escaladare a conflictului în cazul unei ofensive a Forțelor Armate ale Ucrainei în Crimeea și de posibila utilizare a armelor nucleare de către Federația Rusă, ca răspuns.
vaccin covid foto Pixabay
COVID-19. Unde putem face vaccinul bivalent în România
La finalul săptămânii trecute a sosit în România vaccinul anti-COVID bivalent, care în statele din Vest se administrează încă din septembrie.
Zimbru Romsilva jpg
Un zimbru impunător, filmat la masă într-o pădure din Parcul Natural Vânători Neamț VIDEO
Cel mai mare mamifer terestru din Europa, zimbrul, are în Parcul Natural Vânători Neamț toate condițiile de hrană și adăpost. Este „la el acasă”, după ce specia a fost reintrodusă în urmă cu câteva decenii.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.