Sic NON transit...

Ada D. CRUCEANU
16 iunie 2023
image

O retorică angajată în recuperarea duratei înmagazinate în obiecte, în eliberarea acesteia – odată ce, devenite „semne”, obiectele suprimă durata și dau cîștig de cauză Timpului, incomesurabilului acestuia, am putea spune, definește creația Suzanei Fântânariu (n. 1947) expusă pe simezele Muzeului Banatului Montan Reșița (Galeriile Ion Sălișteanu și Ioan Stendl, curator dr. Cristina Simon). Sub genericul „Sic transit...” avem, în fapt, a face cu o remodelare în sic NON transit (tempus) /(non) „fugit irreparabile”, o investiție artistică menită să invalideze fragilitatea și efemerul existenței (cotate, în general, ca teme predilecte ale plasticienei).

Un fapt deopotriva „întîmplat” în ciclul Jurnale Utopice (propriu-zisul transfer/ transpunere/ lipire a obiectului pe pînză, pe temeiul tehnicii mixte, incluzînd și proceduri actuale în arta textilă, între care și suprapunerile în/ cu... avalon), cît și în cel numit Portrete Arborescente (desen color, acril pe lemn etc., de regîndire a chipului uman traversat, în linii dure, de un roșu-cărămiziu fără echivoc, de o interioară „vegetație” - ca spațiu matricial, inițial și final al ființării văzută dincolo de temporalitatea restrictivă, imediată).

În ce măsură meditația poetică a Suzanei Fântânariu (cuprinsă în antologia de autor Exces de melancolie, Editura Avalon, 2021, un „debut” premieră în lirica românească, susține Ovidiu Pecican, prefațatorul volumului), revers (sau avers?) al artei sale plastice, este suportul conceptual al expoziției ar fi ușor de descifrat dacă am revedea, în majoritatea lucrărilor, insertul înscrisului poetic – el însuși devenind, cu naturalețe, parte din complexul vizual al acestora. O relație mai degrabă neexploatată pînă acum la noi (exceptînd, poate, picto-poemele primilor avangardiști), de transformare a convenționalului și imaterialității scrisului (ca vector de comunicare) în propria sa materialitate și structură funcțională în imaginarul – devenit vizibil – al artei plastice. Este, după știința noastră, și ceea ce particularizează demersul plastic al Suzanei Fântânariu, într-un timp în care „tabloul capcană” (Spoerri) nu mai e chiar o noutate. 

Cu atît mai important și valoros gestul artistei, cu cît vorbim așadar de unul și același creator, dispus și antrenat să utilizeze simultan/ simbiotic limbaje diferite, aflate, în fondul și forma de pe simeze, doar în proprietatea sa, să armonizeze energiile lor într-un peisaj inedit al comunicării de sine (quasi)totale și al interpretării, raționale și emoționale, de aceeași factură. Un Portret de artist: „Ochii pe jumătate închiși/ încă mai văd portretul nisipos/ născut din cupa timpului dilatat/ răsturnat...” însoțește, de pildă, o lucrare datată 2.2.2000, pe spațiul căreia sînt asamblate alte indicii ale scrisului - pana, decupaje din ziare/ cărți, pete masive de „cerneală” -, dar și însemnele cromatice ale pînzei siluite sub talpa fierbinte a fierului de călcat (un leit-motiv al lucrărilor din primul ciclu, amintind cumva versurile lui Petre Stoica: „şi maşina de călcat se scufundă încet/ în adîncimile de rugină în memoria timpului/ discret absorbindu-ne”), toate resubliniate adesea, dirijate spre complexul înțelegerii, de săgeți indicatoare în relaționarea unor astfel de prezențe din „alambicul” plasticienei-poete.

Văzută sub diferite emisii ale luminii (prima galerie beneficiind și de lumina naturală generoasă, cea de-a doua, doar de lumina artificială, tot generoasă la rîndu-i), expoziția Suzanei Fântânariu, în premieră la Reșița, copleșește – poate și derutează inițial – prin zecile de obiecte recuperate și re-semnificate artistic, reflectă și re-înmagazinează undele luminoase, cu blîndețe sub lumina artificială, tranșant și chiar agresiv sub cea naturală, semn al mesajului lor de adîncime, cel de confesiune care se cere protejată oarecum sub o lumină cît mai puțin acaparatoare, cît mai puțin dominantă. 

Nu mai puțin copleșește, în seria de portrete îndeosebi, tușa puternică a acrilului pe lemn, energia subtil difuzată de combinația celor două materiale altfel situate, prin geneza lor, la distanțe de mii de ani, dar și roșul-sîngeriu care acaparează, în această serie, atît lemnul cît și cartonul ori pînza, cu o vitalitate și o dinamică aparte, reînnoitoare în esență. Precum într-un poem datat de Suzana Fântânariu, 2007, Timișoara: „Tîrziu am descoperit/ trupul meu/ purtător de iluzii/ de semne însîngerate,/ fierbinți,/ corpul arzînd ca pe rug (...) // spulberat,/ rispit în a doua viață” - sl.m. Utopic sau nu, Sic NON transit! Sic revivat!

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.