Sfîrşitul istoriei pentru muzeele publice?
● Frankfurter Allgemeine Zeitung, 25 iunie
Sfîrşitul istoriei pentru muzeele publice? FAZ revine asupra furtului unor tablouri dintr-o galerie pariziană, pentru a pune în discuţie viitorul muzeelor de stat europene. Incidentul din luna mai, cînd de la Musée d’Art Moderne s-au furat cinci opere de artă (Braque, Léger, Matisse, Modigliani şi Picasso) în valoare de peste o sută de milioane de euro arată clar că instituţiile publice sînt subfinanţate. Tablourile furate la Paris nu erau asigurate, iar sistemul de alarmă era defect. La un pas de prăpastie se află numeroase muzee publice din Europa, iar tăierile de fonduri nu fac decît să le adîncească criza. Pe de altă parte, numeroase muzee private sînt în plină afirmare, ba chiar trăiesc un adevărat boom. Hamburger Kunsthalle a reuşit, cu greu, să evite închiderea temporară a uneia dintre galerii. Directorul muzeului, Hubertus Gassner, povesteşte că pe vremuri colecţionarii propuneau muzeelor publice opere şi formule de finanţare. Astăzi, ei preferă să gestioneze propria lor fundaţie şi să lucreze cu şi pentru muzeele private. Aici ar fi şi marea capcană – atrage atenţia Gassner: „Marile colecţii private prezintă adeseori o asemănare izbitoare: mulţi colecţionari urmează sfaturile unor specialişti care le recomandă „operele bune“, adică cele care au deja căutare pe piaţă. De fapt, aceste colecţii au puţin de-a face cu muzeele, în sensul de locuri de memorie vizuală a unei societăţi“. Muzeele fondate cu ajutorul unor contribuţii generoase erau spaţiile în care societatea civilă se putea reprezenta dincolo de interesele private oligarhice. Numai o instituţie publică, cu diferiţii ei directori, curatori şi programe de mecenat, are mijloacele necesare pentru a oferi o colecţie atît de vibrantă şi variată precum, de exemplu, cea a Neue Nationalgalerie din Berlin“ – e de părere Gassner.