„Privită dinăuntru, Europa apare ca un elefant la microscop“ – interviu cu Corina ŞUTEU, noua preşedintă EUNIC New York

Publicat în Dilema Veche nr. 325 din 6 - 12 mai 2010
„Privită dinăuntru, Europa apare ca un elefant la microscop“ – interviu cu Corina ŞUTEU, noua preşedintă EUNIC New York jpeg

EUNIC este o reţea a institutelor culturale naţionale ale ţărilor Uniunii Europene, cu un număr considerabil de grupuri (clusters) în fiecare dintre ţările în care aceste institute sau organizaţii corespondente funcţionează. Programele coordonate în comun sînt adaptate atît zonei geografice, cît şi unor tematici globale considerate prioritare, cum ar fi cele legate de climat sau coeziune socială. Directoarea Institutului Cultural Român de la New York, Corina Şuteu, a fost aleasă, recent, preşedinte al grupului EUNIC pentru această regiune.

Există acţiuni concertate ale tuturor institutelor, programe comune, transversale, la nivel european?

Există două tipuri de acţiuni: cele specifice, pe care le lansează grupurile din diverse părţi ale lumii – nu numai din interiorul Europei – şi cele de natură transversală şi generalistă, bazate pe discutarea unor tematici cu interes global, relevante oriunde, cum sînt noile tehnologii, rasismul, schimbările climatice etc.

Oricum, din 2006 încoace reţeaua s-a dezvoltat, iar scopurile şi obiectivele ei evoluează şi se redefinesc în continuare fiindcă ne aflăm, pe plan global, într-un moment de reorientare a strategiilor şi instrumentelor diplomaţiei culturale în general. Diplomaţia culturală pe care au practicat-o ţările Uniunii Europene de-a lungul timpului a construit un anumit model de acţiune, aş spune a construit de fapt două modele principale: primul, caracteristic ţărilor nordice şi anglo-saxone, un model bazat pe cooperare, pe flexibilitate, pe interacţiunea cu ţările-gazdă, al doilea, caracteristic Franţei şi ţărilor latine, bazat mai ales pe o abordare top-down, mai academică, mai dirijistă şi promovînd ideea exportului unilateral de bunuri culturale naţionale către o ţară străină. Sigur, există şi modele intermediare, cum este cel elveţian sau german, dar important astăzi este ca aceste instrumente de cooperare culturală, care sînt institutele culturale naţionale ale UE, să aibă linii comune de acţiune şi să colaboreze între ele mai mult şi mai pragmatic din punctul de vedere al obiectivelor generale, pentru a conserva, pe de o parte, mai eficient exportul valorilor culturale europene în lume, dar şi pentru a le face loc într-un context globalizat, care funcţionează după reguli fundamental interactive, bazate în primul rînd pe reciprocitate. De altfel, ţările care au susţinut activ crearea EUNIC sînt Marea Britanie, Olanda, Germania şi Austria, mult mai timid Franţa, Italia sau Spania. Fostele ţări comuniste sînt şi ele actori extrem de activi în EUNIC fiindcă recunosc în reţea un instrument de integrare europeană.

Cum se stabilesc aceste programe?

Programele iau naştere fie la iniţiativa unuia sau a cîtorva membri ai reţelei şi sînt apoi propuse discuţiei în grup, fie sînt proiecte deja dezvoltate de un institut sau de cîteva institute, şi caracterul proiectului corespunde priorităţilor stabilite de membri EUNIC în ţara respectivă. E o funcţionare, pe de o parte fexibilă, deschisă, pe de altă parte complicată, fiindcă ea trebuie să ţină cont de structuri instituţionale cu administraţii diferite. Fiecare ţară a EU are institute culturale naţionale cu un mod specific de acţiune, moştenit din practica diplomaţiei culturale a ţării respective şi rezultatul unei culturi administrative şi politice specifice.

Cum se pot dirija aceste voci atît de diferite ale liderilor de institute culturale naţionale, pentru ca totul să sune ca o orchestră?

Înainte de a vedea „cum“, trebuie să înţelegem „de ce?“. În acest sens, obiectivele EUNIC sînt, cum spuneam, într-o reconfigurare, cu atît mai mult cu cît din ce în ce mai multe ţări şi-au constituit grupuri, organizaţia centrală ar dori să cîştige o personalitate juridică, fiecare cluster are personalitatea lui şi proiectele pe care le propune sînt diferite de la un an la altul, prin profil, impact, anvergură (EUNIC NY a organizat anii trecuţi, împreună cu New York Public Library, o amplă conferinţă (Islamul în Europa), festivalul European dream, dar a şi publicat o carte cu distribuţie limitată despre importanţa artelor vizuale în Europa Centrală – iniţiată de consulatul sloven – şi îşi propune să organizeze o expoziţie iniţiată de Forumul Austriac despre începerea negocierilor de aderare a Serbiei la UE, Welcome back, Serbia sau o sesiune de brainstorming şi networking cu autorul unui studiu despre tranziţia între diplomaţia culturală şi cooperarea culturală, Rod Fisher, care se va afla la New York în mai, de pildă.

Ideea însăşi de reţea europeană presupune însă o modalitate de a „dirija“ un concert pe multe voci şi cu sincope neaşteptate. Cultura colaborativă a anglo-saxonilor şi a ţărilor nordice este foarte diferită de cea a ţărilor latine, ţările din Est sau Asia comportă priorităţi totalmente diferite din punctul de vedere al acţiunii culturale, jocul între dependenţa şi independenţa pe care trebuie să ştii să-l joci în această arenă cere calităţi de „îmblînzitor de şerpi“, ca să folosesc o comparaţie făcută, cîndva, de Ioana Ieronim. În acelaşi timp, trebuie să fii un european convins, ca să te implici în acest tip de activitate.

Cred că, pentru o ţară ca România, a avea o voce distinctă în EUNIC presupune o mare responsabilitate şi, în acelaşi timp, capacitatea de a trasa priorităţi şi de a configura forme de leadership care să fie valabile din punct de vedere european, dar şi românesc, şi să aibă ecou pe plan global. Nu este o misiune uşoară, nici la NY, în cea mai complexă metropolă a lumii, nici la Bucureşti, în cea mai complicată metropolă din Balcani, şi nici la Bruxelles, unde se află centrul şi preşedinţia reţelei globale...

De ce o Uniune a Institutelor Culturale Europene este reprezentată pe continentul american?

Acţiunea EUNIC are valoare – cred – inconturnabilă, în afara Europei, fiindcă de aici Europa se vede ca în metafora lui Denis de Rougement: privită dinăuntru, Europa apare ca un elefant la microscop, nu îi ghicim contururile. Privită însă din America, Europa se vede clar şi bine conturat, ca animalul însuşi. Ideea de a iniţia acţiuni strategice în comun, de a cîştiga vizibilitate, de a transmite valorile europene permite institutelor membre ale EUNIC să-şi amplifice efectul şi vizibilitatea propriilor programe.

Care sînt, după dvs., priorităţile EUNIC pentru spaţiul nord-american?

Una dintre priorităţi ar fi să reuşim să convingem să fie mai active în cadrul reţelei institutele ţărilor latine şi reprezentarea culturală franceză, de pildă, şi să construim programe care să aibă impact şi vizibilitate dincolo de interesele particulare ale fiecărui institut în parte. De asemenea, să întreţinem o cultură colaborativă între directori, consulii culturali, să profităm fiecare de reţelele şi potenţialul celorlalţi. New York este un loc în care trebuie să ai un grad extrem de ridicat de performanţă şi de creativitate ca să exişti pe harta lui culturală.  

a consemnat Matei MARTIN.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.