„Povestea mea se întîmplă în comunism“ – interviu cu regizorul Andrei GRUZSNICZKI

Publicat în Dilema Veche nr. 534 din 8-14 mai 2014
„Povestea mea se întîmplă în comunism“ – interviu cu regizorul Andrei GRUZSNICZKI jpeg

Cel de-al doilea film semnat de Andrei Gruzsniczki, Quod Erat Demonstrandum, va concura anul acesta la TIFF pentru Trofeul Transilvania. L-am întrebat pe regizor dacă e vorba despre o poveste de amor sau una despre comunism, despre opţiunile estetice şi aşteptările pe care le are de la publicul românesc.

Quod Erat Demonstrandum a fost selectat în competiţia TIFF de anul acesta. Ce înseamnă Festivalul de la Cluj pentru dumneavoastră?

Festivalul de la Cluj este „acel“ moment din an aşteptat atît de industria locală, cît şi de cea internaţională, pentru a se întîlni cu producţii cinematografice de cele mai multe ori de referinţă pentru evoluţia fenomenului cinematografic.  

În fiecare an, finalul de mai înseamnă, pentru cinefilii români, Festivalul de Film Transilvania. Dar nu numai pentru români. În zona festivalurilor de film, cam toată lumea de „afară“ ştie, a auzit sau a fost la Cluj măcar o dată. Ceea ce vorbeşte de la sine despre importanţa acestui festival. Care este şi un clin d’oeil asupra producţiei româneşti de film „la zi“. Şi pentru că filmul românesc este foarte bine cotat în acest moment în Europa, mulţi vor să vadă ce se mai produce la noi. Ceea ce e mai mult decît măgulitor.

În plus, Clujul a devenit un loc important de networking. Care este unul dintre cele mai importante lucruri pe care le face un festival de film: să adune creativi şi filme, şi să-i pună în contact. Cunoaşterea este putere, nu? Cunoscînd ceea ce fac ceilalţi, asta îţi poate da inspiraţie şi putere. De multe ori, poate fi un stimulent.

Mergeţi de obicei la TIFF? Regizorii români au spus de multe ori că la Cluj au avut parte de un public ideal pentru filmele lor.

Sigur. Merg atît pentru public, cît şi pentru atmosfera festivalului. Şi, evident, pentru filmele pe care TIFF-ul le propune în diferitele lui secţiuni.

În altă ordine de idei, TIFF-ul este important pentru mine, ţinînd cont că aici a avut loc prima întîlnire a filmului meu de debut (Cealaltă Irina) cu publicul românesc. Iar acum, coincidenţă sau nu, cel de-al doilea film al meu va fi văzut pentru prima dată în ţară tot la Cluj. După experienţele pe care le-am avut pînă acum la festivaluri din afara ţării, va fi interesant de văzut reacţia şi poziţia publicului nostru faţă de acest film.

Quod Erat Demonstrandum e o poveste despre comunism sau una de amor?

Nu este o poveste despre comunism, ci se întîmplă în perioada comunismului. Sigur că filmul are elemente specifice perioadei, dar vreau să cred că este o poveste despre iubire, despre prietenie, trădare, înşelare şi alegere, poveste care poate fi plasată oriunde şi oricînd. Nu cred că este un film documentar despre comunism, deşi există multe secvenţe care funcţionează ca nişte vederi din epocă, secvenţe care nu duc neapărat povestea mai departe, dar ne fac să înţelegem mai bine personajele. De exemplu, momentul în care protagonistul merge şi vinde sticle goale.

Pe de altă parte, este o poveste despre „graniţe“. Poveste care, astăzi, este la fel de actuală. Dificultatea cu care circulam noi, din România socialistă, în Occident, nu diferă de constrîngerile pe care le au astăzi mulţi oameni din afara Uniunii Europene în a pune piciorul pe acest nou „tărîm al făgăduinţei“. Din acest punct de vedere, consider că este o poveste care transgresează graniţele temporale. Sigur, filmul meu este indisolubil legat de comunism. Dar să nu uităm că întotdeauna au existat constrîngeri, iar oamenii vor fi mereu obligaţi să facă alegeri. De aceea mi-aş dori să fi ieşit o poveste universal valabilă. Întotdeauna trecutul e important pentru că, dacă ne uităm cu atenţie, el se repetă. Recte, trecutul nostru sub comunism este important tocmai ca să nu repetăm greşelile din acea perioadă.

Acţiunea filmului se petrece în anul 1984, iar protagonistul e un tînăr matematician, care decide să publice o lucrare ştiinţifică, într-o revistă americană. Cum aţi ajuns la acest story?  

Istoria din spatele acestui film e mult mai lungă, căci perioada lui de gestaţie şi de realizare a durat destul de mult. Am pornit de la o poveste pe care o ştiam din anii ’80, a unui personaj care pleacă în străinătate, într-o ţară din Vest, rămîne acolo şi încearcă să-şi aducă apoi şi familia. Cine nu ştie va afla acum că acest lucru era greu. Foarte greu. Cine ştie îşi va reaminti că reunificarea familiei în acea epocă putea să dureze şi ani întregi. Timp în care fie cel plecat, fie cei de acasă îşi făceau alte vieţi. Uneori se regăseau, dar nu era uşor după o despărţire atît de lungă. De aici am plecat. Apoi, săpînd şi discutînd cu cei de la producţie, am ajuns la o poveste care se întîmplă în ţară şi e spusă din perspectiva celor rămaşi acasă şi care trebuie să se descurce singuri să ajungă în străinătate, la cel plecat.

Aveţi vreo legătură cu zona asta a matematicii (vă întreb pentru că personajul jucat de Sorin Leoveanu e un as în domeniul său)?

În anii aceia, eu eram student la Facultatea de Electronică. Aşa că ce ţine de matematică în film vine din experienţa mea. Iniţial, personajul meu era inginer electronist. Dar studiind epoca şi citind foarte mult despre această perioadă, am ajuns la o carte – Nae Ionescu şi discipolii săi în arhiva securităţii, volumul despre matematicianul Octav Onicescu, care a fost în vizorul securităţii pînă în 1979, cu patru ani înainte de a muri. Şi exista acolo, în toate acele rapoarte şi note care îl vizează, un fel de fascinaţie a detaliului insignifiant. Sigur, erau lucruri pe care azi le găsim pe Facebook despre aproape fiecare dintre noi. Dar atunci păreau lucruri fundamentale: reţetele de mîncare, dioptriile ochelarilor şi tot ce mai discuta maică-sa la telefon. Însă întrebarea supremă a oamenilor care îl ascultau, dar care nu se pricepeau la matematică, era: omul ăsta e sau nu valoros în domeniul său? Pentru că ei evident nu aveau de unde să ştie ce urmăresc sau ce ascultă, de fapt. Şi atunci, trebuiau să apeleze la alţi matematicieni care să le spună ce şi cum.

De aici ideea să-l redefinesc ca matematician pe Sorin Leoveanu. Pentru ca supravegherea lui să aibă acest aer absurd.

Bănuiesc că reconstituirea epocii n-a fost deloc uşoară. Cum aţi reuşit să găsiţi toate elementele de scenografie?

N-a fost uşor deloc, aşa că o să-i mulţumesc lui Cristi Niculescu, scenograful filmului. E adevărat că şi noi, cei de la regie sau cei din echipa de producţie a filmului am căutat imagini reprezentative prin albume, arhive, care să redea atmosfera epocii. A fost dificil, nu de puţine ori. De exemplu, calculatorul Coral, care în anii ’80 era în toate fabricile româneşti. Acum a fost imposibil să găsim unul funcţional, aşa că am combinat două altfel de aparate ca să putem să le avem în film.  

Pentru un efect de autenticitate şi mai mare, aţi optat să filmaţi în alb-negru. Imaginea e semnată de Vivi Drăgan Vasile. Aţi luat această decizie de la început?

Ideea a fost a producătoarei Velvet Moraru, care mi-a sugerat să avem o imagine alb-negru. Ideea se plia foarte bine pe amintirile mele despre acele vremuri: griul de pe străzi, cenuşiul caselor, lipsa de culoare în costumele oamenilor, alb-negrul fotografiilor. Propunerea aceea a devenit filmul de azi.

La sfîrşitul anului trecut, Quod Erat Demonstrandum a fost prezentat în competiţia oficială a Festivalului de Film de la Roma şi a obţinut Premiul Special al Juriului. Ce gen de reacţii a stîrnit şi cum credeţi că va fi receptat aici?

La Roma a fost marketat ca un film despre comunism. A fost uimitor, sala era plină de oameni tineri, de 20-30 de ani. Apoi, au fost oameni care veneau din foste ţări comuniste, care ziceau: „La noi a fost la fel.“ Aici, cei care nu ştiu despre ce a fost vorba vor veni să vadă ce e cu comunismul ăsta, iar cei care ştiu vor veni ori să-şi aducă aminte, sau or să zică n-a fost aşa, a fost altfel.  

a consemnat Ana Maria SANDU  

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Louis Ducruet Nice Matin png
Fiul prințesei Stéphanie de Monaco, bătut măr de către doi suporteri turci, după Galatasaray- AS Monaco. „Mi-a fost teamă că voi fi linșat”. Ce a declanșat scandalul
Louis Ducruet și doi dintre prietenii săi au fost agresați de suporteri ai echipei Galatasaray după meciul câștigat de AS Monaco în Liga Campionilor.
simona marinas foto catalin tolontan jpg
Inițiatoarea petiției pentru independența magistraților contrazice ideile din reportajul Recorder, într-o discuție cu colegii. „Poate îți dorești de ani de zile asta”
O discuție internă între magistrați, după reportajul Recorder care a făcut valuri, a ajuns în spațiul public. Judecătoarea Sorina Marinaș, inițiatoarea listei cu semnăturile de susținere pentru „Justiție capturată”, susține în realitate idei incompatibile cu cele pentru care pretinde că luptă.
politia jpg
Tragedie în Timișoara: tânăr găsit mort acasă, după ce s-a întors de la un majorat. Cum l-a lăsat mama sa în cameră
Un elev în vârstă de 18 ani din Timișoara a fost găsit mort, sâmbătă după-amiază, în locuința familiei. Tânărul fusese descoperit fără suflare chiar de mama sa, care a alertat imediat autoritățile.
Trump îl întâmpină pe Zelenski la Casa Albă Profimedia jpg
Zelenski adoptă tactica „da, dar…” în fața planului de pace al lui Trump - analiză The Wall Street Journal
Președintele Ucrainei încearcă să răspundă constructiv propunerii Washingtonului, fără a-l antagoniza pe Donald Trump și fără a-și pierde sprijinul intern.
pieton gif
Momentul în care o femeie este izbită violent pe trecerea de pietoni de un șofer de 20 de ani. Victima a murit pe loc
O femeie a murit după ce a fost spulberată pe trecerea de pietoni, în dimineața zilei de 14 decembrie, în municipiul Iași. Accidentul s-a produs pe Calea Chișinăului, potrivit informațiilor transmise de Poliția Municipiului Iași.
Trei persoane, printre care un copil de 9 ani, rănite pe o trecere de pietoni din Bragadiru FOTO Facebook
O familie cu un copil, spulberată pe o trecere de pietoni din Bragadiru
Doi adulți și un copil de 9 ani au fost răniți, duminică dimineață, după ce au fost loviți de un autoturism în timp ce traversau regulamentar o trecere de pietoni din orașul Bragadiru, județul Ilfov. Mașina era condusă de un bărbat în vârstă de 66 de ani.
Nicușor Dan și Emmanuel Macron FOTO Profimedia
De ce am primit din partea SUA mesajul „să vă apere francezii”. Expert: „În aceste condiții, nu este surprinzător”
Expertul în securitate Gabriel Done atrage atenția că România pare că nu-și definește singură agenda externă, ci o adoptă după ce o validează Parisul. În aceste condiții, spune el, nu este surprinzător că în relația cu SUA a primit mesajul implicit: „să vă apere francezii”.
Donald Trump s-a întâlnit cu liderii europeni la Casa Albă (© x.com / The White House)
Care ar fi, de fapt, strategia lui Trump privind UE: de ce sunt vizate Italia, Austria, Polonia și Ungaria
Administrația Trump intenționează să îndepărteze patru țări de Uniunea Europeană, conform unei versiuni scurse publicului a Strategiei Naționale de Securitate a SUA. Documentul vorbește despre consolidarea relațiilor cu state aliniate și sprijinirea liderilor pro-tradiție europeană.
ride-sharing-uber-bolt
12.000 de mașini folosite la ride-sharing, suspendate de la funcționare de ANAF
Peste 12.000 de mașini folosite la ride-sharing au fost suspendate de la funcționare de către ANAF, în urma verificărilor efectuate în perioada septembrie - noiembrie 2025, fiind totodată aplicate amenzi de peste 82 milioane de lei.