Pe urmele lui Constantin Brâncuşi - interviu cu Federica ROCCHI

Publicat în Dilema Veche nr. 493 din 25-31 iulie 2013
Pe urmele lui Constantin Brâncuşi   interviu cu Federica ROCCHI jpeg

Teatrul Laminarie din Bologna a realizat un spectacol despre Coloana Infinită a lui Constantin Brâncuşi. Spectacolul regizat (şi interpretat) de Febo del Zozzo este intitulat Proiezione Verticale şi se joacă vara aceasta în cinci oraşe din Europa.

Cum v-a venit ideea să realizaţi un spectacol de teatru despre opera lui Brâncuşi?

Am absolvit Academia de Arte Frumoase din Bologna, secţia Sculptură. În timpul studiilor, am descoperit, fireşte, opera lui Brâncuşi şi mi-a plăcut foarte mult. Am fost atrasă mai ales de relaţia lui cu materia, dar şi de linearitatea formelor. Mai tîrziu, împreună cu compania de teatru Laminarie, pe care am fondat-o, am început să urmăresc – în limbajul teatral – biografiile unor figuri excepţionale, ale unor artişti importanţi pentru formarea mea profesională. Am început cu Varlam Salamov, un autor rus care a trecut prin lagărele de concentrare din Siberia; am creat spectacole despre Simone Weil, Elias Canetti, Bobby Fischer, Jackson Pollock... Fiecare dintre aceştia au devenit subiect al unor investigaţii profunde, prin intermediul unor producţii teatrale şi video, întîlniri, studii, proiecte internaţionale. După Pollock, am simţit nevoia să mă întorc la un alt mare artist pe care l-am studiat la Arte şi pe care l-am iubit – Constantin Brâncuşi. Cei doi sînt oarecum opuşi, căci Pollock lucrează pe axa orizontală (şi spectacolul nostru a amplificat această dimensiune), în vreme ce la Brâncuşi se vede aspiraţia înălţimii, a infinitului.

Cărui tip de public i se adresează spectacolul?

Compania noastră se situează în zona teatrului contemporan. Dar nu lucrăm cu nişte destinatari foarte precişi, „preambalaţi“. Dimpotrivă, încercăm să ne adresăm unui public cît mai vast şi cît mai divers. Lucrăm mult pentru copii şi tineret, dar fără să facem o „clasificare“ a publicului. La teatrul nostru din Bologna avem publicul obişnuit de teatru, dar şi mulţi străini, imigranţi, locuitori din cartier. Acest spectacol încearcă să comunice cu spectatorii care cunosc deja opera lui Brâncuşi, dar îi vizează şi pe cei care nu cunosc deloc lucrările lui.

Spectacolul a circulat în mai multe oraşe din Europa. Cum au fost stabilite „ţintele“ acestui turneu?

Spectacolul a fost într-un turneu european în luna iulie. Bucureşti n-a fost decît prima etapă. S-a mai jucat la Tîrgu-Jiu, la Budapesta şi la Paris, înainte să se întoarcă la Bologna. Nu e tocmai un turneu obişnuit, e mai degrabă o călătorie, o aventură. Am vrut să mergem pe urmele lui Brâncuşi şi să parcurgem drumul legendar pe care el l-a străbătut, pare-se, pe jos, din România pînă în Franţa. Noi însă am pornit la drum cu furgoneta. Ideea era să parcurgem cei 6000 de kilometri încet, să ne oprim pe urmele lui Brâncuşi, să încercăm să reconstituim traseul lui. Pentru asta a trebuit să găsim parteneri interesaţi de proiectul global, nu doar de găzduirea spectacolelor.

Aţi vizitat, împreună cu actorul Febo Del Zozzo, ansamblul monumental de la Tîrgu-Jiu. Care au fost primele impresii?

Am rămas fără cuvinte. Am fost să vizităm Coloana Infinitului de mai multe ori, la ore diferite, ca s-o vedem, de fiecare dată, în altă lumină. Este, într-adevăr, o operă monumentală. E şi o lucrare pacificatoare: ca s-o vezi, trebuie să stai mult timp cu capul în sus, privind cerul. E un gest rar, cu care nu prea eşti obişnuit; dar un gest care te înseninează. Dar concepţia întregului proiect e incredibilă. Ceea ce m-a impresionat e armonia generală pe care o inspiră.

Cum aţi făcut cercetarea, documentarea pentru spectacol?

Studiez deja de multă vreme opera lui Brâncuşi. Bineînţeles că am citit numeroase cărţi despre Brâncuşi. Ne-am sfătuit cu cîţiva specialişti şi cunoscători ai operei sale. De pildă, am vizitat-o, la Milano, pe Paola Mola, autoare a unor lucrări despre Brâncuşi. Ea ne-a oferit tot felul de sugestii şi ne-a ajutat cu contacte la Bucureşti şi la Paris. Doina Lemny, de la Centre Pompidou, ne-a ajutat să înţelegem chestiuni mai dificile despre lucrările sculptorului. Lucia Corrain, profesor de semiotică la Universitatea din Bologna, ne-a trimis eseul ei despre Tîrgu-Jiu, foarte interesant pentru a înţelege relaţia dintre ansamblul monumental şi aspectul urbanistic, dar şi ritualurile tradiţionale legate de moarte, din România. Însă, mai presus de asta, credem că această călătorie în sine e o cercetare activă a operei lui Brâncuşi.

Aţi ales să creaţi un spectacol nonverbal. De ce?

Sînt două răspunsuri aici. Teatrul nostru, în general, se orientează mai degrabă spre gest, spre mişcare. Sîntem foarte departe de naraţiune şi de teatrul vorbit, în general. În ceea ce priveşte cazul particular al acestui spectacol, cred că ideea unei scene tăcute este deosebit de interesantă. Găsesc că există o legătură între lucrările lui Brâncuşi şi această scenă tăcută, căci şi sculpturile lui inspiră linişte. Am găsit chiar şi mărturii în scrierile lui: era un om al acţiunii, teoretizările îi displăceau. În plus, spectacolul vrea să-l surprindă pe artist în momentul în care creează. Şi artistul nu vorbeşte despre ce are de gînd să facă, ci face, pur şi simplu.

Ce semnificaţie are acest titlu – Proiecţie verticală?

După cum am explicat, am lucrat mai ales pe această dimensiune verticală, care e un factor fundamental în opera lui Brâncuşi. Artistul a spus: „Zborul m-a preocupat toată viaţa. Copil fiind, am visat întotdeauna să zbor în copaci şi în cer. Am rămas la nostalgia acestui vis şi, de 45 de ani, fac păsări. Nu pasărea vreau să o redau, ci harul ei, zborul, elanul. Nu cred că am să reuşesc vreodată.“ Ideea zborului se regăseşte aproape peste tot în opera sa: în seria de păsări, în Coloana Infinită... Gaston Bachelard scria: „Corpul păsării e făcut din aerul care îl înconjoară, viaţa ei este mişcarea.“ Spectacolul nostru este dedicat construcţiei Coloanei Infinite. Am fost fascinată de această creaţie. Am întîlnit-o la Bucureşti pe Sorana Gorjan, fiica inginerului, care a proiectat, alături de Brâncuşi, componentele Coloanei. Ea ne-a povestit despre cît de dificilă a fost proiectarea şi ne-a arătat şi un film original, cu Brâncuşi la lucru.

Federica Rocchi este curatoare a spectacolului Proiezione Verticale, realizat de teatrul Laminarie din Bologna.

a consemnat Matei MARTIN

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Alimente sățioase și care nu îți pun în primejdie silueta. Medic: „Fericiți și cu burta plină…chiar se poate!”
Medicul nutriționist Mihaela Bilic a dezvăluit duminică, 19 mai, într-o postare publicată pe Facebook, care sunt alimentele care te mențin sătul pentru mai mult timp și cu puține calorii.
image
Ce taxe turistice se percep în marile orașe din Europa. Atena bate recordurile
Un număr tot mai mare de orașe din Europa impun sau măresc costul taxelor turistice pentru vizitatori, la un nivel mai mare decât cele propuse în toamna anului trecut.
image
Cum a fost convinsă o tânără să renunțe la școală și la familie pentru a se prostitua. „Era o mașină de făcut bani”
O tânără din comuna Bâlteni, județul Gorj, a trăit un adevărat coșmar timp de doi ani de zile alături de un tânăr de care s-a îndrăgostit

HIstoria.ro

image
Unde e corectitudinea presei românești din anii celui de-al Doilea Război Mondial?!
Februarie 1941. România generalului Antonescu aparține Axei. Germania, noul nostru partener strategic, e în război cu Anglia. Presa vremii respective urmărește îndeaproape mersul Războiului.
image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi