„Paradisuri pierdute” de Eric-Emmanuel Schmitt, primul roman din ciclul „Străbătînd secolele”, din 21 februarie în librării

19 februarie 2022
„Paradisuri pierdute” de Eric Emmanuel Schmitt, primul roman din ciclul „Străbătînd secolele”, din 21 februarie în librării jpeg

Străbătînd secolele, noul ciclu romanesc al lui Eric-Emmanuel Schmitt proiectat în opt volume și inaugurat de Paradisuri pierdute, se arată a fi o poveste de dragoste nemuritoare, care sfidează timpul, și totodată o amplă și amețitoare panoramă a istoriei umanității.

Romanul Paradisuri pierdute este disponibil în librării din București și din țară, pe Libhumanitas.ro și pe site-ul librăriilor partenere, din 21 februarie 2022.

Cărțile lui Eric-Emmanuel Schmitt s-au vîndut în peste 200 000 de exemplare în România.

Paradisuri pierdute este începutul unei aventuri unice, avîndu-l ca protagonist pe Noam. Născut acum 8 000 de ani, într-un sat lacustru, în sînul unei naturi paradiziace, acesta este silit să se revolte împotriva alor săi cînd o întîlnește pe fascinanta Noura, grație căreia se descoperă pe sine. Înfruntă și o calamitate palpabilă: Potopul. Revărsarea apelor îl împinge pe Noam în istorie și, printr-un accident inexplicabil și aproape fatal, îi hotărăște destinul extraordinar, eliberat de constrîngerile mortalității și împovărat de cunoașterea greșelilor omenirii.

Nota editorului francez

Străbătînd secolele lansează o provocare extraordinară: povestirea istoriei omenirii sub o formă pur romanescă, intrarea în Istorie prin istorisiri, ca și cum Yuval Noah Harari s-ar întîlni cu Alexandre Dumas.

Titanicul proiect îl frămîntă de treizeci de ani pe Eric-Emmanuel Schmitt, iar această aspirație a sfîrșit prin a-și croi destinul. La umbra celorlalte texte ale sale (romane, nuvele, teatru, eseuri), autorul a lucrat neobosit, adunînd informații istorice, științifice, religioase, medicale, sociologice, filozofice, tehnice, lăsîndu și în același timp imaginația să modeleze personaje puternice, impresionante, de neuitat, de care se atașează ori cu care se identifică.

Din această sinteză a formației sale intelectuale și a talentului de scriitor se naște o operă unică, iar aceasta ne poartă de la o lume la alta în sunet de fracturi culturale, scoțînd la iveală momente în care accidente, evoluții, revoluții ajung să modifice civilizații. Și, de fiecare dată, prezentul luminează trecutul în aceeași măsură în care epocile încheiate clarifică evul contemporan. Această incredibilă trecere prin secole începe de la Potop și se continuă pînă-n vremea noastră. Prin iubirile și luptele lor, personajele cheie întruchipează evenimente sau mutații majore.

Fiecare dintre cele opt titluri ale acestei imense aventuri editoriale este legat de o vîrstă decisivă a Istoriei lumii: 1. Paradisuri pierdute (sfîrșitul neoliticului și Potopul); 2. Poarta cerului (Babelul și civilizația mesopotamiană); 3. Soarele întunecat (Egiptul faraonilor și Moise); 4. Lumina fericirii (Grecia secolului al IV lea î.Hr.); 5. Cele două împărății (Roma și nașterea creștinismului); 6. Mistificarea (Europa medievală și Ioana d’Arc); 7. Timpul cuceririlor (Renașterea și descoperirea Americilor); 8. Revoluții (Revoluții politice, industriale, tehnice).

eric emmanuel schmitt18486r web jpg jpeg

În seria de autor ERIC-EMMANUEL SCHMITT au apărut: Milarepa, Domnul Ibrahim și florile din Coran, Oscar și Tanti Roz, Copilul lui Noe, Viața mea cu Mozart, Secta Egoiștilor, Evanghelia după Pilat, Cea mai frumoasă carte din lume și alte povestiri, Visătoarea din Ostende, Pe cînd eram o operă de artă, Concert în memoria unui înger, Cei doi domni din Bruxelles, Elixirul dragostei, Otrava iubirii, Femeia în fața oglinzii, Noaptea de foc, Adolf H. Două vieți, Omul care vedea dincolo de chipuri, Răzbunarea iertării, Doamna Pylinska și secretul lui Chopin, Félix și izvorul invizibil, Jurnalul unei iubiri pierdute, Paradisuri pierdute.

paradisuri pierdute 3d jpg jpeg

Paradisuri pierdute de Eric – Emmanuel Schmitt

T raducere din franceză de Doru Mareș

Seria de autor Eric Emmanuel Schmitt, colecţie coordonată de Denisa Comănescu

© Humanitas Fiction 2022

(fragmente)

Extenuat, Noam aruncă ziarele pe jos. Știe că gestul e pueril – de parcă respingerea mesagerului ar anula vestea proastă! –, dar realitatea îl covîrșește.

De ce?

De ce s-a „trezit“ ca tocmai așa ceva să descopere? La ce bun să revii într-un asemenea univers? Deși a cunoscut multe atrocități pe parcursul vieții, asta i se pare cu deosebire crudă…

Deschide televizorul. Apare direct Canalul 31 și crede că e o greșeală. Treizeci și unu de canale? Imposibil. Mai degrabă 31 este numele postului național libanez sau trimite la o dată celebră… Acționînd telecomanda, parcurge uluit optzeci de canale; la ultima sa călătorie, emiteau două sau trei..

Reportajele prezintă inundații, taifunuri, cataclisme, refugiați climatici, animale fugind, banchiză în derivă, litoraluri săpate de apele în creștere ale oceanelor.

Închide aparatul și suspină.

Nu se va culca. Va rămîne încremenit pe așternutul pe care nu-l mai desface. Va rămîne așa, vegetînd, așteptînd zorii lipsit de iluzii: ziua nu-i va îndulci chinul, nu-i va aduce răspunsul la întrebări, angoasa nu i se va potoli, ci doar îl va motiva să coboare din pat. Noaptea se-anunță infernală.

Dintr-odată, un gînd îl face să-și revină.

Ezită. Se teme să nu comită o greșeală.

Oare…

Gîndul insistă, sapă, se impune.

Da. Asta e… Trebuie s-o fac…

*

Noam nu mai suportă nimic. Nici somnul, nici veghea. Nici el, nici ceilalți. Nici conștiința, nici uitarea.

Săptămîna aceasta a dialogat cu ideea care-l fulgerase. În pofida evidenței, îi rezistă; în pofida forței, o respinge; în pofida interesului, întoarce capul. Dintotdeauna, viața i-a fost construită împotriva acestei idei. Cedîndu-i, ar capitula.

În fiecare dimineață se duce într-un bistrou din Mar Mikhael, cartier popular și la modă, comandă chelnerului dulciuri – prăjituri cu semințe de pin, cu fistic, cu scorțișoară, cu migdale, cu alune, cu cocos, toate presărate din belșug cu zahăr pudră – și, adulmecînd mierea, trandafirii, florile de portocal, studiază presa internațională.

Cel care trebuie să-i facă documente false de identitate nu s-a întors încă de la Byblos. Nevasta individului țipă repetîndu-i-o lui Noam și după figura ei trasă de exasperare îți poți da seama că bănuiește că i se pun coarne. Noam trebuie să aștepte. Ceea ce îi permite să se gîndească la următoarea acoperire… De multă vreme, la întrebarea „Cine ești?“ răspunde cu o minciună.

Cafenelele sînt inima unui oraș. Fără ele, acesta s-ar sufoca din lipsă de spații pentru reverie. Sub paletele ventilatoarelor, printre fumătorii de narghilea și bătrînii prinși de jocul de cărți, Noam ascultă atent cele ce se spun. În cîteva ședințe, ajunge să identifice trîndavul care-și consacră timpul pierderii vremii, cîrcotașul universal pentru care a gîndi înseamnă a înjura, pseudointelectualul a cărui satisfacție constă în a repeta teorii la modă, intelectualul veritabil, a cărui conștiință e neliniștită și febrilă. Plouă cu informații despre sărăcirea resurselor, dezastrul provocat de industrie, creșterea ireversibilă a temperaturii.

— Puteți refuza să ne ascultați, zice intelectualul de la bar, dar nu puteți contrazice știința. Iar aceasta ne învață că natura va face implozie.

Noam, care redescoperă deliciul de a lenevi, de a mînca, de a bea, își reproșează hedonismul.

Peste puțin, lumea nu va mai exista. Sînt unul dintre ultimii care o contemplă.

După care, mintea lui percepe prăpastia.

Peste puțin, lumea aceasta nu va mai exista.

Fiecare secundă devine tot mai greu de suportat. În plină fericire, primește o lovitură de pumnal: peste puțin, lumea va asuda, se va sufoca, va crăpa de foame ori de sete.

Niciodată…

Prezentul ia nuanțele nostalgiei.

În aceste clipe, gîndul acela se-ntoarce, ideea care-i luminase noaptea. Nu aduce o soluție, dar propune acțiune. Dacă ar realiza-o, ar putea combate vidul…

Beirutul își păstrase forța. Cu toate că barometrul a ajuns la roșu, în ciuda verii toride care face ca libanezii înstăriți să se retragă la munte, orașul sclipește, încîlcit, ardent, barurile și restaurantele oferindu-și terasele care nu se mai golesc. Tinerii își manifestă mîhnirea ziua și se bucură noaptea. Pesimismul, departe de a-i împiedica să trăiască, îi incită: ies din case, glumesc, trag la măsea, se-aprind, se dau mari, sar din petrecere-n petrecere, defilează în mașini decapotabile din care le urlă muzica preferată. Exact cum făceau odinioară părinții lor… Ca străbunii lor cîndva… O particularitate anume marchează orașul: gustul pentru viață. Veșnic îndrăgostit de efemer. Din veac în veac, din generație în generație, locuitorii Beirutului dansează pe un vulcan. Ce diferență este între ieri și acum? Altădată, acest colț al lumii era cel supus pericolului. În zilele noastre, Terra joacă acest rol.

Amestecîndu-se în mulțime, Noam iubește tandru această zi de azi plină de lumi pierdute, acest aici doldora de oriunde. În acest stufos cotidian simte mii de prezențe, țăranii care de mii de ani cultivă valea aceasta de lapte și miere, negustorii fenicieni, importatori de materii prime, exportatori de capodopere artizanale, grecii lui Alexandru cel Mare, egiptenii dinastiei Ptolemeilor, romanii, arabii musulmani, creștinii Europei cruciadelor, druzii, turcii, Imperiul Otoman, italienii republicilor Veneția și Genova, francezii, englezii, palestinienii, sirienii… Continentele converg în această fîșie îngustă, între spuma mării și zăpadă, tejghea pe care ajung mărfuri din Asia, Europa, Africa și Orient, răspîntie a o sută de drumuri deschise. Hoinărind pe străzi, Noam se bucură să noteze că pe-aici nu există nici limbă unică, nici politică unică, nici religie unică. Totul prinde rădăcini, nimic nu-ncremenește. Orașul rămîne mișcător, însuflețit. Pînă și în căruțul cu trufandale, tras de un bătrîn mîndru, își dă seama că există fructe de confesiuni diferite, struguri catolici, măsline ortodoxe, mere maronite, portocale sunite, tutun șiit și smochine druze.

Admira țara aceasta a cărei soartă e să ajungă mereu pe buza prăpastiei, dar să nu cadă niciodată în ea.

Seara, îl impresionează femeile. Toate femeile. Durdulia cu umeri mătăsoși și sîni care țîșnesc parcă, zvelta cu trăsăturile pure, subțirica înduioșătoare, uriașa dezinvoltă, tînăra cu pielea netedă, matura cu pleoapele fardate, bruneta, blonda, roșcata, cea marcată de vîrstă, cea greoaie, planturoasa senzuală, trîndava, vioaia, vorbăreața, taciturna, cea care dansează, cea care bea, cea care fumează, cea care rîde… Fiecare îi pare o taină captivantă, fiecare ascunde un mister de care visează să se apropie. Beirutul întoarce spre el chipul cu manejul lui de prințese sclipitoare. Uneori, privirile li se întîlnesc. Noam place. Știe. De cînd avea douăzeci de ani, corpul lui musculos și bine cizelat, fața luminoasă, horbota buzelor, ochii de antracit cu gene lungi atrag. Nu întreprinde totuși nimic, nici măcar atunci cînd priviri lungi, grăitoare i-ar da dreptul s-o facă.

Din cauza Ei?

Respinge ideea. Numai Ea există! Niciodată nu a existat altcineva în afara Ei! Trebuie să O uite.

Nu, nu se ferește să lege o relație, crede el, e doar din motive de integritate. La Beirut dorește femeile, nu o femeie anume. Asemenea unui adolescent, rîvnește în general, nu particularizînd.

Cît timp voi mai fi cinstit? se întreabă, în fiecare seară tot mai ispitit.

La miezul nopții, cînd sîngele îi înfierbîntă membrele, pentru a scăpa dorinței și a evita derapajul, se întoarce în casa văduvei Ghubril; dar și acolo i se întîmplă să parcurgă ziarele pentru a vedea dacă nu cumva, din întîmplare, O descoperă în vreo fotografie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cel mai crud torționar, Nicolae Moromete: „Porc mincinos. În Republica noastră populară, pentru «nimic» nu se capătă mai mult de zece ani!“
Pe unde a trecut, torționarul Nicolae Moromete a semănat teroare, fie că a fost la Aiud, Jilava sau Vacăreşti. Neavând niciun fel de studii, el a fost subiectul unor situații de-a dreptul hilare.
image
Afacerea care ia amploare în România. Locațiile apar ca ciupercile după ploaie, dar tot par neîncăpătoare: „Nu mai avem locuri disponibile”
În ultimii ani, în marile orașe ale României au fost amenajate foarte multe locații dedicate practicării sportului în aer liber. De cele mai multe ori este vorba despre terenuri de fotbal.
image
Admis cu 10 la Automatică. Ionuț Mihăilescu din Caracal a fost singurul decar din 3.500 candidați. A lucrat cot la cot cu bunica exerciții și probleme
Un elev de clasa a XII-a din județul Olt este deja admis la Facultatea de Automatică și Calculatoare din cadrul Politehnicii București, cu media 10. Bunica sa a jucat un rol determinant.

HIstoria.ro

image
Olimpia, cel mai tânăr muzeu al ţării
Primul muzeu din România dedicat istoriei sportului și turismului montan a fost deschis la Brașov, în an olimpic, la „Olimpia”, în fostul sediu al Reuniunii de patinaj, clădire construită la sfârșitul secolului al XIX-lea, restaurată de Muzeul Județean de Istorie Brașov.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.