O oaie sexy şi filme de animaţie pe alese
- interviu cu Laurenţiu BRĂTAN şi Vlad ILICEVICI -
Peste cîteva zile începe ediţia a opta a Anim’est-ului, care se va desfăşura în perioada 4-13 octombrie la Bucureşti. Programul complet îl găsiţi pe site-ul festivalului: www.animest.ro. Am vorbit cu preşedintele Este’n’est, Laurenţiu Brătan, şi cu directorul executiv, Vlad Ilicevici, despre provocările şi surprizele de care o să aibă parte iubitorii de filme de animaţie.
Pare din ce în ce mai greu să reuşeşti să găseşti bani pe piaţa culturală pentru evenimente care şi-au creat deja un public şi vin pe un capital de simpatie şi de aşteptare. Cum a fost pentru voi anul ăsta?
Vlad Ilicevici: Anul acesta a fost mai greu ca oricînd să strîngem un buget minim. Cu două luni înainte de festival, aveam aproximativ 50% din acest buget minim. Între timp, am reuşit să obţinem finanţări nesperate de la CNC şi Ministerul Culturii, şi am acoperit, în parte, această gaură.
Sîntem însă, ca de obicei, nevoiţi să ne plătim colaboratorii şi o parte din furnizori cam la jumătate din cît ar fi normal. Şi asta e din ce în ce mai greu, întrucît funcţionăm în mare măsură în baza unui capital de entuziasm al acestor oameni. Care nu poate, în mod evident, să ţină la nesfîrşit.
Ce le-aţi pregătit amatorilor de filme de animaţie? Cu ce o să-i surprindeţi?
Laurenţiu Brătan: Ca în fiecare an, prezentăm cele mai bune filme recente din animaţia mondială. Multe dintre ele au obţinut premii la cele mai importante festivaluri de animaţie din lume. Printre scurtmetrajele remarcabile de la această ediţie aş aminti Cartea morţilor de Alain Escalle sau Dansul morţii de Boris Labbé – ambele incluse în secţiunea „Competiţie scurtmetraj“.
Apoi, avem lungmetraje de excepţie, cum ar fi Congresul lui Ari Folman, cel care, acum cîţiva ani, semna un film de o frumuseţe şi o tristeţe copleşitoare – Vals cu Bashir. Sînt convins că publicul îşi aduce aminte de acel film (unul din cele mai bune filme realizate în cinematografia mondială a ultimilor 20 de ani!) şi va veni să-l vadă.
Cum arată selecţia la această ediţie? V-aţi pregătit şi pentru publicul larg, şi pentru cunoscători?
L.B.: Filmele trimise la preselecţie au fost foarte multe şi foarte bune, iar ele sînt pentru toate gusturile. În afară de competiţii, am ales să prezentăm filme care să atragă şi publicul larg (Stă să plouă cu chiftele 2, Frankenweenie sau Sînt un mic ticălos 2), dar şi filme de cinefil, cum sînt cele foarte rafinate ale lui Michel Ocelot – unul dintre cei mai mari animatori francezi, căruia îi dedicăm o retrospectivă. Michel Ocelot va veni, de altfel, la Anim’est, va fi prezent la cîteva proiecţii şi va ţine un masterclass.
De fiecare dată aţi avut, ca piese de rezistenţă, nişte workshop-uri ţinute de nume cu greutate din filmul de animaţie. Pe cine aţi invitat anul acesta?
V.I.: Anul acesta avem un workshop de pixilation (animaţie cu personaje fotografiate) al fraţilor elveţieni Samuel şi Frédéric Guillaume, autorii lungmetrajului animat Max & Co. În plus, vom avea şi un Best of Animation Worksheep – un atelier special, pentru care am ales 9 participanţi dintre cei 36 de absolvenţi ai celor trei ediţii de pînă acum de Animation Worksheep. Ei vor lucra timp de cinci zile cu cei trei traineri Worksheep (Dan Panaitescu, Sergiu Negulici şi Dragoş Ştefan), la un mic film animat.
Apoi, avem şi un workshop pentru copii. Mini Worksheep-ul se va adresa copiilor cu vîrste între 8 şi 12 ani, care vor modela şi anima personaje din plastilină, alături de prietenul nostru animator şi art director, Vasi Alboiu.
Simţiţi că s-a schimbat ceva în zona de filme româneşti de animaţie? Festivalul a ajutat?
V.I.: Platforma noastră educaţională, Animation Worksheep, face paşi importanţi pentru a deveni o adevărată şcoală de film de animaţie. De anul acesta, am iniţiat, în cadrul ei, şi Project Worksheep, o sesiune de prezentare de proiecte de film animat, ai cărei evaluatori vor fi animatorul german Andreas Hykade, animatorii români Dan Panaitescu şi Sergiu Negulici, şi producătorul belgian Jean-Luc Slock. Cîştigătorul va fi premiat cu 500 de dolari şi va primi sprijin de la echipa Este’n’est, pentru dezvoltarea şi finanţarea proiectului. Sperăm ca în foarte scurt timp, Animation Worksheep să devină un atelier permanent de animaţie.
În 2007, cînd am organizat prima dată Competiţia românească, abia dacă am primit cîteva filmuleţe cu care să încropim o secţiune. În ultimii doi-trei ani, primim destule, astfel încît să putem face şi o preselecţie. Noi credem că spiritul de competiţie pe care-l insuflă festivalul Anim’est a contribuit la creşterea cantitativă şi calitativă a filmelor româneşti de animaţie. Animatorii români găsesc în acest festival o platformă în care-şi pot arăta filmele într-un cadru organizat, pot intra în contact cu colegii lor români şi pot cunoaşte foarte mulţi animatori europeni şi chiar din afara Europei. Aceste contacte şi schimburi sînt foarte importante în cariera oricui.
Ce nu trebuie ratat la ediţia de acum?
L.B.: Competiţia studenţească e, ca în fiecare an, plină de filme surprinzătoare, inovatoare, originale. E de neratat!
Apoi, rareori ai ocazia să vezi o retrospectivă a studiourilor britanice Aardman, atît de bogată ca cea pe care o prezentăm anul acest la Anim’est.
Nu rataţi nici retrospectiva dedicată unuia din cele mai mari nume din animaţia mondială, Michel Ocelot, şi nici cea dedicată unuia din cei mai originali animatori germani – Andreas Hykade.
Anul acesta avem şi doi invitaţi americani de marcă: Ron Diamond, membru al Academiei Americane de Film, care va ţine un masterclass cu titlul „The Steps to Winning an Academy Award“; respectiv Alex Woo, de la studiourile Pixar, care va ţine un alt masterclass – „Povestea e totul“.
Elveţia e ţara invitată la ediţia din acest an, iar secţiunea dedicată animaţiei elveţiene e structurată pe trei programe: lungmetraj, o ilustrare a istoriei animaţiei elveţiene, respectiv o ilustrare a animaţiei elveţiene de azi.
Noaptea de animaţii kitsch va avea a doua ediţie anul acesta (sîmbătă, 5 octombrie) şi se va numi „The Night of the Trash Bin Treasures“. Ea a umplut pînă la refuz sala Cinematografului Patria anul trecut şi sînt convins că şi anul acesta se va întîmpla la fel. E curatoriată tot de olandezul Michael Helmerhorst.
Şi, evident, una din vedetele incontestabile ale festivalului, Creepy Animation Night, a ajuns la ediţia a cincea şi va avea loc vineri, 11 octombrie, la Cinema Patria.
Pentru copii aveţi surprize?
L.B.: Da – trei calupuri de scurtmetraje grupate sub denumirea Minimest şi un calup cu scurtmetrajele foarte frumoase ale aceluiaşi Andreas Hykade.
Am selecţionat şi lungmetraje pentru copii: un film francez foarte sensibil – Jean, băiatul de pe Lună, sau unul german foarte comic – Corbul poznaş.
Juriul secţiunii, format din trei membri (copii, evident), vor alege cel mai bun film pentru a-l premia, dintre scurtmetrajele grupate în Minimest.
Cum se simte mascota (oaia) voastră?
V.I.: Se simte sexy, rock’n’roll şi pregătită pentru şi mai multă muncă!
a consemnat Ana Maria SANDU