New York, New York

Publicat în Dilema Veche nr. 152 din 22 Dec 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Nu ştiu alţii cum sînt, dar eu, cînd mă gîndesc la New York, închid ochii şi văd Oraşul! Cum cîntă şi Frank (Sinatra, of course!), reluat de Liza (Minnelli, who else?!), "dacă dai lovitura aici, poţi da lovitura oriunde". Aşa se face că m-am agăţat de-o aripă a avionului cu care-a plecat directorul TIFF (Mihai Chirilov) şi am putut să particip la "Talking about a Revolution: The New Wave in Romania Cinema", un eveniment coorganizat de Institutul Cultural Român de la NY în parteneriat cu Festivalul Transilvania, Tribeca Cinemas şi cu sprijinul CNC. TRICOLORUL GĂURIT DE PE CANAL STREET N-am fost numai noi: Tudor Giurgiu (fondatorul TIFF) şi Cătălin Mitulescu (autorul filmului propus de noi pentru Oscaruri, Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii) au ajuns şi ei, a doua zi, cu o cursă KLM - veche: adică n-au avut parte de acele monitoare micuţe şi de multi-choice-ul telecomenzii, pe care le-am lăudat într-un recent "3,14"... Ca să-mi justific prezenţa, am contribuit la broşura evenimentului cu două cronici în engleză: una la Moartea domnului Lăzărescu, cealaltă la Legături bolnăvicioase. Erau şi singurele lungmetraje - din cele cinci prezentate - care n-aveau o legătură (nici măcar "bolnăvicioasă") cu Revoluţia; dar nici cele două programe de scurtmetraje (a cîte patru titluri, în ordine: Marilena de la P7, Ajutoare umanitare, Un cartuş de Kent şi un pachet de ţigări, Apartamentul; apoi Visul lui Liviu, Poveste la scara C, Trafic şi Cantonul) nu aveau. Selecţia a făcut-o (ca şi la TIFF) Chirilov şi, practic, singurii care au avut două filme în program au fost Cristian Nemescu, Constantin Popescu, Mitulescu (prezent, deci, cu un lungmetraj şi cu un scurt; Trafic a luat Palme d’Or în 2004 la Cannes) şi Cristi Puiu (Un cartuş... a luat Ursul de Aur în acelaşi an la Berlin). Singurul care a avut un titlu mai vechi (2001) este Hanno Höfer cu al său (irezistibil!) Ajutoare umanitare. Pînă la urmă, povestea cu Revoluţia a fost mai mult un cîrlig - sau o metaforă: prezenţa a trei filme care vorbesc, pe tonuri diferite, despre Decembrie ’89 (în ordinea cronologică a tematicii: Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii, Hîrtia va fi albastră al lui Radu Muntean şi A fost sau n-a fost? al lui Corneliu Porumboiu) a fost întregită de o serie de filme care nu au putut apărea decît pentru că, undeva pe lanţul proiect-finanţare-producţie-distribuţie, a avut loc o (mică-mare) "revoluţie"... (Sau nu?) În orice caz, a fost - pe Canal Street, unde se află Tribeca Cinemas. Festivalul Tribeca a fost înfiinţat de Robert De Niro şi, pentru ediţia din aprilie 2007, Peter Scarlet - directorul său - a selecţionat deja A fost sau n-a fost? (De aceea, filmul lui Porumboiu a fost proiectat - în cadrul minifestivalului românesc - doar ca "film-surpriză".) La NY, "Revoluţia" începea în stradă: frontispiciul Tribeca Cinemas era în trei culori ("cunosc pe lume")! Sincer, era un mic şoc să vezi - cît e clădirea de lungă - tricolorul românesc, "desfăşurat" şi luminat, în plină Tribeca (pentru cine nu ştie, cartierul al cărui nume este o compresie a lui "TRIangle BElow CAnal St" a devenit unul din cele mai cool ale metropolei americane)! Un tricolor găurit, fireşte - ceea ce pe frontispiciu nu se vedea bine, dar era foarte clar pe afiş şi-n broşuri: prin gaura tăiată la Revoluţie se putea desluşi un tanc cu flori... VECHI & NOU, PIŞCOTARI & PROMOTORI "Vechiul" de la NY ţine de atmosfera ceauşistă pe care încă o mai degajă sediul Misiunii româneşti. Un loc în care, de cum intri, te simţi "scanat", fotografiat şi urmărit. Ni s-a explicat că acest lucru se datorează faptului că aceeaşi clădire adăposteşte Consulatul, blabla. Ca să urci - în clădirea cu 18 etaje - există două lifturi, dar numai unul (cel care se strică tot timpul) este pentru "civili"; celălalt este pentru "domnu’ Consul"... Cert este că, deşi blocul misiunii româneşti este în plin centrul Manhattanului şi arată normal (ca toate blocurile de-acolo), pare un tanc: te apropii de el cu teamă şi, oricîte flori-surîsuri arunci pentru a-l îmblînzi, nu eşti niciodată 100% sigur că nu va trece la represalii - în funcţie de cum eşti îmbrăcat, "atitudine" şi aşa mai departe. Pe scurt, sediul acesta pare un SRL păzit de securişti, în care "civilii" desfăşoară asiduu un program non-stop de achiziţii alimentare - lăzi după lăzi urcate cu liftul, ca-ntr-un depozit angro (nu-i de mirare că liftul acela se strică atît de des!). Noul este de căutat la intrarea de alături, unde este Institutul Cultural. Directoarea Corina Şuteu (secondată de anglistul Bogdan Ştefănescu şi de colaboratoarea ei apropiată, Oana Radu) nu este la NY decît de şapte luni, dar a reuşit să dea, deja, un ştaif occidental acestei instituţii. O expoziţie DaDa realizată cu bun-gust, întîlniri cu tinerii coregrafi-dansatori din ţară, un program de teatru "alternativ" care a avut un binemeritat răsunet (cronici în New York Times etc.) şi, iată, acest minifestival de film românesc "new wave" înseamnă, de fapt, enorm - într-un timp atît de scurt - pentru ICR-NY, care, la fel ca şi celelalte institute patronate de ICR (acum se deschid tot mai multe!), trebuie să iasă din rutina aceea călduţă care presupune să nu te agiţi, să nu faci valuri, că oricum nu sînt bani... Toţi ştim că nu sînt, dar, atunci cînd ai un proiect în cap şi entuziasmul de a-l duce la bun sfîrşit, găseşti şi banii! Totul este să ştii să "decupezi" acea nişă creativă care poate interesa oraşul-gazdă. Or, este clar că la New York - "Oraşul", adică locul care dă tonul în materie de arte şi-n care există sute de evenimente "beton" în fiecare săptămînă - nu te poţi duce cu micro-evenimenţele vechi, artizanale, sleite şi obosite care nu interesează decît o mînă de nostalgici din diaspora! E un lucru pe care l-am remarcat la petrecerea de după proiecţia de gală a filmului lui Mitulescu. Tribeca Cinemas pusese la dispoziţia ICR-NY-ului galeria de alături - un spaţiu amplu, cu o imensă poză a lui Marilyn şi care era cît se poate de trendy şi "de acolo". Noi am venit (trataţia era oferită de Consulat, fiind Ziua Naţională) cu "tradiţionalele" sarmale şi "tradiţionalii" mititei (foarte gustoşi, altminteri) şi cu năravurile de-acasă: protocolarii nu s-au mai ostenit să bifeze şi filmul, s-au înfiinţat direct la chermeză... Există şi la NY pişcotari. Unul dintre aceştia este un individ cam "dus", foarte agresiv, care vorbea despre sine - întruna - la persoana a treia: "Horvath a spus, Horvath a dres..." Avea vechea lui marotă - aceea că, la ICR-NY, nu se vorbeşte destul limba română. (În condiţiile în care "targetul" - sîc! - sînt americanii, nu văd de ce s-ar vorbi: disporenii vorbesc şi engleza, în timp ce americanii nu vorbesc româna!) Şi "Horvath" în sus, şi "Horvath" în jos... M-am făcut că nu înţeleg şi l-am întrebat cine este acest faimos "Horvath". "Păi, cum cine!? EU!" Aha, i-am spus; păi, dacă vă cheamă "Horvath", m-aşteptam să vreţi să se vorbească în maghiară!? (...Nu mai reproduc reacţia românului Horvath; v-o puteţi imagina.) Evident, nu toţi românii din diaspora sînt aşa. Dar faptul că există şi "aşa" este o mare tristeţe... ROMÂNII (DE PRETUTINDENI) ŞI FILMELE LOR Am revăzut-o, la NY, pe Anda Onesa - actriţa care impusese un stil de joc foarte proaspăt în cinematograful românesc de pînă în ’89 (un fel de Dan Nuţu feminin). L-am revăzut pe Andrei Şerban, care a ţinut un speech foarte adevărat şi foarte contondent - la adresa "atmosferei" de la Misiune - înaintea proiecţiei lui Porumboiu, căruia i-au plăcut mult şi filmul lui Radu Muntean, şi scurtul lui Höfer (preferatul meu!), pe care nu le mai văzuse. L-am revăzut şi pe Timotei Ursu - un regizor de film plecat demult, cu care mă-ntîlnisem, razant, la masa rotundă de la Lincoln Center, acum fix zece ani. L-am cunoscut, în fine, pe Petre Rado - excelent filmolog, plecat de şi mai de mult, despre care scrisesem şi cu care am stat mult de vorbă... Am fost întrebat (de profesori de la Columbia University, de studenţi sau de simpli americani curioşi) dacă există chiar un boom cinematografic în România, cum se explică el şi care sînt perspectivele lui. Toată lumea era sincer impresionată de filmele aduse la NY. Sesiunile de Q&A (întrebări şi răspunsuri) de după proiecţiile filmelor lui Giurgiu şi Mitulescu (acesta din urmă participînd şi la una de după programul de scurte) au fost extrem de animate, ele încheindu-se, de regulă, doar pentru că trebuia să înceapă o nouă proiecţie. Iar toate proiecţiile au avut parte de săli pline! Ce să mai spun? N-aş vrea să mă dezmint dînd dovadă, brusc, de un optimism care nu-mi stă în fire. "Situaţia" eu o văd cam aşa: filmul românesc este pe val, trebuie profitat de acest moment (inclusiv pentru a ne face lobby), dar cred în continuare că "anul cinematografic 2006" a fost doar o întîmplare: în 2007, mă tem că "situaţia va fi albastră" (cu excepţiile de rigoare: Nae Caranfil, Puiu, Muntean, Mungiu...). Aşa că voi încheia, realist-cinic, parafrazînd-o pe Coca Bloos în A fost sau n-a fost?: să ne bucurăm, domnilor, căci mîine va fi iar noroi...

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

profimedia 0946992606 jpg
Principalii actori geopolitici care vor face jocurile în Siria după căderea lui Assad, potrivit experților
Sirienii vor dori cu siguranță să-și traseze propriul curs politic, fără interferențe din exterior, după înlăturarea președintelui Bashar al-Assad, însă sunt șanse ca planurile lor să fie zădărnicite de ambițiile geopolitice ale țărilor vecine lor, care au deja un punct de sprijin în țară.
farul fcsb jpg
dresaj caini   foto pixabay jpg
Câinii pot comunica prin apăsarea butoanelor? Ce au descoperit cercetătorii care au urmărit comportamentul a mii de exemplare
Comportamentul câtorva mii de câini, ale căror apăsări de butoane au fost înregistrate folosind o aplicație, a fost urmărit de cercetători, ajungându-se la concluzia că animalele înțeleg semnificația cuvintelor utilizate mai frecvent pe aceste plăci de sunet, scrie The Washington Post.
image png
Igor Cuciuc a primit un semn din „lumea de dincolo”. Crede că vine din partea fiicei sale decedate, Andreea
Igor Cuciuc nu-și poate reveni în urma morții fiicei sale, Andreea. Tânăra în vârstă de 17 ani s-a stins vulgerător din viață în timp ce se afla la petrecerea de la Balul Bobocilor. Părinții ei încă nu pot accepta moartea sa și zilnic postează diverse mesaje pe rețelele de socializare.
Fly Project  photo credit Ramona Murgu(1) jpg
INTERVIU Tudor Ionescu – Fly Project: „Al doilea album l-am înregistrat într-o garsonieră plină de mucegai“ FOTO
Muzica nu a lipsit niciodată din viața lui Tudor Ionescu, însă, când era mic, fiecare membru al familiei îi vedea un alt viitor decât cel de artist.
irinel columbeanu jpg
Orgiile pe care le organiza Irinel Columbeanu la vila de la Izvorani, povestite de o vedetă TV: „Era Hugh Hefner de România!”
Acesta a vorbit de perioada de glorie a lui Irinel, când acesta o avea iubită pe Anna Lesko.
erotica 4512433 1280 jpg
Planul elaborat pe care un bărbat l-a pus la cale pentru a fugi cu amanta. Și-a înscenat moartea, dar a avut parte de o surpriză
Un bărbat din Statele Unite a pus la cale un plan care ar putea părea demn de un scenariu de film: și-a înscenat moartea pentru a fugi cu amanta, lăsând în urma sa o operațiune de căutare masivă și o întreagă familie îngrijorată.
FOTO IPJ Alba
Jandarmii au intervenit pentru deblocarea unei mașini din nămeți. În vehicul se afla și un copil
Jandarmii din Alba au deblocat din nămeţi, duminică seara, o maşină în care se aflau doi adulţi şi un copil în vârstă de doi ani. Ei au povestit jandarmilor că se întorceau de la ski şi s-au rătăcit, iar apoi au rămas blocaţi în stratul gros de zăpadă din zonă.
Schengen shutterstock 8 jpg
Cu cât ar putea să crească PIB-ul României după aderarea la spațiul Schengen. Principalii beneficiari în următorul deceniu
Aderarea României la spaţiul Schengen poate genera o creştere cu până la 2% a PIB-ului României anul viitor, cu beneficii ce se vor resimti pe parcursul următorilor 10 ani, arată un comunciat al asociaţiei patronale RESTO Constanţa.