New York, New York

Publicat în Dilema Veche nr. 152 din 22 Dec 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Nu ştiu alţii cum sînt, dar eu, cînd mă gîndesc la New York, închid ochii şi văd Oraşul! Cum cîntă şi Frank (Sinatra, of course!), reluat de Liza (Minnelli, who else?!), "dacă dai lovitura aici, poţi da lovitura oriunde". Aşa se face că m-am agăţat de-o aripă a avionului cu care-a plecat directorul TIFF (Mihai Chirilov) şi am putut să particip la "Talking about a Revolution: The New Wave in Romania Cinema", un eveniment coorganizat de Institutul Cultural Român de la NY în parteneriat cu Festivalul Transilvania, Tribeca Cinemas şi cu sprijinul CNC. TRICOLORUL GĂURIT DE PE CANAL STREET N-am fost numai noi: Tudor Giurgiu (fondatorul TIFF) şi Cătălin Mitulescu (autorul filmului propus de noi pentru Oscaruri, Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii) au ajuns şi ei, a doua zi, cu o cursă KLM - veche: adică n-au avut parte de acele monitoare micuţe şi de multi-choice-ul telecomenzii, pe care le-am lăudat într-un recent "3,14"... Ca să-mi justific prezenţa, am contribuit la broşura evenimentului cu două cronici în engleză: una la Moartea domnului Lăzărescu, cealaltă la Legături bolnăvicioase. Erau şi singurele lungmetraje - din cele cinci prezentate - care n-aveau o legătură (nici măcar "bolnăvicioasă") cu Revoluţia; dar nici cele două programe de scurtmetraje (a cîte patru titluri, în ordine: Marilena de la P7, Ajutoare umanitare, Un cartuş de Kent şi un pachet de ţigări, Apartamentul; apoi Visul lui Liviu, Poveste la scara C, Trafic şi Cantonul) nu aveau. Selecţia a făcut-o (ca şi la TIFF) Chirilov şi, practic, singurii care au avut două filme în program au fost Cristian Nemescu, Constantin Popescu, Mitulescu (prezent, deci, cu un lungmetraj şi cu un scurt; Trafic a luat Palme d’Or în 2004 la Cannes) şi Cristi Puiu (Un cartuş... a luat Ursul de Aur în acelaşi an la Berlin). Singurul care a avut un titlu mai vechi (2001) este Hanno Höfer cu al său (irezistibil!) Ajutoare umanitare. Pînă la urmă, povestea cu Revoluţia a fost mai mult un cîrlig - sau o metaforă: prezenţa a trei filme care vorbesc, pe tonuri diferite, despre Decembrie ’89 (în ordinea cronologică a tematicii: Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii, Hîrtia va fi albastră al lui Radu Muntean şi A fost sau n-a fost? al lui Corneliu Porumboiu) a fost întregită de o serie de filme care nu au putut apărea decît pentru că, undeva pe lanţul proiect-finanţare-producţie-distribuţie, a avut loc o (mică-mare) "revoluţie"... (Sau nu?) În orice caz, a fost - pe Canal Street, unde se află Tribeca Cinemas. Festivalul Tribeca a fost înfiinţat de Robert De Niro şi, pentru ediţia din aprilie 2007, Peter Scarlet - directorul său - a selecţionat deja A fost sau n-a fost? (De aceea, filmul lui Porumboiu a fost proiectat - în cadrul minifestivalului românesc - doar ca "film-surpriză".) La NY, "Revoluţia" începea în stradă: frontispiciul Tribeca Cinemas era în trei culori ("cunosc pe lume")! Sincer, era un mic şoc să vezi - cît e clădirea de lungă - tricolorul românesc, "desfăşurat" şi luminat, în plină Tribeca (pentru cine nu ştie, cartierul al cărui nume este o compresie a lui "TRIangle BElow CAnal St" a devenit unul din cele mai cool ale metropolei americane)! Un tricolor găurit, fireşte - ceea ce pe frontispiciu nu se vedea bine, dar era foarte clar pe afiş şi-n broşuri: prin gaura tăiată la Revoluţie se putea desluşi un tanc cu flori... VECHI & NOU, PIŞCOTARI & PROMOTORI "Vechiul" de la NY ţine de atmosfera ceauşistă pe care încă o mai degajă sediul Misiunii româneşti. Un loc în care, de cum intri, te simţi "scanat", fotografiat şi urmărit. Ni s-a explicat că acest lucru se datorează faptului că aceeaşi clădire adăposteşte Consulatul, blabla. Ca să urci - în clădirea cu 18 etaje - există două lifturi, dar numai unul (cel care se strică tot timpul) este pentru "civili"; celălalt este pentru "domnu’ Consul"... Cert este că, deşi blocul misiunii româneşti este în plin centrul Manhattanului şi arată normal (ca toate blocurile de-acolo), pare un tanc: te apropii de el cu teamă şi, oricîte flori-surîsuri arunci pentru a-l îmblînzi, nu eşti niciodată 100% sigur că nu va trece la represalii - în funcţie de cum eşti îmbrăcat, "atitudine" şi aşa mai departe. Pe scurt, sediul acesta pare un SRL păzit de securişti, în care "civilii" desfăşoară asiduu un program non-stop de achiziţii alimentare - lăzi după lăzi urcate cu liftul, ca-ntr-un depozit angro (nu-i de mirare că liftul acela se strică atît de des!). Noul este de căutat la intrarea de alături, unde este Institutul Cultural. Directoarea Corina Şuteu (secondată de anglistul Bogdan Ştefănescu şi de colaboratoarea ei apropiată, Oana Radu) nu este la NY decît de şapte luni, dar a reuşit să dea, deja, un ştaif occidental acestei instituţii. O expoziţie DaDa realizată cu bun-gust, întîlniri cu tinerii coregrafi-dansatori din ţară, un program de teatru "alternativ" care a avut un binemeritat răsunet (cronici în New York Times etc.) şi, iată, acest minifestival de film românesc "new wave" înseamnă, de fapt, enorm - într-un timp atît de scurt - pentru ICR-NY, care, la fel ca şi celelalte institute patronate de ICR (acum se deschid tot mai multe!), trebuie să iasă din rutina aceea călduţă care presupune să nu te agiţi, să nu faci valuri, că oricum nu sînt bani... Toţi ştim că nu sînt, dar, atunci cînd ai un proiect în cap şi entuziasmul de a-l duce la bun sfîrşit, găseşti şi banii! Totul este să ştii să "decupezi" acea nişă creativă care poate interesa oraşul-gazdă. Or, este clar că la New York - "Oraşul", adică locul care dă tonul în materie de arte şi-n care există sute de evenimente "beton" în fiecare săptămînă - nu te poţi duce cu micro-evenimenţele vechi, artizanale, sleite şi obosite care nu interesează decît o mînă de nostalgici din diaspora! E un lucru pe care l-am remarcat la petrecerea de după proiecţia de gală a filmului lui Mitulescu. Tribeca Cinemas pusese la dispoziţia ICR-NY-ului galeria de alături - un spaţiu amplu, cu o imensă poză a lui Marilyn şi care era cît se poate de trendy şi "de acolo". Noi am venit (trataţia era oferită de Consulat, fiind Ziua Naţională) cu "tradiţionalele" sarmale şi "tradiţionalii" mititei (foarte gustoşi, altminteri) şi cu năravurile de-acasă: protocolarii nu s-au mai ostenit să bifeze şi filmul, s-au înfiinţat direct la chermeză... Există şi la NY pişcotari. Unul dintre aceştia este un individ cam "dus", foarte agresiv, care vorbea despre sine - întruna - la persoana a treia: "Horvath a spus, Horvath a dres..." Avea vechea lui marotă - aceea că, la ICR-NY, nu se vorbeşte destul limba română. (În condiţiile în care "targetul" - sîc! - sînt americanii, nu văd de ce s-ar vorbi: disporenii vorbesc şi engleza, în timp ce americanii nu vorbesc româna!) Şi "Horvath" în sus, şi "Horvath" în jos... M-am făcut că nu înţeleg şi l-am întrebat cine este acest faimos "Horvath". "Păi, cum cine!? EU!" Aha, i-am spus; păi, dacă vă cheamă "Horvath", m-aşteptam să vreţi să se vorbească în maghiară!? (...Nu mai reproduc reacţia românului Horvath; v-o puteţi imagina.) Evident, nu toţi românii din diaspora sînt aşa. Dar faptul că există şi "aşa" este o mare tristeţe... ROMÂNII (DE PRETUTINDENI) ŞI FILMELE LOR Am revăzut-o, la NY, pe Anda Onesa - actriţa care impusese un stil de joc foarte proaspăt în cinematograful românesc de pînă în ’89 (un fel de Dan Nuţu feminin). L-am revăzut pe Andrei Şerban, care a ţinut un speech foarte adevărat şi foarte contondent - la adresa "atmosferei" de la Misiune - înaintea proiecţiei lui Porumboiu, căruia i-au plăcut mult şi filmul lui Radu Muntean, şi scurtul lui Höfer (preferatul meu!), pe care nu le mai văzuse. L-am revăzut şi pe Timotei Ursu - un regizor de film plecat demult, cu care mă-ntîlnisem, razant, la masa rotundă de la Lincoln Center, acum fix zece ani. L-am cunoscut, în fine, pe Petre Rado - excelent filmolog, plecat de şi mai de mult, despre care scrisesem şi cu care am stat mult de vorbă... Am fost întrebat (de profesori de la Columbia University, de studenţi sau de simpli americani curioşi) dacă există chiar un boom cinematografic în România, cum se explică el şi care sînt perspectivele lui. Toată lumea era sincer impresionată de filmele aduse la NY. Sesiunile de Q&A (întrebări şi răspunsuri) de după proiecţiile filmelor lui Giurgiu şi Mitulescu (acesta din urmă participînd şi la una de după programul de scurte) au fost extrem de animate, ele încheindu-se, de regulă, doar pentru că trebuia să înceapă o nouă proiecţie. Iar toate proiecţiile au avut parte de săli pline! Ce să mai spun? N-aş vrea să mă dezmint dînd dovadă, brusc, de un optimism care nu-mi stă în fire. "Situaţia" eu o văd cam aşa: filmul românesc este pe val, trebuie profitat de acest moment (inclusiv pentru a ne face lobby), dar cred în continuare că "anul cinematografic 2006" a fost doar o întîmplare: în 2007, mă tem că "situaţia va fi albastră" (cu excepţiile de rigoare: Nae Caranfil, Puiu, Muntean, Mungiu...). Aşa că voi încheia, realist-cinic, parafrazînd-o pe Coca Bloos în A fost sau n-a fost?: să ne bucurăm, domnilor, căci mîine va fi iar noroi...

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

aurel balasoiu foto facebook jpg
Cine este Aurel Bălășoiu, deputatul exclus din PSD în urma unui scandal sexual
Aurel Bălășoiu, deputatul exclus din PSD pe fondul implicării într-un scandal sexual cu minori, este la primul mandat de parlamentar și a studiat Teologia. După ce au apărut fotografii în care ar apărea dezbrăcat alături de un tânăr, parlamentarul a susținut că nu este el în imagini.
Volodimir Zelenski FOTO Profimedia
Zelenski a anunțat că orașul Lîman a fost „complet eliberat”
Volodimir Zelenski a declarat duminică oraşul strategic Lîman din estul ţării „complet eliberat" de sub controlul forţelor ruse, la o zi după ce Moscova a anunţat că trupele sale au decis să se retragă din bastionul lor din nordul regiunii Doneţk.
Jair Bolsonaro le face cu mâna susținătorilor FOTO AFP
Alegeri prezidențiale de înalt risc în Bazilia. Actualul președinte, Bolsonaro, nu va recunoaște rezultatul în caz că pierde
Brazilia organizează alegerile prezidențiale duminică, iar actualul președinte - Jair Bolsonaro ar putea fi înfrânt de liderul stângii braziliene și fost președinte Luiz Inacio Lula da Silva .

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.