Navigare necesse est

Publicat în Dilema Veche nr. 266 din 19 Mar 2009
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Cu "Statement", expoziţia Liei Perjovschi, s-a deschis Pavilion Unicredit, centru privat de artă şi cultură contemporană. "Statement" e o expoziţie aşteptată de mulţi ani: o viziune pluralistă, care construieşte şi descoperă context pentru o mai bună înţelegere a artei contemporane. Arhiva şi taxonomiile flexibile propuse de Lia Perjovschi sînt rezultatul unei cercetări care se întinde pe ultimii 20 de ani. Această cercetare work in progress a fost făcută publică în diferite momente ale existenţei sale, fie sub numele de Contemporary Art Archive, fie în lucrări precum A Subjective Art History, prezentată la Centrul Pompidou în 2007, sau Art History Time Line, carte de artist prezentată în 2008 în cadrul expoziţiei "The Map: Navigating the Present" din Suedia. Prin "Statement" se construieşte un discurs al complexităţii, în care geografia, istoria, biologia şi ştiinţele sociale se intersectează cu proiectul modern şi postmodern al artei secolului trecut şi secolului nostru. Viziunea pluralistă fixează totuşi un nod de început: "aici" " spaţiul în care ne aflăm, punctul originar de unde începem călătoria, explorarea. Lia Perjovschi este explorator şi cartograf subiectiv. Exploratorul-navigator al începuturilor coloniale, trecînd prin cosmonautul care descoperă ex-centrarea depăşind graniţele planetei pînă la miliardul de navigatori online " toate acestea sînt practici de fixare şi arhivare a informaţiei pe care Lia Perjovschi le recuperează şi le re-activează în decriptarea hărţii artei contemporane. Fiind o cartografiere subiectivă, expoziţia este susţinută de poveştile experienţei: patru conferinţe, unite sub titlul Povestitor, aduc în cadru cinci practicieni diferiţi ai conceptelor " astrologul, cosmonautul, curatorul traficant, scriitorul şi filozoful. Nu ştiu dacă Lia Perjovschi a propus o reţea deschisă sau o structură ierarhică de înţelesuri. O hartă conceptuală la rîndul ei poate fi citită în mai multe moduri: secvenţial, hipertextual sau concentric " în cazul de faţă, centrul se suprapune cu spaţiul fizic de unde începe explorarea. De altfel, formele care îmbracă diferite perechi sau serii de concepte diferă: uneori pentru o anumită temă forma este dată de un T-shirt, alteori " de un text liniar, uneori, dintr-un colaj de imagini. Întrebărilor din textul-statement al expoziţiei " "Ce definim ca obiect artistic? De unde pînă unde se poate întinde cercetarea artistică? Cît de liberi sîntem în gîndire?" " li se răspunde cu o listă de cuvinte-cheie care sintetizează (la fel cum un nor de tag-uri fixează informaţia pe un website) traseul artistic: "colaje tridimensionale, hipertext, călătorii imaginare în toate direcţiile, cadru conceptual, baze de date, enciclopedie selectivă, hartă mentală, sute de artişti". Primul pas este cel geografic " teritoriul lui "aici": de la univers la Bucureşti. Poziţia a fost stabilită, călătoria continuă prin istorie: secolele XX şi XXI " ce au adus fiecare în artă ", tensiunea dintre generaţii. Urmează cadrul politico-social: fractura bogaţi-săraci, fractura comunism-capitalism. A patra dimensiune: informaţia, de la televiziune la Wikipedia. Care e relaţia între mediile informaţionale şi cunoaştere? Lia Perjovschi aduce în proiectul de includere şi relaţia tehnologie-biologie-materie. De-abia acum se introduce "harta artei", ca sistem de relaţii şi instituţii. Forma în care artista conceptuală a ales să reconstruiască un sistem atît de vast e provocatoare: sacoşele pe care aceste muzee le oferă în boutique-urile lor artistice. Din sistem fac parte şi declaraţiile de credinţă ale artiştilor, dar şi materialele (cărţi, prezentări) care generează discursul despre artă. Ţinta finală: înţelesul vieţii şi cunoaşterea. Pentru acestea au fost mobilizate toate resursele şi dimensiunile, de la cea geografică, la cea artistică. Ultimul element: entitatea Oblio. Lipsa unui punct de sfîrşit? Această expoziţie este rezultatul unui traseu conceptual început în 1988 şi asumat pe toată perioada tranziţiei. De obicei, arhivele se pierd şi se topesc în alte proiecte sau instituţii finite. Aici, în "Statement"-ul Liei Perjovschi, arhiva a devenit nodul unei reţele prin care poţi străbate, în moduri diferite, lumea în toate dimensiunile ei discursive. Pînă pe 19 aprilie " vizitează şi www.pavilionunicredit.ro.

964 16 coperta jpg
Febra etică
Ca o concluzie, atît Mariana Marin, cît și Mariana Codruț practică o literatură în răspăr cu poetica dominantă a generației ’80, dar nu într-un mod manifest, ostentativ.
964 17 Va urma  Pe planeta Oglinda foto Marius Sumlea 1 jpg
La 146 km de război. Teatru la Piatra Neamț
Ce regăsesc la fiecare ediție a Festivalului de Teatru de la Piatra Neamț este un efort de adecvare la problematicile momentului, la crizele lumii și la ideile ce se dezbat, un efort care face festivalul viu, vibrant, departe de formatul obosit de „vitrină” teatrală.
964 23 png
Lucrările maeștrilor peisagiști britanici (și nu numai) la București
Pavilioanele Art Safari sînt deschise publicului pînă la 11 decembrie și, cu siguranță, promit o experiență vizuală memorabilă.
afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.

Adevarul.ro

Muzeul Antipa nu se va deschide din 15 mai jpeg
Persoanele cu nume de animale au acces gratuit, marți, la Muzeul Antipa
Muzeul Antipa anunță că persoanele care poară numele unui animal au acces gratuit la expoziții, marți, pe 4 octombrie, de Ziua Mondială a Animalelor.
Soldati ucraineni FOTO EPA-EFE
Armata ucraineană a reușit cea mai importantă înaintare pe frontul de sud de la începutul agresiunii militare rusești
Trupele ucrainene au reuşit luni cea mai puternică înaintare în sud de la începutul războiului cu Rusia, străpungând frontul şi avansând de-a lungul râului Nipru, înaintare care ameninţă liniile de aprovizionare ale trupelor ruse aflate în provincia Herson pe malul de est al Niprului.
gara
Ruine şi bucăţi de moloz pe linia CFR Galaţi-Bârlad. „Frumuşiţa”, cea mai urâtă gară din România
Odinioară pline de călători care făceau naveta la combinatul siderurgic, astăzi cele mai multe gări de linia CFR Galaţi-Bârlad sunt abandonate şi lăsate în paragină. Prin zonă mai trec doar câteva trenuri ale unui operator privat.

HIstoria.ro

image
La sfatul lui Bismark, Carol I se apropie de Rusia și enervează Franța
Opțiunea românilor pentru un domnitor dintr-o dinastie străină la 1866, avea în vedere salvarea existenței statului, afirmarea lui în rândul țărilor europene și, în perspectivă, obținerea independenței. Aceste obiective au fost mereu în atenția diplomației românești și a principelui Carol.
image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia