Solo & solos

Publicat în Dilema Veche nr. 1025 din 30 noiembrie – 6 decembrie 2023
image

The Veils, Total Depravity, Nettwerk Productions, 2016.

The Necks, Travel, self release, 2023.

Curînd ne vor vizita artiști de la celălalt capăt al lumii, din Noua Zeelandă și Australia, care au acumulat cu sîrguință simpatie internațională și și-au făcut în cele din urmă curaj să ne caute și pe noi pe hartă.

Despre cel mai recent album The Veils, grupul lui Finn Andrews, apucasem să scriu în primăvară, însă, răsfoind prin selecțiile personale de 20 de albume pe care vreau să le țin minte cu orice preț din fiecare an ce trece, am remarcat că și albumul precedent (din 2016) a prins lista respectivă, ceea ce apropie grupul de statutul pentru care se cuvine să procur un tricou cu ei. Am strîmbat puțin din nas atunci la familiaritatea cu numeroase (și diverse) influențe reciclate de The Veils, dar Finn Andrews e onest, el însuși se prezintă drept „un Nick Cave la reducere”. Unele influențe l-au ajuns indirect, prin intermediul tatălui său Barry Andrews, membru al grupurilor XTC și Shriekback – veterani punk și post-punk ai anilor ’70-’80 (al doilea grup e încă activ). E posibil ca Nick Cave să fi învățat de la respectivii o parte din lucrurile pe care Finn Andrews le asimilează, în acea scenă britanică a vaselor comunicante care au îmbinat coerent art rock-ul romantic cu punk-ul revoltat politic. Scena era deja formată cînd Cave a aterizat în ea, și l-a transformat în aceeași măsură în care a transformat-o la rîndul lui.

Dar să revin la albumul care mi i-a scos pe The Veils în cale, pe atunci pe cale cinematografică într-un context în care David Lynch recomanda grupul, Sorrentino și Tim Burton le folosiseră unele piese, iar materialul era primit ca o consolare pentru cei ce regretau pierderea lui David Bowie și concomitent îndepărtarea lui Nick Cave de rock. Vîlva din jurul grupului fusese deja generată în baza albumelor precedente și a pedigree-ului familiei lui Andrews, așa că Total Depravity a prins din prima, ieșind de pe mîna producătorului El-P (Run the Jewels), care a electrificat semnificativ semnătura stilistică, adăugînd la ceea ce era perceput drept o actualizare a ideilor lui Bowie și Cave unele elemente care duc cu gîndul la Coil, The Black Keys și la purgatoriile cu lumină pîlpîind imaginate de David Lynch.

image

Tot din părțile acelea vom avea parte și de niște jazz de improvizație oferit de The Necks, grup instrumental despre care se spune că nu cîntă niciodată solo-uri, ori că toată muzica lor e alcătuită din solo-uri paralele dezinteresate de vreo structură planificată-premeditată, revărsîndu-se în calupuri de 20-30 de minute care nu sînt neapărat reproductibile în concerte. Grupul a perfecționat măiestria improvizației cu minimul necesar de scule pentru această abordare – Chris Abrahams la pian și orgă, Tony Buck la ritmuri și chitară, Lloyd Swanton la tot ce ține de bas.

Australia îi venerează încă din anii ’80 drept răspuns al jazzului la krautrock-ul celor de la Can, ori la versiunile orchestral-percusive ale genului promovate de Philip Glass. E de notorietate că grupul refuză adesea să-și cînte albumele în concerte, oferind experiențe proaspete și riscante în care spectatorul găsește puține ancore recognoscibile, obligat să navigheze prin momente irepetabile și valuri necunoscute. Poate fi vorba de o nepăsare a grupului de a-și ține minte propriile piese, ori de o misiune sacră a creației continue, un șuvoi generativ muzical fără sfîrșit spre care albumele se deschid doar ca ferestre de circumstanță. Distincțiile esențiale între concerte sau piese sînt date de membrul/instrumentul însărcinat să dea startul, urmat de ceilalți doi la distanțe decise pe loc. Noul album e împărțit în patru piese-flux diferențiate exact după acest criteriu.

Finn Andrews / The Veils va concerta în Clubul Control din București pe 5 decembrie, iar The Necks pe 8 decembrie.

Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.

1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.
1034 17 cover  jpg
Spirite naturiste
Ozric Tentacles vor concerta în Control Club din București pe 17 aprilie.
p 23 1 Dimineața,1962 jpg
Victor Brauner – Despre două lucrări asemănătoare și totuși diferite
Compoziție cu nud se numără printre lucrările care au fost retrase pe 26 ianuarie 2024 din expoziția consacrată lui Victor Brauner la MNAR
event Constante jpg
Întîlnire cu Oana Pellea, Ioan Stanomir și Lidia Bodea despre Lena Constante și volumele Evadarea tăcută și Evadarea imposibilă
Sînt pagini extraordinare, scrise de Lena Constante, pictoriță și scenografă româncă, închisă în spațiul unei celule de cinci metri pătrați, unde timpul picură cu o încetineală care poate ucide sufletul și mintea.
1033 16 cop1 jpeg
Fericirea, între matematică și ficțiune
Un exercițiu de lectură activă pe care l-am deprins este acela de a citi în dialog cu autorul.
p 17 jpg
Danger Zone
Există film mai simptomatic pentru anii ’80 decît debutul lui Olivier Assayas „Désordre”?
1033 17 audio a2508700233 10 jpg
Un colaj de gospel-uri cinice
Sunetul muzicii ei, dincolo de enervanta și evaziva etichetă de „experimental”, se revendică mai degrabă de la un impuls spiritual.
1033 21 memorial 1 jpg
Memorialul Monica Lovinescu – Virgil Ierunca
Este lucrarea frumoasă? Este ea adecvată locului? Și, în final, este ea suficientă?
1032 15 Steve McQueen în Bullitt, 1968 jpg
Steve McQueen
Fragment în avanpremieră din volumul Speculație cinematografică, aflat în curs de apariție, în traducerea lui Paul Slayer Grigoriu, la Victoria Books, imprint al Editurii Publica.

Adevarul.ro

image
„Cum am reușit eu cu soțul să facem toxiinfecție“. Angajata unui restaurant gustă din ciorbă cu polonicul, apoi îl pune în oală FOTO
Imaginile cu o angajată a unui restaurant dintr-un centru comercial din Cluj care atentează la sănătatea publică au devenit virale.
image
Un român a rămas trei luni fără permis pentru consum de alcool, deși nu pusese gura pe băutură. Cum s-a ajuns aici
Șoferul din Galați a fost oprit de agenții rutieri pentru un control de rutină, iar în urma testării cu alcooltestul a rezultat o alcoolemie de 0,05 mg/l alcool pur în aerul expirat. Polițiștii i-au suspendat permisul, dar în urma analizelor de sânge s-a stabilit că bărbatul nu consumase alcool.
image
Femeia care nu i-a lăsat bacșiș coafezei pentru cele 7 ore de muncă, deși i-a plăcut rezultatul. „I-am dat banii și ea a început să-i numere“ VIDEO
O femeie a stârnit valuri de reacții pe TikTok după ce a mărturisit că nu i-a dat bacșiș coafezei sale care a muncit șapte ore și jumătate ca să-i aranjeze părul.

HIstoria.ro

image
Cetățuia Brașovului, inspectată de trei împărați ai Austriei
Cetățuia Brașovului a fost suficient de importantă încât să fie inspectată de trei împărați ai Austriei și impunătoare cât să atragă atenția reginei României, „ultima romantică a Europei”.
image
70 de ani de la marele viscol din februarie 1954
De-a lungul secolului XX, România a avut parte de ierni teribile, atât prin temperaturile scăzute, cât și prin cantitățile uriașe de zăpadă care au căzut, însă puține au produs o impresie atât de puternică precum a făcut-o cea de la începutul anului 1954, rămasă în istorie ca iarna „marelui viscol”.
image
Expozițiile lui Brâncuși, îndrumar pentru înțelegerea artei moderne
Expozițiile lui Constantin Brâncuși au fost campaniile lui de cucerire a publicului internațional, până a devenit necontestat, nestemat și, mai ales, nemuritor.