Masaj pentru creier

Publicat în Dilema Veche nr. 421 din 8-14 martie 2012
Masaj pentru creier jpeg

● Lars Danielsson, Liberetto, ACT, 2012. 

Profit de ocazie pentru a recomanda întregul catalog al casei de discuri ACT, de la care – probabil unii cititori au remarcat – prezint albume cu oarecare regularitate, dar uit mereu să menţionez că acesta e un criteriu important de selecţie a recomandărilor. Nu e o reclamă (plătită), cît o îndrumare spre un colectiv de artişti care jonglează cu limitele jazzului canonic. La două luni de la începutul anului, bifez primul candidat la topurile jazz personale pe 2012. Asta dacă o să prind sfîrşitul anului, căci albumul în discuţie nu-i face bine ascultătorului său. Mai aşteptaţi să se încălzească niţel vremea şi să mai crească ziua înainte să-l abordaţi. Te duce cu gîndul la săniuş pe bălţi îngheţate, nasul curgînd în fular la înserat şi părinţi care nu mai sînt, dar pe care ţi-i mai poţi aminti strigîndu-ţi numele, aruncînd cu bulgări sau trăgînd sania cînd ai istovit, în flashback-uri uşor morbide, stîrnite de sinapse pe care le credeai veştejite. Nu le stau în fire scandinavilor astfel de atentate emoţionale, însă albumul lui Lars Danielsson reuşeşte să răscolească sentimente din piatră seacă sau, mă rog, piatră îngheţată, căci piese ca „Day One“ îţi bagă frigul în casă, suflat direct din trompeta lui Arve Henriksen.

A trecut ceva vreme de cînd Danielsson s-a lepădat de cvartetul cu care a făcut carieră şi se relansează pe Liberetto într-o nouă formulă, cu accent pe pianul armeanului Tigran Hamasyan care îl ajută să evite a sta în umbra moştenirii lăsate de Esbjörn Svensson, deşi numeroase idei de pe album par să vină dintr-acolo. Mixul scandinavo-armean e menit să dea şi o uşoară tentă world music care mai încălzeşte puţin atmosfera materialului. Lars Danielsson e un contra- şi electro-bassist de o cu totul altă factură decît subiectul articolului trecut, Christian McBride. E un foarte util exerciţiu să asculţi albumele celor doi în aceeaşi perioadă, pentru a sesiza prin măsurătoare directă terenul vast care se întinde între două feluri de oameni, două feluri de jazz, două feluri de a face bass solo. Atît de vast încît, dacă l-am întreba pe McBride, probabil am afla că Danielsson nu cîntă jazz (am pomenit la momentul respectiv viziunea mai patriotică şi radicală pe care o practică americanul privind definiţia genului). Ca şi în cazul celălalt, şi Danielsson ştie că un album de bass solo ar fi mult prea sărac fără invitaţi. Şi el îi alege dintre amici şi apropiaţi, bunăoară colegul de casă de discuri Magnus Öström, responsabil pentru spiritul Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.) care bîntuie întreg albumul, împingîndu-l pe ascultător într-o melancolie glacială nesănătoasă. Mai pun osul trompetistul Arve Henriksen, pe care îl ştiam dintr-un proiect al lui David Sylvian, şi chitaristul John Parricelli (Loose Tubes) care nu-mi sună a nimic, căci are o contribuţie, în cel mai bun caz, marginală. Pianistul armenian Tigran e acompaniatorul cel mai proeminent, uneori atît de bine încît lasă impresia că ceilalţi sînt invitaţii săi. Aduce cu el şi o piesă folk armenească („Hov arek sarer djan“, pe care tot el face şi puţină voce), probabil şi alte bucăţi mai puţin evidente din direcţia respectivă (mi-o sugerează titluri ca „Yerevan“).

Bassul protagonistului Lars Danielsson e puţin prea discret pentru propriul bine, dar pînă la urmă e o opţiune înţeleaptă pentru economia albumului. Nu rămîi cu impresia că e doar încă un exerciţiu de virtuozitate sau inginerie acustică bifat cu succes, ci reuşeşte să te împresoare cu un sound neobişnuit de melodios pentru jazz, rece, duios, uşor sentimentalist. Danielsson e cunoscut pentru lirismul bassului său, pentru abilitatea de a transforma un instrument popularizat drept ritmic într-unul cu care masează creierul şi îşi reduce publicul de concert la tăcere. Jazzul american e rareori capabil de aşa ceva, prea preocupat să calce pe urmele pionierilor, să conserve şabloane (cîndva) inovatoare, ori pur şi simplu să arunce cu sunet înspre ascultător. Pe muzica lui Danielsson şi a colegilor săi de la ACT mă simt mult mai de-al casei.

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

recruti rusi bataie foto captura video nexta twitter
Noii recruți ruși primesc arme ruginite și dorm sub cerul liber VIDEO
Ministrul rus al Apărării a început mobilizarea a 300.000 de rezerviști care urmează să fie trimiși pe front.
agresiune
Exces de spirit civic: „bunul samaritean“ ajuns agresor într-un simplu caz de tamponare în parcare
Povestea a avut loc în cursul acestei săptămâni, pe 21 septembrie, în Râmnicu Vâlcea. Un pieton a intervenit la o tamponare și a transformat totul într-o situație cu iz penal.
Arme nucleare Rusia FOTO Shutterstock
Putin și riscul utilizării armelor nucleare tactice în Ucraina: câte focoase are Rusia și posibilul răspuns al SUA
Vladimir Putin s-a arătat dispus să folosească arme nucleare pentru a apăra teritoriul Rusiei, generând astfel temeri că ar putea ataca Ucraina cu o armă nucleară mică sau „tactică”.

HIstoria.ro

image
Moștenirea legendară a lui Grigore „Nababul” Cantacuzino
Prinţul Gheorghe Grigore Cantacuzino (1832-1913), su- pranumit „Nababul“, a fost unul dintre cei mai mari proprietari de pământuri din România, dar și o personalitate politică marcantă (de două ori primar al Bucureștiului, și tot de două ori prim-ministru).
image
Sfârșitul tragic al copiilor lui Alexandru Ioan Cuza
Domnitorul Alexandru Ioan Cuza nu a avut copii cu soţia sa, Elena Cuza. A avut în schimb doi fii cu amanta Maria Obrenovici, pe Alexandru şi Dimitrie. Copiii au fost înfiaţi de soţia oficială a domnitorului, dar amândoi au avut parte de un destin tragic. Unul a murit bolnav, iar celălalt s-a sinucis
image
Air France, o companie înființată cu o semnificativă contribuție românească
Câți dintre noi știm că la originea și la baza Air France (înființată la 30 august 1933) stă și o semnificativă contribuție românească?