Între accesibil şi sofisticat

Publicat în Dilema Veche nr. 670 din 22-28 decembrie 2016
Între accesibil şi sofisticat jpeg

Opeth, Sorceress, Nuclear Blast, 2016. 

Obscura trupă scandinavă de death-metal a anilor ’90 a devenit, deja de cîteva albume încoace, vîrf de lance în rock-ul progresiv european – continental, cel puţin, căci britanicii au propria lor ligă. Nu avem totuşi de-a face cu o dihotomie clară, şcoala britanică avînd şi aici un cuvînt de spus: în bună măsură drumul pe care au apucat Opeth are legătură cu vremurile în care Steven Wilson de la Porcupine Tree le-a produs cîteva albume (şi a cîntat cu ei), imprimîndu-şi acolo ideile contagioase.

Cu noul album, intitulat Sorceress, avem însă o încununare a perioadei post-Wilson – îndepărtarea trupei de producător a fost la fel de importantă precum lecţiile învăţate de la acesta căci, o demonstrează şi alte colaborări ale sale, lui Steven Wilson îi place să lîncezească în sound-ul cu care s-a consacrat, iar ieşirea trupelor de sub sfera sa de influenţă pare să fie o înţărcare absolut necesară. De data aceasta, albumul e produs de Tom Dalgety – mai puţin interesat de psihedelii şi ornamentaţie, mai orientat spre ritm şi energie, mare amator de tobe pocnite şi vioaie (prin mîinile lui au trecut Killing Joke şi e unul din responsabilii succesului debutanţilor Royal Blood). În consecinţă, avem pe Sorceress mai puţină letargie sofisticată şi mai multă agresivitate, fără a fi vorba însă de vreo revizitare a originilor trupei, din zona metalului extrem.

Luînd în considerare şi tendinţa implicită a celor de la Opeth de a complica excesiv lucrurile, aflaţi mereu în întrecere cu propriile limite (şi în pericolul de a începe un jam session fără sens la mijloc de piesă), abilitatea lui Dagelty de a disciplina materialul în scheme ritmice uşor de urmărit conferă lui Sorceress un echilibru dificil de obţinut între accesibil şi sofisticat, între melodic, virtuoz şi energic. Ar fi vorba aici de ceea ce în cazul altor grupuri s-ar numi albumul-lor-comercial – afirmaţia trebuie însă calibrată la standardele trupei şi ale rock-ului progresiv în general. Opeth sînt încă departe de baladele hiperglicemice ale unor Anathema (se apropiaseră periculos de acel sound în perioada Steven Wilson), precum şi de tentativele de deschidere spre publicul radio înfăptuite cîndva de Yes ori Marillion. Se află însă chiar mai departe de originile death-metal – pasiunile legate de direcţia respectivă au fost exorcizate şi izolate în proiectul paralel Bloodbath (iar de cînd chitaristul Mikael Åkerfeldt a ieşit şi din schema respectivă, interesul pentru metalul extrem pare să fi dispărut cu totul). Cele mai „violente“ momente ale albumului nu reflectă vreo intenţie a trupei de a răbufni, intimida ori a-şi recupera fanii din anii ’90, ci sînt trucuri de contrast ale producătorului Tom Dagelty (bunăoară alăturările de metal incisiv cu clape calde şi exuberante à la Deep Purple).

Albumul pare să fie unanim salutat în topurile rock şi metal ale acestui an de ambele părţi ale Atlanticului, o raritate pentru o trupă care nu e nativ vorbitoare de engleză. Opeth au avut mereu ambiţia individualizării unui sound propriu, sacrificînd întru acest deziderat chiar şi pe producătorul care i-a scos din underground. Referinţe la trecut mai există – avem totuşi o baladă (de data asta mai mult Jethro Tull decît Anathema), clape Jon Lord-iene, iar melodiile orientale îi vor face pe cei mai bătrîni decît mine să spună că toate drumurile duc spre „Kashmir“ – însă, pe ansamblu, Sorceress ne înfăţişează o trupă cu identitate puternică, ce nu trăieşte din recondiţionări, ci lucrează la o arhitectură incrementală, adăugînd cu fiecare album un etaj nou care se sprijină pe cele anterioare fără să le reproducă structura. 

Aron Biro este autorul blogului http://a­ron­­bi­ro.blogspot.com.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Avertismentul lui Lucescu după România - Ucraina: a atras atenția asupra unui detaliu crucial
Un foarte bun cunoscător al fotbalului ucrainean a analizat partida de la Munchen.
image
Cine este românul care a murit în luptele din Congo. Tatăl tânărului de 22 de ani: „A zis că e pentru ultima dată”
O misiune s-a dovedit fatală pentru ieșeanul Petru Sam, în vârstă de 22 de ani. Aflat în Republica Democratică Congo, tânărul a murit sâmbătă, 15 iunie, după ce a fost ținta unei rachete trase de gruparea M23.
image
Val de ironii la adresa lui Iohannis după ce a felicitat naționala României la finalul meciului cu Ucraina: „Ce miracol, unii au rămas fără glas, iar alții au prins glas”
După victoria obţinută de tricolori împotriva Ucrainei, cu scorul de 3-0, luni, în Grupa E de la EURO 2024, Klaus Iohannis a postat pe Facebook un mesaj în care a felicitat naţionala de fotbal a României. Postarea sa a fost primită însă cu ironii pe rețeaua de socializare.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.