În sus sau afară

Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
image

 $uicideboy$, Sing Me a Lullaby, My Sweet Temptation, G59 Records, 2022.

 Dälek, Precipice, Ipecac, 2022.

Nici hip-hop-ul nu se simte grozav în perioada asta, deși nihilism-mizantropia celor de la $uicideboy$ capătă statut de normalitate în contextul actual al necrofiliei belicoase din presa „quality” est-europeană. Sigur, $uicideboy$ nu-s est-europeni și nu cîntă pentru noi, doar se întîmplă că am ajuns noi involuntar, ca societate, în sfera lor narativ-estetică, frăgeziți prin poze comentate asiduu cu tancuri și morți spectaculoase, ce domină canalele de presă. Doar că la noi li se zice „știri”, „dreptul de a fi informați”, în timp ce, la ei, în videoclipul „Matte Black” e un teribilism propovăduitor al dreptului de port-armă și de port-Xanax, cu unele justificări post-traumatice privind tragedia Katrina (trupa e din New Orleans). Și, ar adăuga părinții îngrijorați, un oarecare grad de periculozitate socială sugerat de versuri de digerat pentru cine nu a crescut în miezul culturii trap, unde se împletesc narcisismul cu nihilismul – legenda spune că numele trupei vine de la promisiunea membrilor că se vor sinucide dacă nu reușesc să dobîndească faimă și succes (au reușit).

La noi s-a importat firav acest filon, prin underground-ul trap mai cunoscut de către liceeni decît de presa muzicală; va crește așa cum au crescut și $uicideboy$, la adăpostul nebăgării în seamă de către adulții care expediază subgenul drept o toană adolescentină. Ceea ce detașează această subcultură de hip-hop-ul tradițional este pervertirea misiunii sociale tradiționale a genului și disocierea de comunitatea african-americană, reorientîndu-se spre pătura socială peiorativ etichetată „white trash” – numeroase trupe de gen s-au născut din familii de imigranți albi din SUA respinși de localnici și de minoritățile rasiale, captivi în acea categorie de venituri care inspiră eticheta „necroliberalism” cultivînd un instinct de conservare comparabil cu al cîinilor vagabonzi. Eminem a dat cîteva indicii vagi cu privire la acea subsocietate, punînd totuși charisma proprie și ambițiile comerciale în fața esenței, dar cred că a dat totuși un imbold generației din care au crescut $uicideboy$.

Deși mai abrazivi și cu o abordare DIY în designul sonor (discografia trupei a fost multă vreme disponibilă doar pe casete), pe noul album remarcăm că succesul vine cu un oarecare compromis, un plus de politețe în sound și în titlurile noului album (prin comparație cu debutul I Want to Die in New Orleans). Cine nu e atent la versuri ar putea percepe noul material drept plăcut, condus de cadența neagresivă a trap-ului și un fundal electronic elegant – cuplul de verișori Ruby da Cherry și $crim nu mai înregistrează în rulota părinților, sînt acum în Billboard, colaborînd recent cu membri Korn ori Blink-182. În subsocietatea necroliberală „white trash” există doar două traiectorii: în sus sau afară.

image

Al doilea album recomandat în acest spirit vine de la Dälek, alt duet de hip-hop atipic și poate o influență mai puternică asupra scenei din care provin $uicideboy$ decît a fost Eminem. Lansat în anii ’90, grupul a căutat numitorul comun între Einstürzende Neubauten și Public Enemy, inspirînd o preocupare pentru ingineria sonoră ce avea să distorsioneze semnificativ hip-hop-ul douămiist. Le-a atras colaborări din variate genuri, în special din avangarda rock – cu Mike Patton (care îi păstorește la casa lui de discuri) sau Tool (chiar pe acest album). Nu e cel mai bun material al trupei, pare mai interesat în a fi atmosferic și repetitiv-cugetător, cu versuri distopic-abstracte mai degrabă decît sociale, dar e potrivit pentru un prim contact cu acești veterani ai hip-hop-ului experimental.

Aron Biro este autorul blog-ului https://aronbiro.blogspot.com.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.