Fabricat în România*
● Various Artists, Buzz.RO!**, freshgoodminimal.ro, 2010
Freshgoodminimal.ro*** este un blog local care, peste noapte, şi-a asumat şi rolul de label, publicînd o compilaţie de muzică – prima din România editată sub licenţa Creative Commons, un concept care permite titularilor de drepturi de autor să ofere publicului o parte din drepturile pe care le au şi să-şi păstreze cealaltă parte – pe a cărei ultimă copertă puteţi găsi cele mai importante nume dintr-o anumită zonă a underground-ului muzical al momentului. Focus-ul cade, aproape fără nici o excepţie, pe ceea ce obişnuim să numim, cu un clişeu care nu încetează să mă amuze, „muzică electronică de dans“, muzică legată, în esenţă, de un context pe care în ultimii ani l-am accesat, trăit şi cultivat mai mult ca niciodată: clubul. Clubul de noapte (şi mai puţin de zi, deşi sînt destule piese pe această compilaţie care s-ar potrivi mai degrabă unor dimineţi de clubbing) ca experienţă comunitară, clubul ca spaţiu de sharing al unor interese şi scopuri comune (şi nu doar ca spaţiu organizat şi semnalizat regulamentar), clubul ca loc de întîlnire a unui trib eminamente urban – în accepţiunea pe care sociologul Michel Maffesoli i-o ataşază în The Time of the Tribes: The Decline of Individualism in Mass Society –, în care se performează ritualuri specifice, se schimbă informaţie şi emoţie şi în care eşti liber să te simţi liber, orice şi oricîte excese ar putea să însemne asta.
Acest context pe care îl aminteam a început, la un moment dat, să construiască situaţii. O mînă de producători – termenul sub care o să-i găsiţi ascunşi pe oamenii care compun muzică pentru ringurile de dans –, stimulaţi de presiunea şi efervescenţa unei subculturi foarte vii, una de altfel cvasi-globală, purtată prin lume şi cu viteza de propagare a bit-ului de teribilul maelstrom provocat de noua eră a Internetului, şi-au lăsat complexele deoparte. Iar una dintre consecinţele acestui fapt se numeşte Buzz.RO!, o compilaţie care, dincolo de calificativele critice cu care aţi putea ştampila încercările muzicale de pe ea (şi care, logic, pendulează sprinţar între plictisitor, mediocru, digerabil şi stimabil, dar asta e deja o altă discuţie), ar putea să creeze un fenomen infinit mai important decît oricare dintre reprizele muzicale şi artiştii pe care îi indexează: să producă o scenă, să construiască un discurs coerent care să se opună onorabil celui dominant, să vivifice un moment care, oricît de greu de vizualizat în perspectivă ar fi această imagine, ar conta în anesteziantul talmeş-balmeş (pop-)cultural din România.
Ar trebui să tînjim mereu după o periferie care să invadeze subtil şi inteligent un centru încremenit în proiect, pe care să-l hrănească cu subversivitate, ironie, creativitate şi prospeţime şi care să se trivializeze în aşteptarea următorului val care s-o măture. Şi ar trebui să ne aşteptăm ca asta să se întîmple doar accesînd şi performînd acest tip de experienţă, în care oamenii implicaţi într-un fenomen sau altul să producă. Iar rezultatul acestor încercări să disemineze continuu.
* Ce-o să citiţi aici e departe de a fi cronica explicită a unui album, fiind mai degrabă o tentativă de a încuraja un fenomen care încearcă, lăudabil, să devină coerent şi vizibil.
** Buzz.RO! poate fi ascultat şi descărcat integral de pe blog-ul freshgoodminimal.ro. Norocoşii care au prieteni care au, la rîndul lor, prieteni pot pune mîna pe un CD din seria celor 1000 editate, destinate doar promovării.
*** Freshgoodminimal.ro înseamnă Ioana şi Shere. Mă gîndesc că are sens să-i amintesc aici.