Disco-queer-melodramatic

Publicat în Dilema Veche nr. 603 din 3-9 septembrie 2015
Disco queer melodramatic jpeg

● Marc Almond, The Velvet Trail, Cherry Red Records, 2015.  

Urmînd exemplul unui eveniment la care am fost părtaş prin alte părţi, mi-am propus să organizez o rockotecă LGBT la Cluj, una la care să se poată asculta deopotrivă cele două subversive imnuri

ale Angliei începutului anilor ’80: „Tainted Love“ (Soft Cell) şi „Breaking the Law“ (Judas Priest). Ideea e însă întîmpinată cu un fel de dezgust de către ambele comunităţi vizate, sugerînd că anumite alchimii artistice nu se vor produce degrabă în părţile noastre. 

De-a lungul a mai bine de 35 de ani de carieră, Marc Almond a cîntat alături de Current 93 şi cu Sex Gang Children, a făcut

-uri după Jacques Brel şi după romanţe ruseşti, a fost un idol al cabaretului gotic britanic, dar şi al discotecilor gay flamboaiante, avîndu-i la rîndul său drept idoli pe David Bowie şi pe Lou Reed. Un spaţiu de manevră care la noi e incomprehensibil şi o carieră încununată în acest an cu albumul

capodoperă pop ce alternează melodrama breliană cu piese disco virale încărcate de referinţe subtile la excentricităţi

, realizat în colaborare cu un anume Chris Bride (compozitor pentru Beyoncé şi Lana del Rey, aici responsabil pentru majoritatea instrumentelor).

O problemă persistentă pe care eu am avut-o de-a lungul timpului cu comunitatea gay din România a fost legată de calitatea muzicii care se ascultă la petrecerile de profil – o nemulţumire personală confundată comod-inerţial cu homofobia, cînd de fapt derivă doar din aroganţa mea profesională de recenzent muzical. Stindardele veseliei de nuanţă gay la noi par să fie alese din interiorul triunghiului Lady Gaga – Tina Turner – Sandra, eventual nişte dubstep la petrecerile cu focus lesbian. Desigur, în bună parte acest tip de întîlniri comunitare prezintă tipul de destrăbălare ironică peste care mai dai şi la petrecerile cu manele ale hipsterilor

însă măcar statistic ar fi trebuit să nimeresc şi la vreun eveniment care să fie cît de cît asociat cu tradiţia

pop – să se audă măcar un Pet Shop Boys, un Marc Almond, un George Michael. 

În Occident, conceptul

e ancorat nu doar în dezbaterea pe seama drepturilor sociale, ci se sprijină şi pe o bogată cultură

verticală (în sensul că acoperă atît pop, cît şi nişe), cu contribuţii din toate sectoarele, nu doar din modă şi frizerie. La noi însă, efectuînd exerciţiul de a identifica exponentul muzical românesc cel mai apropiat de un Marc Almond ori măcar un Boy George, ajung inevitabil la cazuri care deocamdată ţin de anecdotic (Ticu-Mic Constantin, dintre cei care au făcut ceva valuri în

Am impresia că parcurgem etapa prin care trecea comunitatea heavy metal înainte de 1995 – o răţoială generală cu ortodoxismul nostru sanguin, unele evenimente mărunte menite să enerveze părinţii tradiţionalişti, nişte figuri publice exploatate strident de mass-media, în timp ce interesul pentru contribuţii şi figuri culturale

pare minimal chiar şi în sînul comunităţii vizate. Literatura

autohtonă a făcut, ce-i drept, cîţiva paşi marcanţi în anii recenţi şi trag nădejde că va tracta cumva restul sectoarelor culturale. 

Într-un context similar, dar în alt timp şi loc – Anglia anului 1981 –, trupa Soft Cell nivela scena pop britanică cu „Tainted Love“, urmată imediat de o şarjă de alte cîteva hit-uri de Top 5 UK, pînă cînd membrul fondator Marc Almond şi-a luat zborul cu propria carieră solo, cu albume tot mai frecvente pe măsură ce artistul se apropie de aniversarea a 60 de ani. Vîrsta vine şi cu un puternic simţ al mortalităţii ce dă unor piese conotaţii întunecate, probabil şi o consecinţă a colaborărilor cu mai lugubrii Coil ori Current 93.

e cel mai accesibil dintre cele patru albume pe care artistul le-a scos în ultimii doi ani (şi singurul dintre acestea cu material în totalitate proaspăt), iar într-o lume cinstită ar da radio hit-uri comparabile cu cele din perioada Soft Cell, însă în actualitatea trans-pop pe care o trăim e sortit să fie descoperit retroactiv drept unul din albumele pop esenţiale ale acestor vremuri. 

Aron Biro este autorul blogului http://aronbiro.blogspot.com.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.