Balade și idile sfîrșite prost

Publicat în Dilema Veche nr. 774 din 20-26 decembrie 2018
Balade și idile sfîrșite prost jpeg

● Florence and the Machine, High as Hope, Virgin EMI Records, 2018. 

„Here I am, a rabbit-hearted girl/ Frozen in the headlights,/ It seems I’ve made the final sacrifice.“ Pentru Lungs, primul dintre cele patru albume de studio de pînă acum, lansat în 2009 de către casa de discuri engleză Island Records, parte din giganticul Universal Music Group, Florence Welch semna – „We raised up, this offerings!/ We raised up!“ – un pact cu atît de inevitabilul diavol. Protocoalele industriei muzicale vor așeza acel LP de debut pe prima poziție a topului albumelor britanice și vor transforma formația creată de Welch și Isabella Summers, Florence and the Machine, într-o mașinărie multipremiabilă Grammy, BRIT și MTV a pop-ului contemporan. Poate că acolo unde se oprea Róisín Murphy din drumul ei către stardom-ul pop, dar și din campaniile publicitare pentru Gucci (sic!) – irlandeza semna contractul cu EMI în 2006 și lansa Overpowered în 2007, pentru ca în 2009-2010 să iasă de pe radare printr-o inginerie à la Kate Bush – se crea spațiu pentru un alt performer britanic care promitea să aducă în muzică un anumit tip de excentricitate pe care n-o puteau livra nici Lily Allen, nici Adele și nici măcar Amy Winehouse. În fapt, această excentricitate se traducea în flirtul cu rock-ul, fie el progresiv sau goth, item-uri recuperate masiv de cultura pop chiar în perioada în care FatM ajungea să însemne ceva în muzica britanică. „The stars, the moon, they have all been blown out,/ You left me in the dark./ No dawn, no day, I’m always in this twilight,/ In the shadows of your heart.“ „Cosmic Love“, cea de-a noua piesă de pe Lungs, arăta cu degetul rețeta succesului pentru Florence and the Machine, una asigurată și de colaborările cu producătorii reputați precum Paul Epworth, James Ford și Stephen Mackey, primul dintre ei urmînd să continue pe următoarele două LP-uri ale grupului londonez, Ceremonials (2011) și, preț de o singură piesă, How Big, How Blue, How Beautiful (2015), discul din 2015 făcîndu-i loc la mixing desk unui britanic numit Markus Dravs, și el un producător cu portofoliu impresionant – Arcade Fire, Coldplay, Mumford & Sons, Kings of Leon etc. Iar Dravs lăsa urme pe tonul primului album atipic pentru Florence and the Machine: minimalist, elegiac, intimist.

High as Hope, LP-ul lansat pe 29 iunie anul acesta, plutește cumva în siajul anteriorului, chiar dacă producția aparține de data aceasta duo-ului Florence Welch (da, chiar ea!) – Emile Hayne (Eminem, Lana Del Rey). Obișnuita bombastică s‑a retras în spatele unor (prea multe) piane baladești. „I thought I was flying but maybe I’m dying tonight.“ Vocea lui ­Welch împinge totul în față de una singură pe „Sky Full of Song“, ca o cîntăreață din era neo soul-ului britanic, fie ea Joss Stone, Amy Winehouse sau Adele. Ironic chiar, ceea ce individualiza inițial sound‑ul și spiritul Florence and the Machine – amintitele aluzii prog și goth în detrimentul efuziunii locale a noului soul – pare topit pe acest High as Hope, LP care actează mai mult decît evident în aria particulară a Vocii. „Big God“ nu se ascunde după deget: Vocea triumfă pe o rețetă care nu stă, programatic, foarte departe de „Rolling in the Deep“, hit-ul lui Adele. Cu puține bune și destule mediocre, High as Hope abuzează, cum spuneam, de balade, vorbește despre memorie, purgatorii personale, eșecuri sentimentale și se închide aproape (ironic de) perfect: „And there will be no grand choirs to sing,/ No chorus will come in,/ No ballad will be written./ This will be entirely forgotten“.  

Florence and the Machine va concerta la ediția din 2019 a festivalului Electric Castle. Evenimentul va avea loc între 17 și 21 iulie, la Bonțida, în județul Cluj. Abonamentele, puse în vînzare în ­presale, au în acest moment prețul de 399 de lei. Mai multe informații despre EC 2019 găsiți pe site-ul festivalului, electric­castle.ro

Paul Breazu este jurnalist.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.