Muzeul sătesc de la Chilia

Publicat în Dilema Veche nr. 187 din 10 Sep 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Povestea e lungă, adîncă şi profund duioasă. Nea Nica ştie că urechile tinere nu o pot pătrunde, dar îmi vorbeşte despre "drumul plin de mărăcini" pe care l-a făcut pe jos, ca Brâncuşi, plecînd de-acasă ca să înveţe meserie. Războiul îl seacă de lacrimi pe Nea Nica, căzut prizonier la ruşi cinci ani şi urmărit încă de amintiri grele. Cînd a scăpat, a venit în satul natal Chilia hotărît să facă un muzeu care să conserve valorile tradiţionale. În loc să fie susţinut, a fost luat în derîdere şi i s-a propus să intre în Securitate. A plecat să facă Şcoala de Arte la Piteşti, purtînd după el o ladă din zestrea mamei. S-a întors şi mai hotărît să facă muzeul, convins că era nevoie de cultură. A locuit într-o rîpă cît timp a adunat de prin sat felurite unelte tradiţionale meşteşugăreşti şi, cu o parte din sculpturile sale, a reuşit să încropească o primă expoziţie. În 1979, muzeul sătesc pe care şi l-a dorit era gata. Soţia şi copiii l-au vizitat de atunci la răstimpuri, dar nu i-a rămas nimeni. O lucrare din os aplicat pe lemn înfăţişează două umbre bătrîne ale tinerilor, fiecare păstrînd imaginea tîrzie a celuilalt. Nea Nica judecă tot: opera, viaţa, osul, lemnul, rostul. Cînd se apucă de lucru ştie că osul îi e rudă, că pe el nu trebuie să se mai semneze. Despre lemn a aflat că păstrează veselia, mişcarea şi suflul întretăiat al jocului românesc. Iar asta îl ajută să găsească răspuns la întrebările care îl frămîntă. Lucrează mai mult cu puterea de judecată, decît cu dalta şi cu freza, cum îl aud zicînd ca pentru sine. Orice încurajare ar fi de prisos în faţa bătrînului artist. Cel care, cu puţin timp în urmă, părea înfrînt de amintiri recuperează forţa destinului colectiv pe care l-a moştenit: "Eu n-am făcut nimic, cine sîntem noi? Părinţii noştri făceau tot! Noi sîntem prea obosiţi să mai facem filozofie, nouă ni se pare că trăim, dar murim pe timp ce trece". Fără să-şi întoarcă privirile, ca şi cum băţul lui ar lovi independent de voinţa sa obiectele din sală, bocăne de trei ori în Energia captivă, clepsidra cu care opreşte timpul. Satul cu artişti voluntari Horele sculptate într-un singur lemn, căluşarii, podoabele ţărăneşti pe care le-a adunat de-a lungul vremii în muzeu, casa bătrînească pe care a adus-o în curtea acestuia, burdoiul de cereale, sania de lemn, sinsiacul în care se piteau cerealele pe timp de război şi toate cele trebuincioase casei l-au făcut pe Nea Nica să clădească viziunea unui cămin al artei sale naive: un sat cu locuitori, păstrat ca un muzeu. Cînd vorbeşte despre aşa idee, Nea Nica e de nerecunoscut. Rîde, sporovăieşte şi îi trage cîte o ţîpuritură sprijinit în băţ. Zice că nu e greu deloc ce vrea să facă, doar că are nevoie de sprijin. Satul ar trebui să fie exact ca atunci cînd era "ghiduş la mama", grîul şi orzul să se vînture în vînt, mămăliga să se pună pe cîrpător sau să se mănînce cu lapte din ceaun, turta din ţăst şi găina la frigare cu usturoi din piua de lemn. Singura diferenţă ar sta în locuitori, care trebuie să fie artişti voluntari, cu pregătire. Astfel, tradiţia şi uneltele care sînt acum piese de muzeu s-ar păstra cum se cuvine. De venituri nu trebuie să se îngrijească statul, ele ar veni din produsele vîndute (cojoace, ştergare, marame etc.) şi din biletele celor care vor veni, ca în pelerinaj, să vadă o atare orînduială. Şi s-ar încinge, astfel, în poieni, hora românească, cu strigături de iureş sau de comandă, sau cu alte strigături de îndemn la jucat sau de satiră: "O lindină şi-un păduche, / Ipingeaua la genuche, / Hai, băieţi, de ţesălaţi, / C-a făcut păduchi d-ăi laţi". Voluntarii şi vizitatorii ar trebui să respecte ordinea firească a lucrurilor, să se vadă fetele cu cusături la poartă şi nevestele cu furca-n brîu ori cărînd vadra în cap, iar bărbaţii, aplecaţi pe coarnele plugului, să facă pomeni şi să înveţe ospitalitatea. Şi mai ales să se ştie că bărbatul e cruce întreagă, trebuie respectat, ca atunci cînd Nea Nica nu făcuse încă armata, dar femeile se ridicau în picioare să îl salute cînd trecea pe drum. Una, Petria, nu se ridicase, dar îşi ceruse iertare că o dor picioarele. Toate relicvele trecutului se înviorează în încăperile muzeului sub patosul cu care povesteşte Nea Nica. Ajutat de ruda sa binevoitoare - osul -, artistul, muzeograful şi ţăranul se întorc la truda semănatului şi a treieratului tradiţional, hotărîţi să ignore aportul noilor tehnologii. Ca să conserve tot ce aminteşte de viaţa bună de atunci, cînd a recreat din os şi lemn scena Mioriţei, Nea Nica a pus de pază un cîine. La Est. Căci la Est e răul, acolo de unde vin inundaţiile. Artistul nu-l urăşte pe Ceauşescu: dacă ar mai fi trăit, el ar fi adus Basarabia acasă. Uneori d-asta nici nu se împacă cu Brâncuşi, fiindcă nu a înţeles că nu era nevoie să fie primit sau chemat aici, unde totul era al lui. Aşa cum a învăţat şi el, ţăranul care şi-a pus în stîlpii porţii, de-a lungul drumului şi în muzeul din fosta şcoală sătească, toate cîte a trăit şi a îndrăgit. În uşa muzeului sătesc din comuna Chilia stătea scris de mînă: "Sînt peste drum, la fondaţie". Cineva, care m-a văzut aşteptînd, a strigat la o poartă către Nea Nica. Cînd l-am văzut pentru prima oară, greu şi absorbit, traversînd înapoia caprelor Moţ şi Ţîpurica şi pregătit să îmi prindă braţul, aproape că ştiam toate cîte v-am spus.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Panică în Ploiești. Creșteri semnificative ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat și benzen în aer
Locuitorii Ploieștiului se confruntă cu o scădere semnificativă a calității aerului în ultimele zile, cauzată de creșteri alarmante ale concentrațiilor de hidrogen sulfurat (H2S) și benzen (C6H6).
image
De unde poate obține România un munte de bani în loc să crească taxe și impozite. Expert: „Ne-am permite tot ce avem nevoie”
România nu reușește să-și țină în frâu cheltuielile, iar deficitul crește de la o lună la alta spre cote amețitoare. Analistul economic Adrian Negrescu explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, cum ar putea fi rezolvată problema, fără să mai fie nevoie de taxe și impozite mai mari.
image
EXCLUSIV. David Petraeus, fost director CIA: „România e pregătită militar în cazul unui potențial atac al Rusiei”
Fost director CIA și comandant al Forțelor Armate ale SUA în Afganistan, generalul David Petraeus a vorbit, într-un interviu exclusiv pentru ”Adevărul”, despre importanța României în regiune și despre posibilitățile ca Vladimir Putin să fie înlăturat de la putere.

HIstoria.ro

image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.